Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du grabben, jag kommer från en sådan ort och har full koll på hur läget kan se ut på sådana orter. Priserna har stigit ja trots som jag skrev ett starkt beroende av endast ett företag på orten som i många fall har ett konstant nedläggningshot mot sig.
Den orten jag kommer ifrån har fått se ökade huspriser trots att flera objekt har varit till salu i flera år utan att en enda köpare har lagt ett bud eller ens kommit på visning. Och detta var redan innan den stora fabriken på orten slog igen helt.
Här har vi de stora riskerna på bomarknaden i Sverige. Priser som går upp därför att inavlade människor på orten hör att priser på bostäder i Sverige stiger och därför tror att det är rimligt även på deras ort. Och ja, bokostnaderna där har sjunkit precis som i övriga Sverige men när orten för varje år som gått de senaste 25 åren fått en allt lägre befolkning för att nu ha en total kris då de inte längre har sin fabrik ser man tydligt att de inte räknat med den riskfaktorn.
Bokostnaderna där gör inte att det kommer köpare till objekten därför att allt fler flyttar därifrån och ingen flyttar dit.
Idiot, samma här, i centralorterna skrev jag och där stiger priserna om du inte menar med centralort närmaste by med en pizza.
Städer med 20.000-130.000 innevånare har alla stigande priser om än från väsentligt lägre nivåer och i långsammare takt.
Kolla Ludvika, Borlänge, Falun, Avesta, Sala, Sandviken, Nyköping, Enköping, Köping, Strängnäs, Gävle etc, då är ändå inte lokala tillväxtcentra som Västerås, Örebro eller Uppsala med.
Men visst räknar du Österfärnebo eller Hälleforsnäs som centralorter så har du rätt.