Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Jag har själv ingen teori men jag har också funderat på vad som gjorde att man trodde att hon var kvar i området (och skälet till att man gick ut och sa det).

Skulle möjligen kunna bero på att dom upphittade föremålen
befann sig i närområdet, samt att dom låg för långt från
väg för att vara bildumpade, men det är bara en teori.
2015-06-27, 08:03
Medlem
Circle jerks avatar
Har letat men ej funnit definitivt svar:

Nekades bröderna att överklaga häktningen till Hovrätten baserat på resultatet av obduktionen(som ju hemlighålls som allt annat) eller var det för att det hade gått såpass lång tid eller liknande?

Tyckter mig läst någonstans att det var pga resultatet men kan möjligen blandat ihop info eller så var det en dålig formulering i artikeln.
2015-06-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Har letat men ej funnit definitivt svar:

Nekades bröderna att överklaga häktningen till Hovrätten baserat på resultatet av obduktionen(som ju hemlighålls som allt annat) eller var det för att det hade gått såpass lång tid eller liknande?

Tyckter mig läst någonstans att det var pga resultatet men kan möjligen blandat ihop info eller så var det en dålig formulering i artikeln.
Det blev väl prövat i HR, och de fana att TR säl var OK. Det var överklagandet till HD som inte accepterades. Vilket inte var vänta då HD har stränga kriterier för att ta upp ett fall. Troligen mest att advokaten ville markera att hon tycker det är tunn bevisning.
2015-06-27, 08:37
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Det blev väl prövat i HR, och de fana att TR säl var OK. Det var överklagandet till HD som inte accepterades. Vilket inte var vänta då HD har stränga kriterier för att ta upp ett fall. Troligen mest att advokaten ville markera att hon tycker det är tunn bevisning.

Ok, tack för klargörandet. Då är det bara att vänta...
2015-06-27, 08:51
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Jag har själv ingen teori men jag har också funderat på vad som gjorde att man trodde att hon var kvar i området (och skälet till att man gick ut och sa det).
Vad jag förstod det som ville de under sökperioden utgå från att hon fortfarande levde. Vad det gäller kidnappning kanske det är vanligast med en lokal gärningsman?
Senast redigerad av Lavetten 2015-06-27 kl. 08:58.
2015-06-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
fan vad alla svävar ut i sina teorier.

Så här har det gått till.
LH har blivit bortförd ifrån baksidan av cafét, med hjälmen på huvudet, alltså mot sin vilja.
Förd till ladan, där hon blivit bragd av livet.
(varför ladan? Tappad handske, samt polisens stora intresse för just denna lada)

Sedan har LH förts bort, förmodligen till det stället där hon återfanns.
GM tar en omväg för att göra sig av med mobilen.

Varför just LH: ? Hon var grymt jävla snygg, sexig, söt med en otrolig utstrålning.
Vem skulle vilja ligga med henne? svar: ALLA hetero killar.
Alltså, Motiv: Sex
Gärnings-man/män: Förmodligen en eller två utländska herrar som var oerhört bakiskåt.

frågor?

Svårare än så behöver det inte vara.
2015-06-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mycket dumt kommer från ditt håll men det här fetade var bland det klart dummaste jag sett.
Vad fan har faktumet att pappan råkar vara yrkesmilitär med saken att göra överhuvudtaget?
Tror du verkligen att ifall Lisas pappa istället varit exempelvis lokalvårdare eller
byggnadsarbetare, så skulle ärendet tilldragit sig betydligt blygsammare uppmärksamhet?

Hur i all världen kan du bara inbilla dig nåt sånt? Det är ju närmast sanslöst alltså.

Polisens snabba insats hänger ihop med det ja. Så här går det inte alltid till.
Det är den asymmetriska tillvaron. Precis som att det är litauer som gripits och inte någon greve.
2015-06-27, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
Nej, LH berättade det för AJ under presentationen.

Hur vet du det? Är det verifierat att det var första ggn AJ träffade LH då? Jag upprepar: AJ omtalas ha "järnkoll" på allt. Skulle han inte veta vilka som jobbade i hans "cafe"? Kan vara så men det måste som sagt verifieras i så fall.
2015-06-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Nåt dygn innan Lisa hittades gick polisen ut med att man trodde lisa var kvar i området, var det för att man misstänkt bröderna innan efter man sett mastdata o kollat att dom har varit kvar i området sen försvinnandet, och/eller för att locka fram dom från stenen dom gömt sig i under. ....? Hmmn

Hittat del av kropp?
2015-06-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Jag är polis och jag vet några saker.

En teori som är utbredd i denna skara är att LH har lockats från sin moped med ett "nödrop" om att få låna hennes mobil, vilket hon ställt upp på. Efter hand har LH ifrågasatt användandet av mobilen, som skedde i ladan. LH slet av sig handsken och slängde den i ett försök att återta mobilen. GM tar till flykten och LH jagar efter, i tron att det är ofarligt. LH är alltså den som jagar och inte är den jagade. Någonstans blir det handgemäng och mobilen går sönder plus att LH stryps.

Konklusionen blir alltså att en GM väntat ut LH när hon slutade för dagen. Någon som sett henne i cafeterian och värd att vänta på.

Nu har jag inga fler förnuftiga slutsatser att dra i brist på bevis, men en sak som skulle ha kunnat bidra till att man riktade in sig på Litauerna kan ju vara ett kvitto, en lapp skriven på litauensiska, eller vad det nu kan heta, som hamnat i närheten av något som kan kopplas till LH.

Den lappen skulle ha kunnat hamna där före mordet och slumpvis hamnat just där och just då. Stalltippset är att MGM är oskyldiga, men har jobbbigt bevisläge, p g a lappen som MP hittat.

om Shmrg har rätt och hon verkligen skulle ha jagat någon som tagit hennes mobil. då har hon garanterat träffat personen tidigare och känt sig hyfsat trygg annars hade hon räddat sig själv först och sprungit därifrån.

Detta
Såvida det inte var en jämnårig eller yngre person där hon känt att det var hon som hade övertag. (GWs teori)

Att en ung tjej skulle jaga två muskliga byggarbetare som hon inte känner inne i en lada efter en mobil känns helt osannolikt!!
2015-06-27, 10:48
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mycket dumt kommer från ditt håll men det här fetade var bland det klart dummaste jag sett.
Vad fan har faktumet att pappan råkar vara yrkesmilitär med saken att göra överhuvudtaget?
Tror du verkligen att ifall Lisas pappa istället varit exempelvis lokalvårdare eller
byggnadsarbetare, så skulle ärendet tilldragit sig betydligt blygsammare uppmärksamhet?

Hur i all världen kan du bara inbilla dig nåt sånt? Det är ju närmast sanslöst alltså.
Din verklighetsuppfattning är inte min. Självklart har det stor betydelse vem BOs pappa var. Dels för att utryckningen skedde så snabbt, men kanske också för att det eventuellt fifflas med styrkan i skälen för deras häktning. Om bröderna är inblandade så kommer de sannolikt också att bli dömda för det, men kommer det fram tillräckligt med skäl för att tro att gm är på fri fot så kommer de att bli släppta ganska omgående.

P.g.a. att pappan har den ställning och de kontakter han har så blir det mindre rutin och mer engagemang i ärendet.

En turboutredning om du frågar mig!
2015-06-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du behöver nog inte må illa. Varför i hela fridens namn skulle hon vara styckad?
När detta sker, sk. transportstyckning, är för att forsla ut en kropp i ett tätbebygt område.
Här torde det vara fritt fram att forsla nästan vad som helst utan insyn. Så varför detta besvär?
Visst finns det dårar eller psykopater som är kapabla till vad som helst men jag är nästan övertygad om att hon var intakt dock kanske något stel.

Jag minns att styckningsteorierna började när en polisman satt och grät efter att man funnit Lisas döda kropp
Och att en polisman sitter och gråter - det måste bara betyda att kroppen var styckad etc etc....osv

I detta fallet letade man efter en ung kvinna i x antal dagar
Under tiden man letade fanns naturligtvis ett hopp att hitta flickan i livet
Nu blev det inte så - flickan var död och kroppen hittades
Är det så svårt undrar jag, att föreställa sig att även en erfaren polis kan börja gråta då?

Jag är övertygad om att många människor (inkl polismän/kvinnor) grät denna dagen. Tillsammans med Lisas familj

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in