2015-06-24, 13:46
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Har ni 2 eller 3 inom staden som är godkända för allsvenskt spel? Vi har väl 2? Grimsta måste ha fått dispens när BP var uppe och härjade, för den jävla arenan är galet mycket sämre än Stockholms Stadion som inte är godkänd. Lite underligt att Stadion är godkänd för Damallsvenskan men inte Herrallsvenskan. Att ingen feminist tagit upp denna fadäs ännu? NazistDIF-Dam spelar ju där.
Kraven gäller både för damer och herrar.
Citera
2015-06-24, 13:52
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

Så nasseDIF-Dam har dispens att spela där medans herrarna inte får det? Eller är det så att vårt damlag kommer krävas att spela på tele2 också? wtf
Citera
2015-06-24, 14:28
Medlem
Citat:
Så nasseDIF-Dam har dispens att spela där medans herrarna inte får det? Eller är det så att vårt damlag kommer krävas att spela på tele2 också? wtf
nasseDIF-Dam spelar väl inte i Damallsvenskan?
Citera
2015-06-24, 14:33
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Min uppräkning av arenorna där handlade om det som ämnet handlade om först, att kunna spela på vintern (även om de givetvis nyttjas på sommaren med). Ruddalen må ha varit en allsvensk arena men håller sannerligen inte måttet idag. Kiken fick ju rusta upp in i sista sekund inför spel i superettan och då är det fortsatt några dispenser där tror jag.

Generellt sett har vi det inte lätt med arenorna, vi slåss ju för clean-court sedan 2009 och det verkar först vara fungerande nästa år...

Vi har ju egentligen bara en enda arena där vi kan spela, sedan två (med Gamla inräknat) där Häcken kan spela boll och två där Gais kan spela superettan. Det är sedan nere på lägre nivå det finns flera "arenor".
Ullevi är fullständigt värdelöst som fotbollsarena och får jag bestämma hade man rivit den, sålt marken och lagt de pengarna på att göra Gamla till en fullvärdig arena för oss samt rustat upp Valhalla till superettanivå så Gais och ÖIS (som iaf har superettannivå publikt sett) kan spela där. Alternativt flyttat Gais och ÖIS till Bravida Arena.
Rent storleksmässigt skulle Bravida passa ÖIS, GAIS och damlaget Kopparbergs/GBG bra, men tror inte de vill spela ute på Hisingen. De har ju sina rötter i trakterna kring Valhalla, och damerna i Landvetter. Möjligtvis att Kopparbergs kan tänka sig en flytt ut till Hisingen.
Citera
2015-06-24, 14:38
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Måste väl vara en säkerhetsfråga - på fullsatta herrmatcher är nog den halvruttna, gamla stadion olämplig, men funkar på dammatcher med max 500 betalande åskådare och inga vildsinta huliganer..?
Citera
2015-06-24, 14:56
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
nasseDIF-Dam spelar väl inte i Damallsvenskan?

Haha, snacka om att man har dålig koll på sitt eget damlag.. Jag lever kvar när vi hade storheter som Jane Törnqvist och Victoria Svensson i truppen! Sorry för den, oerhört klantigt av mig att tro att vårt damlag spelade allsvenskt.
Citera
2015-06-24, 15:04
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

Citat:
Eller nja, verkar som om det också finns separata regler för AS, SE och Dam-AS respektive från och med i år såg jag nu.
Citera
2015-06-25, 08:46
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Har ni 2 eller 3 inom staden som är godkända för allsvenskt spel? Vi har väl 2? Grimsta måste ha fått dispens när BP var uppe och härjade, för den jävla arenan är galet mycket sämre än Stockholms Stadion som inte är godkänd. Lite underligt att Stadion är godkänd för Damallsvenskan men inte Herrallsvenskan. Att ingen feminist tagit upp denna fadäs ännu? NazistDIF-Dam spelar ju där.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
3 med Bravida antar jag.

Ja, Ullevi är ju godkänt för allsvenskan men dels är det en rötten allsvensk arena publikt sett (även om vår marknadsavdelning tydligen vill spela mot Bajen där iår och en match/år minst framöver). Dessutom prioriterar inte Ullevi fotbollen alls, skulle det komma en konsert/friidrott/sm i mopedtrimning så går det före fotbollen där.
I övrigt är det Gamla och Bravida som är godkända för allsvenskan. Eftersom Bravida har plastaskit blir det ALDRIG aktuellt för oss. Dessutom är det alldeles för liten för vår del, vi säljer ju fler årskort än det finns platser där...Så rent krasst har vi bara Gamla som fotbollsarena att spela på i staden.

Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Rent storleksmässigt skulle Bravida passa ÖIS, GAIS och damlaget Kopparbergs/GBG bra, men tror inte de vill spela ute på Hisingen. De har ju sina rötter i trakterna kring Valhalla, och damerna i Landvetter. Möjligtvis att Kopparbergs kan tänka sig en flytt ut till Hisingen.

Frågan är ju vad hyran blir i jämförelse mellan Gamla och Bravida? Varken GAIS eller ÖIS är ju några föreningar med ekonomi annat än vända på slantarna så med mindre hyra kan jag mycket väl tänka mig att det blir aktuellt. Plastaskiten borde ju inte vara något hinder i ÖIS fall då de spelat flera säsonger på Valhalla. Kopparberg är garanterat nöjda med att vara på Valhalla publikt sett.
En tanke är ju vad som sker om Qviding lyckas nå superettan, Valhalla är väl inte godkänt för superettan längre, då lär det bli Bravida för dom.
Citera
2015-06-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Frågan är ju vad hyran blir i jämförelse mellan Gamla och Bravida? Varken GAIS eller ÖIS är ju några föreningar med ekonomi annat än vända på slantarna så med mindre hyra kan jag mycket väl tänka mig att det blir aktuellt. Plastaskiten borde ju inte vara något hinder i ÖIS fall då de spelat flera säsonger på Valhalla. Kopparberg är garanterat nöjda med att vara på Valhalla publikt sett.
En tanke är ju vad som sker om Qviding lyckas nå superettan, Valhalla är väl inte godkänt för superettan längre, då lär det bli Bravida för dom.
Valhalla funkade för ÖIS som provisorium när GU byggdes då alternativet vore att spela på betongöknen inför 2000-3000 åskådare. Förra året spelade vi där för att kommunen tyckte att Häcken borde få spela på GU trots att vi drar mer publik än dem och de tog hus i helvete bland supportrarna men styrelsen sa åt Gotevent att iallafall använda glidmedel innan de rövknullade oss så vi fick iallafall ett halvdassigt tak.

Annars hade Valhalla varit helt okej om det varit riktigt gräs och riktigt tak över ståplatsläktaren då vi ändå spelade på den första Valhalla innan GU byggdes och föreningen höll till där fram tills Göteborgs stad rövknullade föreningen 1923 och rev arenan mot löfte om att få marken tillbaka efter mässan, något som så klart aldrig hände.
Citera
2015-06-25, 12:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Valhalla funkade för ÖIS som provisorium när GU byggdes då alternativet vore att spela på betongöknen inför 2000-3000 åskådare. Förra året spelade vi där för att kommunen tyckte att Häcken borde få spela på GU trots att vi drar mer publik än dem och de tog hus i helvete bland supportrarna men styrelsen sa åt Gotevent att iallafall använda glidmedel innan de rövknullade oss så vi fick iallafall ett halvdassigt tak.

Annars hade Valhalla varit helt okej om det varit riktigt gräs och riktigt tak över ståplatsläktaren då vi ändå spelade på den första Valhalla innan GU byggdes och föreningen höll till där fram tills Göteborgs stad rövknullade föreningen 1923 och rev arenan mot löfte om att få marken tillbaka efter mässan, något som så klart aldrig hände.

Tilläggas bör väl att Valhalla när ni senast spelade där i superettan var godkänd för superettan, nu är den inte det längre.
Skulle ni vara kvar i div.1 är det, förutom just plastaskiten, en bra arena med upprustningen jag varit inne på innan. Smäll upp ett tak över ståplats, förläng taket över sittplats så det täcker hela vägen ut.
Bygg kioskeer/toaletter bakom ståplats. Inte alltför dyrt men vips har man en funktionell arena.

Sedan håller jag med om att det var dåligt att ni och inte Häcken fick flytta på sig. Häcken kunde fått spela på Ullevi, då kunde deras publik suttit på varsin sektion och ätit popcorn.
Citera
2015-06-26, 01:55
Medlem
Citat:
Haha, snacka om att man har dålig koll på sitt eget damlag.. Jag lever kvar när vi hade storheter som Jane Törnqvist och Victoria Svensson i truppen! Sorry för den, oerhört klantigt av mig att tro att vårt damlag spelade allsvenskt.
På den tiden ni hette Djurgården/Älvsjö?
Citera
2015-06-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
På den tiden ni hette Djurgården/Älvsjö?

Både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in