Citat:
Ursprungligen postat av
Pewlett-Hackard
Då var man pårustad och nybliven soldat i Konungens och Rikets tjänst. Ska bli kul att komma igång. Det blev en redig hög med prylar på golvet! Hur f-n får man ihop stridsvästen? Fast det kanske får sin förklaring på Introhelgen?
Får jag modda min utrustning? Ficklampa från 1800-talet eller så, löjligt. Får jag ha egen LEDpannlampa istället eller är det viktigt att lampan kan maskas med rött/grönt/avskärmad? Lika med snuskburken, skojar de med oss? Samma slamriga klunsiga skrot nu som på 60-talet. Kan jag skaffa ett jägarkök? Skyddsvästen har visst ingen skyddseffekt att tala om, ok att fixa en egen modern variant?
Ni som varit med ett tag i skogen, vad ska man komplettera med för privata bra-att-ha-grejer? Ett multiverktyg i livremmen är vad jag kommit på än så länge.
Hur minimerar jag effektivast n00b-faktorn på Introhelg för att inte framstå som en total nolla?

Det är naturligtvis oundvikligt att inte framstå som helt grön när man är...eeh...helt grön, men något lite kan kanske göras åt saken, genom att t ex åtminstone klä sig korrekt och bära utrustningen på rätt sätt? Ska baskermärket förresten sitta i de där två hålen på baskern? De verkar lite för stora, mer som lufthål. Inte för den lär användas på ett tag iofs.
Det absolut viktigaste tipset är att ta det lugnt.
Börja med intro-helgen och ställ alla frågor du vill då det är bättre att vara nybörjare på en kurs för nybörjare än en jävla noob på första KFÖ:n.
Generellt är Hemvärnet ambivalent när det gäller egen utrustning. Å ena sidan säger folk "tilldelad materiel är tillräcklig material" men samtidigt slutar det likväl förbannat med att fungerande kniv, ficklampa, mobiltelefon (ibland) och liknande är något man får ta med själv.
Mitt tips är att du tar den första övningen med tilldelad materiel (ta även med kontanter för eventuella anfall på närmsta bensinmack) och sedan anpassar dig efter normerna inom just ditt förband. Det varierar nämligen en hel del mellan förbanden oavsett om vissa tror att just deras erfarenheter är normbildande.
Just stridsväst och splitterskydd är typexempel på saker det brukar bli konflikter om. Grundtipset för stridsvästen är att bygga stridsvästen som befälet säger åt dig på introkursen, sedan anpassar du den med hjälp av grupp/plutonkamrater när du har en bättre uppfattning om vad som irriterar dig efter någon dag på din första övning.
För splitterskyddet finns tre alternativ:
1) Du bär den som vanligt.
2) Du tar ut skyddsplattorna och ser ut som att du bär den.
3) Du bär den inte.
Men det är inte du som bestämmer vilket av alternativ som gäller. Likformighet är vackert och så länge alla i förbandet gör likadant så fungerar det. Så lägg den i botten av trosspackningen (om utrustningslistan anger att den ska med) och kolla vad dina plutonskamrater gör när övningen börjar.
I korthet alltså, välkommen och ta det lugnt, det löser sig.