2015-07-05, 14:20
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Vad menar du att jag har missat?

Att du hamnar i belastningsregistret när du gör något olagligt, till exempel.
Citera
2015-07-05, 14:26
Medlem
Citat:
Jag är med dig. Du menar att resultanten av vad jag har skrivit kring detta överväger de möjliga vägarna som kan frikänna mig. Därför är jag dömd enligt dig. Denna gråzon anser jag dock inte vara grund för en dom.
Nej det menar jag inte. Jag menar att man kan döma folk i Sverige även om man inte har filmat dem när de gjort brotten om det är så mycket annat som ändå talar för att det ändå är den anklagade som gjort det. Jag pratar inte om dig. Jag svarar bara på din teori att du inte kan bli dömd för att de inte kan bevisa att du satt vid tangenterna. Det är en felaktig teori.
Det betyder inte att du är körd. Bara att ditt dumma argument inte håller.
Man kan bli dömd om det är rimligt utom tvivel att man gjort brottet.
Men allt handlar om helheten. Vilka andra bevis och indicier som finns.
Du har tex skrivit att hon kunnat stänga av telefonen. Det får mig att misstänka att du även ringt eller messat henne, inte bara mailat.
Citera
2015-07-05, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Att du hamnar i belastningsregistret när du gör något olagligt, till exempel.
Självklart, däremot menar jag att detta fall inte kan klassas som ofredande när hon själv frågat hur det går för mig och vice versa.
Citera
2015-07-05, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Nej det menar jag inte. Jag menar att man kan döma folk i Sverige även om man inte har filmat dem när de gjort brotten om det är så mycket annat som ändå talar för att det ändå är den anklagade som gjort det. Jag pratar inte om dig. Jag svarar bara på din teori att du inte kan bli dömd för att de inte kan bevisa att du satt vid tangenterna. Det är en felaktig teori.
Det betyder inte att du är körd. Bara att ditt dumma argument inte håller.
Man kan bli dömd om det är rimligt utom tvivel att man gjort brottet.
Men allt handlar om helheten. Vilka andra bevis och indicier som finns.
Du har tex skrivit att hon kunnat stänga av telefonen. Det får mig att misstänka att du även ringt eller messat henne, inte bara mailat.
Efter ett samtal, innan det blev otrevligt, valde hon att blockera och därefter besvarade hon mig i stället över mejl.

Jag förstår.
Citera
2015-07-05, 14:29
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Självklart, däremot menar jag att detta fall inte kan klassas som ofredande när hon själv frågat hur det går för mig och vice versa.

Inte alls självklart. I början av tråden berättade du att du hade erkänt brottet men undrade hur du skulle komma undan "en prick".
Citera
2015-07-05, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Inte alls självklart. I början av tråden berättade du att du hade erkänt brottet men undrade hur du skulle komma undan "en prick".
Genom tråden har jag lärt mig en hel del. Hade jag inte erkänt hade jag lika gärna kunnat gå fri i detta. Nu ser det mörkt ut.
Citera
2015-07-05, 15:33
Bannlyst
Får jag en prick i registret för ofredande och en prick i registret för kontaktförbud?
Citera
2015-07-05, 15:38
Medlem
Citat:
Genom tråden har jag lärt mig en hel del. Hade jag inte erkänt hade jag lika gärna kunnat gå fri i detta. Nu ser det mörkt ut.

Tveksamt. De har dina mail. Då har de din mejladress och de kan även spåra IP-numret som visar vart mejlen skickats ifrån, jag antar att du skickat flertalet av mejlen antingen från hemdator eller via mobil. Det är väldigt lätt för polisen att spåra om du inte gått via proxy servrar och även då brukar det gå att spåra.
Sen gör de husis på din dator och telefon och där lär de isf finna metadata.

Det där med att skylla på att det var någon annan som satt vid datorn/använde deras konto och liknande fungerar väldigt sällan.

Fundera själv hur troligt det är att någon annan skulle ofreda ditt ex, och skriva om ert förhållande på det sätt du gjort från din adress och använt din dator och/eller mobil?
Visst skulle någon kunnat ha stalkat er när ni var ihop och sedan hackat din dator och klonat din mobil för att sedan ofreda ditt ex, men det är nog 1000gånger mer troligt att jag vinner en miljard på lotto.
Citera
2015-07-05, 16:00
Bannlyst
Citat:
Det är detta jag inte vet. Han som förhörde mig uppfattade jag som mycket oseriös därför tror jag att det mer handlar om att de vill tjäna pengar på mig.

Med tanke på att rättsprocesser ofta kostar hundra gånger mer än vad eventuella böter och skadestånd uppgår till, så kan du nog stryka den uppfattningen omedelbart.
Polisen tjänar inga pengar på sin verksamhet annat än via löner, och de betalas ut via skattesystemet, inte via antalet dömda.

Citat:
Kvinnan som har anmält mig vill inte yrka för skadestånd eller någonting i den stilen. Det enda hon vill är att kontakten avslutas och det har jag gått med på.

Ofredande kan dock gå under allmänt åtal, så om åklagaren anser du möjligen är en fara för andra kvinnor, så väljer han ju såklart att driva ärendet vidare.

Citat:
Tror ni arbetsgivare fördömer direkt om man har begått brottet ofredande om CVt i övrigt är bra?

Du lär ju inte kunna få jobb i simhallar eller idrottsanläggningar, men bygga hus, köra sopbil eller bli sjökapten (t ex) finns nog inga hinder för. för dig.
Citera
2015-07-05, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Med tanke på att rättsprocesser ofta kostar hundra gånger mer än vad eventuella böter och skadestånd uppgår till, så kan du nog stryka den uppfattningen omedelbart.
Polisen tjänar inga pengar på sin verksamhet annat än via löner, och de betalas ut via skattesystemet, inte via antalet dömda.

Ofredande kan dock gå under allmänt åtal, så om åklagaren anser du möjligen är en fara för andra kvinnor, så väljer han ju såklart att driva ärendet vidare.

Du lär ju inte kunna få jobb i simhallar eller idrottsanläggningar, men bygga hus, köra sopbil eller bli sjökapten (t ex) finns nog inga hinder för. för dig.
Kan jag få jobb inom industri om arbetsgivaren inte begär registerutdrag?
Citera
2015-07-05, 16:24
Bannlyst
Citat:
Kan jag få jobb inom industri om arbetsgivaren inte begär registerutdrag?

Det beror på vilken industri det är du söker till, och vad du får för kollegor.

Om industrin t ex tillverkar dataminnen för talande dockor till barn, eller har avdelningar som totaldomineras av råsexiga anarkofeminister, så kan det ju hända att de inte vill ha dig där.
Citera
2015-07-05, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Det beror på vilken industri det är du söker till, och vad du får för kollegor.

Om industrin t ex tillverkar dataminnen för talande dockor till barn, eller har avdelningar som totaldomineras av råsexiga anarkofeminister, så kan det ju hända att de inte vill ha dig där.
Jobb inom energisystem, fordonsmekanik, viss teknik och dylikt. Jag tänker att ofredande inte är ett brott att man helt borde uteslutas. Oroar jag mig för mycket eller borde jag räkna med att inte få jobb inom utbildningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in