Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
Jag vet att du gärna vill kasta skit men du vet inte särskilt mycket om fallet. Hon har flera gånger varit tillmötesgående och besvarat en del frågor, något som jag har tolkat som ett tecken på att man kunde börja om från början. Men det vet du inget om.
Hon kan ju ha svarat på frågor för hon tänkte att om du bara får svar på dessa frågor kanske du slutar att skriva. Fast visst, du kan ju då ha tolkat detta som att det är ok att fortsätta skriva. Folk misstolkar varandra hela tiden. Om du hela tiden använde samma mejl undrar jag varför hon inte bara blockerade mejladressen. Alla är inte jättedatorkunniga, men man kan ju googla på hur man gör eller fråga någon kompis.
Jag tror inte du kommer att ha särskilt stor framgång med att hävda att du inte skrev mejlen. Det finns för mycket som kan binda dig:
1. Du har tidigare erkänt att du skrev dem.
2. Du har kanske använt samma mejladress tidigare när ni var ihop.
3. Du har ett speciellt sätt att skriva på.
4. Du nämner saker ingen annan känner till.
De kan kanske inte bevisa till 100% att du satt vid datorn och tryckte på tangenterna, men det behövs bara bevisas bortom rimligt tvivel. Annars hade det varit svårt att få någon dömd eftersom det oavsett bevisläge alltid går att hitta på någon fantastisk historia som inte går att motbevisa till 100%. Ta t ex en bankrånare som fångas på övervakningskameror och vars DNA påträffas genom hårstrån som hittas på brottsplatsen. Det låter kanske som ett bevisläge som inte går att förklara sig ur, men då hittar bankrånaren på en historia att någon som är väldig lik honom har brutit sig in hos honom och snott hårstrån från en borste. Sedan har denne "okände tvilling" placerat ut hårstrån lite snyggt under själva rånet. Det går inte att motbevisa till 100%, men är det en rimlig historia?
Jag tror det enda sättet att undvika en dom för ofredande är att hävda att mejlkontakten inte var på en sådan nivå att det ska räknas som ett ofredande. När hon svarade på frågor trodde du att hon tyckte det var ok att du skrev. Jag vet inte om detta försvaret kommer räcka för att fria dig, men det är nog den största chansen.