2023-10-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfot
Ring akassan och fråga annars! Skadar inte att höra med dom, du kan ju skippa att legitimera dig och ringa in "anonymt" och fråga om du är nojjig.

Jag har läst på lite hos a-kassans hemsida nu och det verkar som att för att få akassa skall man vara tillänglig 3 timmar varje dag samt genomsnittlig 17 timmar per vecka, så jag tänker helt enkelt bara säga att jag är tillänglig två hela dagar samt dem timmarna jag ej är på lektion? Känns som att jag bör vara på det torra ifall de kommer upp en fråga isåfall, sedan kanske inte jobb är så tillgängligt på eftermiddagarna för de företag jag jobbar hos men det bör väl inte vara mitt problem känner jag? :-)
Citera
2023-10-03, 14:22
Medlem
Tänkte ställa några frågor om gamla goa arbetsförmedlingen och a-kassa

Blev arbetslös den första oktober. Hade samtal med arbetsförmedlingen, men då ville de skriva in mig på "jobbgaranti för ungdomar" som jag var del av för några år sedan. (Jag fyller 25 nästa månad och då skulle jag slippa den skiten om jag förstått det rätt).

Anledningen att jag kallar den skit är att det är massa onödiga aktiviteter och kurser. När jag var med senast slutade det med att jag fick "praktik" på ett slavjobb där man fick jobba gratis första månaden. Skulle helst slippa det. Är medveten om att om jag tackar nej till jobbgarantin för ungdomar får jag ingen ersättning från a-kassa.

Jag är inte inskriven just nu då jag inte tackat ja eller nej till jobbgarantin för ungdomar i samtalet. Sa till dom att jag skulle fundera lite.

Vad skulle hända med A-kassa stöd om jag väntade med att skriva in mig tills jag fyller 25? Missad ersättning dom här månaderna innan dess bryr jag mig inte om. Så länge det skulle gå att få ersättning månaderna som följer. Säg att jag skriver in mig om en månad, då skulle jag fortfarande ha jobbat 10 av dom senaste 12 månaderna. Spelar det då någon roll om jag väntade en månad med att skriva in mig?

Separat fråga: Fram till första oktober hade jag jobbat 1,5 år men var endast med i a-kassa i 10 månader. Läste någonstans att man måste vara medlem i ett fullt år om man ska få inkomstbaserad ersättning. Kommer jag då endast få grundersättning eller finns det möjlighet till inkomstbaserad ersättning när jag varit medlem i 12 månader (1 januari)?

Tacksam för svar!!
Citera
2023-10-05, 20:33
Medlem
Fick precis mail om att Arbetsförmedlingen kommer flytta fram mitt uppföljningsprogram med nästan en månad. Jag har få dagar kvar på min akassa säger dem.

Jag vill inte bli satt i Rusta och Matcha eller liknande program.

Min plan är att säga att jag kommer vidareutbilda mig till våren på högskola för att kunna hitta jobb efter det.

Är det ett säkert sätt att slippa Rusta och Matcha?

Behöver jag intyga att jag påbörjar mina studier i framtiden?
Citera
2023-10-09, 20:38
Medlem
Hur mycket måste man ha arbetat per månad för att få a kassa. Jag har haft en extra tjänst tidigare i 2 år (är arbetslös nu) där jag jobbat väldigt varierat. Allt i från 80 timmar i månaden till 40,50 etc etc.

Så jag undrar vad är grundregeln?

Finns det någon här som fått a-kassa trots att man inte nått grund villkoren som står på alla hemsidor?
Citera
2023-10-09, 20:40
Medlem
Hur effektiviserar jag A-kassan? (f.d. eget företag -> anställd)

Min karriärshistoria har sett ut som följande (12 mån-horistont);

6-12 anställd i annat bolag
1-6 konsult via eget AB

Jag är numera arbetslös, då jag blev varslad. Men nu till "dilemmat";

Jag kommer högst få grundersättning (ej medlem längre än 12 mån), dvs 11220kr/mån. Vilket man inte kommer långt på. Dock, så har jag ju kvar pengar i bolaget då jag inte "hann" ta ut allting. Det rör sig om typ 2 månadslöner på sin höjd.

Jag behöver era råd på vad som är smartast här. Ska jag ta ut dessa, eller kommer det strula till det på något sätt?
Citera
2023-10-11, 21:11
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du måste upplysa att du studerar. Du får inte CSN och A-kassa samtiigt. A-kassan kör kontroller med CSN och skatteverket.
Får man A-kassa om man studerar och inte har rätt till CSN? (Slut på veckor, för få poäng under föregående CSN-period, etc)
Citera
2023-10-19, 20:30
Medlem
Jag har varit arbetslös sedan 1 juni & har uppföljningssamtal inbokat den 24/10. Det kommer med all säkerhet resultera i att jag blir ”erbjuden” Rusta & matcha.
Grejen är att jag får bara 2300:-per vecka av a-kassan. Om jag tvingas in i Rusta & matcha så kommer jag inte få ett öre förens 27 dec.
Jag har inga andra resurser eller sparpengar kvar & det blir isf väldigt lång tid att svälta + en för evigt släpande hyra.
Kan jag skjuta fram inskrivningen på nått sätt, typ säga att jag har en jobbintervju i morgon? En enda vecka hade räckt så jag iallafall kan köpa på mig lite basvaror inför stundande svältperiod.
Seriöst hur gör folk?
Citera
2023-10-19, 23:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Får man A-kassa om man studerar och inte har rätt till CSN? (Slut på veckor, för få poäng under föregående CSN-period, etc)
Vad tror du själv? Tror du att någon skulle ansöka om studiemedel om man helt enkelt kunde skriva in sig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande istället...?
Citera
2023-10-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX

Du får inte a-kassa för att du har slut på CSN.
Du kan få a-kassa samtidigt som du studerar, framförallt om det är på gymnasial nivå om max 50%, men även högskola är möjligt. Andra aspekter som att studierna inte hindrar dig från att ta nya jobb samt att du jobbat samtidigt som du studerat kan spela in.
Man kan också få socialbidrag, men de är väldigt restriktiva med detta, speciellt om det gäller högskola.
Citera
2023-10-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alekzore
God kväll samtliga. Har en fråga där jag hoppas någon praktiskt kunnig inom Arbetsförmedligen - Alfakassan- IT - EU-direktiv.

Det är såhär att jag får akassa (grundersättning) då jag blev uppsagd pga arbetsbrist.

Jag har nyligen hittat ett jobb i Spanien dit jag kommer flytta i slutet av månaden.

Min fråga är: Hur stor är risken att bli påkommen om jag stämplar A-kassa i Sverige till mitt svenska konto. Men får in min spanska lön på ett konto från en spansk ”nätbank”.

Tänker att jag skall stämpla in via VPN (Svensk IP), samma när jag söker jobb (jag aldrig kommer få) på Arbetsförmedlingen också via VPN.

Finns det någon rutin där sånt kollas upp regelbundet?

Mvh

Du kan ta med dig a-kassan utomlands ett par månader.
Men när börjar du jobba? O hur länge har du tänkt att fuska?, skatteverket lär ju se att du utvandrade, kanske du klarar någon månad om du låter bli att folk okföra dig i Spanien.
Citera
2023-10-26, 12:23
Medlem
Sjukpenning + A-kassa eller endast A-kassa?

Jag har problem från en gammal hjärnskakning som gör att jag har varit sjukskriven ungefär ett halvt år med olika % av sjukskrivning. För tillfället tycker mina läkare att jag ej får jobba med än 50% för att inte bli sämre.
Men undrar rent ekonomiskt, för tillfället så får jag 2.5 dagar ersättning per vecka från A-kassan och sen får jag 50% sjukpenning från försäkringskassan. Problemet är att sjukpenningen endast blir runt 5000 kr per månad och min A-kassa är nästan dubbla av det, så om jag klockar 100% istället för 50% som jag nu gör kommer jag få ut betydligt mycket mer pengar i månaden.

Kan man avsluta sin sjukpenning och klocka 100% på A-kassan eller får man inte det när man är sjukskriven?
Citera
2023-10-26, 12:29
Medlem
Du skriver ju under på att du är fullt tillgänglig för heltidsarbete, om du söker hel ersättning från A-kassan. På heder och samvete. Det är du själv som avgör om du är det. Och till vem har du skickat läkarintyget, FK eller både A-kassan och FK?
Senast redigerad av PatricHbg 2023-10-26 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in