Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 16:55
  #39817
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppepi
Som nån annan skrev. Du är sjukt tråkig att lyssna på och ffa jävligt korkad.

De är ju de duktiga och initiativrika som söker sig utomlands där det finns mer pengar att hämta.
Tyvärr är många som söker sig till Sverige som framförallt är duktiga och initiativrika när det gäller brott och kriminalitet.
Några pengar gav väl inte det här brottet.Utan det var väl våld och sex och utnyttja en annan människa tills hon dog som hägrade i det här fallet.
2015-06-26, 17:00
  #39818
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Tror knappast en tjej som jobbat på kafét i 6 dagar var intresserad av umgänge av något slag med några kriminella grovarbetare från baltikum. Hon kom från en annan värld, med planer ett par kriminella grovarbetare från Litauen aldrig ens kunde drömma om.
Tyvärr var det detta slödder som satte stopp för hennes planer med resor och utlandsstudier mm.
Snarare balterna som såg ett tillfälle att komma i kontakt med något annat än feta öststatskvinnor modell den äldre broderns fru, enda sättet för dem var att göra detta var med våld, människorov och mord för att försöka dölja brottet och fortsätta som om inget hänt.
Det finns väl ofta dessutom en anledning till att balter som dessa bröder inte jobbar i sina hemländer, kvalitetsfolket stannar kvar och bygger landet, kriminellt slödder som dessa söker sig utomlands, rör sig mellan olika länder, då det börjar brännas för dem i sitt eget hemland. Då ingen vill ge dem jobb på hemmaplan.
Tyvärr är detta en konsekvens av öppna gränser utan kontroll, vi får hit packet, de bästa jobbar kvar i sitt eget hemland.
Vi får alltså ett negativt urval människor till Sverige, och då inte bara från baltstaterna givetvis.
Nåt av det allra mest fördomsfulla och främlingsrädda jag läst i den här tråden. Lönerna är bättre hos den här slottsherren än de är hemma i Litauen. Därhemma finns heller inte särskilt många jobb att få tag i. Textilindustri, petroleum, en stor jordbrukssektor, spetsteknologi som etablerats på senare år samt livsmedelshantering är säkert ingenting som attraherar dessa snickare. I Sverige tjänar de säkert tillräckligt mycket för att kunna köpa sej sex om dom vill och behöver, och ändå få tillräckligt över för att resa hem och bygga hus. "Det är förbjudet i Sverige att köpa sex" invänder väl du nu som det smartass du är. Det är mord också blir mitt svar. De baltiska flickor som blivit föremål för trafficking till Sverige duger säkert. Bättre att åka till Sverige och göra nytta än gå hemma och dricka Vodka på dagarna. Hela ditt inlägg luktar nyfascism, EU-hat och främlingsrädsla.
BTW: I lördags sa jag att kvinnan skulle släppas vid nästa prövning. Hon släpptes i tisdags och kunde resa hem.
2015-06-26, 17:00
  #39819
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonatt
Godsägaren har ju en son i Lisas ålder. Är han hörd tro? Enligt rykten är han lite "efter".....
Det ryktet kan vi slänga i slaskhinken på en gång. Godsägarens yngste son är född 1974, enligt folkbokföringen.
2015-06-26, 17:05
  #39820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
jag tycker att de ser ut som inavlade litauer. Inavling (ja, jag vet att det är ett konstigt ord som vi inte har i svenska ordboken men jag hoppas att ni förstår vad jag menar), är inte bra enligt mig även om det handlar om inavlade svenskar som faktiskt finns väldigt många på landsbyggen. Många kan se trevliga ut, bl.a. psykopater. Då lämnar vi utseendet tycker jag och kan hoppas att den/de riktiga GM skall avslöjas oavsett om de är svenskar eller inte och ta sitt straff.
Jaha nu ska vi inte haka upp oss på utseendet, det säger inte mycket om hur någon är, dessutom är det ju synd att bilder cirkulerat redan innan de är dömda. Men jag reagerade på att jag tyckte de såg bra ut, och eftersom det varit en del prat om att det varit otänkbart att brottsoffret skulle kunna ha en kärlekshistoria med en av dem för att de var fula grovarbetare, så tänkte jag snarare att en flicka mycket väl skulle kunna bli förälskad eller åtminstone intresserad i så pass stiliga män. Att de är arbetare behöver inte alls ha setts som något negativt från henne, och enligt folk på orten hade de alltid varit trevliga. Det här är idiotisk spekulation jag vet jag vet... Särskilt som hon enligt uppgift bara jobbat på cafét någon vecka. Hade det inte varit så, så hade jag gissat på en (hemlig) affär, eller en flirt, inget planerat, men att hon backade och att det "kukade ur", som GW har uttryckt det någon gång, det blev handgemäng och hon, t.ex, slog i huvudet i en sten. Dråp, vållande till annans död. Det är vad jag skulle gissa på.
2015-06-26, 17:19
  #39821
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonatt
Godsägaren har ju en son i Lisas ålder. Är han hörd tro? Enligt rykten är han lite "efter".....
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det ryktet kan vi slänga i slaskhinken på en gång. Godsägarens yngste son är född 1974, enligt folkbokföringen.

AJ's barnbarn, AJs son's två barn, en flicka och en killer, är skrivna på denna adress/gård som ligger rakt syd om Cafeet där Lisa försvann från. AJs son's firma är också skriven där.

Gum Håkan Jonsgården
531 95 Källby

Dom är båda i ungefär samma ålder som Lisa.
Både AJs son och barnbarn uppgjer på deras facebook att dom bor i Bromma och Stockholm:
2015-06-26, 17:19
  #39822
Medlem
Söndag kväll ölen slut,närmaste ställe att få tag på det var kanske på cafét? Och Lisa var inte medgörlig och då slog dom kanske ihjäl henne...
2015-06-26, 17:27
  #39823
Avstängd
Äh hade dem gjort det så hade de flytt.
2015-06-26, 17:33
  #39824
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nåt av det allra mest fördomsfulla och främlingsrädda jag läst i den här tråden. Lönerna är bättre hos den här slottsherren än de är hemma i Litauen. Därhemma finns heller inte särskilt många jobb att få tag i. Textilindustri, petroleum, en stor jordbrukssektor, spetsteknologi som etablerats på senare år samt livsmedelshantering är säkert ingenting som attraherar dessa snickare. I Sverige tjänar de säkert tillräckligt mycket för att kunna köpa sej sex om dom vill och behöver, och ändå få tillräckligt över för att resa hem och bygga hus. "Det är förbjudet i Sverige att köpa sex" invänder väl du nu som det smartass du är. Det är mord också blir mitt svar. De baltiska flickor som blivit föremål för trafficking till Sverige duger säkert. Bättre att åka till Sverige och göra nytta än gå hemma och dricka Vodka på dagarna. Hela ditt inlägg luktar nyfascism, EU-hat och främlingsrädsla.
BTW: I lördags sa jag att kvinnan skulle släppas vid nästa prövning. Hon släpptes i tisdags och kunde resa hem.
Ja kvinnan reste hem snabbt som ögat, hon ville inte stanna kvar vilket är en indikation på hennes mans delaktighet i brottet. Hon stöttar honom inte, utan tar avstånd direkt.
Tycker ditt inlägg visar på en yngling med mycket dålig kvinnosyn, objektifiering, närmast propaganda för sexhandel och prostitution. Fy fan!
2015-06-26, 17:44
  #39825
Moderator
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Det var väl kanske inget bra exempel eftersom bröderna knappast förvarat liket hemma i flera dagar och gjort kontantuttag på LHs kort.

Ta Boden. Där styckades, fraktades och hanterades kroppen mycket skändligt. Det blev dråp.
Domen från Boden är rätt så mystisk och det blev tio år som är maxstraff för dråp. I tråden om LL-mordet i Askersund så finns det nästan en hel doktorsavhandling i ämnet vad som skiljer dråp och mord. Om man dödar någon och det föreligger ett direkt uppsåt eller likgiltighetsuppsåt så ska man dömas till mord eller dråp. Mord räknas som normalfallet och om det föreligger tillräckligt med förmildrande omständigheter så ska man döma dråp. Som jag har förstått det så kan förmildrande omständigheter vara precis vadsomhelst. Det som man klassiskt tänker på som förmildrande omständighet är sk "hastigt mod" men påhittiga försvarare kan alltså påtala vadsomhelst. Påhittiga åklagare kan ju naturligtvis påtala försvårande omständigheter men där är det mer specificerat vad som kan komma ifråga, tex planering, grymhet och döljande av brottet.

Här finns det utrymme för tolkningar och ingenting är säkert förrän dom faller i HR. För att ta några extremfall så har vi de nyss nämnda i Boden och Askersund där gärningarna är rätt så likvärdiga men i ena fallet blev det tio år för dråp och i det andra blev det livstid för mord. Byfånen i Boden fick nog en rätt så ordentlig knäppskallerabatt medan tjejen i Askersund blev dömd hårdare än praxis så det finns som sagt utrymme för tolkningar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mord
__________________
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-06-26 kl. 17:50.
2015-06-26, 17:46
  #39826
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja kvinnan reste hem snabbt som ögat, hon ville inte stanna kvar vilket är en indikation på hennes mans delaktighet i brottet. Hon stöttar honom inte, utan tar avstånd direkt.
Tycker ditt inlägg visar på en yngling med mycket dålig kvinnosyn, objektifiering, närmast propaganda för sexhandel och prostitution. Fy fan!
Det tyder snarare på att hon har familj och vänner i hemlandet - inget annat.
2015-06-26, 17:47
  #39827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja kvinnan reste hem snabbt som ögat, hon ville inte stanna kvar vilket är en indikation på hennes mans delaktighet i brottet. Hon stöttar honom inte, utan tar avstånd direkt.
Tycker ditt inlägg visar på en yngling med mycket dålig kvinnosyn, objektifiering, närmast propaganda för sexhandel och prostitution. Fy fan!

Jag har svårt att se någon sexism och objektifiering i det inlägg som du kommenterar. Kan du utveckla?
2015-06-26, 17:49
  #39828
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja kvinnan reste hem snabbt som ögat, hon ville inte stanna kvar vilket är en indikation på hennes mans delaktighet i brottet. Hon stöttar honom inte, utan tar avstånd direkt.
Tycker ditt inlägg visar på en yngling med mycket dålig kvinnosyn, objektifiering, närmast propaganda för sexhandel och prostitution. Fy fan!
Eller så är hon trött på allt, trött på reportrarna och polis ,hema är alltid bäst!
__________________
Senast redigerad av ZeroTranquility 2015-06-26 kl. 17:52.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback