Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
I telefon har jag inte erkänt brott. Jag har sagt att jag har gjort det men jag erkänner inte det som brott. Borde det räcka för att jag ska klara mig?
Nej självklart kommer du inte undan bara för att du nekar till brott.
De har ju teknisk bevisning så om det du gjort verkligen är ofredande så kommer du dömas oavsett om du erkänner eller inte.
Du har flera gånger skrivit att BO(brottsoffret) inte verkar ha varit så besvärat och att det du skrivit inte varit allvarligt.
Men det är ju uppenbart inte så BO och förundersökningsledare tolkat saken. BO har ju polisanmält och förundersökningsledare valt att gå vidare.
Då är det ju uppenbart att det inte bara handlar om ett par mail med "snälla vi kan väl bli ihop igen".
Du kan ju haft otur och fått en jäkligt strikt åklagare men i vanliga fall krävs det ganska mycket innan de tar sådant här till åtal.
Men det är som flera andra här redan sagt, att i Sverige tjänar man inget på att erkänna. Straffet blir oftast samma(vilket är jävligt synd, rättshaverister borde få minst +50% straff) oavsett om du tar ett strafföreläggande eller om du blir dömd i rätten.
Så om du orkar med rättegång så bör du neka, vill du få skiten över så fort som möjligt så ta strafföreläggande.
Du vet själv bäst hur bevisläget ser ut, tror du att du har en chans att bli friad är det så klart värt det.