Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 23:40
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Ett iPhone fodral och delar av en iPhone har hittats, var finns resten av iPhonen?
Om den trashades under färden från brottsplattsen och slängdes från bilen borde man kanske hittat alla delarna i närheten?

Tramsigt att Sverige väljer att inte dela information om LH död.
Vi har följt det här i veckor och varit oroliga. Tycker att samhället borde få veta vad det som har hänt igentligen.
Skulle inte förvåna mig att LH pappa har begärt att inte dela detaljer kring dotterns mord.
2015-06-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tänkte vi kunde försöka diskutera de olika teorierna till hur det kommer sig att gjorda fynd tycks bilda ett slags spår mellan platsen offret försvann och platsen där offrets kropp (av allt att döma) hittades. Jag urskiljer följande alternativ:

1.) GM (oavsett vem) har slängt ut sakerna planlöst i terrängen för att göra sig av med dem
2.) GM har lagt ut sakerna för att polisen skulle hitta fram till kroppen
3.) GM har lagt ut ett spår som tycks peka mot de bägge brödernas bostad för att leda bort misstankar från sig själv och överföra dem på bröderna istället
4.) GM har lagt ut sakerna för att förvilla polisen i största allmänhet
5.) GM har tappat sakerna under transporten av kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen, t ex därför att kroppen och offrets tillhörigheter transporterades på en kärra eller i en traktorskopa

Nån som ser fler alternativ som nämnts? Man kan förstås tänka sig kombinationer mellan dem också.

Vilka styrkor/svagheter ser du med respektive hypotes? Vill du rangordna dem?

1. 3. + handsken hittades i ladan där bröderna arbetar, Lisa hittas i ett område där bröderna setts arbeta. Det sker en Söndag då bröderna är lediga och något GM varit medveten om för att minimera risken för att stöta på bröderna runt cafet när de arbetar och samtidigt leda misstankarna mot bröderna ännu mer. - väldigt osannolikt förmodligen rent statistiskt att en GM agerar på detta viset, och den hemska slumpen såklart.

2. 2. +Hittades fynd dagligen i flera dagar och det fanns vissa tendenser till att saker blivit utplanterade i efterhand. Kommer ej ihåg exakt vilka tendenser men det var den uppfattningen man fick att så skedde. Även åt det hållet att Lisa var kidnappad och levande och hölls av en galning som var ute efter uppmärksamhet och ville bli gripen. Det som en polisman la ihop 1+1 som ledde till gripandet av bröderna och sedan kort efter att Lisa hittades - MP kan hittat saker utan egentlig koppling som fått uppmärksamhet åt fel håll

3. 4.

4. 1.

5. 5.
2015-06-25, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det kan ju tyda på att telefonen slagits sönder på annan plats än på ängen och sedan blivit ditlagd
efteråt. Men var det på ängen telefonen hittades? var det inte i ett dike? jag vet inte.

Vi vet inte om resten av telefonen hittats. Delar av den o nått skal ska ha hittats
2015-06-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kanske är det just detta som är den stora "rasismen" som nu spelas upp: att vissa BO åker i gräddfil när ogärningsmännen ska inringas.
Otaliga är de dödslar där brott finns med i bilden , där det inte bildas några "FB dekkar kommitteer".
Och så verkar det ju vara tacksamt att hacka på gästarbetare.
Ja det är ju bara att konstatera, och så har det alltid varit, att unga kvinnor som blir mördade kickar i gång fantasier mycket mer än unga män som blir mördade. Eller gamla gubbtjyvar för den delen. Och finns det sex med i bilden (det vet vi inte här än men det är inte osannolikt) så spinner allmänheten loss rejält. Är det dessutom en väldigt söt tjej som påstås ha varit blyg och "oskuldsfull", alltså inte någon värstingtjej, så går det att bli ännu mer gripen.
Slutligen: finns det utländska män med någonstans i bilden, så kan två fantasisnurror dra igång: den rasistiska och den överdrivet antirasistiska. Om ni fattar vad jag menar.
Det finns ingen rättvisa när det gäller vilka mord som är mest spännande. Jag ska inte kasta sten här för det här är i princip det första mordfallet (om än inte rättsfallet) som jag intresserat mig för. Kanske pga att det är så tyst.
2015-06-25, 23:42
Medlem
MrFolds avatar
Om fynden bildar ett "Hans och Greta-spår" mellan caféet och fyndplatsen - varför har då GM slängt ut ett gäng grejer på en äng NORR om caféet enligt Aftonbladets artikel/grafik?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab

Får erkänna att jag helt missat fynden på ängen, men de verkar å andra sidan inte särskilt uppmärksammade i tråden heller.
2015-06-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Ett iPhone fodral och delar av en iPhone har hittats, var finns resten av iPhonen?
Om den trashades under färden från brottsplattsen och slängdes från bilen borde man kanske hittat alla delarna i närheten?

Varför trashades den ens? Hade det inte räckt med att ta ut batteriet.
2015-06-25, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Vi vet inte om resten av telefonen hittats. Delar av den o nått skal ska ha hittats
Ja och var är resten av delarna tro?
2015-06-25, 23:45
Medlem
Theforeigners avatar
Någon möjlig koppling till Lisa Holm fallet ?

Misstänkt mordbrand i Götenes Konditori & Bageri natten mellan 23 och 24 Juni, 2015

http://www.skovdenyheter.se/article/misstankt-mordbrand-i-bageri/

Publicerad 24 jun 2015 Uppdaterad igår 14:31

Misstänkt mordbrand i bageri
BRAND Natten mellan tisdag och onsdag brann Götenes Konditori & Bageri. Det hela rubriceras som misstänkt mordbrand uppger polisinspektör Carina Andersson.

mer info i länken...

Detta Konditori & Bageri ligger 13-15 km fråm Cafeet Lisa försvann från.

Någon som vet om någon som jobbar där eller bor i samma byggnad har koppling till Cafeet Lisa jobbade på eller Blomberg Säteri, Martorp eller andra i lokalområdet där Lisa försvann ?

Här är företag och personer som bor i byggnaden:

http://www.hitta.se/j%C3%A4rnv%C3%A4gsgatan+3+g%C3%B6tene/f%C3%B6retag/2

http://www.hitta.se/j%C3%A4rnv%C3%A4gsgatan+3+g%C3%B6tene/personer/2
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-25 kl. 23:53.
2015-06-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om fynden bildar ett "Hans och Greta-spår" mellan caféet och fyndplatsen - varför har då GM slängt ut ett gäng grejer på en äng NORR om caféet enligt Aftonbladets artikel/grafik?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab

Får erkänna att jag helt missat fynden på ängen, men de verkar å andra sidan inte särskilt uppmärksammade i tråden heller.

Ett helt gäng? Menar du det obekräftade fyndet norr om vid Medelplana kyrka?
2015-06-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I samband med söket i gödselbrunnarna bakom ladan mittemot kaféet hittades en hammare. Inget särskilt har sagt om den.

Men de där gödselbrunnarna finns väl på Martorp och inte vid ladan/caféet?
2015-06-25, 23:46
Medlem
djembelelles avatar
Då undrar jag om ladan vid cafeet....finns det någon bakdörr ut på baksidan som kan nås från det öppna utrymmet där handsken hittades?
2015-06-25, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför trashades den ens? Hade det inte räckt med att ta ut batteriet.

Asså läs i tråden från tidigare. Telefonen har vi gått igenom i 200 sidor. Vi är fucking iPhone experter gällande den. Går inte ta ut batteriet utan specialverktyg. Vi vet inte om hela telefonen är trashad. Vi vet bara att delar hittats o att den inte fungerade mot mast efter 1830. Släpp telefon fan nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in