Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Är man en ekonomisk idiot räcker inte ens några miljarder för att vara ekonomiskt oberoende så du kan glömma det. För oss som har lite bättre ekonomiskt sinne klarar man sig utmärkt med 20 mille. 5% efter inflation och skatt per år ger då 1 mille i årsinkomst och det är klart mer än vad en ekonomiskt sinnad person behöver.
Låter rimligt, dock blir det mindre uppenbart att ni håller varandra om ryggen om du låter Strasburg svara på inlägget själv, du måste inte kliva in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
När jag gör placeringar är ligger inte mitt fokus på vad som är bra eller dåligt, utan mitt fokus ligger på hur sannolikt olika saker är. Det är sedan det jag förhåller mig till.
Dom flesta svenskar är ekonomiska idioter, vilket gör att dom tenderar att följa strömmen och göra som grannen/vännen etc. Så bara för att du är klok behöver det ju inte betyda att folk överlag gör bra val. Annars är väl ditt resonemang vettigt, om man nu gör en placering, men vi talar om bostäder och där har jag för mig att ni på er sida av staketet ivrigt påminner oss om att bostäder köps inte som placering utan för att man måste bo.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Dagen BR-priser i Stockholm (övriga delar av Sverige avstår jag från att ha synpunkter på) anser jag därför är låga.
Problemet är att en nationell kreditbubbla inte tar hänsyn till specifika områden, även om vissa områden självklart klarar ett stresstest bättre än andra.
Visst är det kanske så att en segregering är på gång där endast dom kapitalstarka ( läs : dom med egna pengar, inte höga ån ) kan ha ett köpt boende innanför tullarna, men det återstår att se.
Men överlag kommer vi inte se en segregering, vilket skapar oro då priserna gått upp över hela linjen, när en etta i knivsta kostar 1500000 SEK funderar man lite över om inte billiga pengar kanske stökat till folks huvuden en aning ändå.