Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det kanske går att återställa i efterhand om man hittar rätt delar? Så de nu i efterhand kan se kordinationer från typ GPS-inställningar eller nåt. Exakt sista känna position (GPS?) innan den kraschade typ.

Är det helt uteslutet att mobilen kan ha gett någon form av signal under tiden hon var försvunnen? Även om det var svårt att avgöra var mobilen befann sig så kanske det ändå syntes att den rörde sig marginellt i samhället. Tänkte att detta kanske kunde vara anledning till att polisen verkade så säkra på att hon var kvar i samhället.

Så rätt så. Verkar dock som om det var fragment de hittat.
.. Undrar dock hur exakt denna vetenskap kan bli på landsbygden. Att det är meter i storstan via masttömning är en sak, men ute på vischan?
GPS är ju beroende på att vara påslagen.

Intressant är om mobilen kunnat rört sig till fyndplatsen med display och skal.
2015-06-28, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det kanske går att återställa i efterhand om man hittar rätt delar? Så de nu i efterhand kan se kordinationer från typ GPS-inställningar eller nåt. Exakt sista känna position (GPS?) innan den kraschade typ.

Är det helt uteslutet att mobilen kan ha gett någon form av signal under tiden hon var försvunnen? Även om det var svårt att avgöra var mobilen befann sig så kanske det ändå syntes att den rörde sig marginellt i samhället. Tänkte att detta kanske kunde vara anledning till att polisen verkade så säkra på att hon var kvar i samhället.

vi måste utgå från att mobilen mulades 1830, positionering varefter är väl i stort sett omöjlig, tänk själva, och kom inte med att mgm skrev sms, finns inte
2015-06-28, 01:54
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Operatörerna sparar inte mobilens GPS. De sparar vilken cell mobilen hade kontakt med.

Man kan se om den bytt cell eller mast vilket skulle ge viktig information. Om den inte var död alltså.
2015-06-28, 01:55
Medlem
KofotarConnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du berättar är intressant, och det verkar som du är bekant med omgivningarna i Blomberg. Eller var du bara på besök? Kan inte du beskriva platsen, och hur det ser ut där, och brukar du plocka blommor där? I vilket skick var kläderna, var de trasiga, smutsiga, utspridda? Vad slags kläder?

Känner du till någon av de personer som omnämns i saken?

Jag är bekant med omgivningarna. Jag är uppvuxen i bygden och jobbar just nu på Kinnekulle med omnejd. Dock inte så att jag hittar som i min egen ficka. Jag visste t.ex inte om den grusväg som går väst-öst från cafet-säteriet-"nästan"-Martorp innan detta fallet. Denna platsen jag var idag på åker jag emellanåt, i jobbet och privat. Det är krokiga vägar, skogsdungar, hagar, liten bebeyggelse och lite trafik. Jag är uppvuxen i området. Jag brukar sällan plocka blommor, det var min mor som beställde det.

Lite skitiga kläder. Jag reagerade inte på skicket jätteingående. Det såg ut som det var hela kläder, men jag kan missta mig. Det mesta av plaggen låg i en hög, förutom ett plagg 10 meter bort. Inga underkläder.

EDIT: Jag känner till AJ. Han äger stora ägor runt Källby/Husaby bl.a. Aldrig träffat honom dock, men han bor för jäkla fint på sitt säteri. Jag känner ingen som är direkt inblandad i det här. Som tur är.
Senast redigerad av KofotarConny 2015-06-28 kl. 02:00.
2015-06-28, 02:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Jag är bekant med omgivningarna. Jag är uppvuxen i bygden och jobbar just nu på Kinnekulle med omnejd. Dock inte så att jag hittar som i min egen ficka. Jag visste t.ex inte om den grusväg som går väst-öst från cafet-säteriet-"nästan"-Martorp innan detta fallet. Denna platsen jag var idag på åker jag emellanåt, i jobbet och privat. Det är krokiga vägar, skogsdungar, hagar, liten bebeyggelse och lite trafik. Jag är uppvuxen i området. Jag brukar sällan plocka blommor, det var min mor som beställde det.
Lite skitiga kläder. Jag reagerade inte på skicket jätteingående. Det såg ut som det var hela kläder, men jag kan missta mig. Det mesta av plaggen låg i en hög, förutom ett plagg 10 meter bort. Inga underkläder.

Kunde du se om det var kläder till man eller kvinna?
Alla fynd i den trakten är av värde - sen är det upp till polisen att avfärda. Bra att kontakta dem!
2015-06-28, 02:02
Medlem
Citat:
Operatörerna sparar inte mobilens GPS. De sparar vilken cell mobilen hade kontakt med.

Vid sök av mobil, direkt eller mastning är GPS ointressant.
2015-06-28, 02:05
Medlem
KofotarConnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kunde du se om det var kläder till man eller kvinna?
Alla fynd i den trakten är av värde - sen är det upp till polisen att avfärda. Bra att kontakta dem!

Det var kvinnokläder.

Men som sagt, det kan lika gärna vara några som gottat till det på ängen. Vettetusan varför man lämnar kvar kläderna då..
2015-06-28, 02:08
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny

EDIT: Jag känner till AJ. Han äger stora ägor runt Källby/Husaby bl.a. Aldrig träffat honom dock, men han bor för jäkla fint på sitt säteri. Jag känner ingen som är direkt inblandad i det här. Som tur är.
Lägg av! snart tror du på dig själv. Hur var det nu fick du skriva på något papper på intygande av
tystnadsplikt. Tänk dig för nu Om du svarar Ja ska du finnas i FUP säger du Nej är du ett troll.
2015-06-28, 02:12
Medlem
KofotarConnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Lägg av! snart tror du på dig själv. Hur var det nu fick du skriva på något papper på intygande av
tystnadsplikt. Tänk dig för nu Om du svarar Ja ska du finnas i FUP säger du Nej är du ett troll.

Nej. Jag förstår inte din koppling? De har mitt namn, födelsedata och telefonnummer.
2015-06-28, 02:12
Medlem
Citat:
Där man diskuterar en massa om att:
Hjälmen måste ha..
Hon måste ha först öppnat...
Hon kan inte...

Skulle det visa sig att det är samma nyckel, samma startlås (som till sadel) så är det inte så komplicerat det som sker (dvs att nyckeln satt i när den återfanns).

Samma nyckel lär det vara till båda låsen. Men som sagt, det är två lås. För mig löser det ändå inga frågor eftersom det är sällan man utnyttjar utrymmet under sadeln bl a pga att dess utformning ofta passar ganska illa utom just för en hjälm. Själv har jag regnkläderna liggandes där, mkt mer får inte plats.
Vad nu Linda hade för bagage i påsen vet jag inte heller men vore det bara fråga om plånbok och hårborste eller annat smått, packar man ju undan det på en gång, vanligtvis innanför ytterjackan i höjd med mage/midja.

Bytte hon kläder eller pälsade på sig mer kläder utanpå de som hon redan hade? Kanske hade hon fått ta med sig överblivet fikabröd hem till familjen?

Oavsett vilket, bara huvudlösa kör med påse på styret. Bara för att understryka för de som fortfarande inbillar sig att hon ämnade åka x antal mil i blåsväder med påse på styret. Bagage oftast i toppbox, finns inte det så vid fötter/ben eller under sadel om man har möjlighet att stuva in det där. Eller så faller det på ren lättja, det är enklast och snabbast att placera bagage framför sig vid fötter och det är relativt skyddat från vind.

En annan sak, någon/några har menat att en mopedhjälm inte är så mkt att slå med och att det i synnerhet är svårt att slå sönder en mobiltelefon med.
Definiera isåfall "mopedhjälm"?
Vi lever inte på 70-talet med vanligt förekommande jet-hjälmar nu, utan det är i så gott som samtliga fall (förutom hd-knuttar, wannabe-knuttar och ålderdoms-knuttar) fråga om mc-hjälmar dvs integralhjälmar.

De är tyngre och skyddar bättre men kan med fördel användas som slägga om man vill åsamka någon eller något skada.
M a o kan somliga lägga ner tjattret om att en Iphone är en överlevare. Det krävs inte så väldigt mkt för att div lödningar i en telefon drabbas av sprickbildning. Nämner detta eftersom jag tidigare idag skänkte nytt liv till en telefon som råkat ut för "fall-våld" vilket normalt sett är mindre våld än vad man kan utdela med en integralhjälm. Om man nu inte tappar sin telefon från Eiffel-tornet eller under en segelflygstur förstås men det är kraftigt off-topic.
2015-06-28, 02:21
Medlem
FritzDaCats avatar
Jag har börjat ändra inställning om vad bakgrunden till brottet kan ha varit. Förut tänkte jag att någonting som inte varit planerat lett till dråp. Men vissa inlägg här gör att man får tänka på möjligheten av ett mer bestialiskt brott - en våldtäkt av ett offer med eltejp över munnen.
Vi har faktiskt ett gäng här som givit hyfsat samstämmiga uppgifter och varav merparten av dem ger ett seriöst intryck. Jag menar, när man varit på sociala medier ett par år, lär man sig att känna igen trollningar på sättet de görs och med grundval av posthistoriken.

Läs och bedöm själva:
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
För övrigt har jag fått info om att LH hittades inuti ett skåp på Martorp. Vågar dock inte svära på att det är sant. Men det kanske redan har tagits upp?
Citat:
Den infon kommer från en bekant som sökte med MPS, ja. Som sagt, vågar inte svära på att det är sant, hen gav inga detaljer, vet inte ens hur hen "vet" om det.
Citat:
Personen jag pratade med känner någon annan på gården, vem vet jag dock inte. Så det kanske inte är någon info som en "vanlig" MPS känner till.
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Hon är som jag har sagt tidigare hittad i en garderob.
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
En gång en tom observerad plats, var en andra gång inte tom. Detta ledde fram till mördaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Ett fynd som hittades på en plats där föremålet inte fanns innan,
På detta vis visste dom att GM fanns kvar i närområdet.
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Fick höra att hon skulle ha hittats utanför Martorp någonstans på gården med eltejp runt munnen och armar. Ett annat som går i linje är att hon skulle ha hittats i ett skåp, med eltejp runt munnen också. Från olika personer som säger sig känna poliser eller andra insatta i fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Lennybuz
För va jag hört av säker källa blev LH delvis styckad.
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Men har från en trovärdig källa med insyn i utredningen fått höra om ett styckmord i 5 delar.
Citat:
Ursprungligen postat av mrasshunt
Ryktet lokalt säger åter igen att hon var illa däran där nere och det hade börjats "styckats av" kroppsdelar, därav poliser som vart så knäckta, hörde det idag av någon som kände polis som var med i utredningen på något sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av waltheisenberg
Har fått reda på igenom en väldigt säker källa att Lisa även blev våldtagen.
Citat:
Ursprungligen postat av waltheisenberg
en vän som är väldigt nära vän till en av hundförarna.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-28 kl. 02:31.
2015-06-28, 02:23
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Tack! Kan du ta för troligt att mobilen skulle kunna ha pejlats inom en area mellan cafét och fyndplats 1 km från platsen? Ska finnas en karta med master där två är utmarkerade men hittar den inte nu.
Angående GPS - då krävs att den är påslagen. Suger mkt batteri och är därför inte alltid aktiverad?
Jag kan inte göra någon bedömning där. Nedanstående hävdar Att data från bara en cell (mast) sparas. Stämmer det kan man inte göra en krysspejling. Man kan bara placera den utefter en linje.

Citat:
Japp. En cell räcker inte, och operatören sparar en cell.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in