2015-07-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Klarar mig alldeles utmärkt med en nettoårslön på 2 millar, eftersom jag snittar 12% avkastning på kapital per år senaste 20 åren, din jubelidiot.

Men om du måste arbeta aktivt för dina 2 millar är du väl knappast ekonomiskt oberoende?

Jag trodde du var rik på riktigt, hahaha

Jubelidiot kan du vara själv
2015-07-02, 13:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om du anser dig vara ekonomiskt oberoende med bara 20 mille bör du flytta till Thailand eller nåt, fast det räcker ju knappt där.

Är man en ekonomisk idiot räcker inte ens några miljarder för att vara ekonomiskt oberoende så du kan glömma det. För oss som har lite bättre ekonomiskt sinne klarar man sig utmärkt med 20 mille. 5% efter inflation och skatt per år ger då 1 mille i årsinkomst och det är klart mer än vad en ekonomiskt sinnad person behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
En väldigt enkelt och konkret fråga. Anser du att det är långsiktigt bra eller dåligt, för bostadsmarknaden, att reporäntan är på historiskt låga 0,35%?

När jag gör placeringar är ligger inte mitt fokus på vad som är bra eller dåligt, utan mitt fokus ligger på hur sannolikt olika saker är. Det är sedan det jag förhåller mig till.

Citat:
Jag tycker att vi presenterar rätt bra med information och frågeställningar för att en diskussion ska kunna fortgå.

Till exempel, du nämnde att det vi har sett de senaste åren kan ha varit en sund korrektion av tillgångspriser.

Hur rimligt är det? Med tanke på att de som är tänkta att köpa tillgångarna i det här sammanhanget är vanliga arbetare och storleken på krediten vida överstiger betalningsförmågan vid normalränteläge?

Det är ju rimligt att anta att man ska ta hela perioden i åtanke när man avgör rimligheten i ett pris.

Man beräknar ju uppvärmningskostnaden för ett hus på hela året, och inte bara sommaren då uppvärmningen är billig? För att göra en jämförelse.

Hela er beräkningsmodell bygger ju på att vi har klivit in i en ny ekonomisk era där låga räntor kommer vara en väldigt lång tid framöver, är vi det nya Japan?

Med tanke på att den 10-åriga statsobligationen nu prissätts till 0,97% är det tveklöst så att marknaden bedömer att risken för räntor på flera procent under en betydande del av den kommande tioårsperioden är mycket låg.

Dagen BR-priser i Stockholm (övriga delar av Sverige avstår jag från att ha synpunkter på) anser jag därför är låga.
2015-07-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är man en ekonomisk idiot räcker inte ens några miljarder för att vara ekonomiskt oberoende så du kan glömma det. För oss som har lite bättre ekonomiskt sinne klarar man sig utmärkt med 20 mille. 5% efter inflation och skatt per år ger då 1 mille i årsinkomst och det är klart mer än vad en ekonomiskt sinnad person behöver.

Låter rimligt, dock blir det mindre uppenbart att ni håller varandra om ryggen om du låter Strasburg svara på inlägget själv, du måste inte kliva in.

Citat:
När jag gör placeringar är ligger inte mitt fokus på vad som är bra eller dåligt, utan mitt fokus ligger på hur sannolikt olika saker är. Det är sedan det jag förhåller mig till.

Dom flesta svenskar är ekonomiska idioter, vilket gör att dom tenderar att följa strömmen och göra som grannen/vännen etc. Så bara för att du är klok behöver det ju inte betyda att folk överlag gör bra val. Annars är väl ditt resonemang vettigt, om man nu gör en placering, men vi talar om bostäder och där har jag för mig att ni på er sida av staketet ivrigt påminner oss om att bostäder köps inte som placering utan för att man måste bo.

Citat:
Dagen BR-priser i Stockholm (övriga delar av Sverige avstår jag från att ha synpunkter på) anser jag därför är låga.

Problemet är att en nationell kreditbubbla inte tar hänsyn till specifika områden, även om vissa områden självklart klarar ett stresstest bättre än andra.

Visst är det kanske så att en segregering är på gång där endast dom kapitalstarka ( läs : dom med egna pengar, inte höga ån ) kan ha ett köpt boende innanför tullarna, men det återstår att se.

Men överlag kommer vi inte se en segregering, vilket skapar oro då priserna gått upp över hela linjen, när en etta i knivsta kostar 1500000 SEK funderar man lite över om inte billiga pengar kanske stökat till folks huvuden en aning ändå.
2015-07-02, 13:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Med tanke på att den 10-åriga statsobligationen nu prissätts till 0,97% är det tveklöst så att marknaden bedömer att risken för räntor på flera procent under en betydande del av den kommande tioårsperioden är mycket låg.

Om Br priserna i Sthlm år låga så lär fastigheter 15 mil utanför Sthlm vara gratis, enda problemet är att inkomsterna hänger inte med priserna vilket gör att bubblan pumpas vidare.

Sitter just nu i Vilnius, här smällde bubblan vid finanskrisen, nu rullar det uppåt igen men det var tufft under flera år efter.
2015-07-02, 13:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Låter rimligt, dock blir det mindre uppenbart att ni håller varandra om ryggen om du låter Strasburg svara på inlägget själv, du måste inte kliva in.

Om du vill ha en privat konversation med honom tar du lämplig det med pm och inte här i tråden
2015-07-02, 13:54
Medlem
Citat:
Om du vill ha en privat konversation med honom tar du lämplig det med pm och inte här i tråden
Hahaha Highbonker smiskad igen, kaaadiiish!!
2015-07-02, 13:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om Br priserna i Sthlm år låga så lär fastigheter 15 mil utanför Sthlm vara gratis, enda problemet är att inkomsterna hänger inte med priserna vilket gör att bubblan pumpas vidare.

Sitter just nu i Vilnius, här smällde bubblan vid finanskrisen, nu rullar det uppåt igen men det var tufft under flera år efter.

15 mil utanför Stockholm hittar vi avfolkningsorter och där kan bostäderna tvärtom vara övervärderade. Det kan i flera fall vara mycket svårt att ens få ett bud på en bostad på sådana orter. Hög risk säger jag då de orterna ofta är starkt beroende av ett enda företag som går dåligt.
2015-07-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Hahaha Highbonker smiskad igen, kaaadiiish!!

Kanske är läge att ställa frågan till dig istället.

Är du möjligtvis 4 år gammal?
2015-07-02, 14:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
15 mil utanför Stockholm hittar vi avfolkningsorter och där kan bostäderna tvärtom vara övervärderade. Det kan i flera fall vara mycket svårt att ens få ett bud på en bostad på sådana orter. Hög risk säger jag då de orterna ofta är starkt beroende av ett enda företag som går dåligt.
Du har uppenbarligen noll koll, priserna ökar i alla centralorter i 30 mils radie runt Sthlm.
2015-07-02, 14:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har uppenbarligen noll koll, priserna ökar i alla centralorter i 30 mils radie runt Sthlm.

Du grabben, jag kommer från en sådan ort och har full koll på hur läget kan se ut på sådana orter. Priserna har stigit ja trots som jag skrev ett starkt beroende av endast ett företag på orten som i många fall har ett konstant nedläggningshot mot sig.

Den orten jag kommer ifrån har fått se ökade huspriser trots att flera objekt har varit till salu i flera år utan att en enda köpare har lagt ett bud eller ens kommit på visning. Och detta var redan innan den stora fabriken på orten slog igen helt.

Här har vi de stora riskerna på bomarknaden i Sverige. Priser som går upp därför att inavlade människor på orten hör att priser på bostäder i Sverige stiger och därför tror att det är rimligt även på deras ort. Och ja, bokostnaderna där har sjunkit precis som i övriga Sverige men när orten för varje år som gått de senaste 25 åren fått en allt lägre befolkning för att nu ha en total kris då de inte längre har sin fabrik ser man tydligt att de inte räknat med den riskfaktorn.

Bokostnaderna där gör inte att det kommer köpare till objekten därför att allt fler flyttar därifrån och ingen flyttar dit.
2015-07-02, 16:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Du kan mycket väl ha rätt, men riktiga män vill ha sitt öde i sina egna händer och inte behöva förlita sig på att det föds en ny idiot varje dag.

Det är inte nya idioter som göder marknaden. Det är folk som redan är inne i marknaden med låga kostnader som driver priserna uppåt.
2015-07-02, 16:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/ingves-chocksanker-rantan/

Ingen räntehöjning i sikte...

Ojoj då... Räntan skulle väl upp till 7-8% eller hur bubbelbabblare? Eller kanske inte....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in