2015-06-20, 17:41
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chr1llee
Halloj

Hoppas att detta hör hemma i denna tråd annars får flytta det till rätt plats. Iallafall så har jag har lite frågor angående väskor i Hv, är precis klart Gmu och har skrivit på ett insatskontrakt med Hv.
Efter att ha svurit åt Stridsäck 2000 under hela Aldrig ge upp så är jag sugen på att köpa en egen ryggsäck som förhoppningsvis är bättre än stridssäcken är.

Blev lite sugen på att köpa http://www.faltbutiken.se/snigeldesi...ppdragssack-12 men känns lite dyr och kollat runt på andra alternativ som tex http://www.rodastjarnan.com/vaskor-o...ulticamo-27028 i passande färg.

Har några av er fixat egna ryggsäckar eller har ni kört på med Stridssäck 2000?
Eller är det en oskriven regel att komma med egna prylar i Hv?

/Chris

Somliga använder egna "civila" ryggsäckar. Kan dra till sig lite sura blickar från paragrafryttare och annat pack men sällan något mer. Sålänge man inte sticker ut för mycket ur mängden är det där med egen utrustning inget större problem som regel.

Köper du någon av de där två så ta Snigeln, då får du en ryggsäck som kommer hålla bra i många år framöver. Snigel gör alltid bra grejer. Köpte själv en 101INC ryggsäck av lite mindre modell för annat ändamål enligt slit och släng-principen, och det var det enda den dög till. Det krävdes inte mycket våld för att spännena skulle gå sönder.
Citera
2015-06-20, 18:24
Medlem
Ah okej, ska kolla med Pc i plutonen om det är okej till att börja med. Men finns det några andra väskor än http://www.faltbutiken.se/snigeldesi...ppdragssack-12 som skulle vara att rekommendera?
Citera
2015-06-20, 19:24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ah okej, ska kolla med Pc i plutonen om det är okej till att börja med. Men finns det några andra väskor än http://www.faltbutiken.se/snigeldesi...ppdragssack-12 som skulle vara att rekommendera?

Se efter om https://www.varusteleka.com/ har något som faller i smaken. De brukar ha både mycket prisvärda begagnade ryggsäckar och dyrare, oanvända grejer i klass med Snigel vad gäller kvalité. Berghaus, Savotta och Tasmanian Tiger är märken att kolla på.

Annars tror jag inte du hittar mycket bättre än snigelsäcken till det priset. Var inte rädd för att spendera pengar på ryggsäckar. Det är ofta värda sitt pris. Köper du en billig går den sönder och du får köpa ny, köper du en dyr så har du en god investering för lång tid framöver.
Citera
2015-06-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Se efter om https://www.varusteleka.com/ har något som faller i smaken. De brukar ha både mycket prisvärda begagnade ryggsäckar och dyrare, oanvända grejer i klass med Snigel vad gäller kvalité. Berghaus, Savotta och Tasmanian Tiger är märken att kolla på.

Annars tror jag inte du hittar mycket bättre än snigelsäcken till det priset. Var inte rädd för att spendera pengar på ryggsäckar. Det är ofta värda sitt pris. Köper du en billig går den sönder och du får köpa ny, köper du en dyr så har du en god investering för lång tid framöver.

Håller med ovanstående. Köp en väska från en känd tillverkare och minst 30 liter.
Köpte själv en 5.11 väska i OD som jag är väldigt nöjd med. Men hör med din PC. Finns ett gäng gamla paragrafryttare i HV. ( Sen är det lite klent att klaga på SS2000 efter bara en 8 dagars övning. Jag hade den på 2 AGU utan att klaga och du skall använda din SS2000 8 dagar om året. )

Tilldelad mtrl är tillräcklig mtrl
Citera
2015-06-22, 00:18
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Halloj

Hoppas att detta hör hemma i denna tråd annars får flytta det till rätt plats. Iallafall så har jag har lite frågor angående väskor i Hv, är precis klart Gmu och har skrivit på ett insatskontrakt med Hv.
Efter att ha svurit åt Stridsäck 2000 under hela Aldrig ge upp så är jag sugen på att köpa en egen ryggsäck som förhoppningsvis är bättre än stridssäcken är.

Blev lite sugen på att köpa http://www.faltbutiken.se/snigeldesi...ppdragssack-12 men känns lite dyr och kollat runt på andra alternativ som tex http://www.rodastjarnan.com/vaskor-o...ulticamo-27028 i passande färg.

Har några av er fixat egna ryggsäckar eller har ni kört på med Stridssäck 2000?
Eller är det en oskriven regel att komma med egna prylar i Hv?

/Chris

Har du verkligen så mycket problem med stridssäcken? Vad tyckte du var dåligt med den? Jag har varit med i Hv i fem år och den har fungerat bra. Det kan också vara bra att i början av sin tjänstgöring använda tilldelad materiel och inte dyka upp på andra övningen med egna prylar.

Dessutom kommer ett nytt bärsystem snart inklusive nya stridssäckar så håll ut i typ två år till sen får du en helt ny. Så sparar du pengar också.

Men om du nu absolut måste köpa något nytt så skall den vara i samma färg som stridssäck 2000 (grön) eller liknande färg. Ingen kamofärgad som sticker ut.

Enligt reglementet är det egentligen bara kängor man får köpa egna om får problem med Försvarsmaktens kängor. Men det behövs inte heller nu för tiden eftersom man kan få marschkänga 08 tilldelad om man har läkarintyg på att marschkäng 90 inte duger. Man kan tycka att det är fyrkantigt men truppen ska ändå vara enhetlig och man måste ju dra gränsen någonstans. Annars blir det folk som har olika av allt och det ser inte bra ut.
Citera
2015-06-22, 10:18
Medlem
Jagarjagarens avatar
Jag är själv plutonschef på en spaningspluton på HV-und-kompani. Vår kompanichef har uttryckligen gett oss order att se till så att "den stora säcken" (i vårt fall 90-120l) är något vi kan bära långt och tungt i. Det enda kravet är att den ska vara (hel)grön. Själv bär jag en gammal (numer synnerligen kärleksfullt tuktad) berghaus vulcan (tror jag den heter, civilt). Vissa bär gamla LK-säckar från Sacci. Några bär modernare säckar.

Det är inte ryggsäckens design som vinner kriget.

Med detta sagt - jag tror att det kan vara en idé att vänta med att byta ut stridssäcken, i alla fall tills du kommit på ditt kompani och ser "hur saker funkar där". Det kan bli lite grymtande annars på vissa tjuriga som hävdar att "tilldelad utrustning är tillräcklig utrustning".

Men - som sagt - kom på några övningar. Ta sedan upp med plutonschef/kompanichef och kom med förslag på vad du tycker att du kan/bör/ska komplettera med. Har svårt att se att någon har några synpunkter annat än att "den ska vara grön".
Citera
2015-06-22, 12:34
Medlem
REALINs avatar
Får inte ni på Hv-und redan ut en "Jägarsäck" från Försvarsmakten? Har sett i all fall vissa som fått det.

Men som sagt: nytt bärsystem på gång från Snigel Design så rekommenderar inte att köpa något nytt.
Citera
2015-06-22, 12:43
Medlem
Jagarjagarens avatar
Det är nog lite olika vad vi fått ut, beroende på när vi kommit med och vad som funnits till hands då. Det viktigaste har emellertid varit att alla kan bära sina grejer (och långt) i vad vi haft på ryggen. I "mitt" kompani är det på spaningsplutonerna milt sagt "en salig blandning". Inte sällan för att vissa av oss gjort GU på diverse olika jägarförband där man fått olika grejer tilldelade och sedan givetvis lärt sig med olika...

Personligen tycker jag att det viktigaste är att det funkar för mig och mina soldater.

Tydligen finns skäl att vänta ett tag, verkar det som. Snigel designs grejer brukar vara bättre än det mesta man kan köpa på den civila marknaden.
Citera
2015-06-22, 13:10
Medlem
Sinkomiess avatar
Om ny ryggsäck är påväg så lär det ju löna sig att vänta på den. Annars, bara påtal om ryggsäckar så, vill jag slå ett slag för den gamla LK70'n, bra mycket bättre med ramen och mångsidigare med fickor och fästpunkter än den tämligen menlösa SS2000. Behöver inte kosta många hundralappar i nyskick heller, mer prisvärd ryggsäck har jag svårt att tänka mig. Har använt den ett tag och är helnöjd på alla vis. Som mest vräkte jag i den 45 + kilo, och det var väl inte optimalt direkt. Säcken höll dock ihop annat än snörningen i midjebältet vilken brast, men det var enkelt reparerat med paracrod.

Den har ju dessutom fördelen att även den värsta paragrafryttaren ofta har en ratio där icke tilldelad materiel kan överses om den väcker egna lumparminnen till liv genom rent retro-faktor.
Citera
2015-06-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det är nog lite olika vad vi fått ut, beroende på när vi kommit med och vad som funnits till hands då. Det viktigaste har emellertid varit att alla kan bära sina grejer (och långt) i vad vi haft på ryggen. I "mitt" kompani är det på spaningsplutonerna milt sagt "en salig blandning". Inte sällan för att vissa av oss gjort GU på diverse olika jägarförband där man fått olika grejer tilldelade och sedan givetvis lärt sig med olika...

Personligen tycker jag att det viktigaste är att det funkar för mig och mina soldater.

Tydligen finns skäl att vänta ett tag, verkar det som. Snigel designs grejer brukar vara bättre än det mesta man kan köpa på den civila marknaden.

Citat:
Om ny ryggsäck är påväg så lär det ju löna sig att vänta på den. Annars, bara påtal om ryggsäckar så, vill jag slå ett slag för den gamla LK70'n, bra mycket bättre med ramen och mångsidigare med fickor och fästpunkter än den tämligen menlösa SS2000. Behöver inte kosta många hundralappar i nyskick heller, mer prisvärd ryggsäck har jag svårt att tänka mig. Har använt den ett tag och är helnöjd på alla vis. Som mest vräkte jag i den 45 + kilo, och det var väl inte optimalt direkt. Säcken höll dock ihop annat än snörningen i midjebältet vilken brast, men det var enkelt reparerat med paracrod.

Den har ju dessutom fördelen att även den värsta paragrafryttaren ofta har en ratio där icke tilldelad materiel kan överses om den väcker egna lumparminnen till liv genom rent retro-faktor.
Ny ryggsäck är INTE 2 år bort kan jag lova. Vissa förband har fått uppdragssäck 12, men den här till nya LK väskan, och är enligt skrivelse INTE till för att ersätta stridssäck 2000 utan endast ett komplement till nya LK.

Stridsväst 12 är också den mycket längre bort än 2 år. Finns inte ens ute på förband förutom FS (Sanning med modifikation).
Citera
2015-06-22, 23:29
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Ny ryggsäck är INTE 2 år bort kan jag lova. Vissa förband har fått uppdragssäck 12, men den här till nya LK väskan, och är enligt skrivelse INTE till för att ersätta stridssäck 2000 utan endast ett komplement till nya LK.

Stridsväst 12 är också den mycket längre bort än 2 år. Finns inte ens ute på förband förutom FS (Sanning med modifikation).

Fick inte nya västen tom användningsförbud för inte länge sedan?
Citera
2015-06-23, 01:13
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson

Det är ju massa nytt på gång inklusive ny stridssäck, tross, stridsväst mm. Detta ska ut på bredd men kommer så klart inte samtidigt till alla. Men att det skulle vara "mycket länge än 2 år" bort tror jag verkligen inte. Enligt Snigel Design har dem redan utvecklat en ny stridssäck för några år sedan och rättigheterna är sålda till FMV som genomfört en upphandling. Leverans är nog inte långt borta.

Citat:
Fick inte nya västen tom användningsförbud för inte länge sedan?

Nja, inte länge sen. Typ ett halv år sedan. Men det borde gå att fixa relativt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in