2015-06-17, 14:34
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Rätta mig gärna om jag har fel men var det inte på tapeten att Hemvärnet skulle få tillgång till GRK (eller har de alltid haft det & det är bara så att jag har helt missat detta?) vilket nog hade varit ganska uppskattat.

Sedan vet jag inte hur bra genomslag Pvpjäs 1110 har men den finns enligt Wiki (var det någon i någon tråd, kanske denna, som sade) i lager. Vore det inte på sin plats att Hemvärnet får ta del av denna pjäs & förhoppningsvis öka pv-förmågan någorlunda?

Det har genomförts försök med GRK - dessa verkar (initialt) ha fallit väl ut (för övrigt står det om det i den här tråden bara några inlägg upp).

Hemvärnssoldater har utbildning på GRG och Pskott vad det gäller PV-vapen (i alla fall på mitt kompani, kan möjligen se lite olika ut beroende på vad man är på för kompani).

Återstår "mekaniserat": HV har idag inget ordentligt splitterskydd, men är heller inte tänkta att slåss som "mekaniserat infanteri". Jag tycker (personligen) att något slags (möjligen hjulgående) splitterskyddat trupptransportfordon skulle kunna tillföras - men just nu anses det inte nödvändigt.
Citera
2015-06-17, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det har genomförts försök med GRK - dessa verkar (initialt) ha fallit väl ut (för övrigt står det om det i den här tråden bara några inlägg upp).

Hemvärnssoldater har utbildning på GRG och Pskott vad det gäller PV-vapen (i alla fall på mitt kompani, kan möjligen se lite olika ut beroende på vad man är på för kompani).

Återstår "mekaniserat": HV har idag inget ordentligt splitterskydd, men är heller inte tänkta att slåss som "mekaniserat infanteri". Jag tycker (personligen) att något slags (möjligen hjulgående) splitterskyddat trupptransportfordon skulle kunna tillföras - men just nu anses det inte nödvändigt.

Jag tycker att det var synd att Pbv501 (Ryska BMP-1) såldes av istället för att överlåtas till Hemvärnet. Då hade de iallafall något skydd, men jag drog upp det tidigare & en av anledningarna som någon nämnde (Ormen Långe tror jag det var, brukar vara han som kan det mesta gällande vapen & militär) att det skulle bli för jobbigt att utbilda personal eller liknande men om jag hade varit Hemvärnare & hade fått välja mellan BMP-1 & Mercedes Benz Sprinter så hade BMP-1 vunnit alla dagar i veckan.
Citera
2015-06-17, 16:52
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Jag tycker att det var synd att Pbv501 (Ryska BMP-1) såldes av istället för att överlåtas till Hemvärnet. Då hade de iallafall något skydd, men jag drog upp det tidigare & en av anledningarna som någon nämnde (Ormen Långe tror jag det var, brukar vara han som kan det mesta gällande vapen & militär) att det skulle bli för jobbigt att utbilda personal eller liknande men om jag hade varit Hemvärnare & hade fått välja mellan BMP-1 & Mercedes Benz Sprinter så hade BMP-1 vunnit alla dagar i veckan.

BMP-1 hade möjligtvis fungerat om man helt gjort sig av med det där anskrämliga kanontornet och det som sitter i det. Kanske ersatt med en tung ksp eller nåt på sin höjd. MT-LB'n hade nog varit ännu bättre att mekanisera delar av hemvärnet med. Jag är ingen pansarman, men tycker inte den borde varit mycket mer bekymmer än bandvagnen för hemvärnet att hantera. Eller?
Citera
2015-06-17, 18:01
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
BMP-1 hade möjligtvis fungerat om man helt gjort sig av med det där anskrämliga kanontornet och det som sitter i det. Kanske ersatt med en tung ksp eller nåt på sin höjd. MT-LB'n hade nog varit ännu bättre att mekanisera delar av hemvärnet med. Jag är ingen pansarman, men tycker inte den borde varit mycket mer bekymmer än bandvagnen för hemvärnet att hantera. Eller?

Eller varför inte en BVS-10 från BAE som redan är på väg in i försvaret. Sätt på en fjärrstyrd vapenstation med HMG eller granatspruta.
Citera
2015-06-17, 20:20
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Eller varför inte en BVS-10 från BAE som redan är på väg in i försvaret. Sätt på en fjärrstyrd vapenstation med HMG eller granatspruta.

BMP och MT-LB var fordon som redan fanns och således varit 'gratis'.
Citera
2015-06-18, 00:35
Medlem
adam7s avatar
Citat:
BMP och MT-LB var fordon som redan fanns och således varit 'gratis'.
Nej, inget är "gratis". För varje system behöver du ett utbildningssystem, tid till övning och service och bärgning. För så tekniska system, särskilt då de är ryska (går ofta sönder, behöver mekas) behövs en hel del resurser, både tid och pengar. Lätt moddade civilfordon är helt i en annan klass.
Citera
2015-06-18, 05:12
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren

Kanske om 10 år.
Citera
2015-06-18, 12:29
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nej, inget är "gratis". För varje system behöver du ett utbildningssystem, tid till övning och service och bärgning. För så tekniska system, särskilt då de är ryska (går ofta sönder, behöver mekas) behövs en hel del resurser, både tid och pengar. Lätt moddade civilfordon är helt i en annan klass.

Nä såklart, därav '' runt 'gratis'. Bara ett exempel på fordon som kanske hade fungerat bra som ett billigt, enkelt och framförallt tillgängligt (då de fanns kvar i landet) alternativ för att både mekanisera och splitterskydda delar av hemvärnet. Visst, mycket dyrare än minibussarna oavsett hur man ser det, men man kan ju göra mycket mer med dem också. Som sagt kan jag inte mycket om att leva med pansar, men jag tror MT-LBn främst nog kunnat vara värt besväret. Någon som vet bättre om dem får väl bekräfta eller dumförklara mig.
Citera
2015-06-18, 20:33
Medlem
Det är så mycket som ska finnas direkt gripbart för att den typen av fordon ska bli en verklighet i HV. Först och främst måste man nog se till att det är bara HV förband som har hyfsat nära till större verkstäder och tillgång till bärgare som kan hjälpa till när det kniper, blir nog ganska ohållbart om förbandet måste vänta ett par dagar på att tungdragaren kommer och hjälper till.
Citera
2015-06-18, 20:58
Medlem
Sinkomiess avatar
Förstås, som med allt annat tillkommer ju underhållslinor med mer. Men som sagt, det är ju mest en lek med tanken att "så kunde man gjort".
Citera
2015-06-19, 01:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Nä såklart, därav '' runt 'gratis'. Bara ett exempel på fordon som kanske hade fungerat bra som ett billigt, enkelt och framförallt tillgängligt (då de fanns kvar i landet) alternativ för att både mekanisera och splitterskydda delar av hemvärnet. Visst, mycket dyrare än minibussarna oavsett hur man ser det, men man kan ju göra mycket mer med dem också. Som sagt kan jag inte mycket om att leva med pansar, men jag tror MT-LBn främst nog kunnat vara värt besväret. Någon som vet bättre om dem får väl bekräfta eller dumförklara mig.
Samma diskussion har förts om beslutet att skrota T-72: orna i Finland när Leopard 2: orna infördes. Amatörerna har föreslagit allt möjligt om både service och användning, men de professionella har alla utdömt det.
Citera
2015-06-20, 17:33
Medlem
Halloj

Hoppas att detta hör hemma i denna tråd annars får flytta det till rätt plats. Iallafall så har jag har lite frågor angående väskor i Hv, är precis klart Gmu och har skrivit på ett insatskontrakt med Hv.
Efter att ha svurit åt Stridsäck 2000 under hela Aldrig ge upp så är jag sugen på att köpa en egen ryggsäck som förhoppningsvis är bättre än stridssäcken är.

Blev lite sugen på att köpa http://www.faltbutiken.se/snigeldesi...ppdragssack-12 men känns lite dyr och kollat runt på andra alternativ som tex http://www.rodastjarnan.com/vaskor-o...ulticamo-27028 i passande färg.

Har några av er fixat egna ryggsäckar eller har ni kört på med Stridssäck 2000?
Eller är det en oskriven regel att komma med egna prylar i Hv?

/Chris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in