2015-07-01, 18:55
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det stämmer inte. Och derivata ska inte användas. Hur tänker man när man ställer in fönstret på en grafräknare?

Du vill hitta extrempunkten, dvs där lutningen är 0? Varför skulle man inte använda derivata för det?

Jag vet inte riktigt vilken punkt du söker efter för om man kontrollerar det hela grafiskt så är minimipunkten vid (0,12) med.
Citera
2015-07-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Du vill hitta extrempunkten, dvs där lutningen är 0? Varför skulle man inte använda derivata för det?

Jag vet inte riktigt vilken punkt du söker efter för om man kontrollerar det hela grafiskt så är minimipunkten vid (0,12) med.

Jag menar att ditt svar stämmer, men man ska inte använda derivata då det introduceras i en kurs senare.
Citera
2015-07-01, 19:05
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
7x^2 + 12 = 0

Har jag bara hjärnsläpp eller hur löser man den här?
Du behöver inte använda dig av derivata, utan utnyttja bara att du vet att extrempunker finns i symmetrilinjen. Hittar du en horisontell linje som skär kurvan tar du helt enkelt linjen mitt emellan skärningspunkterna och letar efter symmetrilinjens och kurvans skärningspunkt.

Att använda räknaren är ingen höjdare, eftersom den aldrig beräknar exakt (även om du ofta kan gissa vad det exakta svaret är). Är frågan ställd som att du söker ett närmrevärde kan du använda räknare, men i detta fall kan du lösa det exakt.
Citera
2015-07-01, 19:07
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Jag menar att ditt svar stämmer, men man ska inte använda derivata då det introduceras i en kurs senare.

Då du läser Ma2 så används symmetrilinjen till en andragradsfunktion för att hitta max/min-punkter.

Du vet att extrempunkten kommer ligga på symmetrilinjen.

Om du har en generell andragradsfunktion på formen ax^2+bx+c så ges symmetrilinjen som x=-p/2

Men i ditt fall har du f(x)=7x^2+12, dvs att p=0

Alltså inser vi att symmetrilinjen är x=0. Stoppar vi in detta i den ursprungliga funktionen får vi:

f(0)=7*0^2+12 =12

Alltså är koordinaten (0,12)
Citera
2015-07-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Då du läser Ma2 så används symmetrilinjen till en andragradsfunktion för att hitta max/min-punkter.

Du vet att extrempunkten kommer ligga på symmetrilinjen.

Om du har en generell andragradsfunktion på formen ax^2+bx+c så ges symmetrilinjen som x=-p/2

Men i ditt fall har du f(x)=7x^2+12, dvs att p=0

Alltså inser vi att symmetrilinjen är x=0. Stoppar vi in detta i den ursprungliga funktionen får vi:

f(0)=7*0^2+12 =12

Alltså är koordinaten (0,12)

Löser g(x) = -x^2 - 2x +6 och får att koordinaten är (-1,-7) men enligt facit är den (-1,7). Om x_sym = -1 blir ju y;

-(-1)^2 + 2*(-1) + 6 som inte är 7..
Citera
2015-07-01, 19:50
Medlem
För en andragradsfunktion f gäller att f(2) = f(4) = 4 och det minsta värdet är 3. Skissa grafen.

Jag förstår verkligen inte den här uppgiften. Vad menar de med; f(2) = f(4) = 4? (Jag förstår att exempelvis gäller f(-2) = f(2), men inte riktigt här)
Citera
2015-07-01, 19:59
Medlem
Citat:
För en andragradsfunktion f gäller att f(2) = f(4) = 4 och det minsta värdet är 3. Skissa grafen.

Jag förstår verkligen inte den här uppgiften. Vad menar de med; f(2) = f(4) = 4? (Jag förstår att exempelvis gäller f(-2) = f(2), men inte riktigt här)
Det betyder helt enkelt att x-värdena 2 och 4 ger samma funktionsvärde (y-värde om du vill).
Citera
2015-07-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det betyder helt enkelt att x-värdena 2 och 4 ger samma funktionsvärde (y-värde om du vill).

Förstår inte riktigt. Menar du att där x=2 är y = 4 och där x= 4 är y = 4? Hur ska jag skissa här? Extrempunkten ska ju vara 3..
Citera
2015-07-01, 20:08
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt. Menar du att där x=2 är y = 4 och där x= 4 är y = 4? Hur ska jag skissa här? Extrempunkten ska ju vara 3..
Exakt.

Ja, om extrempunkten är 3 innebär det just det.
Du har någon slags symmetri kring x=3 eller hur? Givet att det är en andragradsekvation, vilket det tyder på enligt dina tidigare frågor.
Citera
2015-07-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Exakt.

Ja, om extrempunkten är 3 innebär det just det. Då har du någon slags symmetri kring x=3 eller hur? Givet att det är en andragradsekvation, vilket det tyder på enligt dina tidigare frågor.

Yes, löste den nu. Hade bara svårt för att tyda f(2)=f(4)=4 tidigare.
Citera
2015-07-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillixo
Låt A vara en mängd med minst två element. Definiera en operator * via a*b=a.

Är * kommutativ/associativ har den en identitet? Invers?

Varför tillfogar dom villkoret att A skulle innehålla minst två element?
kommutativ?
a*b=a men b*a=b så nej.
associative?
(a*b)*c=a*c=a
a*(b*c)=a*b=a
yep.
Alla element är höger identiteter, men inga inverser existerar.
Citera
2015-07-02, 00:17
Medlem
"Bestäm en formel för andragradsfunktionerna som anges av värdetabellerna"

b)

x y
-10 -10

-5 -2,5

0 0

5 -2,5

10 -10

Har ritat upp den, men kommer inte fram till formeln. Hur gör jag? Hur tänker man? Jag vet att symmetrilinjen är y-axeln då den skär y-axeln vid (0,0).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in