Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
...men att hon skulle bli sist kvar är ju slumpen. Detta är knappast ett planlagt brott.

Fast om någon nu var ute efter just Lisa så utesluter det inte att denne någon inte skulle följt efter en bit innan överfallet annars
2015-06-22, 22:36
Medlem
Ryktet lokalt säger åter igen att hon var illa däran där nere och det hade börjats "styckats av" kroppsdelar, därav poliser som vart så knäckta, hörde det idag av någon som kände polis som var med i utredningen på något sätt.

Hoppas de har fel!

Jag tror dock fortfarande att bröderna och kvinnan är oskyldiga, helt orimligt för mig att helt plötsligt efter 6 år begå ett brott av denna kalibern när man har kanonlön och var omtyckt i området, dessutom snart skulle hem för att bygga en villa i sitt hemland för pengarna, låter jättesick!
2015-06-22, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maryyy
SMS ja, men inte chat-loggar, whatsup etc..

... och inte ett enda sms? Never ever? Och polisen fortsätter inte och granska annan kommunikation med inlogg? Chatt, fb...
2015-06-22, 22:39
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Det är svårt att få med sig en levande Lisa bort från fiket, men det är faktiskt ännu svårare att få med sig henne avliden.Visst,du kan ha bil.Men du ska nerver av stål för att inte riskera att bli upptäckt.

Förklara gärna
2015-06-22, 22:39
Medlem
Knutaknuts avatar
Denna tråden är ju så gigantisk lång så jag vet inte om det har svarats på denna frågan tidigare eller någon överhuvudtaget vet som skriver här men: när Missing People hittade något så började de tre nu häktade uppträda "konstigt". Då undrar man ju både vad som hittades och hur uppträdde dom som uppfattades som konstigt? Någon som vet? Finns här förresten ingen som var med i skallgången från Missing People som kan skriva lite information om dom har något av intresse att dela med sig från själva sökandet?
2015-06-22, 22:40
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Fick tidigare vatten på min teorikvarn.Det ska enligt tidigare uppgift ta ca 4 min att "moppa" från fiket till Martorpsbyggnaden.Lisa messade 18.23,lägg till ca en halv minut för att ta på hjälmen och handskarna samt starta upp moppen och köra iväg ca 18.28 når hon kurvan vid Martorp.Förvånansvärt mycket kan hända på två minuter.Klockan 18.30 är mobilen "död",ev.trampad på av GM.När hon inte kan ringa så kanske hon skriker.Det är då en GM kan få panik och göra allt för att tysta skriket.

Gm kan,om han sett Lisa komma körandes på morgonen,förmodligen gissa sig till att hon ska köra samma väg tillbaka vid 18.30-tiden.Eftersom det är söndag är det inte många andra på plats i eller kring Martorpsbyggnaden.Förmodligen inte bröderna heller.Som sagts tidigare är det tillfället som gör tjuven,om fiket är offside,så är denna plats det,gånger tio.

Det är klargjort att Lisa sågs sista gången vid fiket.MEN det finns inget vittne på att hon försvann just därifrån.Därför tror jag hon "försvann" på ett betydligt "lämpligare" ställe.

Det är svårt att få med sig en levande Lisa bort från fiket, men det är faktiskt ännu svårare att få med sig henne avliden.Visst,du kan ha bil.Men du ska nerver av stål för att inte riskera att bli upptäckt.

Det kan ju också vara så enkelt att GM efter att kört tillbaka moppen,går genom ladan för att ta sig tillbaka,ska slänga Lisas tillhörigheter på vägen dit,men tappar handsken i ladan.Att polisen inte "sett" den,var kanske för att de inte förknippande den med henne..
2015-06-22, 22:40
Medlem
rotesaus avatar
Då så, lite sammanfattning av en händelserik dag.

Det är intressant att se hur trådens invånare svänger runt o har sig med alla tidningsrubriker som varit idag. Först försvarsadvokatens kritik, sen HR´s meddelande att det sker i morgon, sen åklagarens självsäkra stil i kvällsrubriken.
Folk saknar en fast hållpunkt kring detta verkar det som. Glömmer det som hände igår till förmån för det som händer idag,,, i alldeles för stor utsträckning.
Marionetter i Medias snören

Faktumen som gäller är dock (iaf enligt mig) Väljer att inte nämna med kvinnan.

* Ursprungligen tog det Tingsrätten 5min (yngre broder) samt 3min (äldre broder) att överlägga och besluta häktning, på sannolika skäl misstänkta för mord (Delaktighet användes muntligt)

* Göta HR registrerar överklagan för den yngre brodern 19/6, samt äldre brodern 22/6.

* Göta HR låter meddela att utslag dröjer till 23/6 pga ett yttrande från åklagaren behövs för den yngre brodern. Besked om den äldre brodern dröjer också till 23/6.

*Ingen teknisk bevisning fanns vid TR häktningsförhandling.

*Yppandeförbud har efterföljts prickfritt.

För den som är bra bevandrad i sådana här ärenden, kanske det går att tyda eller tolka något i ovanstående.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-22 kl. 22:47.
2015-06-22, 22:42
Medlem
MrFolds avatar
Om Missing People hävdar att de får gå in på folks tomter eller annan mark som inte omfattas av allemansrätt så antar jag att de kan stödja sig på denna paragraf i Lagen om skydd mot olyckor 6 kap:

Citat:
Ingrepp i annans rätt

2 § Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i
miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får
räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och
medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra
eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra
egendom samt göra andra ingrepp i annans rätt, i den mån
ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet,
den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i
övrigt. Sådana ingrepp får också göras av en nämnd som avses i 3 kap. 11 § eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av den
myndighet som ansvarar för räddningstjänsten. Om länsstyrelsen
eller annan statlig myndighet i enlighet med vad som sägs i 4 kap. 10 § första stycket har tagit över ansvaret för den
kommunala räddningstjänsten, får ingrepp göras av den
myndigheten i stället för av den kommunala nämnden.

Det skulle i så fall gälla om Missing People som nu var fallet är inordnade i en större sökinsats beordrad av polis/räddningstjänst där man fortfarande bedömer att det finns en möjlighet att hitta den försvunna personen vid liv.

Observera att denna lag inte kräver någon husrannsakan. Däremot känns det som att man inte bara kan klampa på rutinmässigt, utan man behöver ha beslut från ansvarig räddningsledare i det enskilda fallet.

Vilken/vilka lagar man annars skulle kunna stödja sig mot vet jag inte.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
har de verkligen läst av telemasterna men ändå inte kunnat sålla ut information beror det på att de sitter med all data men inte vill ta in utomstående analyserare för att vaska fram relevant data. Polisen kan inte hantera nutida information. Gå skallgång och räfsa åkrar kan de, till och med att på försök ta in spåkärringar, men att nyttja teknik....nixpix.

Du som har koll på tekniken. Hur långt bakåt i tiden kan man spåra teletrafik?

Jag tänker mig en mördare som bor i trakten och har varit på kaféet. Han kan ha fört Lisa till något av alla dessa ödehus som finns runt omkring.
Om man kan spana långt bakåt, kanske man kan se just vilka som varit vid kaféet och vid ett ödehus tidigare. Mordet kan vara mer eller mindre planerat men att GM inte tänkte på att slå av telefonen när han varit vid dessa platser, han planerade det kanske inte just då.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Fick tidigare vatten på min teorikvarn.Det ska enligt tidigare uppgift ta ca 4 min att "moppa" från fiket till Martorpsbyggnaden.Lisa messade 18.23,lägg till ca en halv minut för att ta på hjälmen och handskarna samt starta upp moppen och köra iväg ca 18.28 når hon kurvan vid Martorp.Förvånansvärt mycket kan hända på två minuter.Klockan 18.30 är mobilen "död",ev.trampad på av GM.När hon inte kan ringa så kanske hon skriker.Det är då en GM kan få panik och göra allt för att tysta skriket.

Gm kan,om han sett Lisa komma körandes på morgonen,förmodligen gissa sig till att hon ska köra samma väg tillbaka vid 18.30-tiden.Eftersom det är söndag är det inte många andra på plats i eller kring Martorpsbyggnaden.Förmodligen inte bröderna heller.Som sagts tidigare är det tillfället som gör tjuven,om fiket är offside,så är denna plats det,gånger tio.

Det är klargjort att Lisa sågs sista gången vid fiket.MEN det finns inget vittne på att hon försvann just därifrån.Därför tror jag hon "försvann" på ett betydligt "lämpligare" ställe.

Varför ta risken att köra tillbaka moppen till fiket?
Visste GM exakt var hon hade haft den parkerad tidigare under dagen och ställde den på exakt samma plats?
Det låter inte helt sannolikt.
Visste GM där han såg en moppe på vägen på morgonen att det var just LH på vägen? Hur?
Långsökt, jag köper att hon visst skulle kunna blivit stoppad på vägen men inte att moppen skulle körts tillbaka av GM med risken det innebär. Och varför skulle GM ställa tillbaka moppen?
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och inte ett enda sms? Never ever? Och polisen fortsätter inte och granska annan kommunikation med inlogg? Chatt, fb...
Polisen fortsätter nog att granska den typen av kommunikation och någonstans där kommer dom finna svaret.
2015-06-22, 22:43
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Förklara gärna

Skulle ju inte behöva förklara om du läst mina tidigare inlägg där jag berättar att jag tror att hon åkte därifrån själv.Ända till Martorp.Men inte längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in