Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Kanske är det just detta som är den stora "rasismen" som nu spelas upp: att vissa BO åker i gräddfil när ogärningsmännen ska inringas.
Otaliga är de dödslar där brott finns med i bilden , där det inte bildas några "FB dekkar kommitteer".
Och så verkar det ju vara tacksamt att hacka på gästarbetare.
Ja det är ju bara att konstatera, och så har det alltid varit, att unga kvinnor som blir mördade kickar i gång fantasier mycket mer än unga män som blir mördade. Eller gamla gubbtjyvar för den delen. Och finns det sex med i bilden (det vet vi inte här än men det är inte osannolikt) så spinner allmänheten loss rejält. Är det dessutom en väldigt söt tjej som påstås ha varit blyg och "oskuldsfull", alltså inte någon värstingtjej, så går det att bli ännu mer gripen.
Slutligen: finns det utländska män med någonstans i bilden, så kan två fantasisnurror dra igång: den rasistiska och den överdrivet antirasistiska. Om ni fattar vad jag menar.
Det finns ingen rättvisa när det gäller vilka mord som är mest spännande. Jag ska inte kasta sten här för det här är i princip det första mordfallet (om än inte rättsfallet) som jag intresserat mig för. Kanske pga att det är så tyst.