2015-06-23, 18:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Hur förklarar du att Brann, med samma britt som fystränare, kollapsar totalt och står för tidernas fiasko och åker ut? Det går inte att dra några som helst slutsatser om det geniala att ha brittiska fystränare genom att notera MFF:s idrottsliga framgångar på sistone. Finns många andra betydligt mer tydliga faktorer däremot.

Jag säger inte att hela succén ligger i fystränaren, men vad baserar du "Malmö har verkligen inte sett starkare ut än några andra de senaste åren" på? Det tycker jag absolut att vi har gjort. Vi har till exempel klarat tätt matchande bättre än många andra lag.

Det finns så klart en stor ekonomisk faktor för vilka lag som lyckas och Brann var ju ett ekonomiskt råttbo.
Citera
2015-06-23, 18:59
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag säger inte att hela succén ligger i fystränaren, men vad baserar du "Malmö har verkligen inte sett starkare ut än några andra de senaste åren" på? Det tycker jag absolut att vi har gjort. Vi har till exempel klarat tätt matchande bättre än många andra lag.

Vilket lika gärna kan ha berott på att ert spelarmaterial var så bra att ni konstant (i Allsvenskan) förde matcher och lät motståndarna jaga. Bättre lag ser (nästan) alltid ut att ha mer ork i slutet av matcher, så det du tror dig ha sett är långt i från säkert en indikation på att fystränaren gjort ett fantastiskt jobb.

/feldgrau
Citera
2015-06-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Det finns så klart en stor ekonomisk faktor för vilka lag som lyckas och Brann var ju ett ekonomiskt råttbo.
Tycker vi har drabbats av skador minst lika mycket som våra konkurrenter de senaste åren. Tycker inte att vi varit tydligt bättre i slutet av matcher än i början etc. Aja, vi kommer väl inte längre i diskussionen.
Citera
2015-06-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Finns ju inte så många andra arenor som matchar en snittpublik på 15K och som tar 40-50K inför derbyna med DIF och Bajen. AIK som klubb har ju knappast råd att bygga eget utan får nog acceptera att försöka leva i symbios med SvFF. Inte vill ni väl spela på plastmattan på Tele2? Som för övrigt lär ha samma problematik.

Visst var det betydligt billigare hyra på Råsunda, men så var det ju en gammal och utsliten arena som i princip var "gratis" att äga för SvFF. SvFF ekonomi efter bygget av Nationalarenan är ingen lysande läsning, underskott i storleksordningen 40 mille i fjol. Kommer nog att krävas en två-tre konkurser för arenabolaget innan den kan ge en intäkt till ägarna.

....
2025 är säkert Friends (eller vad hon heter då) avskriven och billig att hyra? Vad skulle arenan ha för marknadsvärde om det inte spelades fotboll där? Det är som en bergborrmaskin det krävs några konkurser innan den blir lönsam.
Citera
2015-06-24, 08:55
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Om man ser det ur ett lite större perspektiv så är det bra att det finns en konstgräsarena i GBG där samtliga herr och damlag kan träna och spela match under vinterhalvåret.

Arenan kommer året runt av alla möjliga lag, bl.a. Gothia Cup.

Det är la ett j-a tjöt om vintern... I Göteborg har vi under vintern Valhalla IP, Ruddalen IP och från i vinter även Göteborgs nya arena på Kviberg att tillgå med publikkapacitet från 3000 och uppåt. Det räcker utan tvekan för de som kräver det under vintern. Dessutom finns det en inomhushall i Hjällbo (Gunnilse IS) och säkerligen fler konstgräsplaner som skottas under vintern.

Sedan att det behövdes en arena till i staden är en annan sak, men att det var tvunget att vara konstgräs för att fungera för oss, gais, öis och häcken under vintern håller inte som argument, de "arenorna" fanns redan.
Dessutom brukar man vid normala vintrar (dvs när det inte är 15 minus och tre meter snö i mars) komma in på Ullevi när så krävs. Iår spelade vi ju t.o.m. kvarts- och semifinal i cupen på Gamla Ullevis gräs.
Citera
2015-06-24, 10:50
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är la ett j-a tjöt om vintern... I Göteborg har vi under vintern Valhalla IP, Ruddalen IP och från i vinter även Göteborgs nya arena på Kviberg att tillgå med publikkapacitet från 3000 och uppåt. Det räcker utan tvekan för de som kräver det under vintern. Dessutom finns det en inomhushall i Hjällbo (Gunnilse IS) och säkerligen fler konstgräsplaner som skottas under vintern.

Sedan att det behövdes en arena till i staden är en annan sak, men att det var tvunget att vara konstgräs för att fungera för oss, gais, öis och häcken under vintern håller inte som argument, de "arenorna" fanns redan.
Dessutom brukar man vid normala vintrar (dvs när det inte är 15 minus och tre meter snö i mars) komma in på Ullevi när så krävs. Iår spelade vi ju t.o.m. kvarts- och semifinal i cupen på Gamla Ullevis gräs.

Lätt avundsjuk på er fiskrensare och att er stad är så schysst att ni får ha hur många jävla arenor ni vill i stan. Lite tvärtom mot Stockholm där all sport motarbetas automagiskt.
Citera
2015-06-24, 11:06
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Lätt avundsjuk på er fiskrensare och att er stad är så schysst att ni får ha hur många jävla arenor ni vill i stan. Lite tvärtom mot Stockholm där all sport motarbetas automagiskt.
Det handlar inte om att kommunen är schysstare mot idrott eller fotboll rent generellt. Det handlar om vurmandet för BK Häcken.

Stockholm (där räknar jag in kommunerna inom tätorten) tycker jag, sett mot den stadens förutsättningar varit väldigt generösa. Skulle inte Nya (stora) Ullevi funnits eller att hade vi aldrig fått en ren fotbollsarena så centralt.
Citera
2015-06-24, 11:16
Medlem
svulles avatar
Citat:

Ptja. Nog har det ändå blivit bättre på fotbollsfronten, även om det snarare är just fotbollsplaner som behövs, och inte stora schabrak till multiarenor. Nu är det dock gjort, och båda rymdskeppen lär vara funktionella i 50 år framåt. Alla tre större klubbar i Stockholm ska väl utveckla och förnya sina faciliteter dessutom? I AIKs fall ska det mig veterligen innebära att man ska kunna samla hela föreningens utövare på en och samma plats, även om Karlberg rimligtvis består.

Värre är det för stadens ishockeylag, där förutsättningarna är bisarrt usla sett till övriga delar av landet. Man skäms verkligen över hur lite staden bryr sig om att utveckla träningsmöjligheterna. Och sen står man och brölar om att talangerna flyr staden. Jösses.
Citera
2015-06-24, 12:33
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Flera av de "arenor" som kostymnisse nämnde är egentligen bara idrottsplatser med mindre läktare. Nya Bravida må vara en av de minsta i Sverige men känns ändå som en riktig arena.
Citera
2015-06-24, 12:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Flera av de "arenor" som kostymnisse nämnde är egentligen bara idrottsplatser med mindre läktare. Nya Bravida må vara en av de minsta i Sverige men känns ändå som en riktig arena.

Min uppräkning av arenorna där handlade om det som ämnet handlade om först, att kunna spela på vintern (även om de givetvis nyttjas på sommaren med). Ruddalen må ha varit en allsvensk arena men håller sannerligen inte måttet idag. Kiken fick ju rusta upp in i sista sekund inför spel i superettan och då är det fortsatt några dispenser där tror jag.

Generellt sett har vi det inte lätt med arenorna, vi slåss ju för clean-court sedan 2009 och det verkar först vara fungerande nästa år...

Vi har ju egentligen bara en enda arena där vi kan spela, sedan två (med Gamla inräknat) där Häcken kan spela boll och två där Gais kan spela superettan. Det är sedan nere på lägre nivå det finns flera "arenor".
Ullevi är fullständigt värdelöst som fotbollsarena och får jag bestämma hade man rivit den, sålt marken och lagt de pengarna på att göra Gamla till en fullvärdig arena för oss samt rustat upp Valhalla till superettanivå så Gais och ÖIS (som iaf har superettannivå publikt sett) kan spela där. Alternativt flyttat Gais och ÖIS till Bravida Arena.
Citera
2015-06-24, 12:55
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Min uppräkning av arenorna där handlade om det som ämnet handlade om först, att kunna spela på vintern (även om de givetvis nyttjas på sommaren med). Ruddalen må ha varit en allsvensk arena men håller sannerligen inte måttet idag. Kiken fick ju rusta upp in i sista sekund inför spel i superettan och då är det fortsatt några dispenser där tror jag.

Generellt sett har vi det inte lätt med arenorna, vi slåss ju för clean-court sedan 2009 och det verkar först vara fungerande nästa år...

Vi har ju egentligen bara en enda arena där vi kan spela, sedan två (med Gamla inräknat) där Häcken kan spela boll och två där Gais kan spela superettan. Det är sedan nere på lägre nivå det finns flera "arenor".
Ullevi är fullständigt värdelöst som fotbollsarena och får jag bestämma hade man rivit den, sålt marken och lagt de pengarna på att göra Gamla till en fullvärdig arena för oss samt rustat upp Valhalla till superettanivå så Gais och ÖIS (som iaf har superettannivå publikt sett) kan spela där. Alternativt flyttat Gais och ÖIS till Bravida Arena.

Har ni 2 eller 3 inom staden som är godkända för allsvenskt spel? Vi har väl 2? Grimsta måste ha fått dispens när BP var uppe och härjade, för den jävla arenan är galet mycket sämre än Stockholms Stadion som inte är godkänd. Lite underligt att Stadion är godkänd för Damallsvenskan men inte Herrallsvenskan. Att ingen feminist tagit upp denna fadäs ännu? NazistDIF-Dam spelar ju där.
Citera
2015-06-24, 13:45
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Har ni 2 eller 3 inom staden som är godkända för allsvenskt spel? Vi har väl 2? Grimsta måste ha fått dispens när BP var uppe och härjade, för den jävla arenan är galet mycket sämre än Stockholms Stadion som inte är godkänd. Lite underligt att Stadion är godkänd för Damallsvenskan men inte Herrallsvenskan. Att ingen feminist tagit upp denna fadäs ännu? NazistDIF-Dam spelar ju där.

3 med Bravida antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in