2015-06-21, 21:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmee92
Har snart haft min provanställning i sex månader och har funderat på att säga upp mig då jag helt enkelt inte trivs. Har läst att man får 45 avstängningsdagar då hos a-kassan men vad innebär det? att man inte får pengar på tre månader eller att det blir mindre ersättning varje månad?

Precis som du fått veta 45 avstängningsdagar. Vad gäller de sju karensdagarna, så återfinns de i början på varje ny ersättningsperiod, om du går tillbaks på samma har du inte sju nya karensdagar.

Mitt råd är att jobba kvar och söka nytt jobb, sluta utan att ha nytt jobb bör man bara göra om man verkligen måste, till exempel av mer eller mindre tvingande medicinska skäl, familjeskäl som verkligen inte går att komma runt och liknande.
Citera
2015-06-23, 11:37
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag 30+ år gammal, EU invadrare. Jobbade för 3 år här.

Vad händer efter mina akassa dagar är avslutad?
Jobb- och utvecklingsgarantin? Om ja, direkt till fas 2?
Kan du förstår? Jag hoppas min svenska är inte så dålig.
Citera
2015-06-23, 17:17
Medlem
Tar A-kassorna reda på när man blir anställd?

Jag kommer få jobb den 6e juli, men kan jag säga till A-kassan att jag får jobbet 1a augusti istället så man får lite extra deg? Eller tar de reda på sånt?
Citera
2015-06-25, 15:15
Bannlyst
Jag har fått arbetslöshetsersättning samtidigt som jag studerat på deltid (och vikarierade). Dock fick jag bara det i tre månader, sedan fick jag inte någon ersättning längre. Fine, även om det är en kukregel. Grejen är nu att jag inte hann få in allting i tid, innan lärarna gick på sommarlov. Jag har bara en grej kvar men kan inte få in det innan hösten. Fick ett brev från a-kassan (SmåA) att jag måste skicka in intyg på att jag studerat färdigt (vilket jag ju inte har). Sedan skriver de, ordagrant, så här:

"Skicka in ovanstående i svarskuvertet som du fått så snart du kan. Om vi får dina uppgifter senast den bla bla, så undviker du handläggningstiden av din ansökan förlängs.

Utan fullständiga uppgifter från dig kan vi bli tvungna att antingen avvisa din ansökan, att inte bevilja dig ersättning eller tvingas besluta om att vi inte kan pröva din ansökan alls."

Och så hade de bifogat ett intyg om studier som man kan fylla i.

Vad menar dom egentligen? Vad ska jag skicka in, när jag inte är klar?
Citera
2015-06-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Jag har fått arbetslöshetsersättning samtidigt som jag studerat på deltid (och vikarierade). Dock fick jag bara det i tre månader, sedan fick jag inte någon ersättning längre. Fine, även om det är en kukregel. Grejen är nu att jag inte hann få in allting i tid, innan lärarna gick på sommarlov. Jag har bara en grej kvar men kan inte få in det innan hösten. Fick ett brev från a-kassan (SmåA) att jag måste skicka in intyg på att jag studerat färdigt (vilket jag ju inte har). Sedan skriver de, ordagrant, så här:

"Skicka in ovanstående i svarskuvertet som du fått så snart du kan. Om vi får dina uppgifter senast den bla bla, så undviker du handläggningstiden av din ansökan förlängs.

Utan fullständiga uppgifter från dig kan vi bli tvungna att antingen avvisa din ansökan, att inte bevilja dig ersättning eller tvingas besluta om att vi inte kan pröva din ansökan alls."

Och så hade de bifogat ett intyg om studier som man kan fylla i.

Vad menar dom egentligen? Vad ska jag skicka in, när jag inte är klar?

Om du inte är klar så har du inget att skicka in, att få a-kassa trots att du studerar är väldigt ovanligt och det är bara vissa få undantag som gör det möjligt. så kan tänka mig att de är benhårda med de personer som fått det. I kort, du kan inte få a-kassa över sommaren. OBS detta är min gissning, enklast är att ringa dem och få ett svar där.
Citera
2015-06-25, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Om du inte är klar så har du inget att skicka in, att få a-kassa trots att du studerar är väldigt ovanligt och det är bara vissa få undantag som gör det möjligt. så kan tänka mig att de är benhårda med de personer som fått det. I kort, du kan inte få a-kassa över sommaren. OBS detta är min gissning, enklast är att ringa dem och få ett svar där.

Nej jag vet att jag inte kommer få a-kassa över sommaren. Jag undrade bara vad det är jag ska skicka in, och vad de menar med: "Utan fullständiga uppgifter från dig kan vi bli tvungna att antingen avvisa din ansökan, att inte bevilja dig ersättning eller tvingas besluta om att vi inte kan pröva din ansökan alls." Jag har ju inget att skicka in, jag är ju inte klar med studierna. Sen att jag förmodligen måste ansöka om deltidsstudier igen till hösten må vara hänt, men det är väl inget jag ska göra nu.
Citera
2015-06-25, 15:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag 30+ år gammal, EU invadrare. Jobbade för 3 år här.

Vad händer efter mina akassa dagar är avslutad?
Jobb- och utvecklingsgarantin? Om ja, direkt till fas 2?
Är du svensk medborgare gäller väl samma sak som för alla andra: 300 dagar a-kassa, sen Jobb- & utvecklingsgarantin i 450 dagar, sen FAS3.
Citera
2015-06-25, 15:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Hej! Kan jag återgå till tidigare ersättningsperiod om jag blir utan jobb inom ett år? Trots att jag tackar nej till en förlängning av anställning?
I praktiken hamnar man på samma ersättning som innan man jobbade. Principiellt görs en jämkning mellan den tidigare och den senaste anställningen till den sökandes fördel, alltså man får den ersättning som blir högst. Det finns en karensperiod, om du blir uppsagd ca 7 dagar och om du säger upp dig själv 45 dagar, lite beroende på vilken a-kassa du tillhör.
Citera
2015-06-25, 15:57
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är du svensk medborgare gäller väl samma sak som för alla andra: 300 dagar a-kassa, sen Jobb- & utvecklingsgarantin i 450 dagar, sen FAS3.
Tack!
Citera
2015-06-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Nej jag vet att jag inte kommer få a-kassa över sommaren. Jag undrade bara vad det är jag ska skicka in, och vad de menar med: "Utan fullständiga uppgifter från dig kan vi bli tvungna att antingen avvisa din ansökan, att inte bevilja dig ersättning eller tvingas besluta om att vi inte kan pröva din ansökan alls." Jag har ju inget att skicka in, jag är ju inte klar med studierna. Sen att jag förmodligen måste ansöka om deltidsstudier igen till hösten må vara hänt, men det är väl inget jag ska göra nu.

Då må det vara något typ av intyg att du studerat de timmar du studerat och poäng. Även om du inte är klar så finns dessa uppgifter och man kan be och få de utskrivna. Se till så att du har uppfyllt kriterierna, annars kan man bli återbetalningsskyldig. Försöker inte leka duktig, bara varnar. dem kan va jobbiga ibland.
Citera
2015-06-26, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Då må det vara något typ av intyg att du studerat de timmar du studerat och poäng. Även om du inte är klar så finns dessa uppgifter och man kan be och få de utskrivna. Se till så att du har uppfyllt kriterierna, annars kan man bli återbetalningsskyldig. Försöker inte leka duktig, bara varnar. dem kan va jobbiga ibland.

Får väl ringa och höra med tjommen vad han menar imorgon. Att dom kan vara jobbiga har jag märkt. Fy fan, det bästa med att börja plugga på uni snart (förhoppningsvis) ska bli att slippa den där jävla a-kasse tjafset. Då får man väl CSN att bråka med iställtet. Nåja, tack ska du ha i alla fall.
Citera
2015-06-29, 08:35
Medlem
Så, någon som vet när dom börjar räkna på en ny ersättningsperiod? Är det när man använt sin sista, sen så räknar dom ramtiden på 12 månader bakåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in