2015-07-25, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Blir du dömd för andra saker före, under eller efter kontaktförbudet står det med i BR som en egen punkt, med en egen gallringstid.
Hur länge som uppgifter i BR sparas och under vilka premisser uppgifter tas bort kan du läsa rakt upp och ner i lagen (Lag om belastningsregister, SFS 1998:620 , §16-18).

Och visst kan du få ett kontaktförbud utan att dömas för något annat brott. Det framgår med all önskvärd tydlighet i handboken jag länkade till tidigare. Däremot kommer inte kontaktförbud ur det blå.
Du behöver inte svara om du inte vill.

Polisen sa att kontaktförbud och ofredande är separata spår. Hur kan det vara separata spår om kontaktförbudet beror på något annat och inte kommer "ur det blå"?

Som jag ser det kan jag i framtiden, efter att gallringstiden för ofredande passerat, inte sitta och säga att jag för 6 år sedan enbart fick kontaktförbud. Då undrar den andra personen att kontaktförbudet beror på nåt annat som nu har gallrats och vad det kan tänkas ha varit.

Därför anser jag att kontaktförbudet borde stå i 5 år om brottet jag har gjort ger 5 år i belastningsregistret. Varför 10? Finns ju ingen rimlighet alls i det.
Citera
2015-07-25, 11:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Du behöver inte svara om du inte vill.

Polisen sa att kontaktförbud och ofredande är separata spår. Hur kan det vara separata spår om kontaktförbudet beror på något annat och inte kommer "ur det blå"?

Som jag ser det kan jag i framtiden, efter att gallringstiden för ofredande passerat, inte sitta och säga att jag för 6 år sedan enbart fick kontaktförbud. Då undrar den andra personen att kontaktförbudet beror på nåt annat som nu har gallrats och vad det kan tänkas ha varit.

Därför anser jag att kontaktförbudet borde stå i 5 år om brottet jag har gjort ger 5 år i belastningsregistret. Varför 10? Finns ju ingen rimlighet alls i det.
Din dumma idiot, du kan ju säga att du skickade 250 mail till en stackars kvinna och att du därför erhöll kontaktförbud. Bara för att den objektiva sidan av ofredande uppfylls betyder det inte att den subjektiva delen också gör det. Vad är problemet?

Kul tråd du gjort btw: (FB) Vad har jag för diagnos?
Citera
2015-08-28, 15:55
Bannlyst
Hahahahaaaaa

Jag fick kontaktförbudet upphävt!

Fy fan vad gött! Årtiondets bästa nyhet! Länge leve domaren!
Citera
2015-09-18, 03:18
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Hahahahaaaaa

Jag fick kontaktförbudet upphävt!

Fy fan vad gött! Årtiondets bästa nyhet! Länge leve domaren!

Hur gick det med åtalet om ofredande då? Blev du dömd i TR för detta, eller frikändes du?
Citera
2015-09-21, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Hur gick det med åtalet om ofredande då? Blev du dömd i TR för detta, eller frikändes du?
Jag dömdes och fick lägst antal böter eftersom det faktiskt var ett ofredande. Åklagaren sa över telefon att han inte hade väckt åtal med tanke på att det inte föll under allmänt åtal. Och enligt honom var det med nöd som mejlen kvalificerade in som ofredande. Han sa tydligt att jag dömdes på tunna grunder efter att jag hade erkänt.

Jag överklagade även storleken per dagsböter och fick den ändrad från 340 kr till 50 kr.
Senast redigerad av affalterbach 2015-09-21 kl. 08:38.
Citera
2015-09-21, 10:28
Medlem
Citat:
Jag dömdes och fick lägst antal böter eftersom det faktiskt var ett ofredande. Åklagaren sa över telefon att han inte hade väckt åtal med tanke på att det inte föll under allmänt åtal. Och enligt honom var det med nöd som mejlen kvalificerade in som ofredande. Han sa tydligt att jag dömdes på tunna grunder efter att jag hade erkänt.

Jag överklagade även storleken per dagsböter och fick den ändrad från 340 kr till 50 kr.
Idiot, varför jublar du? Inser du inte att du faktiskt blivit dömd för ofredande oavsett om du fick ett lågt straff? Allt du skrivit här inne om att du var oskyldig var alltså inte alls sant.
Menar du verkligen att åklagaren har ringt upp dig för att berätta om domen? Kan uppfattas som så när man läser din text, i så fall känns det lite som att du ljuger, har aldrig hört talas om att en åklagare ringer upp någon som dömts, fast har du ringt till åklagaren själv så är det en annan sak.
Att dom sänkt beloppet för dagsböter tyder alltså på att du är en arbetslös stackare?
Nåja, släpp nu den här stackars kvinnan som hade taskigt omdöme som råkade dejta dig.
Citera
2015-09-21, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Idiot, varför jublar du?
Fattar du inte varför jag jublar så är det nog du som är idioten.
Citat:
Inser du inte att du faktiskt blivit dömd för ofredande oavsett om du fick ett lågt straff?
Jag inser det.
Citat:
Allt du skrivit här inne om att du var oskyldig var alltså inte alls sant.
Oskyldig? Var har jag skrivit det?
Citat:
Menar du verkligen att åklagaren har ringt upp dig för att berätta om domen?
Skrev jag att åklagaren har ringt mig?
Citat:
Kan uppfattas som så när man läser din text, i så fall känns det lite som att du ljuger, har aldrig hört talas om att en åklagare ringer upp någon som dömts, fast har du ringt till åklagaren själv så är det en annan sak.
Läsförståelse är inte din starka sida ser jag.
Citat:
Att dom sänkt beloppet för dagsböter tyder alltså på att du är en arbetslös stackare?
Nej, jag har jobb. Att de inte kollar upp de verkliga inkomstuppgifterna är helt och hållet deras problem.
Citat:
Nåja, släpp nu den här stackars kvinnan som hade taskigt omdöme som råkade dejta dig.
Hennes omdöme är det inget fel på. Dina ogrundade spekulationer kan du däremot söka hjälp för. Du vet fortfarande nästan ingenting om henne. Och likt många på Flashback ska du brösta dig över andra. Du tror att du är stor men egentligen är du väldigt liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in