2015-07-02, 22:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Nej, du blandar ihop kostnad och utgift (igen).
öh vad snackar du om? Priset på en bostad är fortfarande inte kostnaden. Det är bara en av många parametrar för den totala boendekostnaden.

Citat:
När folk köper fiskbullar så tittar de inte på potentiella vinster vid en framtida försäljning. När folk köper bostäder tittar de jättemycket på potentiella vinster (eller förluster) vid en framtida försäljning. De enda som inte gör det är de som är helt övertygade om att de aldrig kommer sälja.

Jag tror ytterst få köper bostäder för att tjäna pengar på den. Snarare handlar det primärt om att bo. Det är klart att det finns enstaka klippare som renoverar och säljer dyrare med vinst, eller spekulerar i nyproduktion (som undertecknad gjort med mycket lyckat resultat). Men de som gör så hör till en minoritet.

Citat:
Alternativet till att köpa en bostad är att inte köpa en bostad, utan bo kvar där man bor*. Vilket också är i Stockholm, för de allra flesta som köper bostad i Stockholm. De som köper bostad i Stockholm gör det nästan aldrig "för att bo" (vilket de redan gör), utan för att unna sig lite större boyta eller lite bättre läge. Vilket de förstås gärna får göra, men vad händer när folk slutar unna sig just denna lilla helt icke-nödvändiga guldkant på tillvaron av någon anledning?
Jaha vad roligt för alla unga vuxna som får bo hemma hos mamma och pappa. Nja det tror jag inte så många väljer i långa loppet.

Hyresrätter kan man fetglömma om man inte har bra köplats. Det som blir kvar är att köpa sitt boende och betalningsviljan bara ökar och ökar. Bostaden har kommit att bli en statussymbol på ett helt annat sätt än tidigare, vilket också trissar upp priserna såklart.

Citat:
*vilket händelsevis är just vad typ 90% av alla hushåll gör, under ett givet år.
att folk bor kvar beror på dåliga inlåsningseffekter som kommer av den förda bostadspolitiken.
2015-07-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Tjohooo då stiger mina lägenheter ännu mer i värde, perfekt, snart uppe i 20 MSEK.

Hade du inte sålt och blivit ekonoiskt oberoende 3 gånger om?? Om du inte sålt vad lever du av då? Du slutade ju jobba för 5 år sedan enligt egen utsago.
2015-07-02, 22:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vilka dårar det finns.. Nej för kostnaden blir ju inte mer om man köper för en mille eller om man köper för två mille

Och nej kostnaden blir ju inte större om räntan stiger

Fy fasen vilken dundersmäll det kommer att bli för vissa

Jaha så du menar att jag fattade fel beslut när jag köpt min första bostadsrätt? Mina vänner avstod för de tyckte en lägenhet för över en miljon var "dyr". Men det var den i praktiken inte alls.

Jag betalade ju redan då mindre än en motsvarande hyresrätt och så fick jag bo exakt där jag ville.

Kul att du tog upp miljoner som exempel.

Marginalkostnaden för att låna en miljon extra idag är vid 1,5% bolåneränta och skatteavdrag är exakt 875 kr per månad.

Är det ett par som köper bostaden så blir det alltså bara 437,5 var extra varje månad.

Nu kanske du börjar förstå lite mer att det är inte priset man ska titta på, utan KOSTNADEN.

dvs: varje miljon kostar 875 kr per månad. Det är väl inte så blodigt? Det tycker inte jag iaf.
2015-07-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag frågar förstås principiellt. Nu vet jag inte om grekiska statsobligationer existerar inom EMU men med tanke på landets utsatta läge skulle grekiska 10-åringar enligt din logik väl betinga räntor på ja vadå, 15%? Inte vet jag, de kanske är på sådana nivåer också.
Räntan sätts bla av risk. Och risken bedöms bla av olika bedömare som sätter rating på skulder.
Just den Grekiska är så långt ned på botten som det går nu. Det är inte särskilt relevant när vi talar om bostadslån i Sverige.

För att få en indikation på det senare kan man titta på bolåneräntorna och även rating på banker som äger bostadslån.
2015-07-02, 22:54
Medlem
Citat:
Hade du inte sålt och blivit ekonoiskt oberoende 3 gånger om?? Om du inte sålt vad lever du av då? Du slutade ju jobba för 5 år sedan enligt egen utsago.
Ja 6 miljoner x 3 ungefär. 6 miljoner med en nettoavkastning på kapital om 13% per år, i snitt, över 20 års tid, ger en hyffsad årslön, och det kallar jag ekonomisk oberoende, så jag behöver inte jobba längre, eftersom jag har lite mer än 6 miljoner 3 gånger om. I år t ex ser det ut som jag drar in ca 2,5 millar netto i avkastning på mitt kapital, räcker det tror du Bajsmannen??
2015-07-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så du menar att jag fattade fel beslut när jag köpt min första bostadsrätt? Mina vänner avstod för de tyckte en lägenhet för över en miljon var "dyr". Men det var den i praktiken inte alls.

Jag betalade ju redan då mindre än en motsvarande hyresrätt och så fick jag bo exakt där jag ville.

Kul att du tog upp miljoner som exempel.

Marginalkostnaden för att låna en miljon extra idag är vid 1,5% bolåneränta och skatteavdrag är exakt 875 kr per månad.

Är det ett par som köper bostaden så blir det alltså bara 437,5 var extra varje månad.

Nu kanske du börjar förstå lite mer att det är inte priset man ska titta på, utan KOSTNADEN.

dvs: varje miljon kostar 875 kr per månad. Det är väl inte så blodigt? Det tycker inte jag iaf.

Ja låna du några miljoner till, blir ju bara några hundra mer i KOSTNAD per månad

Personligen fortsätter jag att amortera hårt, undrar om min KOSTNAD blir lägre eller högre då var månad
2015-07-02, 23:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du kanske har missat det men forumdelen är: ”Nationalekonomi”.

Jag frågade dig om räntesänkningen var bra eller dålig och du börjar prata om dina ”placeringar”. Det är ingen här som bryr sig om dina placeringar. Är det långsiktigt bra eller dåligt för Sveriges ekonomi med denna historiska räntesänkning?

Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Den här tråden handlar om allt mellan Kurres fantastiska bostadsaffärer till Gromphs berättelser.

Grekiska obligationer är mao ok att diskutera.

Ledsen men du är inte moderator och allt som ryms inom forumdelen är inte topic för denna tråd. Grekisk ekonomi diskuterar inte jag här. Inte heller anser jag att topic är huruvida låga räntor är bra eller dåligt för Sverige, det är en väldigt bred fråga som du får ta med någon som är intresserad i en lämplig tråd. Jag fokuserar här mer specifikt på topic som är om det råder en boprisbubbla eller inte.
2015-07-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ja 6 miljoner x 3 ungefär. 6 miljoner med en nettoavkastning på kapital om 13% per år, i snitt, över 20 års tid, ger en hyffsad årslön, och det kallar jag ekonomisk oberoende, så jag behöver inte jobba längre, eftersom jag har lite mer än 6 miljoner 3 gånger om. I år t ex ser det ut som jag drar in ca 2,5 millar netto i avkastning på mitt kapital, räcker det tror du Bajsmannen??

Men du skrev "Tjohooo då stiger mina lägenheter ännu mer i värde, perfekt, snart uppe i 20 MSEK."

Har du de kvar och inte sålt hur tjänar du då pengar var månad menar du?

Om det är hyresfastigheter så är det ett vanligt företag du driver, dels jobbar du då och inte slutat jobba för 5 år sedan som du skrev..

Nja tror nog du dagdrömmer dig bort nu när xanaxen och ölen slagit in, eller du kanske bara är en simpel lögnare?
2015-07-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ja låna du några miljoner till, blir ju bara några hundra mer i KOSTNAD per månad

Personligen fortsätter jag att amortera hårt, undrar om min KOSTNAD blir lägre eller högre då var månad
undrar om dina UTGIFTER blir högre eller lägre? Vad fan är det för vits att snåla och amortera o leva fattigt för att vara skuldfri och rik när man är gammal??
2015-07-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är väldigt mycket goddag yxskaft över det. Du skulle kunna ta och läsa vad jag skriver i stället för att oja dig över några ord du fick slå upp.

Den genomsnittliga årliga uppgången var 3.8%.
Genomsnittligt årlig ökning av KPI enligt SCB var 2.0%.

Kvar finns då 1.8%. Jag nämnde som orsak till dessa:
* Reallöneökning
* Modernisering
* Värdeökning pga urbanisering.

Ekonomifakta har data på reallöneökning. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/
Mäter vi för tjänstemän så ser vi att vi får inte mindre än en genomsnittlig årlig ökning på 1.9%

Så för tjänstemän så skall:
* Modernisering
* Värdeökning pga urbanisering.
* ökning pga generös utlåning och spekulation

dela på -0.1 per år. Dvs prisfall. Hur vill ni allokera ut prisfallet på de tre komponenterna?

EDIT:
Man kan naturligtvis skippa KPI-måttet och räkna på nominella löner. De har ökat med i snitt 4.1% per år. Då får ni försöka allokera ut -0.3% per år i stället. Ja, om det blir enklare.
Hm, ingen som vill allokera. Vi kan ju göra ett försök.

Hur mycket kan typiska moderniseringar/förbättringar handla om på en tio-års-period?
Gjort om car-port till garage, installerat bergvärme, installerat ftx, skaffat kamin, moderniserad badrum, byggt bastu, moderniserat kök. Jag det finns massor folk lägger ned pengar på.
Och det mesta ger någon form av värdeökning.
44 KSEK kanske. Det skulle bli 4.4 KSEK per år, och 0.2% per år i vårt fall.
Det skulle då bli -0.5% att sprida ut på de andra posterna.

Och sedan urbaniseringen då. Staden har ökat. En av de som växer. Men vi kan nog inte räkna så mycket här för jag ser inte att staden direkt växt så mycket åt det hållet. Och området har väl inte ökat i popularitet vad jag vet. 0.1% per år kanske.

Då har vi -0.6% kvar till "ökning pga generös utlåning och spekulation".

Tja, det har uppenbarligen inte varit så mycket generös utlåning och spekulation där då.

Det har fallet är naturligtvis väldigt besvärande för de som tjatar om att det sista ska iaf vara positivt, och inte negativt. Det är ändå ett exempel ur verkligheten.

2015-07-02, 23:09
Medlem
Citat:
undrar om dina UTGIFTER blir högre eller lägre? Vad fan är det för vits att snåla och amortera o leva fattigt för att vara skuldfri och rik när man är gammal??

Snåla? Leva fattigt? Fantasin skenar iväg med dig ser jag

Jag lever gott, gör vad jag vill, bor på varamare breddgrader på vintern osv.. Om man inte kan amortera hårt och samtidigt leva gott så har man antingen förköpt sig eller har för låg inkomst i relation till sin skuld.
2015-07-02, 23:09
Medlem
Citat:
Men du skrev "Tjohooo då stiger mina lägenheter ännu mer i värde, perfekt, snart uppe i 20 MSEK."

Har du de kvar och inte sålt hur tjänar du då pengar var månad menar du?

Om det är hyresfastigheter så är det ett vanligt företag du driver, dels jobbar du då och inte slutat jobba för 5 år sedan som du skrev..

Nja tror nog du dagdrömmer dig bort nu när xanaxen och ölen slagit in, eller du kanske bara är en simpel lögnare?

Sålt 16 st bostadsrätter de senaste 7 åren, har två kvar att sälja nästa år, och två som jag behåller för dom bor jag i. Hur jag tjänar pengar varje månad??? Har du hört talas om börsen? aktier och sånt? avkastning på kapital? ringer någon klocka i din tomma skalle??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in