2015-01-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men annars är det något jag tror på. Alltså att leta reda på lämpliga kandidater till olika befattningar i databaser och därefter kontakta dem på något sätt som lockar dem till närmaste regemente. Där kan man sedan prata grundligt med dem om de är villiga att lägga tid i FM..

Exakt så här det borde gå till. Problemet är ju att inte alla vill härja runt som skyttesoldat om man t.ex. som jag låg inne som artillerist. Vore sjukt roligt om Hemvärnet kunde erbjuda mer typer av tjänster, men förstår ju att det budgetmässigt och tidsmässigt är nästan en omöjlig ekvation.
Citera
2015-01-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Exakt så här det borde gå till. Problemet är ju att inte alla vill härja runt som skyttesoldat om man t.ex. som jag låg inne som artillerist. Vore sjukt roligt om Hemvärnet kunde erbjuda mer typer av tjänster, men förstår ju att det budgetmässigt och tidsmässigt är nästan en omöjlig ekvation.
Förutom budget och tid bör man nog lägga till att det viktigaste är att man har avsatt en viss uppgift till HV. Då FM har bedömt vad man behöver för förmåga ska man naturligtvis endast ha tjänster inom denna förmåga.

Frågan är vad uppsökande verksamhet skulle ge i förhållande till vad det kostar.
Citera
2015-01-20, 22:39
Medlem
Jaha så jag fick ett mail från mitt lokala Hv. Ett mail där jag ville veta hur jag ligger till/vad händer som jag skickade i mitten på nov...

....några svar som jag redan fått reda på (här faktiskt) men med en hänvisning till ytterligare en ny person.

Så jag drog iväg lite mer funderingar till denna nya filur...
Citera
2015-02-03, 22:41
Medlem
Då var man pårustad och nybliven soldat i Konungens och Rikets tjänst. Ska bli kul att komma igång. Det blev en redig hög med prylar på golvet! Hur f-n får man ihop stridsvästen? Fast det kanske får sin förklaring på Introhelgen?

Får jag modda min utrustning? Ficklampa från 1800-talet eller så, löjligt. Får jag ha egen LEDpannlampa istället eller är det viktigt att lampan kan maskas med rött/grönt/avskärmad? Lika med snuskburken, skojar de med oss? Samma slamriga klunsiga skrot nu som på 60-talet. Kan jag skaffa ett jägarkök? Skyddsvästen har visst ingen skyddseffekt att tala om, ok att fixa en egen modern variant?

Ni som varit med ett tag i skogen, vad ska man komplettera med för privata bra-att-ha-grejer? Ett multiverktyg i livremmen är vad jag kommit på än så länge.

Hur minimerar jag effektivast n00b-faktorn på Introhelg för att inte framstå som en total nolla? Det är naturligtvis oundvikligt att inte framstå som helt grön när man är...eeh...helt grön, men något lite kan kanske göras åt saken, genom att t ex åtminstone klä sig korrekt och bära utrustningen på rätt sätt? Ska baskermärket förresten sitta i de där två hålen på baskern? De verkar lite för stora, mer som lufthål. Inte för den lär användas på ett tag iofs.
Citera
2015-02-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pewlett-Hackard
Hur f-n får man ihop stridsvästen? Fast det kanske får sin förklaring på Introhelgen?

På min intro så fick vi inte särskilt lång tid för att sätta ihop stridsvästen. Dom flesta satte ihop sina grejer innan intron började med hjälp av soldater som kan det hela. Det finns egentligen inga direkta reglementen inom hemvärnet hur grejerna ska sitta på västen, det enda som är klurigt att komma på är hur man vill placera magasinsfickorna och detta kan ju vara lite svårt innan man verkligen har kommit ut på skjutbanan och testat grejerna.
Citera
2015-02-04, 00:40
Medlem
Citat:
Då var man pårustad och nybliven soldat i Konungens och Rikets tjänst. Ska bli kul att komma igång. Det blev en redig hög med prylar på golvet! Hur f-n får man ihop stridsvästen? Fast det kanske får sin förklaring på Introhelgen?

Får jag modda min utrustning? Ficklampa från 1800-talet eller så, löjligt. Får jag ha egen LEDpannlampa istället eller är det viktigt att lampan kan maskas med rött/grönt/avskärmad? Lika med snuskburken, skojar de med oss? Samma slamriga klunsiga skrot nu som på 60-talet. Kan jag skaffa ett jägarkök? Skyddsvästen har visst ingen skyddseffekt att tala om, ok att fixa en egen modern variant?

Ni som varit med ett tag i skogen, vad ska man komplettera med för privata bra-att-ha-grejer? Ett multiverktyg i livremmen är vad jag kommit på än så länge.

Hur minimerar jag effektivast n00b-faktorn på Introhelg för att inte framstå som en total nolla? Det är naturligtvis oundvikligt att inte framstå som helt grön när man är...eeh...helt grön, men något lite kan kanske göras åt saken, genom att t ex åtminstone klä sig korrekt och bära utrustningen på rätt sätt? Ska baskermärket förresten sitta i de där två hålen på baskern? De verkar lite för stora, mer som lufthål. Inte för den lär användas på ett tag iofs.

Har du inte gjort lumpen eller motsvarande och fått lära dig detta? Nej, baskermärket fästs inte i hålen, det fästs genom tyget ovanför vänster öga. Hålen kommer då hamna ungefär vid höger öra (och snöret blir då mitt bak). Om du vill undvika att vara noob så kan du dock lämna baskerna hemma. Bara baskerkåta idioter bär den med sig, den skitfula kepsen är det enda vettiga att ha på sig till vardags. Baskerna möjligtvis kommer fram om man ska delta i en parad eller högvakt eller liknande.
Stridsvästen mekar du ihop enligt eget tycke. Förslagsvis skippar du duellfickan eftersom den ändå inte kan användas till något vettigt.
Vad gäller egen utrustning så funkar snuskburken alldeles utmärkt, köp fryspåsar att ha i den så slipper du ohygieniskt kladd. Oftast är det dock papptallrikar som gäller. Att köpa egen skyddsväst är både onödigt och ungefär så stor "hej jag är en datornörd som vill spela CoD på riktigt"-varning det kan bli. Skyddsvästen hamnar längst ner i packningen (så att man kan "glömma" att ta den på sig) alternativt som kudde i tältet.
Egen ficklampa och kniv är dock alltid bra att ha.
Citera
2015-02-04, 09:30
Medlem
Citat:

Det absolut viktigaste tipset är att ta det lugnt.

Börja med intro-helgen och ställ alla frågor du vill då det är bättre att vara nybörjare på en kurs för nybörjare än en jävla noob på första KFÖ:n.

Generellt är Hemvärnet ambivalent när det gäller egen utrustning. Å ena sidan säger folk "tilldelad materiel är tillräcklig material" men samtidigt slutar det likväl förbannat med att fungerande kniv, ficklampa, mobiltelefon (ibland) och liknande är något man får ta med själv.

Mitt tips är att du tar den första övningen med tilldelad materiel (ta även med kontanter för eventuella anfall på närmsta bensinmack) och sedan anpassar dig efter normerna inom just ditt förband. Det varierar nämligen en hel del mellan förbanden oavsett om vissa tror att just deras erfarenheter är normbildande.

Just stridsväst och splitterskydd är typexempel på saker det brukar bli konflikter om. Grundtipset för stridsvästen är att bygga stridsvästen som befälet säger åt dig på introkursen, sedan anpassar du den med hjälp av grupp/plutonkamrater när du har en bättre uppfattning om vad som irriterar dig efter någon dag på din första övning.

För splitterskyddet finns tre alternativ:

1) Du bär den som vanligt.

2) Du tar ut skyddsplattorna och ser ut som att du bär den.

3) Du bär den inte.

Men det är inte du som bestämmer vilket av alternativ som gäller. Likformighet är vackert och så länge alla i förbandet gör likadant så fungerar det. Så lägg den i botten av trosspackningen (om utrustningslistan anger att den ska med) och kolla vad dina plutonskamrater gör när övningen börjar.

I korthet alltså, välkommen och ta det lugnt, det löser sig.
Citera
2015-02-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Har du inte gjort lumpen eller motsvarande och fått lära dig detta?

Inte direkt alla truppslag som hade basker i lumpen. I Boden under min värnplikt så var det nog bara MekB 19, Helikopterskvadronen och musikanterna som hade basker.
Citera
2015-02-05, 12:53
Medlem
Man tackar för diverse tips och synpunkter.

Citat:
Har du inte gjort lumpen eller motsvarande och fått lära dig detta?

Om du själv gjort vpl så borde du veta att inte alla befattningar hade basker. Jag var en av dem.

Citat:
Om du vill undvika att vara noob så kan du dock lämna baskerna hemma. Bara baskerkåta idioter bär den med sig, den skitfula kepsen är det enda vettiga att ha på sig till vardags. Baskerna möjligtvis kommer fram om man ska delta i en parad eller högvakt eller liknande.

Givetvis använder jag inte basker förrän det är kommenderat. Fattas bara annat. Det var därför jag skrev "inte för att den lär användas på ett tag iofs." Ville bara veta hur märket ska sitta så den är färdig för bruk.

Citat:
Stridsvästen mekar du ihop enligt eget tycke. Förslagsvis skippar du duellfickan eftersom den ändå inte kan användas till något vettigt.
Vad gäller egen utrustning så funkar snuskburken alldeles utmärkt, köp fryspåsar att ha i den så slipper du ohygieniskt kladd.

Bra tips, tack för det.

Citat:
Att köpa egen skyddsväst är både onödigt och ungefär så stor "hej jag är en datornörd som vill spela CoD på riktigt"-varning det kan bli.

Avsikten med egen väst är liksom inte att sprätta omkring som en MÖP-fåne på övningarna, utan att den faktiskt kan komma till nytta i ett skarpt läge där någon försöker ha ihjäl mig mha finkalibriga vapen. (Den initierade bloggaren Jägarchefen bedömer att till sommaren kommer västvärlden att befinna sig i ett förkrigsläge med Ryssland. Sedan kan det gå fort.) Men tills dess får den hänga i garderoben och bida sin tid.
Senast redigerad av Pewlett-Hackard 2015-02-05 kl. 12:55.
Citera
2015-02-05, 14:52
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Avsikten med egen väst är liksom inte att sprätta omkring som en MÖP-fåne på övningarna, utan att den faktiskt kan komma till nytta i ett skarpt läge där någon försöker ha ihjäl mig mha finkalibriga vapen.

Meh, om den ska stoppa finkalibrig eld så krävs det rätt tunga kevlarplattor. Den sortens tjänst du kommer göra som HV-man kommer inte kräva det. Då är splitterskydd bättre, och till det duger kronans gott.
Citera
2015-02-05, 17:02
Medlem
REALINs avatar
Köp ingen egen mtrl förrän du gjort intro och kommit med i ditt kompani och börjat åka på övningar. Då ser du också vad andra har. Egen kniv och multitool brukar alltid vara OK. Även egen ficklampa men det är ändå viktigt med en ficklampa som kan ha rött ljus eftersom det inte förstör mörkerseendet.

Vapenmtrl och skyddsmtrl ska man aldrig köpa själv. Det finns lite kroppsskydd 94 inom Hv och de klarar ju av finkalibrigeld.
Citera
2015-02-05, 20:15
Medlem
Håller med de flesta ang. Att inte köpa på dig för mkt egen skit.
Men köp en pannlampa(med rödfilter) värt varenda spänn när du ska skita, tvätta dig mm.

Ang. västen. Sätt fickorna som du tror du vill ha dom, lägg dig ner och ta ditt luftgevär(alt låtsas att du har din ak) sikta....ligger du bra?
Är högerskytt med gevär och har inga fickor på höger bröst för det funkar inte.

Och ha inga fickor rakt bakåt på västen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in