2015-06-26, 09:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Exakt så är det, Gud är LEDAREN.

Bara för kategori 2/ av dom mentalt dysfunktionella pådyvlande teister: Snuttefiltisterna.
Citera
2015-06-26, 16:53
Medlem
Citat:
När ett barn först hör om Gud så får man liksom en känsla. Känslor hos små barn är lite som en snöbollseffekt (för att citera H.b.b.). Först en liten känsla som saknar ord. Sen blir den till tankar, ord, mening... Man studerar, talar om det, osv.

"Finns Gud". Denna barnsliga tanke, men hur många barn har inte frågat sig det?
Barnatron är självfokuserad. "Om jag får en cykel i julklapp så finns Gud". Typ sånt.
Det var ingen som sa till mig att Gud finns och skickar mig till helvetet. Nej sånt kände jag inte till.
Försök inte göra dina konstruerade minnen om hur du kände när du var barn till någon slags allmän verklighet för alla barn. Det stämmer inte.

Citat:
Jag tror att finns det liksom ett "tomrum" så kanske en person därmed har en öppning för "Gud".
Håller du fortfarande på att gnägga om det där jävla tomrummet? Man har inget tomrum om man inte tror, det har vi redan förklarat! Har du alzheimers?

Citat:
Det verkar på sätt och vis enklare att vara träig invändigt och bara tro på det som man ser framför sig. Men det är inte möjligt för alla människor att vara det. Vissa har ett oroligt inre som behöver ett ankare.
Så om man inte tror på gud så är man "träig"? Om något så är det snarare så att de som tror på gud är träskallar.

Citat:
Man kan inte komma ifrån att i princip ALL "personlig Gud" är baserad på våra EGNA erfarenheter.
Ett tecken på något slags fel i huvudet på den personen.

Citat:
Men, som jag också sa, jag är lätt agnostisk.
Det tror jag inte på.

Citat:
Varför är det så svårt för oss människor att slå oss fria från religiös förtryck? Varför har "Gud" skapat religioner som talar om kärlek och frihet, och sen så pådyvlar människor detta på varandra?
För ateister är det inte svårt alls. Tyvärr finns det ett stort antal mentalsjuka troende här i världen som ställer till problem med att halshugga folk de inte gillar och liknande grymheter. Hände precis i Frankrike. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21029547.ab När hörde du sist om en ateist som halshögg en person?

Citat:
Till syvende och sist tror jag att man faktiskt inte FÅR NÅGOT av att vara troende. Man får inte evigt liv i "himmeln" eller något annat. Man måste GE UPP sig själv -- sitt EGO. Vad är sen nyttan för egot att sitta och spela harpa i himlen, när man har dödat det?
Varför tror du det?

Citat:
Puh, det finns mer att säga i fråga men det får räcka för idag. Synd jag inte får betalt för att skriva de här alstrena, hade nog gått att sälja.
Det tror jag inte. Sorry.
Citera
2015-06-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Citat:
Citat:
Jag tror att finns det liksom ett "tomrum" så kanske en person därmed har en öppning för "Gud".
Håller du fortfarande på att gnägga om det där jävla tomrummet? Man har inget tomrum om man inte tror, det har vi redan förklarat! Har du alzheimers?

Fast jag sa ju att det är den troende som har ett tomrum.
Den övertygade ateisten har kanske inga tomrum, hans rum är fulla. Han behöver inte Gud eller någon tro. Jag tror inte det är något "fel" med det. Det måste vara skönt att känna att man har alla svaren och står med båda fötterna stabilt i myllan. T.ex. lantisar (i beteckningen småstadsbor o dyl), de säger och gör vad de känner för, när de känner för det. De har inga existentiella kval.
Men alla har inte sådan "tur" att man får alla svaren i uppväxten.
Citera
2015-06-26, 20:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Den övertygade ateisten har kanske inga tomrum, hans rum är fulla. Han behöver inte Gud eller någon tro. Jag tror inte det är något "fel" med det. Det måste vara skönt att känna att man har alla svaren och står med båda fötterna stabilt i myllan. T.ex. lantisar (i beteckningen småstadsbor o dyl), de säger och gör vad de känner för, när de känner för det. De har inga existentiella kval.
Men alla har inte sådan "tur" att man får alla svaren i uppväxten.
Jag menar att du har en stereotyp livssyn men människosyn som går i samma anda, din hermeneutiska syn, som så linjärt följer gudsdyrkan, är helt absorberad av dig utmed denönskvärda naivare synen som är så kännetecknande för att kunna skapa illusioner ur medvetet skapade lekmallar.

Så kan du enbart flytta målfokus, och försöka lite behjärtansvärt via tomgångsretoriskt snack, överintellektualisera , t.o.m ge vetenskapsstämpeln på ren folktro.. och låtsas som om det regnar, när du kategoriserar men lite diffust försöker ändå fösa in ateister.. att placeras där din fördom vill ha dem, och då talar vi om kreativa personer som använder fantasins styrka till att bygga broar mellan insikt och verklighet, mot utveckling

..det är ju lite svagt förhatligt i din solipsistiska värld.. det sska inte gå , att placera ateism.. att kunna gå förbi, och transcendera den uppmålade chimär du putsar och putsar och polerar och polerar... du behöver tomgångspladdret, du behöver kultureliten, med annars kalkylerade ägandepronomen, eftersom varför?

Ja för att "gud" så klart ingår i en regisserad scen, där manus behövs skrivas för varenda jävla konstpaus.. att dras ut på längden o tvären.. i dexennium efter dexennium : idag mer virtuell kvantfysik med molekylrbiologi... och glassig grafik till sin hjälp med helt "nya tolkningskanaler och ventiler" , där en apa med endast pyttelite kunskap i textbehandling känner sig göra underverk i sin s.k "tolkningsiver och maniska behov av gudsdyrkan i tron att den begår en gudsgärning" , men av av mycket dött skrivbordsmaterial.. som ju religionen på pränt de facto är.

med det : gudsbilden, också ... så klart.

...och teister.. följer alla med som flugor på en sockerbit. Att du inte ser det välregisserade spelet och dess skavanker, så det där med intellektuella... det där om att religion "ändå.. ju är.. väl.. vetenskap"

lol

schizoid utkomst i sin fulla förlängning... där illusioner tjänar åt ena dagen högtravande träigt (som det ska vara där tron måste visa den statiskt fixa "exitensen" : styltande omstuvad slags kvasifilosofi, men andra dagen.. fastnandes vid en deppig, dyster.. diffust klagande vemod, där tomhetö och tomt stirrande gapande på en "materiell och endast så" värld... att livssynen til slut snarare framstår som en sämre buskis, för den som inte får med sig det lyriska skönsjungandet.

Så är det inte oxfilé... måste det alltså va korv med mos på menyn....

Det är att sakna dimensionerna.
Om än du generaliserade, men vill göra så också, hellre.. än att låta topic fortskrida... och behöva fronta vad som är kvar, efter varje blad som åker av... liksom att skala en lök.

Vd är illusion och schimär då? Ett hittepåord?
Citera
2015-06-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jag menar att du har en stereotyp livssyn men människosyn som går i samma anda, din hermeneutiska syn, som så linjärt följer gudsdyrkan, är helt absorberad av dig utmed denönskvärda naivare synen som är så kännetecknande för att kunna skapa illusioner ur medvetet skapade lekmallar.

Så kan du enbart flytta målfokus, och försöka lite behjärtansvärt via tomgångsretoriskt snack, överintellektualisera , t.o.m ge vetenskapsstämpeln på ren folktro.. och låtsas som om det regnar, när du kategoriserar men lite diffust försöker ändå fösa in ateister.. att placeras där din fördom vill ha dem, och då talar vi om kreativa personer som använder fantasins styrka till att bygga broar mellan insikt och verklighet, mot utveckling

..det är ju lite svagt förhatligt i din solipsistiska värld.. det sska inte gå , att placera ateism.. att kunna gå förbi, och transcendera den uppmålade chimär du putsar och putsar och polerar och polerar... du behöver tomgångspladdret, du behöver kultureliten, med annars kalkylerade ägandepronomen, eftersom varför?

Ja för att "gud" så klart ingår i en regisserad scen, där manus behövs skrivas för varenda jävla konstpaus.. att dras ut på längden o tvären.. i dexennium efter dexennium : idag mer virtuell kvantfysik med molekylrbiologi... och glassig grafik till sin hjälp med helt "nya tolkningskanaler och ventiler" , där en apa med endast pyttelite kunskap i textbehandling känner sig göra underverk i sin s.k "tolkningsiver och maniska behov av gudsdyrkan i tron att den begår en gudsgärning" , men av av mycket dött skrivbordsmaterial.. som ju religionen på pränt de facto är.

med det : gudsbilden, också ... så klart.

...och teister.. följer alla med som flugor på en sockerbit. Att du inte ser det välregisserade spelet och dess skavanker, så det där med intellektuella... det där om att religion "ändå.. ju är.. väl.. vetenskap"

lol

schizoid utkomst i sin fulla förlängning... där illusioner tjänar åt ena dagen högtravande träigt (som det ska vara där tron måste visa den statiskt fixa "exitensen" : styltande omstuvad slags kvasifilosofi, men andra dagen.. fastnandes vid en deppig, dyster.. diffust klagande vemod, där tomhetö och tomt stirrande gapande på en "materiell och endast så" värld... att livssynen til slut snarare framstår som en sämre buskis, för den som inte får med sig det lyriska skönsjungandet.

Så är det inte oxfilé... måste det alltså va korv med mos på menyn....

Det är att sakna dimensionerna.
Om än du generaliserade, men vill göra så också, hellre.. än att låta topic fortskrida... och behöva fronta vad som är kvar, efter varje blad som åker av... liksom att skala en lök.

Vd är illusion och schimär då? Ett hittepåord?

Ska jag svara på nåt här?

Men så länge din avatar liknar moder maria, blir jag iaf glad när jag ser den...... "in my hour of darkness she is standing right in front of me..."
Citera
2015-06-27, 02:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
...god natt
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-06-27 kl. 02:27.
Citera
2015-06-27, 02:52
Medlem
Citat:

Citat:
Men, som jag också sa, jag är lätt agnostisk.

Det tror jag inte på.

Jag skulle beskriva mig själv som en lätt agnostisk gnostisk teist.

Att detta är motsägelsefullt bevisar väl bara hur begrepp såsom "ateism" och "agnosticism" inte är så självklara som de kan tyckas.

Det som kallas gnosticism bygger nästan på agnosticism, kan man argumentera. Gnosticismen innehåller BLAND ANNAT idén om att kunskap om Guds existens inte är möjlig -- där själva att FÖRSTÅ Gud är det "högsta" man kan nå.... (Gud "finns" endast genom förståelsen av Gud)

Dock finns det så oerhört mycket som klassificeras som gnosticism att det ligger väldigt långt utanför okunniga människors simplistiska "finns Gud? ja eller nej" tankevärld.
All form av gudstro i kristen tradition som inte är baserad på det Gud-Fadern begreppet kan kanske kallas gnostisk. Som sagt är det dock svårt med definitioner. Är det jag som definierar min tro, eller är det andra?

Det enda som tveklöst brukar kallas gnostiskt är de extremt komplexa beskrivningar som Irenaeus gjorde om gnosticismen, och jag är tveksam till om han var korrekt informerad. I övrigt finns det egentligen inget gnostiskt material som forskare är eniga om ska kallas gnostisk. Vilket kanske bevisar att den extrema "grubblande" gnosticismen kanske bara fanns i Irenaeus skalle.

Citat:
Gnosticism är ingen självständig religion, utan är en religionshistorisk fackterm från 1800-talet, myntad i syfte att användas som samlingsterm för ett antal, inbördes olika, mystiska, andliga idéströmningar med mångtusenåriga anor.[1][2] Dess utövare kallade inte själva sin religion för gnosticism (Valentinus kallade den kristendom), men några av dem (framför allt Satornilos och Marcellina) kallade den för gnosis (insikt eller kunskap).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosticism

Bogomilen kanske kan bekräfta det jag skriver, om han är på det humöret (vilket han sällan är). Bogomilerna var typ gnostisk-inspirerade, sägs det.

MÖJLIGEN kan man säga att en skillnad mellan gnosticismen och icke-gnostisk kristendomen är att gnosticismen tror att sanning är något som en individ i sig kan "ha", medan icke-gnostisk kristendom bara tror på frälsning-från-Gud.
Personligen tycker jag att en lätt gnosticism är mera sympatisk och kanske mera logisk än Gud-Fadern-kristendom. Det kristna gudsbegreppet innebär att Gud är en tyrann SAMTIDIGT som han älskar oss i evig kärlek. Det går aldrig RIKTIGT ihop.
Men du förstår nog inte nåt av detta. Önskar dig förbättring i din upplysning.
Citera
2015-06-27, 05:18
Medlem
Citat:
Men så länge din avatar liknar moder maria, blir jag iaf glad när jag ser den...... "in my hour of darkness she is standing right in front of me..."
Googlar du på bilden så ser du att det är Snežana Rodić, en snygg slovensk trestegshopperska.

Citat:
MÖJLIGEN kan man säga att en skillnad mellan gnosticismen och icke-gnostisk kristendomen är att gnosticismen tror att sanning är något som en individ i sig kan "ha", medan icke-gnostisk kristendom bara tror på frälsning-från-Gud.
Personligen tycker jag att en lätt gnosticism är mera sympatisk och kanske mera logisk än Gud-Fadern-kristendom. Det kristna gudsbegreppet innebär att Gud är en tyrann SAMTIDIGT som han älskar oss i evig kärlek. Det går aldrig RIKTIGT ihop.
Men du förstår nog inte nåt av detta. Önskar dig förbättring i din upplysning.
Det stämmer, det där förstod jag inte riktigt. Tack.

Citat:
1: Man behöver inte "känna" att man har alla svaren för att vara stabil och trygg och man kan vara en övertygad ateist utan att "känna" att man har alla svar. (Svar känner man inte)

2: Dina fördomar om småstadsbor och glesbygdsbor är en aning korkade. Jag har varit både småstadsbo och glesbygdsbo och jag begriper inte varför du tror att personer som är bosatta i dessa geografiska områden inte har existentiella kval? Det är väl snarare så att de som ser hur deras byggd förfaller och avvecklas pga kraftig urbanisering, hur affär efter affär lägger ner, skolor lägger ner, de statliga jobben och alla andra jobb flyttar till storstäderna så de måste börja fundera på om de överhuvudtaget kan bo kvar på orten pga allt detta kanske kan få lite extra existentiella kval, tror du inte? Att allt blir sämre och sämre hela tiden framkallar knappast några existentiella lyckorus.
Senast redigerad av Macbajs 2015-06-27 kl. 05:21.
Citera
2015-06-27, 11:01
Medlem
Citat:
Googlar du på bilden så ser du att det är Snežana Rodić, en snygg slovensk trestegshopperska.

Det stämmer, det där förstod jag inte riktigt. Tack.

1: Man behöver inte "känna" att man har alla svaren för att vara stabil och trygg och man kan vara en övertygad ateist utan att "känna" att man har alla svar. (Svar känner man inte)

2: Dina fördomar om småstadsbor och glesbygdsbor är en aning korkade. Jag har varit både småstadsbo och glesbygdsbo och jag begriper inte varför du tror att personer som är bosatta i dessa geografiska områden inte har existentiella kval? Det är väl snarare så att de som ser hur deras byggd förfaller och avvecklas pga kraftig urbanisering, hur affär efter affär lägger ner, skolor lägger ner, de statliga jobben och alla andra jobb flyttar till storstäderna så de måste börja fundera på om de överhuvudtaget kan bo kvar på orten pga allt detta kanske kan få lite extra existentiella kval, tror du inte? Att allt blir sämre och sämre hela tiden framkallar knappast några existentiella lyckorus.

Åh, jag har inget emot småstadsbor per se, men jag fick kalla mentaliteten för något i mitt exempel.
Ordet "småstadsmentalitet" är inte något positivt ord utan syftar på inskränkthet, fördomsfullhet, etc.
Citera
2015-06-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Det har du rätt i. Det är inte bhakti, hängivenhetens och kärlekens yoga (yoga-förena [med gudomen]).

"Överge alla slags religioner och överlåt dig till Mig allena! Jag skall befria dig från syndens alla återverkningar. Frukta ej" Bhagavad-gita 18.66

Visst är det olika föreställningar av vad gudomen är vi följer, oftast andra människors föreställningar. Få har direktupplevelser om gudomen innan de fått idén från någon helig bok vars religion de följer.

I mitt tycke det viktigaste budskapet i NT. Men som sällan följs.

Mycket grundar sig i frälsningsläran. Skriftviftarna vill egentligen göra gott när med olika medel pådyvlar eller tvingar folk till tro. De är rädda att människor går under annars om de inte följer den "enda sanna" tron som missionsivrarna givetvis själva alltid tillhör.

Absolut.

Ahamkara (falskt ego) råder starkt under kali-yuga (vår tidsålder).

Bibeln beskriver olika typer av kärlek (agape, eros, philia, storge) men som på svenska bara har ett ord, kärlek.

Allt går att sälja med mördande reklam :P Men det var en del intressanta tankegångar.

Kul att du som anti-abrahamist gillade det.
Citera
2015-06-27, 12:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Åh, jag har inget emot småstadsbor per se, men jag fick kalla mentaliteten för något i mitt exempel.
Ordet "småstadsmentalitet" är inte något positivt ord utan syftar på inskränkthet, fördomsfullhet, etc.
Så.. när du ändå så ofta ställer din gudsbild och självklart "elit-tolkarna" (som i rättans namn ska vara påvemakt och mullväsendet och dem vilka sitter ovh filar på uttrycks-kombinationer att*fånga... människans ord-för-gud) och charmeras av hur fint de använder orden att tycka sig ha beskrivit gud, så pass att *gud nog finns ändå.. när de ju skriver såvackert filosofiskt... och ju längre bak, desto maffigare patina...

Så.. vad får dig att börja föreställa dig "en motpol", just dem... som om vi går utanför vad du köpt av medieframställningar och journalistiska samlade karriärsteg.. i att lyckas fånga publik (och det har du alltså som underlag... inte klokt..) att alla dessa folk och m'nniskor, om du ser till folkmängd och tätheten av spöktro som är utan överdrigt sju resor värre i t.ex arabiska länder, bland analfabetism, förtryck, hunsande, ohygien, uppgivenhet osv, osv,... att dessa SOM TROR på gud och guds underverk, sammantaget tror betydligt ihärdigare fixt.. att du inte ser dessa kulturella varelser, som omedelbart ger vaten på kvarnen åt eliten.. som sedan utnyttjar det till "se här, vad gudstroget folket är.." men du ser fan i mig inte någon som helst motpol vad det mer depraverade gudstroendet förorskar i tal om träighet, icke-djup, fantasilöshet...

Nej, du helt enkelt sväljer vartenda program som sänds via mediapumpen : där t.ex det svamlades över att åååh sverige är ett sådant "trolöst land", se i världen seeee.. vad intellektuellt ÖPPNA de andra är där ute?????

skojar du? ... bosätt dig i någon håla i kurdistan, jemen, vischan någonstans i gamla östblocket, ta valfri by i syditalien, spanien... portugal eller varför inte sydamerika, där du finner alla dessa uuunderbara livbejakare.. och se hur man de facto "implementerat gudsmyten, kom sedan tillbaka och påstå att det är fattigt på intellektuella fronten, här som struktur nyggts upp, rättigheter, du tvingas inte att tänka något, utifrån att lokalpatrioter bestämt sig för att beteendet behöver följa gammelsedlig ritualism.. nej, du väljer korvkiosk-kulturen, som du kan raljera över och föser in ateism i det, eftersom korvätare.. ju inte är så kulturellt bemedlade att sätta sig att ta en fastemånad... men åk då till arabland.. och se hur deras motsvarighet till bymentalitet utttrycks.. och du kommer vilja köpa en enkelbiljett rakt tillbaka hem, inom 48 timmar, jag vet det.

Att du tramsar ämnet, t.o.m mer än de flesta i forumet, eftersom du gör ssamma misstag som de redan förblindade, (för att du kanske är just hjärntvättad.. vad kan det annars bero på, att du är så otroligt filosofiskt djup? av att orda gud... och googla på historia och få upp en encyklopedi framför ögonen att bara copypasta och stuva om i?) åk till indien... pakistan... lev där i tio år... en vecka på resort.. nej, rota dig där, men kom sedan och säg, att de ju hade såååå rätt dessa journalister med ambition att höja sin status, genom att frilansande skapa ihop lite program som kan kittla de redan blint troende som "hamnat" i Sverige, landet som inte riktigt kan elelr vill eller är menat, att skruva tillbaka tiden några hundra år, bara för att man lever efterblivet i länder där man ännu inte ens bemödat sig med att ta reda på vad en illusion består av.

Du tramsar ämnet, du talar om gudsgestaltning i ordandets uttryck, för återstår annars, gör ju enbart den subjektiva förståelsen, som resp. individ själv har i sin tankevärld.. solipsism, den är aldrig representativ.. så när du nu vet att det inte går, så har du enbart politik, och då den efterblivna poliutiken i länder som inte sett ens konturen av vanlig decent form of not even kind of democracy.

Jag tror du har problem med demokratibegreppet, då du så genomgående stör dig på detta med jämställdhet, och kan vara att du ser mänsklig rättighet och frihet i det, som ett förfall..

du har märklig moralistisk rigid förhållning , mot den föreställning som är så fix, om såhär-ska-kvinnor-vara och så här, ska familjefader vara, så-här bör en föälder VARA, så här.. ska en ungdom-vara... det är så fyrkantigt, det lyser igenom, att den mjukhet och elasticitet som kommer av insikt förståelse och lite erfarenheter med genomtänkta åsikter, som man inte kan ha om man saknar kunskaper... så säger inte att du alltid behöver dras med dessa rigida stereotypiska åsikter, men du nappar hårt på vad media pumpar, men vad media tycker.

Om Hjärpe, Armstrong eller Gardell... tycker något om någon byhåla... så blir det en ultimat sanning för dig, om dessa tycker att det ska implemeneteras islam i byhålorna, så är det en sanning som inte går att rucka på, om de däremot menar att land x har det helvetiskt efterblivet jämte landet y, så skapar du dig åsikter genom att följa vad idolerna sagt, gjort och tyckt.

Du liksom vill inte av egen förmåga, förstå vad du just sagt, att korvkioskmentaliteten, som nu mcbajs också menat har betydligt fler samhällsorsaker att inte ha den där geisten att börja lovsjunga gud i de former som multikulti-fanatiker.. sittandes på mkt skönt avstånd ifrån den sits det är, att inte kunna ta sig därifrån, Armstrong... sitter inte och vänder på kronorna, eller undrar om hon ska ta sig en liten avstickare på två år, att knåpa ihop ny reflektionsbok ur historiska vingslag att omskrivas till mer "passande" smickrande ordalag.. så inte de ganska enkelspåriga migranterna, går och känner hopplöshet, när de ställer til med traditionsenliga bortgiften, och andra ceremonier, som värdesätter allt utom den anda som råder, som är att människovärdet i Sverrige, går långt före... gudsvärdet.

Det vill du icke ta till dig, men den principen är annars global och universell, enbart att efterbliven politik, aldrig ombesörjer mänskliga behov, det tar sjukt mycket kraft att öht inte göra något åt människors vilsefarna gamla seder, det är absolut inte charmigt när "broder Tariq" sitter och småljuger helt oemotsagt.. i glättiga program som kallar sig för historie-beskrivande... när det är en fundamentalist.. som är så oemottaglig för konstruktiv kritik, att han ballar ur och hellre sätter sig och börjar fila på poetiska smickrande omskrivningar för bl.a muslimska brödraskapet, och vad deras "filosofiska gudstankar" betyder.. för folk där, folk som redan är förtryckta, detta ser inte heller broder Tariq...

jag menar att du är en som nästan får orgasm av att flja den typen av program, där operation stuva om ordsammansättning, när operation religionen måste-bevaras-program.. går igång.

religionerna med gudstroendet, är inte så charmigt, som du ändå PÅSKINER, man kan orda det för dem som helt saknar referensramar, men för alla dem, som om så de är födda på landsbygd.. so what, det är större delen av jordens befolkning oavsett... all urbanisering damp inte ner från himlen av sig självt... det är migrationsprocess som inte ens är slut. men att fösa in alla dem som inte har gudstro, till att ingå i antingen islamofob-fåran eller gudshatar-fåran : det är vad du ägnat dig åt på flashback, enbart lite avvikande de mer kroniskt vilsna, som IP Goran M.Beming demotrams och den typ av kacklare som skulle välkomna minaretutrop. och garanterat rösta för, för att inom 50 år... se sig leva i landskap där det långsamt blev mer "rttvis fördelning" mellan religionerna, då man tänker statiskt med rigid enkelspårighet.

Att petimäteraktigt som barn, tycka att hrmpf hrmpf.. njamen hrm.. eau.. det finns 123, 8 kyrkor inom den radien, det ska vi minsann "jämna ut", så mkt rasistiskt!! jrmpfhrmpf.. ge grönt ljus att minska ner och gräva fram smutsig historik om den o den tron, så den o den tron kan bana väg och gräva fåra.. och så ska det vara om tre kyrkor i den regionen... minsann tre minareter.. annars är det något som ör fel med religionsfilosofin bakom den tro, som fått fler byggnader.

Dt är kanske inte just du som tycker just så, men den enfalden klingar i botten av den retorik, du har.. när du låtsas om, att inte fatta vad denna tråd har för tema....

Och storstadspolitik, med den puls som råder i storstäder, och storstafsregioner, har oavsett helt annan förhållning till fritid, men GUFSTRONS sjukare tankelager som ytrar sig i ovilja och oförmåga att ens vilja se och förstå var det går fel.. har inte med en korvkiosk eller tjugo korvkiosker att göra eller om man äter ox året om, eller fastar mellan varven eller inte, vill inte förstå ämnets djup, men påstår dig att ha förstått temat.. det är som om du på en tenta sätter dig och beskriver Napoleonkriget där man frågar efter Tsarregimens omfattning.

Eller på en medicinkurs, ber kursaren att utvecklande beskriva golgiapparaten men du sätter dig att fylla pappret med cirkulationssystemet.

Så det är ingen fara käre entusiast, inte alls.. bara det att nära skjuter ingen hare, och avståndet i detta fallet mellan dina utläggningar om gnosticism och fadervår-läran, som är NT i komprimerad form... är ju så ångt ifrån topic det går.

Mental störning och empati-tappet.. som kommit efter att gudsmoralen UPPRTTADES, har ordentligt många konkreta, dokumenterade effekter... ur alla möjliga perspektiv, ändå försöker du flasha "hur fint du.. tror att gudsbilden är för andra, och då menar du att du själv är representtiv" ???
Citera
2015-06-27, 12:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Gudsidén, HAR REDAN vattnats ur.. och det p.g.a högre upplysning, alltid och ännu och imorgon också, kommer att ges högre värde, än fantasilekarna.

Dt är på fritid man kan slänga sig på golvet och lattja loss sin måbra-filosofiska paket, som ett kuttersmucke, att behöva.. men i kontant mening, globalt, är det livsfarligt att glorifiera gudshypotesen, ännu.

Det märks mer i andra byhålor i världen, än i den svenska byhålan.. det är tio resor värre i bangladesh. hinduismen.. hela afrika där islam satte ner blind gudstro... som lag... är drabbat, och som är extremt rotad i folkmedvetandet där... man började karva, utifrån Allahs lag , i flickors kön, inte enbart pojkars... det är islams förtjänst med könsstympningar. det som du väljer.... att omskrivas till "djup filosofi" SAMMA gudsidé oavsett vad du tycker.

har ett fixt grepp, och koranen är sjuk skrämselpropaganda i de stora delar av världen, där folk inte vågar andas sin egen vilja utan helt förträngt fritt tänkande , så jo.. mental våldtäkt, som orsakat religionernas skapande av mentalt sjuka individer som mår så dåligt att de till slut tror att gud kan-hjälpa -dem (v a är annars MOTIV att uppodla gudstro? för at poesi är trevligt.. enbart? )

, framför vad eliten gått och påstått ska gälla : utkomsten .. en serie systematiskt förljugna program som pumpas ut. för att framställa.. religionen som en "god påverkansfaktor".

knappast att det är så.... långt ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in