2016-03-15, 22:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Vad händer om ersättningsperioden om 300 dagar tar slut och man inte hittar jobb? Blir man tvungen att gå på socialbidrag?
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Arbetslos-lange/Jobb--och-utvecklingsgarantin.html
Citera
2016-03-16, 09:15
Bannlyst
A kassa, ska sluta på mitt jobb behöver hjälp!

jo det är så att jag gick från 100% i ett helt år till timanställd. A kassan säger att ifall du säger upp dig så kan de inträffa 45 avstängningsdagar dvs du får ingen ersättning i 45 dagar. Men det var ej jag som sa upp mig, utan mitt kontrakt höll bara i ett år. Jag blev timanställd därefter men jag trivs inte med det.

För att du ska få ersättning utan avstäningsdagar så måste arbetsgivaren säga upp dig eller så måste du ha en giltig förklaring till varför du slutat jobba.

Som sagt, jag trivs inte med min anställning och jag vill säga upp mig och ändå få ersättning utan avstäningsdagar. Hur gör jag det?
Citera
2016-03-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12characters
jo det är så att jag gick från 100% i ett helt år till timanställd. A kassan säger att ifall du säger upp dig så kan de inträffa 45 avstängningsdagar dvs du får ingen ersättning i 45 dagar. Men det var ej jag som sa upp mig, utan mitt kontrakt höll bara i ett år. Jag blev timanställd därefter men jag trivs inte med det.

För att du ska få ersättning utan avstäningsdagar så måste arbetsgivaren säga upp dig eller så måste du ha en giltig förklaring till varför du slutat jobba.

Som sagt, jag trivs inte med min anställning och jag vill säga upp mig och ändå få ersättning utan avstäningsdagar. Hur gör jag det?
Hej,

det stämmer om det du skriver om 45 dygn utan ersättning.

I den arbetsgivarintyget du får från din arbetsgivare, om denne fyller i blanketten att du säger upp dig själv, lär du inte få några pengar. Däremot, om arbetsgivaren fyller att de har arbetsbrist eller dylikt, då kommer du få pengar.

Nu är det här min egen åsikt men jag tror inte du kommer få några pengar alls om du väljer att uppsäga dig själv. Även om du är timanställd, måste arbetsgivaren säga om du ska jobba eller sluta.
Väljer du själv meddela uppsägningen, så klart, "du slutar för du ville det".
Citera
2016-03-16, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 12characters

Det finns tre sätt att lösa det på, antingen har du förhandlat dig till ett avgångsvederlag som löser ut oavsett om du blir uppsagd eller säger upp dig enligt villkor som många chefer har. Det andra alternativet är att du pratar med arbetsgivaren och får denne att säga upp dig, då slipper du dina 45 dagar i karens. Ett tredje alternativ om du vantrivs på jobbet är att sjukskriva dig och få sjukpenning. Det sistnämnda är ju dock ingen hållbar lösning om du vill skaffa dig nytt jobb men innebär tillfälligt att du slipper vara på jobbet.
Citera
2016-03-16, 11:36
Medlem
utan att vara expert på något sätt.

som timanställd har du väl ingen anställning? de ringer in dig när de behöver.
du behöver inte säga upp dig utan du kan bara tacka nej till att arbeta det/de pass de erbjuder.
så hade jag varit dig hade jag (anonymt) tagit ett snack med kassa eller facket och fråga hur det funkar kring timanställning och a-kassa.
Citera
2016-03-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
utan att vara expert på något sätt.

du behöver inte säga upp dig utan du kan bara tacka nej till att arbeta det/de pass de erbjuder.
så hade jag varit dig hade jag (anonymt) tagit ett snack med kassa eller facket och fråga hur det funkar kring timanställning och a-kassa.
Japp, så är det.

Allmän visstidanställning fungerar på det sättet. Man kan sluta när man vill och samma sak gäller det för arbetsgivaren, de kan välja uppsäga ens anställning när de än önskar.

Har man dock jobbat över 2 år, då övergår anställningen till en "tillsvidareanställning".

Jag lärde mig genom den hårda vägen då jag har jobbat 2 år och en dag.

Jag kunde ha använt detta misstag till min fördel i form av någon ekonomisk kompensation eller dylikt, då i teori, "jag är " tillsvidareanställd.

Jag hade blivit meddelat om att anställningen skulle avslutas många månader före den stora dagen. Men som du påpekade i ditt inlägg, trådskaparen bör nog ta en funderare och diskutera med närmsta chefen.
Citera
2016-03-16, 14:32
Medlem
Citat:

Det finns ingen anställningsform som heter timanställning. Antingen är man tillsvidareanställd eller visstidsanställd och ens arbetstidsmått är att man arbetar per timme. Man kan också ha en s.k. intermittent anställning då varje arbetspass räknas som en ny anställning.

Citat:

Ja, men det blir ingen A-kassa om man tackar nej till pass. Om man ljuger på sina kassakort och A-kassan får reda på det blir man återbatalningsskyldig.

Citat:

Detta är ett bra råd.
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Allmän visstidanställning fungerar på det sättet. Man kan sluta när man vill och samma sak gäller det för arbetsgivaren, de kan välja uppsäga ens anställning när de än önskar.

Så är det definitivt INTE. Allmän visstidsanställning omfattas av samma uppsägningsregler som andra anställningsformer. Dessutom är det så att eftersom det är en tidsbegränsad anställning SKA det stå i anställningsvillkoren att den överhuvudtaget får avslutas i förtid annars kan anställningen inte sägas upp alls.

Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Har man dock jobbat över 2 år, då övergår anställningen till en "tillsvidareanställning".

Jag lärde mig genom den hårda vägen då jag har jobbat 2 år och en dag.

Du ska ha en sammanlagd arbetstid på 2år under en 5-årsperiod för att en visstidsanställning sak övergå till en tillsvidareanställning.

Här kan ni läsa vad som gäller i LAS: https://lagen.nu/1982:80
Senast redigerad av Urmelkotten 2016-03-16 kl. 15:17.
Citera
2016-03-17, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtEriksson
kommer min A-kassa få reda på om jag jobbar utomlands? Norge eller Danmark?

Dom får reda på att du inte är tillgänglig för arbete då du inte infinner dig på deras möten..... och då kan A-kassan dras in
Citera
2016-03-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Dom får reda på att du inte är tillgänglig för arbete då du inte infinner dig på deras möten..... och då kan A-kassan dras in
Aa får nog skita i det. Har ringt runt i Norge finns förfan inte jobb nånstans
Citera
2016-03-17, 12:32
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtEriksson
kommer min A-kassa få reda på om jag jobbar utomlands? Norge eller Danmark?

Jobbar du i Norge så får dom garanterat reda på det. Norska och Svenska skatteverket har god kommunikation.
Citera
2016-03-21, 21:02
Medlem
goonerrobbans avatar
Hur är det egentligen när man tackar nej till ett erbjudet jobb? Har hört att man blir av med a-kassan, men har också hört att man blir utan ersättning i 7 dagar första gången man tackar nej.

Blev erbjuden ett jobb som jag inte är så sugen på att ta eftersom jag går en utbildning just nu och har potentiellt ett sommarjobb på ett företag som jag har sommarjobbat på 3 gånger (fick förlängt senaste gången) och har även praktiserat där ett par gånger.

Så jag vill helst tacka nej till jobbet för att jag kommer förmodligen få ett bättre lite längre fram och vill hellre gå färdigt utbildningen än att ta det erbjudna jobbet. Men jag vill inte riskera att bli av med min a-kassa/ersättning så ett snabbt svar skulle vara underbart
Senast redigerad av goonerrobban 2016-03-21 kl. 21:17.
Citera
2016-03-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goonerrobban
Hur är det egentligen när man tackar nej till ett erbjudet jobb? Har hört att man blir av med a-kassan, men har också hört att man blir utan ersättning i 7 dagar första gången man tackar nej.

Blev erbjuden ett jobb som jag inte är så sugen på att ta eftersom jag går en utbildning just nu och har potentiellt ett sommarjobb på ett företag som jag har sommarjobbat på 3 gånger (fick förlängt senaste gången) och har även praktiserat där ett par gånger.

Så jag vill helst tacka nej till jobbet för att jag kommer förmodligen få ett bättre lite längre fram och vill hellre gå färdigt utbildningen än att ta det erbjudna jobbet. Men jag vill inte riskera att bli av med min a-kassa/ersättning så ett snabbt svar skulle vara underbart

43 a § En sökande ska stängas av från rätt till ersättning i 5 ersättningsdagar, om han eller hon utan godtagbart skäl
1. avvisat ett erbjudet lämpligt arbete
,
2. genom sitt uppträdande uppenbarligen vållat att en
anställning inte kommit till stånd, eller
3. avvisat en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt
program för vilket aktivitetsstöd lämnas.

Om sökanden förlänger tid i arbetslöshet enligt första
stycket i anslutning till eller inom samma ersättningsperiod,
ska han eller hon stängas av från rätt till ersättning i 10 ersättningsdagar vid det andra tillfället och i 45 ersättningsdagar vid det tredje tillfället. Om något sådant
förhållande upprepas en fjärde gång under samma
ersättningsperiod, har sökanden inte rätt till ersättning
förrän han eller hon på nytt uppfyllt ett arbetsvillkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in