Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 01:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
GPS är mycket exakt. Tidigare hade man en avsiktligt inbyggd osäkerhet på ca 2 km för att den ej skulle missbrukas i militära sammanhang, detta släppte man sen.

Vad gäller signaler mellan telefon och två stolpar, gäller såvitt jag kan förstå, samma princip som vid annan pejling. Finns telefonen mitt emellan stolparna får man ingen fixerad position, man vet bara att telefonen finns någonstans längs en linje.

Kan man däremot dra streck från vardera masten så att de bildar en vinkel, en skärningspunkt vid telefonen, då finns telefonen där linjerna korsar varandra. Detta är elementär krysspejling. Eventuella felslag i sammanhanget känner jag inte till, finns en möjlig störning/avvikelse/felslag ökar utsikterna för god precision för varje ny mast som tillkommer i ekvationen.
Operatörerna sparar inte mobilens GPS. De sparar vilken cell mobilen hade kontakt med.
2015-06-28, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet.
Men masttömning, GPS ÄR relativt exakt - men givetvis beroende på vart händelseförloppet sker - i detta fall landsbygd.
jag fortsätter tjata iom att jag vet att tätort kan ge ganska exakt besked på metern - vad är då positionsbestämmelsen på landsort som Blomberg?

Edit: ev. händelseförlopp påverkas av detta...

Det är betydligt trevligare att göra en mastning på landsbygden än i en tätort. I stället för ett hundratal träff kanske det kan bli några få inom sökområdet. Detta gör att det är betydligt lättare att skilja ut intressanta mobiler på landsbygd. Att bestämma deras position sker på samma sätt oavsett om det är tätort eller landsbygd.
2015-06-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Såhär var det. Idag strax innan 1500 skulle jag plocka vilda blommor inför en fest imorgon. Jag stannar till vid en plats och går in ungefär 10 meter på ängen. Där märker jag att det ligger ett flertal klädesplagg, samt ytterligare ett 10 meter längre in. Jag slår inte på stora trumman direkt och påstår att det är LH's saker. Senare när jag kommer hem ikväll så skickade jag ett mailformulär på polisens hemsida. När jag nämnde detta i tråden ansåg flera att jag borde ha ringt. Givetvis. Dåligt samvete ifall det kan vara något viktigt så ringer jag. Två kriminalare ringer upp efter en halvtimma och frågar om vägen hem till mig. Plockar upp mig, jag visar platsen. De plockar med sig sakerna i pappkassar. Tar min födelsedata och skjutsar hem mig.

Alltså löjligt att ens försvara det här.

Det du berättar är intressant, och det verkar som du är bekant med omgivningarna i Blomberg. Eller var du bara på besök? Kan inte du beskriva platsen, och hur det ser ut där, och brukar du plocka blommor där? I vilket skick var kläderna, var de trasiga, smutsiga, utspridda? Vad slags kläder?

Känner du till någon av de personer som omnämns i saken?
Medlem
develis avatar
Citat:
GPS är mycket exakt. Tidigare hade man en avsiktligt inbyggd osäkerhet på ca 2 km för att den ej skulle missbrukas i militära sammanhang, detta släppte man sen.
Vad gäller signaler mellan telefon och två stolpar, gäller såvitt jag kan förstå, samma princip som vid annan pejling. Finns telefonen mitt emellan stolparna får man ingen fixerad position, man vet bara att telefonen finns någonstans längs en linje.
Kan man däremot dra streck från vardera masten så att de bildar en vinkel, en skärningspunkt vid telefonen, då finns telefonen där linjerna korsar varandra. Detta är elementär krysspejling. Eventuella felslag i sammanhanget känner jag inte till, finns en möjlig störning/avvikelse/felslag ökar utsikterna för god precision för varje ny mast som tillkommer i ekvationen.

Tack! Kan du ta för troligt att mobilen skulle kunna ha pejlats inom en area mellan cafét och fyndplats 1 km från platsen? Ska finnas en karta med master där två är utmarkerade men hittar den inte nu.
Angående GPS - då krävs att den är påslagen. Suger mkt batteri och är därför inte alltid aktiverad?
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Såhär var det. Idag strax innan 1500 skulle jag plocka vilda blommor inför en fest imorgon. Jag stannar till vid en plats och går in ungefär 10 meter på ängen. Där märker jag att det ligger ett flertal klädesplagg, samt ytterligare ett 10 meter längre in. Jag slår inte på stora trumman direkt och påstår att det är LH's saker. Senare när jag kommer hem ikväll så skickade jag ett mailformulär på polisens hemsida. När jag nämnde detta i tråden ansåg flera att jag borde ha ringt. Givetvis. Dåligt samvete ifall det kan vara något viktigt så ringer jag. Två kriminalare ringer upp efter en halvtimma och frågar om vägen hem till mig. Plockar upp mig, jag visar platsen. De plockar med sig sakerna i pappkassar. Tar min födelsedata och skjutsar hem mig.

Villken vacker liten saga... men ändå en saga.....

Att poliser skulle plocka upp saker utan att fotografera, tilkalla tekniker för dammsuga fyndplats och annat gör tyvärr sagan lite fulare......
Senast redigerad av wizardinrobe 2015-06-28 kl. 01:44.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag menar givetvis inte krossat glas eller andra mobilpartiklar...
Jag menar:
---> är det troligt att det är en area på minst 1 km på glesbygd relaterat till glest mellan master?
Inom denna räckvidd återfanns nämligen delar av mobilen.
Ja, utan vetskap om var cellerna finns så är det fullt möjligt att det inte går att se skillnad på kaféet och platsen där mobildelarna hittades.
2015-06-28, 01:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Operatörerna sparar inte mobilens GPS. De sparar vilken cell mobilen hade kontakt med.
Ja. Två celler och en vinkel är alltså vad som krävs. Enligt ovanstående.
2015-06-28, 01:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja. Två celler och en vinkel är alltså vad som krävs. Enligt ovanstående.
Japp. En cell räcker inte, och operatören sparar en cell.
2015-06-28, 01:46
Medlem
Citat:

Bra gjort! Det kan ju vara GMs kläder..?
2015-06-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mobildelar går inte att pejla.

Det kanske går att återställa i efterhand om man hittar rätt delar? Så de nu i efterhand kan se kordinationer från typ GPS-inställningar eller nåt. Exakt sista känna position (GPS?) innan den kraschade typ. Alltså hitta svaret i mobilen och inte från operatörens utskrift.

Är det helt uteslutet att mobilen kan ha gett någon form av signal under tiden hon var försvunnen? Även om det var svårt att avgöra var mobilen befann sig så kanske det ändå syntes att den rörde sig marginellt i samhället. Tänkte att detta kanske kunde vara anledning till att polisen verkade så säkra på att hon var kvar i samhället.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-28 kl. 01:53.
2015-06-28, 01:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det kanske går att återställa i efterhand om man hittar rätt delar? Så de nu i efterhand kan se kordinationer från typ GPS-inställningar eller nåt. Exakt sista känna position (GPS?) innan den kraschade typ.

Är det helt uteslutet att mobilen kan ha gett någon form av signal under tiden hon var försvunnen? Även om det var svårt att avgöra var mobilen befann sig så kanske det ändå syntes att den rörde sig marginellt i samhället. Tänkte att detta kanske kunde vara anledning till att polisen verkade så säkra på att hon var kvar i samhället.
Tja, hade hon t.ex Runkeeper påslaget, och minnet går att återställa så kan kanske exakt position fastställas. Om mobilen rörde sig till en annan cell, så syns det, men polisen sa att sista position var vid kaféet.
2015-06-28, 01:53
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det kanske går att återställa i efterhand om man hittar rätt delar? Så de nu i efterhand kan se kordinationer från typ GPS-inställningar eller nåt. Exakt sista känna position (GPS?) innan den kraschade typ.

Internbatteriet i mobilen (alltså inte det bateriet du kan ta ut och byta) ger ström åt minnet som sparar bara IMEInr och några andra detaljer som rör själva mobilen, inte senaste position genom GPS eller annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in