2015-06-02, 00:43
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag har sett alla utom en av Blåvitts matcher (i allsvenskan 2015) och min bedömning är att Vibe är en de mer överskattade spelarna i serien. Varför någon utlandsklubb (har ju snackats om BL) skulle vilja köpa honom begriper jag inte. Han har en hög arbetskapacitet, och en snabbhet som gör att han lyckas sätta sig själv i lägen tillräckligt många gånger för att göra en del mål men i spelet är han i mina ögon ytterst medioker. Misslyckas i stort sett varenda gång han får göra någon längre aktion med boll i rättvänt läge mot försvar.

Jag följde inte AS så noggrant förra året och uttalade mig då aldrig om Rosenberg vs Vibe men i år är det ju solklart i mina ögon hur det låg till då. Även om malmöiten haft en rätt svag säsongsinledning. T.o.m Hysén var ju ljusår bättre spelmässigt än dansken Vibe.

Vibe 2014 och Vibe 2015 är två helt olika spelare. Viss del ligger säkert i att vi inte är lika beroende av kontringar i år, varför de långa bollarna på Vibe inte kommer lika ofta, men han har heller inte alls samma pondus i år som förra året. Tror inte så mycket ligger i att motståndarna anpassat sig, det borde de redan gjort i höstas. Ligger mer i att han försöker för mycket för sitt eget bästa i år.

/feldgrau
Citera
2015-06-02, 02:24
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaresma
Tror att motivationsbrist samt att försvararna lärt sig hans spelstil sätter många käppar i hjulet dock. IFK Göteborgs fans måste nog ångra att han tackade nej till Kina trots allt...
Mm, de är säkert jätte irriterade över det just nu när de ligger etta i serien och spelar grym fotboll.
Citera
2015-06-02, 03:22
Medlem
quaresmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Mm, de är säkert jätte irriterade över det just nu när de ligger etta i serien och spelar grym fotboll.

Nu syfta jag på det ekonomiska bortfallet min son. Vilken bedrift att leda efter 11 omgångar. Tror nog IFK Göteborgs hårt ansträngda plånbok hade mått bra av de extra miljonerna (10 miljoner+?) de kunde fått av att sälja han i våras.
Citera
2015-06-02, 07:58
Medlem
Jag har sett de allra flesta matcher med Vibe i IFK sen 2013. Vet inte om jag tycker han är överskattad, för ingen jag umgåtts har väl egentligen hävdat att han är speciellt bra

Han har ju, som man såg igår, en förmåga att tro lite för mycket på sig själv utan att ha teknik som backar det. Många situationer där han ser loj ut, och tappar boll i onödan. Detta året har han även en oförmåga att passa vidare bollen med tempo!

Vet inte ens om han är en så exceptionellt bra avslutare, med tanke på att han ändå sköt mest förra året också.

Däremot har han ju ett riktigt gött målsinne och en hög spelintelligens som tar honom långt tillsammans med snabbheten. Han är ofta på rätt plats i boxen och löper jävligt bra vilket gör att han ofta blir frispelad.

Att han skulle vara på G till BL/PL är ju ett skämt. Kinaryktet lär ju vara ett agentrykte för att få upp hans lön, för inte fan blir en sådan kille erbjuden sådana pengar. Isf hade hälften av Europas fotbollsproffs flyttat till Kina imorgon.

Angående matchen igår så var det en jämn och bra match. Förvånad att konstgräslaget DIF orkade med det kampspelet i 90 min som krävs på G.U. Imponerad. I de flesta andra matcher tar blåvitt över efter 60-65 min.

Boman håller inte måttet som startspelare för ett lag som aspirerar på guld... Tänk om man hade kompletterat Vibe med en målfarlig kille som är stark på riktigt, Araba/Mushekwi/Kujovic...
Citera
2015-06-02, 08:43
Medlem
zio86s avatar
Hur dålig är egentligen Jawo? Sebastian Andersson har inte imponerat. Han är riktig dålig till och med.
Citera
2015-06-02, 09:20
Medlem
LastCaresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Hur dålig är egentligen Jawo? Sebastian Andersson har inte imponerat. Han är riktig dålig till och med.

Sebbe får mycket skit, men visst ser det rätt lojt ut från hans sida ibland. Tyvärr har han ju fler luftpastejer än riktiga skott hittills också. Försvinner Mush ser det rätt risigt ut.

Ser ut som att jag får vika mig och ge ZlatanMania rätt. Hur fan kunde vi ge Jawo fem år?
Citera
2015-06-02, 09:47
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Sebbe får mycket skit, men visst ser det rätt lojt ut från hans sida ibland. Tyvärr har han ju fler luftpastejer än riktiga skott hittills också. Försvinner Mush ser det rätt risigt ut.

Ser ut som att jag får vika mig och ge ZlatanMania rätt. Hur fan kunde vi ge Jawo fem år?
Kan se det positivt också, vem fan hade trott att Sam o Mush skulle komma in o vara så pass bra.

Han lär ju vara lite för dyr men egentligen har jag inget problem med Jawo. Stark karaktär, jobbar o sliter o ger 100 för laget alltid. Stark karaktär i truppen också. Kan spelas på flertalet platser.

Det kommer komma tillfällen när vi behöver honom o det kommer komma perioder då han har bättre form också. Sen att det är en för dyr truppspelare är en annan sak..men det är ju inte en grinig Prijovic eller en divig Erton vi pratar om.

Kolla på Haris som stundtals var usel förra året. Bänkad en hel del i år o biter ihop o kommer tillbaka bättre än någonsin.
Citera
2015-06-02, 09:51
Medlem
Pancevs avatar
Sebbe är lätt den forward som är bäst på att skapa/hitta fri yta i straffområdet, ja tills Mush dök upp från intet. Medioker i övrigt men hygglig på targetspelet... men chanser kommer han till, sen att han är rätt risig på att sätta de är en sak. Men han har ögat för var han ska vara o hur han ska få chans att vara först på bollen. I år har han ju spelat väldigt lite så det är ju lite svårare.
Citera
2015-06-02, 10:49
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Man kanske vill sälja Seb och därmed visa upp han.
Citera
2015-06-02, 11:11
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Vibe 2014 och Vibe 2015 är två helt olika spelare. Viss del ligger säkert i att vi inte är lika beroende av kontringar i år, varför de långa bollarna på Vibe inte kommer lika ofta, men han har heller inte alls samma pondus i år som förra året. Tror inte så mycket ligger i att motståndarna anpassat sig, det borde de redan gjort i höstas. Ligger mer i att han försöker för mycket för sitt eget bästa i år.

/feldgrau

Nja, vet inte riktigt om jag kan hålla med. Om jag inte minns helt galet så gjorde Vibe 5 mål under vårsäsongen ifjol, i år har han hittills gjort 4 mål och det återstår 2 matcher till sommaruppehållet och egentligen 4 matcher till serien vänder. I fjol var Vibes bästa tid, liksom hela lagets, efter sommaruppehållet då han gjorde 18 av målen. Nu tror jag iofs inte att han kommer ha en liknande utveckling i år, Laget spelar inte lika mycket på kontring i år som i fjol samtidigt som Vibe missat rätt många chanser av den typ han gjorde mål på i fjol.

Problemet är väl att iom laget har blivit mer spelande och försöker vårda bollen bättre så väljer man i år hellre att vända hem och börja om än att sätta en snabbare passning på chans på djupet mot Vibe eller någon av yttrarna. Igår tyckte jag att detta blev jättetydligt då såväl Alesami som Sebastian som Rieks hellre valde att spela hemåt på säkerhet än på överlappning när möjligheten fanns. Problemet igår som jag upplevde det framför tv var att Blåvitt hade rätt dålig rörlighet, ofta blev stillastående och ofta missade sina förstapassning från backlinjen. Om det berodde på att Dif läst sönder Blåvitt och lyckades med sin försvarstaktik eller om det börjar smyga sig in en viss trötthet i Blåvitt och sommaruppehållet lockar låter jag vara osagt men Blåvitt spel såg rätt ofta både långsamt, statiskt och okreativt ut. Trots att såväl tränare och kommentatorer tyckte det var en match i högt tempo, det var inte vad jag upplevde från tv-soffan.

Av vad jag såg vill jag nog påstå att det efter Malmömatchen kanske var Blåvitts sämsta insats i år. Bara hoppas de kan studsa tillbaka på torsdag och söndag. Serieledning inför uppehållet vill vi ju ha.
Citera
2015-06-02, 11:21
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Nja, vet inte riktigt om jag kan hålla med. Om jag inte minns helt galet så gjorde Vibe 5 mål under vårsäsongen ifjol, i år har han hittills gjort 4 mål och det återstår 2 matcher till sommaruppehållet och egentligen 4 matcher till serien vänder.

Jag har läst den där förklaringen förut men alla verkar glömma bort att av de 12 matcher vi hade innan uppehållet förra året så spelade han i princip bara sex av dem (efter tidig skada mot KFF missade han fyra matcher och blev inbytt i den femte). Med andra ord 5 mål på 6 matcher. I år har han 4 mål på 11 matcher.

Jag säger inte att Vibe är usel, inte ens dålig, men han är långt, långt ifrån att vara fjolårets Vibe.

/feldgrau
Citera
2015-06-02, 11:26
Medlem
Igår fick vi bevittna kanske årets kvalitetsmässigt bästa Allsvenska match trots 0-0 på resultattavlan. Allt andades bara kvalité i varenda situation på något sätt. Det var mycket högt tempo, bra passningsspel, fina individuella prestationer från i stort sätt alla 22 man på plan och två mycket disciplinerade lag som aldrig riktigt gick bort sig. Kan tänka mig att det som tränare måste varit en väldigt intressant match att studera.

Jag är så oerhört imponerad av mitt DIF! Helt förbluffad över vad Pelle lyckats skapa med i princip ett helt nytt lag. Min omedelbara känsla efter matchen var att det här var Allsvenskans två bästa lag som möttes. Jag säger inte bästa individuella spelare eller bästa trupper, det ståtar nog fortfarande MFF med, men det här var verkligen två mycket skickliga lag som möttes och jag tror det kommer räcka långt. Inte bara för IFK utan även för Stockholms Stolthet!

Tittar man lite längre fram tycker jag det finns risk för många av topplagen att tappa flera viktiga kuggar i laget. Jag ser samtidigt inte att DIF ska kunna tappa särskilt många. I stort sätt allt kommer på transfersidan i DIF i sommar, kretsa kring Mush vara eller icke-vara och det är ju tveklöst lagets viktigaste kugge, men det är som sagt endast en kugge... En kugge, oavsett hur viktig komponent den är, går att byta ut. Om det nu skulle skita sig med Mush... Vad säger att BoA inte skulle kunna hitta något nytt lika bra? Med tanke på hur extremt bra BoA lyckats med årets värvningar, vad säger att han om Mush försvinner, inte skulle kunna kicka ut SebA eller Jawo och sen kunna värva in två-tre nya anfallare, varav en är ett nytt guldkorn i samma klass som Mush?

DIF har i år en bredd på truppen vi inte varit i närheten av sen guldåren. Att U21-landslagsmannen Karlström inte ör ordinarie och har snubbar som Fredrik Stenman och Stefan Karlsson på bänken... Det är smått ofattbart för mig som följt DIF slaviskt under kräftgången de senaste åren. Vi saknar dock en riktigt vass anfallare till utöver Mush för att vara det där riktiga topplaget även truppmässigt. Jag tvivlar på att det kommer redan i år, vi lever trots allt ändå inte i MFF's ekonomiska verklighet, men jag är övertygad om att den snubben kommer dyka upp till nästa år. Faktum är att jag tror att han redan finns i truppen i form av Sam Johnson, men det är tydligt att han behöver mer tid att utvecklas för att växa in i rollen som allsvenska stjärn-anfallare.

Den här höstsäsongen tror jag kommer bli otroligt spännande för alla oss Djurgårdare. Vi har bevisat att vi har ett spel värdigt ett topplag när vi är i form. Hur länge det varar är dock en av frågorna man ställer sig. Som läget är nu, med det självförtroende vi har i hela föreningen, ser jag inte riktigt var det ska sluta. En annan fråga man ställer sig är också; beror det bara på form då? Vi var de facto, dåliga mot bottengängen HBK och Åtvid, men lyckades ändå ta oss där ifrån med tre poäng efter sena mål. Något av ett topplags signum. Var det formen eller klass som fällde avgörandet? Med den utveckligen hela föreningen stått för senaste året... vad är det som så bestämt säger att det ska ta stopp nu? Vad säger att PO med ytterligare tid inte skulle kunna utveckla laget och spelet ännu mer?
En snabb utveckling behöver inte nödvändigtvis ta stopp bara för att man når toppen...

Det som talar emot oss är att vi inför säsongen precis som vanligt var helt otippade och fortfarande sågs lite som ett skämt. Vi inledde precis som de flesta väntat sig, svagt och med ett svajigt spel och en del oflyt. Ett bottenlagen signum och folk fnittrade lite glatt åt hur Stockholms Stolthet återigen tog sig vatten över huvet. Vi började vinna och snacket om att vi bara slog bottenlagen drogs igång. Stockholms Stolthet hade börjat mopsa upp sig men det skämtet var nog fortfarande inte så mycket att bry sig om.
DIF började stapla segrar och snacket drogs igång om att Stockholms Stolthet hade fått in en lyckträff med Mush och att det antagligen inte skulle hålla mot bättre motstånd. DIF blev sen brutalt nedplockade på jorden i derbyt till allas förtjusning. Laget gick dock till mångas förvåning, ut och fullständigt körde över Gnaget i andra och åkte sen ner och imponerade igår stort i Götet. Nu har vi rättmätigt vunnit hela fotbolls-Sveriges respekt.
Det skulle kunna bli en stor nackdel för oss i höst. Helt plötsligt är det helt annat fokus på oss, helt annan markering. Pelle ska tackla en ny och obekant roll som topplag och bevakad, hur tacklar han och orutinerade spelare det?

Blir den vunna respekten vårt fall...? Eller växer vi ytterligare av det...?
Hela det här inlägget stinker att den optimism som genomsyrar hela vår förening just nu. Vi fortsätter surfa på den här vågen och får se hur långt den räcker!

Klart är iaf att alla vet att Djurgården är inte å leka mé!
Senast redigerad av Cratzie 2015-06-02 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in