2010-12-15, 22:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Ska också sägas att många befattningar inte kräver någon egentligt märkvärdig utbildning och att dessa inte heller nödvändigtvis är fasta. Jag är tex Ksp skytt nu mer eller mindre på heltid, då jag bor på sådan plats där jag inte bör ha Ak4an hemma. Då jag ändå måste krångla med å kvittera ut bössa till övning så kan jag lika gärna ta sprutdjävulen är resonemanget.

Ofta då vi övar med tunga vapen så väljer man vem av soldaterna som vill ta hand om åbäkena - Då de flesta ofta är utbildade på varje vapen så varierar tex Ksp och Grg skyttar mellan övningarna. Även grupp och tom plutonchefer kan variera, beroende på vad för slags övning det rör sig om eller tex ifall folk är frånvarande, då många som normalt fungerar som soldater ofta är grupp/pluton/vidare uppåt utbildade. Dessa tjänster finns det dock fast folk till som är officiella karaktärer - dvs de finns skrivet på papper.
Citera
2010-12-16, 15:08
Medlem
Silvermoons avatar
Tack för all jättebra info! Blir bara mer och mer taggad på att göra GMU och gå med i hemvärnet.
Synd bara att det dröjer till nästa höst.

Citat:
Ursprungligen postat av gipfel22
Jag har själv gjort utbildningen så jag kan väl svara på det mesta.

Perfekt! Skulle du kunna tänka dig att berätta om upplägget på utblidningen, olika moment, om den är upplagd i "kurser" eller hur det funkar? Hur är maten? Hur bor/sover man?

Ytterligare en fråga till alla HVare:
Har läst lite på soldf.coms forum och vad jag förstod så fick man en del utrustning/matriel utkvitterat att ha hemma. Är det så att man får detta, betalar för det eller bara lånar det? Förbrukningsvaror som kläder osv antar jag att man får, eller?
Kan man köpa ut viss utrustning i så fall, t.ex. kängor osv till ett billigt pris?
Vilken utrustning är det man får ut? Är det olika kanske?
Citera
2010-12-16, 15:21
Medlem
Lt.Boobiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Tack för all jättebra info! Blir bara mer och mer taggad på att göra GMU och gå med i hemvärnet.
Synd bara att det dröjer till nästa höst.

Perfekt! Skulle du kunna tänka dig att berätta om upplägget på utblidningen, olika moment, om den är upplagd i "kurser" eller hur det funkar? Hur är maten? Hur bor/sover man?

Ytterligare en fråga till alla HVare:
Har läst lite på soldf.coms forum och vad jag förstod så fick man en del utrustning/matriel utkvitterat att ha hemma. Är det så att man får detta, betalar för det eller bara lånar det? Förbrukningsvaror som kläder osv antar jag att man får, eller?
Kan man köpa ut viss utrustning i så fall, t.ex. kängor osv till ett billigt pris?

Du får ut utrustning som en värnpliktig soldat får ut. Kvitteras som personligt lån.
Nej, tror inte ens du får behålla kalsongerna egentligen, men sen tvivlar jag på att de skulle bry sig särskilt.
Citera
2010-12-16, 15:28
Bannlyst
Citat:

Du får ut likadan utrustning som resten av värnpliktiga.

Och ja du får hem det mesta, personligt lån dvs.

M90 uniform, Vinter/sommar Känga, Splitterskydd,Stridsväst x4 magasin, Vinterdräkt, komarock/byxa/komamössa , regnställ, stövlar, mora 2000, Hjälm, Termos, vattenflaska, Bestick, snuskburk, Stridssäck 2000, Bärsäck, balaklavor, strumpor, stridshandskar, skyddsglasögon, vantar, innervantar, innerhandskar, skyddsmask90

Har nog fått med det mesta.. Detta är vad vi fick ut

Du bor på regementet i logement. Maten varierar vart man är någonstans men är oftast helt okej.

Ja, allt är upplagt som kurser. Du gör olika timmar av varje del, tex skyddsvaktsutbildning, CBRN, Strids, SIB, TOS, lite kampsport och massa annat.. Nu orkar jag inte berätta mer :-D
Senast redigerad av larsbofink 2010-12-16 kl. 15:39.
Citera
2010-12-16, 17:09
Medlem
Tigerhund79s avatar
Går du sen med i HvUnd får du även ut LK100 (samma ryggsäck man blir tilldelad som jägarsoldat eller spaningssoldat), Sovsäck 2000 (både vinter och sommarsäck) samt Enmanstält 2000 (puppan).
Citera
2010-12-16, 19:02
Medlem
Som sagt, man får ut samma som vanliga värnpliktiga. Sen kan de vara lite extra. Vet att jag fick typ 5 olika väskor. Klart onödigt och tog för ett tag sen och lämna tillbaka de jag kände att jag aldrig använde. Blev några grejer.
Men kan ibland variera från regement vad man får ut, en del är generösare än andra. Och ibland kan de krävas lite tjat för att få ut nåt.

Snuskburken har jag lämnat igen. Fick ut både den och jägarköket när jag gick med i Hemvärnet. Och jägarköket är ju KLART bäst. Aldrig nån som använder snuskburken.
Citera
2010-12-17, 16:01
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Boobies
Nej, tror inte ens du får behålla kalsongerna egentligen, men sen tvivlar jag på att de skulle bry sig särskilt.
Huh, okey, så även det man får ut kan vara begagnat? Uniformer och så är ju en sak men t-shirtar, underställ osv känns ju lite unfräsh så att säga.
Citera
2010-12-17, 16:15
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Huh, okey, så även det man får ut kan vara begagnat? Uniformer och så är ju en sak men t-shirtar, underställ osv känns ju lite unfräsh så att säga.

Allt är ju tvättat.
Citera
2010-12-17, 20:42
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Allt är ju tvättat.

Mycket av underkläderna tvättas ju även på 95 grader.
Så det är nog inte mycket som överlever.
Citera
2010-12-17, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Mycket av underkläderna tvättas ju även på 95 grader.
Så det är nog inte mycket som överlever.

För att inte tala om medlen de använder.
Citera
2010-12-17, 22:18
Medlem
Skulle det vara nån idé att ersätta AK4 med Kpist m/45? Vad jag har hört är AK4 jobbig, lång & klumpig & de flesta striderna sker på mindre än 300 meters avstånd & då borde väl kpisten räcka?
Citera
2010-12-17, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheVirusOddball
Skulle det vara nån idé att ersätta AK4 med Kpist m/45? Vad jag har hört är AK4 jobbig, lång & klumpig & de flesta striderna sker på mindre än 300 meters avstånd & då borde väl kpisten räcka?

Ganska dålig idé då dom har skrotat alla kpistar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in