Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 17:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Vill minnas att han sagt det.
Oavsett, när han hade samtalet med henne på morgonen förmodar jag att det framkom. Förutom väder och vind som äldre brukar tala om, frågar man nästan bergsäkert om bostadsort, hur man tar sig till Blomberg.
Det var ju Lena S som presenterade Lisa för AJ. Men ok, han kanske bara tog i hand så var det avklarat.
En förtjusande flicka var det i alla fall.

Det kan man kanske förmoda, dock är det långt ifrån säkert att AJ fick reda på något om Lisas mopedåkande när de presenterades för varandra. Det är dumt att förmoda detta och baka in det i en hypotes som går ut på att AJ visste att Lisa skulle köra moped hem, tycker jag.
2015-06-25, 17:48
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Tycker det borde framkommit teknisk bevisning vid det här laget om bröderna skulle vara skyldiga med tanke på deras annars mycket ogenomtänkta och korkade beteende så borde dom gjort fler grova misstag och lämnat DNA efter sig.
Polisen har väl ingen skyldighet att lämna ut information till allmänheten om hur bevisningen ser ut.
Håller man inte just nu på att bygga upp målet så att det ska räcka till en dom?
2015-06-25, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det gjorde det, men jag vet inte om det bekräftats. Om transporten skett på det vis och längs den väg jag spekulerar kring så har ju mobilen rört sig söderut. Men har det verkligen blivit en mastpejling under den tiden? Förutom att mobilen antingen måste ha bytt cell inom en befintlig mast eller kommit in i en annan masts täckningsområde så måste (normalt) någon form av aktivitet på den ha skett för att en pejling ska göras. Men man kan även tänka sig att pappan hade någon form av spårningstjänst som han försökte leta efter hennes mobil med (Where is my IPhone t ex, vet inte vad mer det finns). Med tanke på att han är försvarsanställd känns den tanken inte så långsökt.

Kanske kan vi få kommentarer från nån mer mobilkunnig om detta?

Dock är jag mer inne på att telefonen slogs sönder redan vid caféet/ladan, annars är det svårt att förklara med min teori varför delar till den hittas vid två olika punkter längs den tänkta färdvägen. Jag tänker mig att detta kan ha varit en del kring ett eskalerande förlopp som slutade maximalt olyckligt. Caroline Stenvall mördades efter ett bråk som började på en rastplats av en person hon inte kände sen tidigare, så visst kan det hända.

Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Mobilmast
Då kan jag lämna lite intressant info i fallet.

Mobilmast i området ligger placerad på sådant sätt att olika sektorer för GCID täcker olika platser där MGM och LH rört sig, masten ligger lyckligt nog mellan fyndplatser.

Eftersom polisen tidigt bla. tankat av masten Blomberg Säteri så kan man via tex. LocationUpdate följa mobilrörelser i tid och riktning ganska väl.

Eftersom fyndplatser är hittade så kan man indirekt följa när och var MGM befunnit sig ganska exakt förutsatt att de följt vägar och hade mobilerna påslagna och olika sektorer blivit loggade.

Dagsfärsk karta och en liten uppmaning; läs tråden innan du gör inlägg.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av inmodumanus 2015-06-25 kl. 17:54.
2015-06-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Polisen har väl ingen skyldighet att lämna ut information till allmänheten om hur bevisningen ser ut.
Håller man inte just nu på att bygga upp målet så att det ska räcka till en dom?

De har de väl förmodligen inte. Är kass på hur allt det juridiska fungerar och på vilka ev strategier en åklagare använder sig utav och inte med att presentera eller inte presentera bevisning. Det man läser är att det verkar tunt med bevisning, indiciekedja och anonyma vittnen, men visst polisen kanske har teknisk bevisning DNA och allt som pekar mot bröderna och mörkar det så länge som möjligt av någon anledning jag inte kan förstå.
2015-06-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den mannen har inget körkort, så jag ser inte hur han skulle ha kunnat flytta kroppen.

Kan man mörda så kan man nog antagligen även köra bil trots avsaknad av körkort.
2015-06-25, 18:09
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agunda
Kan man mörda så kan man nog antagligen även köra bil trots avsaknad av körkort.
Jag vill också tro det. Mördare tänker inte så: "Hur faan blir jag av med liket, jag som inte har körkort!"

(Lite på samma sätt som Anders Behring Breivik inte brydde sig om skylten med Inkörning förbjudet då han parkerade varubilen med 960 kg med bomb utanför den högsta regeringsbyggnaden i Oslo....)
2015-06-25, 18:09
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agunda
Sedan var det det här med tillgång till bil också.
2015-06-25, 18:16
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det problemet finns inte
2015-06-25, 18:17
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Dagsfärsk karta och en liten uppmaning; läs tråden innan du gör inlägg.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4

Bra karta,
Ger en tydlig bild av eventuell transportväg för GM.
Från cafét har man färdats mellan åkrarna istället för att ta den "rakaste" vägen, som faller sig mest naturligt. Antagligen för att de inte känner till någon annan väg eller helt enkelt inte vill riskera att möta någon de är bekanta med på den vägen.
Men fynden görs på sådana platser att man starkt kan misstänka att de färdats till sin bostad, alternativt direkt till det ladugårdskomplex från cafét, som är mordplats/försvinnandeposition. Antagligen kände man till ladugårdsområdet och dess inventarier väl och räknade kallt med att ha tillräckligt god tid på dig att slutföra vad de påbörjat.
Tyvärr (för deras skull) blev sökinsatsen massiv och närvaron i området avbröt deras planer. Plus att de satt på förhör flera gånger under sökningsdagarna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle

Vilken person diskuteras?
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det problemet finns inte
Hur så?
2015-06-25, 18:19
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken person diskuteras?
Som jag förstår det är det en ung man som jobbar på cafeet. Han har inte körkort men ska alltså köra till jobbet i bil, föreslås det....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in