2009-07-08, 11:38
Ibland slår tanken mig att jag ska gå med i hemvärnet men då jag funderar på det kommer jag oftast fram till näe det blir nog inget. Anledningen är att jag tvivlar lite på konceptet, har läst en del om att det är kontrakt på att öva runt 60 h per år (insats) alltså i genomsnitt 70 minuter per vecka. eller 7 och en halv arbetsdagar (8 h per dag) per år (365 dagar). (jmf. Brittiska TA kräver minst 27 dagars träning varav minst 14 dagar (2 fältveckor?) kontinuerlig sammahängande träning)
För mig är det ett mysterium hur det ska funka egentligen för en insatspluton att hålla igång den kompetens som krävs för de uppgifter som de egentligen ska kunna lösa:
Runtomkring 9 punkter som det ska övas på runt 60 h per år. Runt 6 h 40 m kan de öva på varje uppgift. Till detta tillkommer att de ska vara samövade och fungera logistiskt och sambandsmässigt.
Jag menar att försvara terrängavsnitt/knutpunkter, eskortera personal och skydda skyddsobjekt dessa är ju egentligen inga små uppgifter ifall skiten hamnar i fläkten. Att bibehålla kompetens för att kunna lösa dylika uppgifter borde enligt mig (och min lumpenbaserade insikt) kräva mycket mer övningstid än vad som tilldelas.
TL;DR; (Too Long, Did not Read) Konceptet med hemvärn som det är idag anser jag vara bristfälligt, gör om gör rätt, hur ska det se ut enligt dig?
-Har ni förslag hur ska man kunna lägga ner mer tid samt ha jobb?
-Ska det lösas på annat sätt, ska man jobba deltid och få ersättning för förlorad inkomst t.ex.?
-Borde utrustningen bytas ut förändras?
-Ska det läggas ner?
Slut! Frågor?
För mig är det ett mysterium hur det ska funka egentligen för en insatspluton att hålla igång den kompetens som krävs för de uppgifter som de egentligen ska kunna lösa:
Citat:
Uppgifter för hemvärnsinsatspluton
60 timmar årlig övningstid.
-bevaka skyddsobjekt
-skydda skyddsobjekt mot sabotageförband
-ytövervaka
-stödja samhället
-försvara terrängavsnitt/knutpunkt
-transportskydda materiel
-eskortera personal
-verka som eldobservatör
-målutpeka
-beredd ingå i insatskomp
Ursprungligen postat av www.hemvärnet.se
Uppgifter för hemvärnsinsatspluton
60 timmar årlig övningstid.
-bevaka skyddsobjekt
-skydda skyddsobjekt mot sabotageförband
-ytövervaka
-stödja samhället
-försvara terrängavsnitt/knutpunkt
-transportskydda materiel
-eskortera personal
-verka som eldobservatör
-målutpeka
-beredd ingå i insatskomp
Runtomkring 9 punkter som det ska övas på runt 60 h per år. Runt 6 h 40 m kan de öva på varje uppgift. Till detta tillkommer att de ska vara samövade och fungera logistiskt och sambandsmässigt.
Jag menar att försvara terrängavsnitt/knutpunkter, eskortera personal och skydda skyddsobjekt dessa är ju egentligen inga små uppgifter ifall skiten hamnar i fläkten. Att bibehålla kompetens för att kunna lösa dylika uppgifter borde enligt mig (och min lumpenbaserade insikt) kräva mycket mer övningstid än vad som tilldelas.
TL;DR; (Too Long, Did not Read) Konceptet med hemvärn som det är idag anser jag vara bristfälligt, gör om gör rätt, hur ska det se ut enligt dig?
-Har ni förslag hur ska man kunna lägga ner mer tid samt ha jobb?
-Ska det lösas på annat sätt, ska man jobba deltid och få ersättning för förlorad inkomst t.ex.?
-Borde utrustningen bytas ut förändras?
-Ska det läggas ner?
Slut! Frågor?
Senast redigerad av Lime 2009-07-08 kl. 11:42.
Senast redigerad av Lime 2009-07-08 kl. 11:42.