Citat:
Ursprungligen postat av
technoboy85
Arbetslös i tre månader sedan ett annat jobb. Klarar sju månader och säger upp mig. Får inte akassa på tre månader och får en varning från akassa att nästa gång jag säger upp mig själv får jag ingen ersättning.
...massor av text klippt bort...
Min fråga är då, får jag aldrig mer säga upp mig för att få akassa?
Är ingen expert på området, men hos A-kassan finns ganska tydliga reglar för att få stöd, du måste stå till rådighet för arbete och vara klar på att ta det arbete du blir erbjudit. Om du inte erbjuds något arbete, måste du vara AKTIVT sökande och ha en handlingsplan från arbetsförmedlingen.
Denna handlingsplan måste du följa, om du inte följer den - kan du stängas av från att få A-kassa inom en viss period, och så måste du in till ny värdering och få en ny handlingsplan, handläggaren skickar då in den nya handlingsplanen och att du följer denna till din A-kassa och dom tar så ställning till OM du har rätt till A-kassa.
Och nu börjar det kluriga - rätt till: För att få grundersättning (den lägsta summan du kan få hos en A-kassa / Alfakassen etc.) så ska du ha haft arbete i minst 6 mån. det senaste året. Du behöver inte ha varit medlem av A-kassan för att få denna ersättning, men du måste skicka intyg på att du HAR arbetat minst dom timmarna det senaste året, och dom är väldigt petiga med intygen.
Detta är reglerna. Så det med att du "aldrig mera får säga upp dig" är ren bullshit, du får säga upp dig hur mycket som helst, men då får du en karantän (alltså en period vart du inte får någon A-kassa) men du måste stå till rådighet hos arbetsförmedlingen som arbetssökande och följa deras handlingsplan, fylla i online formulären (eller eftersom du är hemlös? Pappers formulären som du får hos arbetsförmedlingen) om dina jobbsöknings aktiviteter. Denna måste godkännas och skickas in av din handläggare till din A-kassa. Och du måste fylla i ditt kassakort (online eller via papper).
Det kan vara så att du har förbrukat dina 300 dagar, eller dina 75 dagar deltidsarbete och då måste du vänta till du åter igen uppfyller reglerna för att få A-kassa, såsom att ha ett arbete min. 6. mån. i löpet av en 1 års period.
Lycka till!