2009-07-08, 11:38
Medlem
Ibland slår tanken mig att jag ska gå med i hemvärnet men då jag funderar på det kommer jag oftast fram till näe det blir nog inget. Anledningen är att jag tvivlar lite på konceptet, har läst en del om att det är kontrakt på att öva runt 60 h per år (insats) alltså i genomsnitt 70 minuter per vecka. eller 7 och en halv arbetsdagar (8 h per dag) per år (365 dagar). (jmf. Brittiska TA kräver minst 27 dagars träning varav minst 14 dagar (2 fältveckor?) kontinuerlig sammahängande träning)

För mig är det ett mysterium hur det ska funka egentligen för en insatspluton att hålla igång den kompetens som krävs för de uppgifter som de egentligen ska kunna lösa:

Citat:
Ursprungligen postat av www.hemvärnet.se

Uppgifter för hemvärnsinsatspluton
60 timmar årlig övningstid.
-bevaka skyddsobjekt
-skydda skyddsobjekt mot sabotageförband
-ytövervaka
-stödja samhället
-försvara terrängavsnitt/knutpunkt
-transportskydda materiel
-eskortera personal
-verka som eldobservatör
-målutpeka
-beredd ingå i insatskomp

Runtomkring 9 punkter som det ska övas på runt 60 h per år. Runt 6 h 40 m kan de öva på varje uppgift. Till detta tillkommer att de ska vara samövade och fungera logistiskt och sambandsmässigt.

Jag menar att försvara terrängavsnitt/knutpunkter, eskortera personal och skydda skyddsobjekt dessa är ju egentligen inga små uppgifter ifall skiten hamnar i fläkten. Att bibehålla kompetens för att kunna lösa dylika uppgifter borde enligt mig (och min lumpenbaserade insikt) kräva mycket mer övningstid än vad som tilldelas.

TL;DR; (Too Long, Did not Read) Konceptet med hemvärn som det är idag anser jag vara bristfälligt, gör om gör rätt, hur ska det se ut enligt dig?

-Har ni förslag hur ska man kunna lägga ner mer tid samt ha jobb?

-Ska det lösas på annat sätt, ska man jobba deltid och få ersättning för förlorad inkomst t.ex.?

-Borde utrustningen bytas ut förändras?

-Ska det läggas ner?

Slut! Frågor?
Senast redigerad av Lime 2009-07-08 kl. 11:42.
Citera
2009-07-08, 11:48
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Åka när du har ledigt?
Vara där fredag lördag söndag, alltså när du inte jobbar.

-Ska det lösas på annat sätt, ska man jobba deltid och få ersättning för förlorad inkomst t.ex.?
Åk dit på helgen.

Den har bytts ut och förändras mycket.

-Ska det läggas ner?
Det tycker jag inte.

Slut! Frågor?
Inte direkt.
Citera
2009-07-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Åka när du har ledigt?
Vara där fredag lördag söndag, alltså när du inte jobbar.

Åk dit på helgen.

Den har bytts ut och förändras mycket.

-Ska det läggas ner?
Det tycker jag inte.

Slut! Frågor?
Inte direkt.

Detta är ju mer lösningar på individnivå jag försöker ju efterfråga lösningar på helhet som skulle ge möjlighet till att lättare få ut mer timmar av personalen. Men skulle även vilja tillägga frågan: Tycker du att tiden som anges (60 h) är tillräcklig?
Citera
2009-07-08, 12:03
Medlem
Piprensares avatar
60 tim är den minsta tiden man ska genomföra per år för att få vara kvar, om man inte har nån speciell ursäkt.
De håller skjutningar lite då och då, och några "större" övningar om 20 tim var. Befälen sa under introduktionen att de låg på ett par 100 timmar över det de skulle göra igentligen, och att många vanliga soldater ligger på flera timmar mer än de behöver, det är en fråga om intresse. och är man med i hemvärnet så har man för det mesta ett stort intresse av att utföra mer än de 60 timmarna som det är krav på.
Är själv sugen på att söka extra sjukvårdskurser, fordons- och vapenutb.
Så de flesta hemvärnsmännen (insats iaf) utför mer än 60 timmar då det inte räcker till till allt man vill göra. Att dra iväg på en skjutning är mer en kul grej att göra i stället för att supa skallen av sig som alla andra en helg.
Citera
2009-07-08, 12:05
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Jag tycker att det är för lite men det är som sagt minimum kraven.
En helg är 48 timmar plus beroende på när du kom till övning på fredag.

Hade kravet varit 120h hade folk ryckt på näsan och tänkt "Oj så lång mycket tid har jag inte"

Jag har inget emot den lilla tiden som krävs utan tycker det mer är bra då personer som inte tar det på "allvar" oftas slutar med det och det blir mer personer som verkligen vill göra det som är kvar.(och går på fler övningar så klart)
Citera
2009-07-08, 12:30
Medlem
Men skulle det inte uppskattas om det fanns en mer samhällstödd möjlighet att ha längre övningar (t.ex. ersättning till arbetsgivare från staten då man är på längre övning)?

Sen undrar jag hur era typiska uppgiftsanknutna (förvisso kan väl allt anses vara uppgiftsanknutet) övningar ter sig på helger osv. bevakas skyddsobjekt med b-styrkor agerandes under en längre tid?

Som oinvigd så framstår det som att man mest kan bibehålla sina individuella soldatkunskaper via helgträning men att på en större nivå (grupp,pluton etc.) behöver längre sammanhängande övningar för att öva upp förmågan att lösa dessa uppgifter.
Citera
2009-07-08, 12:50
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
Sen undrar jag hur era typiska uppgiftsanknutna (förvisso kan väl allt anses vara uppgiftsanknutet) övningar ter sig på helger osv. bevakas skyddsobjekt med b-styrkor agerandes under en längre tid?

Som oinvigd så framstår det som att man mest kan bibehålla sina individuella soldatkunskaper via helgträning men att på en större nivå (grupp,pluton etc.) behöver längre sammanhängande övningar för att öva upp förmågan att lösa dessa uppgifter.

Hur uppgiftsanknutna uppgifter går till skiljer sig från gång till gång. Vi har ca 2-3 helger om året som vi övar på (lördag-söndag då. Och det räknas INTE som 48 h). Senast var det tex då 20-timmars hade sin årliga övning och hela bataljonen övade. Annars är det mest så att vi övar en eller flera grejer på lördagen, kanske lite mörkerskjutning på kvällen, och sen något annat på söndagen. Bevakning av skyddsobjekt har vi inte så mycker, mer då att vi tar objektet på kvällen och sedan bevakar det under natten (ifartspost, dubbelpost etc - inget händer).

Det går utmärkt att bibehålla kunskaper även på plutons nivå utan längre övningar. Vi övar alltid i plutons ram. Vid större övningar så är det ju exempelvis kompanichefens "problem" hur han ska lösa uppgiften, vi gör vad vi blir tillsagda. Hur många timmar de ska göra varje år vet jag inte. Ett alternativ är ju att de är stamanställda officerare som redan från början kan sin sak. Finns inget värre än dygnsövningar som går åt skogen och man får sitta i en skuggsdunge och häcka två dagar bara för att KC inte kan sin sak...
Citera
2009-07-08, 14:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Som det sagts; 60 timmar är bara ett minimum. Som det fungerar idag så skulle det nog inte gå att rekrytera lite mer, av varierande orsaker skeptiska personer med högre krav. Men vem vet, kanske det blir fler ändringar även där nu när försvaret målar om.

Och som det också sagts tidigare så gör många mycket mer än det, eftersom det är frivilligt så bör det ju finnas ett intresse, vem vet? Kanske det faktiskt finns folk som tycker det är kul att åla i leran? Sjuka människor

I vår pluton ligger exempelvis medel för iår redan nu på en sisådär 80 timmar och högsta ligger på över 180.
Citera
2009-07-08, 17:01
Medlem
Beror på var du hamnar.
Själv har jag gått ur för det var inte funktionellt anser jag.

Att öva samma övningar år ut och år in och fortfarande kommer ingen ihåg hur det skulle va, nä då ger man upp tillslut. Man kommer aldrig framåt till nya övningar när samma skit ska övas jämt. Missförstå mig rätt, repetering är bra men när endast ett fåtal kommer ihåg hur i hela friden ska dom kunna försvara mot något?

Aldrig längre övningar så man ser att det fungerar, vi kanske hade en sammanhängande helgövning på ett år, och det gav inte mycket.

Väldigt få HV övningar som jag har lärt mig något på däremot FBU var ju hästlängders skillnad mot HV.

Personligen tycker jag att det är löjeväckande att ens sätta 60h/år för "insatts" vilket får en att tro att knappt försvarsmakten har några större förväntningar på HV. Minst 120 timmar/år (även det är för lågt) borde vara minimum om det ska gå att använda effektivt. Många gör det men det borde stå som minimikrav! Bättre att ha något fungerande än folk som tror sig kunna något!

Vill du gå ut och panga lite och ha lite och göra på helgerna så går med, mest som en kul grej i så fall. Tyvärr så får ju HV aldrig användas i skarpa situationer då det är polisen som bestämmer i fredstid. Jag menar något mer än att gå skallgång.

Nu var jag med innan insatts plutonerna startades så det kanske är lite mer "hålligång" nu... kanske...
Senast redigerad av Michael-Short 2009-07-08 kl. 17:09.
Citera
2009-07-09, 23:27
Avstängd
wronkans avatar
Sedan förekommer det ju KFÖ varje år som vara ca en vecka.
Citera
2009-07-09, 23:37
Medlem
Starvids avatar
Så länge man bara övar på säg plutons nivå behövs det ju inte så våldsamt mycket övning för att bibehålla kompetensen. Bataljons anfall är ju en helt annan grej, men det tror jag inte ens fältarmén (eller vad man nu ska kalla den... ah... kolonialpolisen förstås!) över längre. Brigads anfall ska vi inte ens tala om.

Dessutom finns det väl ett A- och ett B-lag i HV, med insatsplutonerna som övar mycket mer?
Citera
2010-12-06, 22:18
Medlem
Byfånes avatar
Lånar tråden lite. Tjänar man pengar på att vara aktiv med i hemvärnet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback