Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 17:10
Medlem
cem77s avatar
Verkar som att HD inte lyckades bestämma sig idag som man kunde misstänka eller har någon sett något beslut angående PT?
2015-06-25, 17:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
48 timmars regeln gäller överallt - den betyder inte att analyser är gjorda och fallet löst efter 48 timmar.
Den betyder att de första 48 timmarna är möjligheten störst att få tag på en misstänkt -- sen börjar spår kallna och späs ut.
Samma sak gäller i Sverige - och här hade man faktiskt de misstänkta förhör före man ens visste att någon var mördad -- DET vill jag hävda är fan så mycket snabbare än 48 timmarsregeln..

48h-regeln betyder inte att GM är fast och den försvunna personen är återfunnen vid liv eller ej, inom denna tidsram.
Uttrycket betyder att om en försvunnen person inte återfinns inom 48 timmar, så är det minsta tänkbara sannolikhet att personen återfinns vid liv.
Beträffande hur polisen i Sverige arbetar efter denna regel är det helt riktigt uppfattat. Fokus och arbetsmetoder dirigeras en aning efter 48h passerat.

I just detta fallet hade polisen, i ett väldigt tidigt skede, den bestämda uppfattningen att ett brott begåtts. (från när det allra första fyndet påträffades)
Dock fanns säkerligen indikation redan vid upptäckten av mopeden.
Det hela fick också relativt snabbt benämningen "särskild händelse"
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 17:15.
2015-06-25, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har inga exakta källor men som jag har uppfattat det så är det MPS som söker vid Martorp och påträffar då ett utrymme som man inte kommer in i. Man tillkallar då polis som tar sig in i utrymmet och då påträffar man kroppen där inne. Efter det så grips bröderna. Om bröderna skulle ha gripits strax före man hittar kroppen så vore ju det en helt osannolik tillfällighet. Sådana händer iofs ibland. Orkar inte kolla på några klipp och om polisen säger att de griper bröderna strax FÖRE kroppen hittas så är det väl så men det verkar jäkligt osannolikt bara.
Fast bröderna grips före - vilket framgår i presskonferensen.
MP gjorde fynd av saker - platsen spärras då av.
Senare hittas kroppen av polis när de genomsöker området.

Givet att det på direktsändningen syntes massa poliser ute på en åker eller liknande så är inte jag övertygad om att kroppen låg i en byggnad.
2015-06-25, 17:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tycker inte om att komma med teorier.....men det är en omständighet som jag funderar en hel del på:

I ett tidigt skede så uppgavs det att MP hade funnit något som dom omedelbart rapporterade in till polisen.
Det uppgavs samtidigt att i anslutning till det fyndetplatsen så hade Balterna uppträtt underligt.
Senare uppgavs i tråden att vad som hade upphittats av MP var kläder och det hävdades någonstans att kläderna tillhöll den dräpta flickan.

Kort efter detta fynd så skall Balterna ha frihetsberövats (medtagna till förhör) och kroppen ha hittats.....i vilken ordning låter jag vara osagt då det ser ut att vara en orsak for debatt.

Är den här beskrivningen korrekt?

Här beskrivs episoden, och i videoen, ca 00:40, i samma artikel är en bit från den nattliga presskonferensen, men hon som håller presskonferensen svarar INTE på viken tid Lisa's kropp hittades, hon säger bara "under senkväll":

http://www.expressen.se/gt/presskonferens-hos-polisen-om-lisa-holm/

"På fredagskvällen vid 18.20 så gör Missing people det avgörande fyndet.
– På fredagen gör Missing people ett fynd kopplat till en plats där polisen tillkallas. Där konstaterar vi att det finns personer i området som är intressanta för oss.
De intressanta personerna har då haft "någon typ av kontakt" med Missing people, och när polis anländer sätter man genast efter dem, innan man hunnit bekräfta att fyndet är av relevans för sökningsarbetet efter Lisa Holm.
Säkrade gärningsmännen
– Personerna kan säkras några hundra meter från platsen och hämtas in till förhör, säger Martin Fredman och fortsätter:
– Sedan återvänder vi till fyndplatsen och området omkring spärras av. Husrannsakan genomförs och senare under kvällen påträffas Lisa avliden i det här området."
2015-06-25, 17:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
48h-regeln betyder inte att GM är fast och den försvunna personen är återfunnen vid liv eller ej, inom denna tidsram.
Uttrycket betyder att om en försvunnen person inte återfinns inom 48 timmar, så är det minsta tänkbara sannolikhet att personen återfinns vid liv.
Beträffande hur polisen i Sverige arbetar efter denna regel är det helt riktigt uppfattat. Fokus och arbetsmetoder dirigeras en aning efter 48h passerat.
48-timmars regeln som diskuterades gällde mordutredningar.

När det gäller försvunna är 24-timmar gränsen, sedan minskar chansen ganska fort att återfinna personen vid liv.

Citat:
I just detta fallet hade polisen, i ett väldigt tidigt skede, den bestämda uppfattningen att ett brott begåtts. (från när det allra första fyndet påträffades)
Dock fanns säkerligen indikation redan vid upptäckten av mopeden.
Det hela fick också relativt snabbt benämningen "särskild händelse"
Särskild händelse betyder inte mord - utan att resurser måste avsättas och ledningscentral formuleras etc.
2015-06-25, 17:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Tycker sannolikheten för att någon vill sätta dit bröderna om det skulle visa sig bröderna är oskyldiga är lika hög som den indiciekedja som nu pekar mot att bröderna är skyldiga är.

Lisa hittas på en plats som vad det verkar bröderna i arbetet ofta befinner sig på.
Fast nu säger ju t.o.m deras mamma att de inte har kunnat motivera sin närvaro på Martorp på fredagen och att detta ledde till att de anhölls eller häktades.
Deckarscenariot med utplanterade spår är inte speciellt sannolikt.
2015-06-25, 17:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
48-timmars regeln som diskuterades gällde mordutredningar.

När det gäller försvunna är 24-timmar gränsen, sedan minskar chansen ganska fort att återfinna personen vid liv.

Särskild händelse betyder inte mord - utan att resurser måste avsättas och ledningscentral formuleras etc.

Nej, det grundade sig i mitt inlägg #39153 samt "nybromannen"´s inlägg #39147 där vi pratar om spår efter försvunnen person, inte mordutredning.

24h-regeln är en regel att en person inte är att betrakta saknad förrän ett dygn passerat, men denna regel används sällan såvitt jag vet.

Egentligen är dock inte dessa tim-regler speciellt relevanta, då utgångspunkten för ett "försvunnen-person" ärende kan vara enormt varierat.
I verkligheten är det utgångsläget som säger hur snabbt en person bör hittas för att minimera risk för dödsfall, oftast är det bara att betrakta som ordentligt bråttom när det så snabbt görs en bedömning att ett brott (kidnappning) begåtts.

Det andra jag skrev var bara generell tilläggsinfo.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 17:54.
2015-06-25, 17:24
Medlem
En risk är om man lägger locket på är att folk som sitter med avgörande ledtrådar fast de själva inte vet om det sedan faller i glömska. Eller att de refererar det till andra händelser de varit med om efteråt. Finner bara en anledning att tysta ner för allmänheten och det är att man spanar på en eller flera tänkbara Gm och att det inte är för att man kört fast totalt. Vet inte hur polisen jobbar men i ett sådant här fall där alla känslorna är inblandade bland berörda i fallet vilket är helt naturligt att vara. Så borde andra helt neutrala utifrån sättas in med fakta. Det kanske så redan har skett hoppas på det i alla fall...
2015-06-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast nu säger ju t.o.m deras mamma att de inte har kunnat motivera sin närvaro på Martorp på fredagen och att detta ledde till att de anhölls eller häktades.
Deckarscenariot med utplanterade spår är inte speciellt sannolikt.

Tycker det borde framkommit teknisk bevisning vid det här laget om bröderna skulle vara skyldiga med tanke på deras annars mycket ogenomtänkta och korkade beteende så borde dom gjort fler grova misstag och lämnat DNA efter sig.
2015-06-25, 17:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Fast bröderna grips före - vilket framgår i presskonferensen.
MP gjorde fynd av saker - platsen spärras då av.
Senare hittas kroppen av polis när de genomsöker området.

Givet att det på direktsändningen syntes massa poliser ute på en åker eller liknande så är inte jag övertygad om att kroppen låg i en byggnad.
Ja då hade jag fel om det. Om bröderna grips före man hittar kroppen stärker det bara min uppfattning om att det finns starka misstankar mot de. Ivf så verkar det ha varit ett samarbete mellan MPS och polisen som gjorde att man efter fem dygn till slut hittade kroppen.
2015-06-25, 17:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
En risk är om man lägger locket på är att folk som sitter med avgörande ledtrådar fast de själva inte vet om det sedan faller i glömska. Eller att de refererar det till andra händelser de varit med om efteråt. Finner bara en anledning att tysta ner för allmänheten och det är att man spanar på en eller flera tänkbara Gm och att det inte är för att man kört fast totalt. Vet inte hur polisen jobbar men i ett sådant här fall där alla känslorna är inblandade bland berörda i fallet vilket är helt naturligt att vara. Så borde andra helt neutrala utifrån sättas in med fakta. Det kanske så redan har skett hoppas på det i alla fall...

Hoppas att du hat rätt, polisen har ju tidigare, den 18 Juni, indikerat at det möjligtvis kunde vara så:

http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

Publiserat 19 Juni, 2015

"Man jobbar fortfarande brett med det här. Det kan komma analyssvar som gör att vi får upp något annat spår, säger polisens presstalesman Thomas Fuxborg till tidningen."
Du tänker på DNA-spår?
– Ja, eller annan typ av teknisk bevisning, som är på analys eller annan undersökning.
2015-06-25, 17:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Tycker det borde framkommit teknisk bevisning vid det här laget om bröderna skulle vara skyldiga med tanke på deras annars mycket ogenomtänkta och korkade beteende så borde dom gjort fler grova misstag och lämnat DNA efter sig.
Det kommer, tror jag.

Fast de kan ju haft tur genom att ha förvarat kropp och kläder på platser där DNA förstörs. Vad säger DNA-experterna om denna möjlighet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in