Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 14:18
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Va?
Det betyder ju att de sett kroppen och verifierat att det är Lisa! Vad pratar du om?!

På bio kanske men inte då det gäller den Svenska verkligheten.

Det är alltid polisen som identifierar kroppen. En väg är att bruka hjälp från nära anhöriga och det kan göras på flera sätt.

Det räcker således med att polisen tar ett fotografi på flickans ansikte som t.ex. någon förälder bekräftar identiteten med.
Ja, det kan t.o.m. räcka med ett fotografi på något särskilt kännetecken om väldigt speciellt.

Men jag understryker att det är polisen som identifierar och att nära anhörigas hjälp är ett av många sätt att få det gjort.

Du skrev att det betyder att de sett kroppen.....har du någon källa på det?
2015-06-24, 14:20
Medlem
Finns det bilder på den döde kroppen ? Någon nämnde detta längre bak i tråden hade varit intressant att ta en titt på.
2015-06-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Vad vet du om det? Det låter som att du vill att så ska vara fallet så du kan sparka lite på offrets familj. Trevligt!
och nu fick du spela pk-polis, trevligt.
men, och återigen men, jag har aldrig våldtagit eller mördat någon- önskar att sådana som du kunde hysa samma agg mot dömda och kriminella, men det uteblir givetvis- bara folk på nätet stör dig
2015-06-24, 14:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Finns det bilder på den döde kroppen ? Någon nämnde detta längre bak i tråden hade varit intressant att ta en titt på.
Nej, det finns inte.
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja men vad jag är ute efter är att det här finns tre häktade personer och tre advokater. Om kvinnan på ett rimligt sätt ska kunna styrka de andras uppgifter om var de påstått sig vara vid olika tidpunkter antar jag att hon inte får ta del av vad de sagt. Allt annat verkar orimligt. Hon prövas och frågas ut om vad hon vet vad de andra har gjort och var de befunnit sig vid olika tidpunkter. Om hon kan beslås med lögn åker hon dit, kan hon inte be slås med lögn blir hon friad, vilket hon har blivit. Att hon skulle få ta del av annat i undersökningen som inte har med detta att göra tycker jag vore märkligt. Men som sagt jag är inte insatt i hur det fungerar i den världen.
I detta fall har hon med all säkerhet inte fått ta del av brödernas PM eftersom det skulle förbereda henne på vad de sagt i förhör.

Det är oftast så, då flera är misstänkta, att de medmisstänktas förhör inte är med i övrigas PM.

Men, det beror givetvis på vad åklagaren tagit med i sin lilla PM.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Polisen lär ha bilder både från fyndplatsen och senare undersökning - ja.
Det är däremot inget som någon kommer att få ta del av. Polis har lärt sig att hantera bilder så att man inte kan få fram dem.
2015-06-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det tycks som att du hoppas.......fogsvansen åkte fram där i ladan.
Finns knappast något skäl att göra det som intresserar dig så att få gotta dig i.
En kropp på runt 50 kg är ingen match för en stark knegare att bolla runt med och transportera.
Anar en pervers typ som hoppas, hoppas.......

Du är inne på ett viktigt tema, och det är alla pervon som frossar i tragedier. Det viktigaste är i ett fall som detta att värna om brottsoffret, och hennes familjs integritet. Men folk har svårt med avgränsningen om vad en vettigt diskussion går ut på. Denna tråd visar att Sverige kryllar av folk med perversa tanker och de yttrar sig skamlöst under anonymitetens skydd.

Det är ju en annan sak att diskutera efter att fup är offentlig, och utifrån fakta om det man vet hände Lisa.

Bara genom att läsa spekulationer om de vidrigheter folk fanatiserar ihop, finner man skäl nog för åklagaren att lägga locket på. Man undrar varför folk har dessa tankar när en ung flicka blir mördad.
2015-06-24, 14:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
I detta fall har hon med all säkerhet inte fått ta del av brödernas PM eftersom det skulle förbereda henne på vad de sagt i förhör.

Det är oftast så, då flera är misstänkta, att de medmisstänktas förhör inte är med i övrigas PM.

Nej, det lär hon inte ha fått göra. Skilda häktningsförhandlingar innebär ju skilda PM - och hon får veta vad åklagaren har mot henne - inte mot de andra.
2015-06-24, 14:25
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Och eftersom hon sannolikt inte inte råkat ut för annat än en massa frågor blir det svårt att förstå vad hennes yppandeförbud innebär.
2015-06-24, 14:26
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Och eftersom hon sannolikt inte inte råkat ut för annat än en massa frågor blir det svårt att förstå vad hennes yppandeförbud innebär.
Hon har säkerligen, under förhandlingens gång, blivit konfronterad med vissa uppgifter som ligger under förundersökningssekretessen.
2015-06-24, 14:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Eftersom frågorna säkert behandlar vart de rör sig, koppling till olika fynd, hur och varför de varit på olika platser vid olika tidpunkter, så har åklagaren/förhörsledaren givetvis blottat åtminstone delar av teorier som åklagaren har.
2015-06-24, 14:28
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det lär hon inte ha fått göra. Skilda häktningsförhandlingar innebär ju skilda PM - och hon får veta vad åklagaren har mot henne - inte mot de andra.
Precis vad jag antog. Där för undrar jag vad hennes yppandeförbud går ut på. Verkar meningslöst för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in