Citat:
I praktiken hamnar man på samma ersättning som innan man jobbade. Principiellt görs en jämkning mellan den tidigare och den senaste anställningen till den sökandes fördel, alltså man får den ersättning som blir högst. Det finns en karensperiod, om du blir uppsagd ca 7 dagar och om du säger upp dig själv 45 dagar, lite beroende på vilken a-kassa du tillhör.
Ok. En följdfråga,
Jag skrev ett mejl till AF för att höra hur det låg till med min ersättning och vhur dem tolkar mitt kommande möjliga agerande. Fick svar på första meddelandet men sista har jag inte fått svar på än. Kanske du kan hjälpa mig med även det?
Här är mejlen
Jag:
Hej, jag undrar hur ni ser på ett fall där man tackar nej till förlängning av en allmän visstidsanställning som tar slut > efter 6 månader men man som sagt erbjuds förlängning? Tolkar ni det som "Att förlänga tiden i arbetslöshet > innebär att man -tackar nej till ett erbjudet lämpligt arbete" eller "Att orsaka sin arbetslöshet innebär att man - säger > upp sig från sitt arbete utan giltig anledning" eller någon annan tolkning?
AF:
Hej!
Kortfattat och generellt så är det så att om man är inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och erhåller a-kasseersättning och i detta fall tackar nej till anställning så "bidrar man till förlänga sin tid i arbetslöshet". Ring oss gärna på 0771416416 för mer utförlig information.
Mvh,
Jag:
Hej, ändras detta fallet om personen är pausad hos er? Räknas personen som inskriven då?
Mvh,
----------------
Det sista har jag inte fått svar på. Är alltså pausad hos AF för tillfället då jag endast kommer att jobba sex månader på företaget.