Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 18:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det tror jag man kan utesluta för att den massiva sökinsatsen inleddes på onsdagen efter fyndet, när MPS kallades in.
LH:s far skickade snabbt ut en sökpatrull och man kan inte utesluta en tidig påhälsning.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varifrån fick du att mobilen rört sig söderut?
MF har i en intervju sagt att han trodde man hunnit pejla in att LH:s mobil rört sig mot söder.
2015-06-20, 18:58
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
När hamnar en dömd i Dna registret? Stöld Våldtäkt pedofili misshandel? Det jag undrar är om fingeravtryckstagning samt dna är obligatoriskt vid sådana brott?

Polisen tog dna på mig när jag förhörts om olaga hot . Sen några år efter "råkade" jag hota en gång till, och då tog dom dna igen.
Jag sa -ni har redan mitt dna. Polisen svarade att det inte sparas.

Fingeravtryck togs inte.
Senast redigerad av skeleye 2015-06-20 kl. 19:02.
2015-06-20, 18:59
Bannlyst
Till de som letar bromsspår från en bil som krockat med L.H. Moderna bilar lämnar inga bromsspår, ABS-systemet ser till så att hjulen inte låses upp därav inga bromsspår. Däremot funkar inte abs systemet under 14km/h o låser då upp hjulen lätt men knappt så att d blir märken på asfalten för d. Så om dom inte kör en bil utan ABS, lr en bil med ABS ur funktion, så kan vi nog släppa den teorin?

Till dom som vill att mopedhandsken ska flyga i vinden. Testade detta hemma med hårtork. Tog en crosshandske då jag inte kör moped utan cross/hoj o tänkte hojhandsken är för tung. På plan yta så var jag tvungen o ha på högsta läget på torken för att ens flytta handsken o då var jag tvungen o hålla "strålen" 10cm ifrån o rakt på. Testade även på en filtmatta för att låtsas d var grusmark o då rörde sig handsken ändats med hjälp av två hårtorkar o det kändes som stormförhållanden. Så om d inte var storm den dagen så kan vi släppa den teorin?
2015-06-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Till de som letar bromsspår från en bil som krockat med L.H. Moderna bilar lämnar inga bromsspår, ABS-systemet ser till så att hjulen inte låses upp därav inga bromsspår.
Det där har jag alldrig tänkt på, tack för den.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Vart ligger söderläget i detta fallet?
Räknat från platsen för avsändandet av sms:et 18.23.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Kan ju teoretiskt vara som så att de var en annan bil än den som de har parkerad hos sig som isf körde på och sedan färdades iväg efter att de kört bort kroppen. Nåja, vad som helst verkar vara sannolikt/osannolikt. Bisarrt hela den här grejen.
Nu är det ju så att dom sitter för mord,så det måste ha stått klart tidigt att det inte var
en olycka,utan strypning,knivhugg osv
2015-06-20, 19:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Polisen tog dna på mig när jag förhörts om olaga hot . Sen några år efter "råkade" jag hota en gång till, och då tog dom dna igen.
Du dömdes inte, då skall det rensas.
2015-06-20, 19:02
Medlem
Citat:

Tror bara det sparas om man döms till 2 år eller mer.
Men jag kan inte lagen utan och innan, kanske någon jurist i tråden vet mer.
Har bestämt för mig att det har nåt med 2 års-dom att göra dock.
2015-06-20, 19:05
Bannlyst
Citat:

Du behöver inte lämna dna på deras begären. De ska ha stöd från åklagare för att ta topps. Det dna du lämnade är för statistik. Det dna du lämnar i annat fall är i samband med att du blir daktad, det registeras o finns där för alltid. Därför (bland annat) rånare bränner sina bilar då d kan finnas i polisens register sen tidigare.
2015-06-20, 19:05
Medlem
Citat:

Fingeravtryck togs inte.

Tack för info! Då kan vi inte utgå att någon som begått ett brott med automatik finns i ett dna register...
2015-06-20, 19:06
Medlem
Citat:

Fingeravtryck togs inte.

Från Sverigesradio 2008:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=2153933

Polisen kan få komma åt DNA-bank
Publicerat tisdag 24 juni 2008 kl 17.06
Polisen kanske ska kunna använda den så kallade PKU-banken mer.

PKU-banken är lite fler än tre miljoner vävnadsprov från barn födda i Sverige efter 1975, och polisen skulle till exempel kunna använda den för att jämföra med DNA i brottsutredningar.

Idag är det svårt för polisen att få använda PKU-banken, men en regeringsutredning ska kolla om det ska bli lättare i framtiden.

Skönt att man är född före 1975

https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

http://www.svd.se/mordutredare-vill-ha-dna-register
PKU-banken har bara använts i polisutredningar vid ett fåtal tillfällen, det mest uppmärksammade fallet är mordet på utrikesminister Anna Lindh
Senast redigerad av Azimut68 2015-06-20 kl. 19:09.
2015-06-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Till de som letar bromsspår från en bil som krockat med L.H. Moderna bilar lämnar inga bromsspår, ABS-systemet ser till så att hjulen inte låses upp därav inga bromsspår. Däremot funkar inte abs systemet under 14km/h o låser då upp hjulen lätt men knappt så att d blir märken på asfalten för d. Så om dom inte kör en bil utan ABS, lr en bil med ABS ur funktion, så kan vi nog släppa den teorin?

Till dom som vill att mopedhandsken ska flyga i vinden. Testade detta hemma med hårtork. Tog en crosshandske då jag inte kör moped utan cross/hoj o tänkte hojhandsken är för tung. På plan yta så var jag tvungen o ha på högsta läget på torken för att ens flytta handsken o då var jag tvungen o hålla "strålen" 10cm ifrån o rakt på. Testade även på en filtmatta för att låtsas d var grusmark o då rörde sig handsken ändats med hjälp av två hårtorkar o det kändes som stormförhållanden. Så om d inte var storm den dagen så kan vi släppa den teorin?

Det var nästan storm på kinnekulle ifs. Så att en handske har flygit åt fanders känns inte så konstigt, fast att en handske just har flygit in i en lada känns konstigt i det stora sammanhanget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in