2015-07-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Sålt 16 st bostadsrätter de senaste 7 åren, har två kvar att sälja nästa år, och två som jag behåller för dom bor jag i. Hur jag tjänar pengar varje månad??? Har du hört talas om börsen? aktier och sånt? avkastning på kapital? ringer någon klocka i din tomma skalle??

Jaha.. så de 2 bostadsrätter du har kvar är snart värda 20 miljoner.. imponerande.. eller inte.
Jo jag har hört talas om avkastning på kapital, i själva verket har jag avkastning på kapital, inte som du läst det i nån bok.

Men men, du mår nog inte så bra, så kanske skall sluta hacka på dig.
2015-07-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har bara varit aktiv i denna tråd btw (och nån knark tråd), varför är du inte med i investering och aktietrådarna, menar du verkar ju va en riktig börshaj?
där finns bara losers, fåntrattar och imbeciller som du, i denna tråd finns åtmistone en del intelligenta skribenter.
2015-07-02, 23:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du grabben, jag kommer från en sådan ort och har full koll på hur läget kan se ut på sådana orter. Priserna har stigit ja trots som jag skrev ett starkt beroende av endast ett företag på orten som i många fall har ett konstant nedläggningshot mot sig.

Den orten jag kommer ifrån har fått se ökade huspriser trots att flera objekt har varit till salu i flera år utan att en enda köpare har lagt ett bud eller ens kommit på visning. Och detta var redan innan den stora fabriken på orten slog igen helt.

Här har vi de stora riskerna på bomarknaden i Sverige. Priser som går upp därför att inavlade människor på orten hör att priser på bostäder i Sverige stiger och därför tror att det är rimligt även på deras ort. Och ja, bokostnaderna där har sjunkit precis som i övriga Sverige men när orten för varje år som gått de senaste 25 åren fått en allt lägre befolkning för att nu ha en total kris då de inte längre har sin fabrik ser man tydligt att de inte räknat med den riskfaktorn.

Bokostnaderna där gör inte att det kommer köpare till objekten därför att allt fler flyttar därifrån och ingen flyttar dit.
Idiot, samma här, i centralorterna skrev jag och där stiger priserna om du inte menar med centralort närmaste by med en pizza.

Städer med 20.000-130.000 innevånare har alla stigande priser om än från väsentligt lägre nivåer och i långsammare takt.
Kolla Ludvika, Borlänge, Falun, Avesta, Sala, Sandviken, Nyköping, Enköping, Köping, Strängnäs, Gävle etc, då är ändå inte lokala tillväxtcentra som Västerås, Örebro eller Uppsala med.
Men visst räknar du Österfärnebo eller Hälleforsnäs som centralorter så har du rätt.
2015-07-02, 23:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sålt 16 st bostadsrätter de senaste 7 åren, har två kvar att sälja nästa år, och två som jag behåller för dom bor jag i. Hur jag tjänar pengar varje månad??? Har du hört talas om börsen? aktier och sånt? avkastning på kapital? ringer någon klocka i din tomma skalle??
Bor du i två? Varför inte tre?
2015-07-02, 23:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Idiot, samma här, i centralorterna skrev jag och där stiger priserna om du inte menar med centralort närmaste by med en pizza.

Städer med 20.000-130.000 innevånare har alla stigande priser om än från väsentligt lägre nivåer och i långsammare takt.
Kolla Ludvika, Borlänge, Falun, Avesta, Sala, Sandviken, Nyköping, Enköping, Köping, Strängnäs, Gävle etc, då är ändå inte lokala tillväxtcentra som Västerås, Örebro eller Uppsala med.
Men visst räknar du Österfärnebo eller Hälleforsnäs som centralorter så har du rätt.

Varför invände du då mot mitt inlägg och skrev att jag hade noll koll idiot. Jag skrev inget om centralorter i mitt inlägg som du invände emot.
2015-07-02, 23:50
Medlem
Citat:
Fast nu fortsatte lånekostnaderna sjunka under den tiden, så marknaden räddades, precis som världens " bästa" finansminister lyckades blåsa liv i prisstegringarna genom att ta bort fastighetsskatten utan att fördyra belåning eller tvinga låntagarna till amorteringar.
Då borde vi vara överens om att det som den jag svarade påstod var fel. Då skulle det krascha bara marknaden vek. Det gjorde det inte. Resonemanget var fel.

(Det är minst så att det finns andra faktorer som spelar in).
Citat:
Men visst reallöneökningar och stigande bostadspriser har givetvis inget samband det kan bara gå uppåt.
Den frågan har jag adresserat i ett annat inlägg.
2015-07-02, 23:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför invände du då mot mitt inlägg och skrev att jag hade noll koll idiot. Jag skrev inget om centralorter i mitt inlägg som du invände emot.
Du är en idiot med noll koll, du häver ur dig massa dynga som saknar täckning och när du får lite moteld så börjar du gaffla om annat.
Lägenheterna i Sthlm är billiga tyckte du och då undrade jag om de 15 mil utanför var gratis?

Svaret är givetvis nej, men de har en prissättning som även en ordinär arbetande Svennebanan kan fixa att amortera sig skuldfri från vid köp och ett ras skulle inte göra någon fucked for life om boendet måste säljas under tiden.

Det är inte fallet i Sthlm, här kommer en medelinkomsttagare inte lyckas amortera bort sina lån om de går in idag.

Är det ett problem eller inte?
2015-07-02, 23:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Då borde vi vara överens om att det som den jag svarade påstod var fel. Då skulle det krascha bara marknaden vek. Det gjorde det inte. Resonemanget var fel.

(Det är minst så att det finns andra faktorer som spelar in).

Den frågan har jag adresserat i ett annat inlägg.
Får du en uthållig ökning av boendekostnaderna och då främst belåning så kommer ett sättning i marknaden ske från dagens nivå, garanterat.
2015-07-02, 23:57
Medlem
Citat:
Du är en idiot med noll koll, du häver ur dig massa dynga som saknar täckning och när du får lite moteld så börjar du gaffla om annat.
Lägenheterna i Sthlm är billiga tyckte du och då undrade jag om de 15 mil utanför var gratis?

Svaret är givetvis nej, men de har en prissättning som även en ordinär arbetande Svennebanan kan fixa att amortera sig skuldfri från vid köp och ett ras skulle inte göra någon fucked for life om boendet måste säljas under tiden.

Det är inte fallet i Sthlm, här kommer en medelinkomsttagare inte lyckas amortera bort sina lån om de går in idag.

Varför måste man amortera????? idiot!
2015-07-03, 00:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför måste man amortera????? idiot!
Ja det kan man undra, skulder brukar försvinna med badvattnet eller hur?
2015-07-03, 00:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vad begreppen billig och dyr betyder. Något som kostar 10 kr kan vara dyrt samtidigt som något annat som kostar 1000 kr är billigt. Har du så låg intelligens att du inte förstår det?

Det var det här inlägget du invände emot:

Citat:
15 mil utanför Stockholm hittar vi avfolkningsorter och där kan bostäderna tvärtom vara övervärderade. Det kan i flera fall vara mycket svårt att ens få ett bud på en bostad på sådana orter. Hög risk säger jag då de orterna ofta är starkt beroende av ett enda företag som går dåligt.

Jag anser att BR i Stockholm är billiga eftersom bokostnaden blir väldigt låg även för attraktiva lägenheter i centrala lägen givet de räntor som gäller idag samt de räntor som marknaden förväntar sig de närmaste tio åren.

Samtidigt anser jag som sagt att många bostäder på avfolkningsorter är dyra. Inte pga ränteläget som är detsamma men pga av risken att de blir omöjliga att sälja då allt fler flyttar därifrån. Det spelar ingen roll om man bott billigt där några år om hela köpbeloppet blir en förlust då varken man själv eller andra vill bo där om några år. Slår man ut köpebeloppet på åren man bott där blir det inte längre billigt.
2015-07-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Finns det något stöd för det?

Dels ser man i media att bankerna anklagas för att vara så restriktiva i sin utlåning att det beskrivs som "hysteriskt" restriktivt.

Dels ser jag inte att man är mer generösa än bankerna var för 60 år sedan (vad gäller huslån). (Andra lån var man nog restriktiva med).

När Svennebanan får låna mer pengar än vad han någonsin kommer kunna amortera av så ja, då lånas det ut pengar lättvindigt oavsett vad journalisterna tycker hemma i sina bostadsrätter på Södermalm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in