Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
- Vi kan inte förstå, det känns så totalt meningslöst. Om och varför är frågor som hela tiden cirkulerar i våra huvuden. Detta är det absolut värsta som kan hända, vi lever mitt i en mardröm

Den där intervjun med Lisas föräldrar idag borde man ta och läsa upp för de små litauiska
liven så de riktigt får klart för sig vad de har åstadkommit även om man kanske kan ha
anledning att befara att det inte rör dem i ryggen.
Har man tillåtit sig att ta livet från en medmänniska så skiter man väl också högaktningsfullt
i vad en sån förlust kan innebära för de stod nära offret och inte minst vad det innebar
för offret själv; att man tog hennes framtid ifrån henne, alla drömmar om vad hon ville
göra med sitt liv, ALLT tog man från henne i det ögonblick man valde att avsluta hennes
kortvariga liv på jorden.
Som alla svin som mördar tar.
Och för vad dödade man här? För en sketen utlösnings skull?

Familjen beskriver Lisa Holm som glad, positiv och empatisk. Säger att hon älskade att resa och att hon drömde om att flytta till Australien för att läsa till arkitekt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21015408.ab
2015-06-24, 19:56
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tre till fem veckor innan materialet är analyserat, var det besked man gav på ett tidigt stadium. Detta är normalt.
Jag läste också det och reagerade redan då. Men sen blev det ju tal om gräddfil, som det inte verkar ha blivit något av.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jobbar ungefär lika snabbt som de gör i andra prioritetsfall. Det är svårt att tvinga NFC att jobba fortare. Försöker man, säger de garanterat att detta endera kräver mer resurser eller leder till sämre provanalyser. Och det är svårt att syna utan att göra ingående jämförelser med hur det går till på andra håll i världen.
Jag förstår det, absolut. Jag har bara så svårt att förstå att det kan finnas så mycket som har högre prio än detta fall och att det verkligen måste ta så otroligt lång tid trots att själva arbetsmomenten klaras av på ett par dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Enligt polisen skickade de in ett stort material till NFC, mycket av det var antagligen värdelöst, så kanske har det tagit särskilt lång tid av den anledningen. Annars - ja, vem har inte ställt sig samma frågor som du. Åtminstone något borde väl ha kunnat redovisas för åklagaren på två veckor. Ett hårstrå t.ex? Men hittills har denne bara åberopat annan bevisning (av allt att döma vittnesuppgifter). Lyckas de inte hitta något? Var det inskickade materialet alldeles för stort?
Ja, mycket är ju så klart antingen inte relevant för fallet eller saknar helt spårbar DNA. Mängden måste ju borga för att något hittas, för allt kan inte vara saker som inte tillhört Lisa eller som inte har en gnutta spår på sig. Mängden i sig bör inte har varit en bromsande faktor, för som jag fattat det så har det lämnats löpande under många dagar.

Klart är hur som helst att det har gått snart två veckor och att åklagaren fortfarande helt saknar relevant bevisning. Hade NFC kommit med några klara besked så hade vi definitivt fått veta det antingen genom definitivt fastslagna häktningar eller frisläppande.

Allt är i ett vakuum nu och så gott jag kan bedöma så beror det enkom på NFC.
2015-06-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Professor Jerzy Sarnecki säger att det är typiskt att de som är MGM blivit just misstänkta.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2753829-sarnecki-typiskt-att-broderna-misstanks

Medan GW Persson säger att de inte är den typiska att misstänka för denna typ av brott.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/

Har de båda personerna olika statistik information att basera sina påståenden på?

Intressant notering av dig! Jag försökte jämföra texterna och tolkade det som om båda mer eller mindre riktar kritik mot polisen/åklagare och att Jerzy har fördommar (eller statistik) att man misstänker sådana som inte kan svenska mm. DVS påstår att det är typiskt att misstänka folk som inte kan svenska mm även om de är oskyldiga. GW generalliserar inget om ursprung utan säger att den typiske är "en ensam gärningsman"...

Jerzy pratar vidare om vilka som ofta MISSTÄNKS (ser misstänksamma ut?) och GW om vilka som verkligen frihetsberövas i slutändan. Om jag nu inte missuppfattade.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-24 kl. 20:08.
2015-06-24, 19:57
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nya tillfällen kom med nya nätter. På nätterna var inte MPS aktiva, och polisens närvaro bör rimligtvis ha begränsats till bevakning av några avspärrningar för att spara övriga resurser till sök på dagen, då detta är effektivare än på natten.

Helt sant - objektivt sett.

Men jag tror inte det är så en gm uppfattar saken - subjektivt sett.

Jag tror en slags emotionellt grundad cost-benefit-analys kickade in, och att risken att kroppen skulle upptäckas i Martorp upplevdes som mindre än att någon skulle upptäcka mgm mitt i natten.
2015-06-24, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Prioritetsordning.

[quote=FUP-12|53814747]Jag tror själv snarare att det var en temporär förvaringsplats - i vänta på att mörkret skulle falla.

Jag har "åkt" vägen från Blomberg, via säteriet, mgm:s bostad och bort mot Martorp ett antal gånger med hjälp av google view, för att skapa mig en bild över geografin och försöka sätta mig in hur gm kan ha tänkt.

Intrycket jag får är att det är ganska få platser som passar för en permanent dumpning av en kropp utmed den här sträckan. En massa saker bidrar till detta: åkrar, häckar, bebyggelse, få avtagsvägar, att man är observerbar från allehanda platser etc.

Jag tror att det fanns en fallande prioritetsordning: bort med kroppen från BP, inte gömma i anslutning till hemmet, och detta i brist på lämpliga platser i närheten ger till slut resultatet Martorp. En plats som mgm är bekant med, skyddad från insyn under dumpningen och - i viss mån - från tillträde av andra personer. En "trygg" plats, men en temporär sådan i väntan på att forsla kroppen vidare när mörkret fallit.

Det som kan ha fuckat upp den planen var pappans snabba respons. Så tidigt som två och en halv timme efter mordet, ca 20:45-21:00, kan mgm observerat att någon - pappan - var på plats, och inom ytterligare 45 minuter att polisen anlänt. Därefter krävs den nog ganska starka nerver för att välja att forsla runt kroppen igen, även nattetid.

Sedan kom måndagen, med fler poliser, mgm kanske var tvungna att hålla skenet uppe och jobba som om inget hade hänt, sökningarna påbörjas, journalister dyker upp, och dagen efter kommer svärmar med MPS-folk och drar genom trakten.

Utrymmet för att flytta kroppen igen har minskat i samma takt som riskerna för upptäckt vid flyttande har ökat, med resultatet att den får bli kvar där den är.

Alltså, för att hålla det kort: den temporära dumpningsplatsen fick bli permanent eftersom mordet upptäcktes innan natten kom.[/QUOTE]

Detta låter helt klart inte alls otroligt.

Denna förvaringsplats var temporär tills det blev ordentligt mörkt. Vid den här tiden på året blir det mörkt sent.

Att pappan var så snabb i vändningarna kunde de aldrig ha räknat med. Tack vare honom så kan mycket väl den temporära förvaringsplatsen blivit en permanent sådan.

Din prioritetsordning tycker jag också låter mycket trolig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-24 kl. 20:02.
2015-06-24, 20:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Jag tror en slags emotionellt grundad cost-benefit-analys kickade in, och att risken att kroppen skulle upptäckas i Martorp upplevdes som mindre än att någon skulle upptäcka mgm mitt i natten.
Det kan också tänkas att kroppen inte flyttades för att GM inte finns kvar i området.
2015-06-24, 20:03
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag läste kanske fel men, jag tolkade texterna som om båda mer eller mindre riktar kritik mot polisen/åklagare och att Jerzy har fördommar (eller statistik) att polisen misstänker sådana som inte kan svenska mm. DVS påstår att det är typiskt polisen (och andra?) att misstänka folk som inte kan svenska mm även om de är oskyldiga. GW generalliserar inget om ursprung utan säger att den typiske är "en ensam gärningsman".Jersy pratar om vilka som ofta MISSTÄNKS (ser misstänksamma ut?) och GW om vilka som verkligen frihetsberövas i slutändan. Om jag nu inte missuppfattade.

Det har du nog rätt i. . Båda säger egentligen samma sak fast på olika sätt alltså.
2015-06-24, 20:07
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Psykologisering!
Vad bygger du antagandet om att kroppen flyttats på?

Hur som, om det du beskriver stämmer är det väldigt osannolikt att GM inte skulle ha gjort någon miss, och lämnat spår efter sig.
2015-06-24, 20:09
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jag läste också det och reagerade redan då. Men sen blev det ju tal om gräddfil, som det inte verkar ha blivit något av.

Jag förstår det, absolut. Jag har bara så svårt att förstå att det kan finnas så mycket som har högre prio än detta fall och att det verkligen måste ta så otroligt lång tid trots att själva arbetsmomenten klaras av på ett par dagar.

Ja, mycket är ju så klart antingen inte relevant för fallet eller saknar helt spårbar DNA. Mängden måste ju borga för att något hittas, för allt kan inte vara saker som inte tillhört Lisa eller som inte har en gnutta spår på sig. Mängden i sig bör inte har varit en bromsande faktor, för som jag fattat det så har det lämnats löpande under många dagar.

Klart är hur som helst att det har gått snart två veckor och att åklagaren fortfarande helt saknar relevant bevisning. Hade NFC kommit med några klara besked så hade vi definitivt fått veta det antingen genom definitivt fastslagna häktningar eller frisläppande.

Allt är i ett vakuum nu och så gott jag kan bedöma så beror det enkom på NFC.

Ja jag håller ju med om det du skriver, och håller tummarna för att det kommer klara besked snart.
Går det fortare i andra länder?
2015-06-24, 20:11
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Det kan också tänkas att kroppen inte flyttades för att GM inte finns kvar i området.
Nej precis, det var nog därför litauerna irrade omkring utanför och vägrade att låsa upp dörren.
Det måste ha varit någon annan.
Litauerna kanske inte ville visa att de slarvat med städningen
2015-06-24, 20:11
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:

Ja, definitivt. Det var bara jag som glömde lägga till i inlägget, det jag annars brukar var ganska noga med att skriva ut: "Givet att mgm är gm..."

En annan intressant fråga, som vi naturligtvis inte kommer få något svar på nu, är också: fanns det tid för gm att avlägsna mopeden, och om så var fallet, varför gjordes det inte?

Uppenbarligen har själva brottet inte lämnat några uppseendeväckande spår efter (exempelvis en gigantisk blodpöl), så varför då lämna kvar mopeden, som i stort sett fungerar på samma sätt som en blodpöl - det vill säga indikerar att ett brott begåtts.

Hade mopeden tagits med hade det geografiska utgångsläget för polisen sett helt annorlunda ut.

Hoppas vi får svar på den frågan, oavsett vem som är gm.
2015-06-24, 20:14
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om detta skulle visa sig att var sant, hur kommer då, enligt dig, fyndplatsen in i bilden?
Jag menar, om GM inte är en lokal boende och/eller med anknytning till fyndplatsen, hur skulle GM komma på att gömma Lisa's kropp i en lada/bod på gården Martorp ?

Jag bor själv 50 minuter från Kinnekulle, och är rätt så känd där. Känner till en massa lador jag har fotograferat.(Hobby)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in