2015-06-19, 10:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Aftonbladet har tydligen gjort en deal med Bredbandsbolaget & man får två månader Aftonbladet Plus Premium gratis under sommaren. Allt för att få upp "räckvidden". Min morsa fick erbjudandet, men avstod för hon var helt övertygad om att det skulle bli komplicerat att dra sig ur & att dom bara plötsligt skulle börja skicka fakturor när gratisperioden var slut.
Citera
2015-06-20, 20:50
Medlem
Enydrions avatar
Expressen ska tydligen börja sälja bilagorna utan att man är tvungen att köpa huvudtidningen, antar att de räknar med att sälja mera totalt på detta sätt, nu har jag inte köpt några bilagor (eller tidningar) de sista 20? åren eller så och då köpte jag aftonbladets tv bilaga, och då utan att köpa någon tidning (Den var skit då också) fast det stod att man måste denna köpte jag varje vecka i några år, men minns en gång när jag inte handlade i min vanliga butik, och killen som satt i kassan (med lång kö efter) protesterade ungefär som om jag försökt råna honom och han pekade var tidningen fanns, så jag fick istället köpa bilagan i min vanliga butik.

Anledningen till dåvarande köp var sattelit tv och att internet knappt fanns, numera har jag kastat ut tv:n sen 15 år eller så...

Nu skriver Mattson att de visst testade detta för 15 år sen men att det då inte fungrade utan att närmare förklara vad det innebar...

Undrar om detta resulterar i ökad eller minskad försäljning?

De som inte gillar tidningen och nu bara köper bilagan tex

Undrar hur Aftonbladet gör och om det nu blir någon ändring...

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2015/06/nyhet-kop-magasinen-med-eller-utan-huvudtidning/
Citera
2015-06-20, 21:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här stämmer bra! Modern svensk journalistik är i dag först och främst att med olika medel försöka "sälja in" ditten och datten; naturligtvis inte minst åsikter, men också det egna varumärket, en kommande bok, etc. Att diverse i grunden journalistiskt ointresserade strebertyper med idel "sälj-sälj-sälj" för ögonen tilldelas utrymme i den etablerade pressen är ett, som det heter, demokratiproblem av rang. Svensk journalistik med dess agendor, doktriner, klubbar och falska motiv är givetvis ö.h. ett hot mot demokratin, och inte de informella media för i de flesta fall oavlönade, inte sällan anonyma skribenter som finns.

Vem fan bryr sig om pressetik, sanningskärlek och objektivitetssträvan i dag?

Håller med till fullo. Jag tycker mig ofta skönja förvanskningar, d.v.s. man uttrycker sig inte "bara" slarvigt utan på ett medvetet närpå försåtligt sätt som hhör mer hemma i PR skrået snarare än journalistik. Inte så att jag menar att journalisten måste vara befriad från personliga preferenser men de bör redovisas öppet.
Kan för åskådlighetens skull ta en dagsaktuell fråga som visar vad jag irriterar mig på..exempelvis frågan om säkerhetspolitikens inriktning. Jag har själv inte tagit ställning till om vi bör ansluta oss fullt till NATo eller inte utan försöker forma mig en välgrundad uppfattning men det är rätt svårt att göra det då många av förespråkarna som syns och hörs i frågan frekvent spyr ut dravel och beskriver händelser på ett helt annat sätt än man från NATOS eget hk gör, och konfronteras någon av kolumnisterna (betalda av think thanks) till saken så kan de i vissa fall komma med något ännu dummare argument...typ att i demokratins namn kan man säga att gräset är lila för alla vet eller borde veta att det är grönt och därför är det ok att tycka gräs ska vara lila. Månne de själva inser att de gör frågan de driver en stor otjänst med detta förhållningssätt?
Citera
2015-06-21, 07:51
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakebond
Folk läser fortfarande tidningarna, snarare mer än någonsin. Aftonbladet och Expressen har rekordantal i läsare, men det mesta är nu online. Så den parantesen köper jag inte

Du är helt fel ute. För att ta aftonbladet så hade år 2000 tidningen en upplaga på drygt 450 000 exemplar, och nu har pappersupplagan minskat till färre än 150 000 fullbetalda exemplar. Annonsintäkterna är på väg mot noll i rask takt och journalisterna sägs upp och ersätts med praktikanter och inköpt material. Ett sådant "rekordantal" till och jag är förlorad, som Pyrrhus skulle sagt om han vore en publisher.

Du kan följa tidningsdöden i all sin prakt i tråden (FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2015-06-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Du är helt fel ute. För att ta aftonbladet så hade år 2000 tidningen en upplaga på drygt 450 000 exemplar, och nu har pappersupplagan minskat till färre än 150 000 fullbetalda exemplar. Annonsintäkterna är på väg mot noll i rask takt och journalisterna sägs upp och ersätts med praktikanter och inköpt material. Ett sådant "rekordantal" till och jag är förlorad, som Pyrrhus skulle sagt om han vore en publisher.

Du kan följa tidningsdöden i all sin prakt i tråden (FB) Gammelmedias annalkande död
Jaså
http://www.journalisten.se/nyheter/aftonbladets-digitala-intakter-okar
Citera
2015-06-21, 21:02
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Jaså
http://www.journalisten.se/nyheter/aftonbladets-digitala-intakter-okar

"Vinsten slutade på 237 miljoner kronor, en minskning från 387 miljoner kronor."
Citera
2015-06-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
"Vinsten slutade på 237 miljoner kronor, en minskning från 387 miljoner kronor."
Rätt stor skillnad på en vinst om nästan en kvarts miljard och annonsintäkter som är noll.
Citera
2015-06-21, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Rätt stor skillnad på en vinst om nästan en kvarts miljard och annonsintäkter som är noll.
En vinstminskning med 40 procent är naturligtvis något att glädjas åt. Det finns säkert t.o.m. några som låter sig luras av JHs positiva toner. Väldigt få på Flashback dock.
Citera
2015-06-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
En vinstminskning med 40 procent är naturligtvis något att glädjas åt. Det finns säkert t.o.m. några som låter sig luras av JHs positiva toner. Väldigt få på Flashback dock.
De har fortfarande en vinstmarginal på mer än tio procent.
Men nu har vi kapat trådens ämne länge nog.
Citera
2015-06-21, 23:42
Medlem
trekkkas avatar
http://cornucopia.cornubot.se/2015/06/mediakrisen-schibsted-sags-vilja-salja.html

Någon som sitter på mer info om detta?
Citera
2015-06-21, 23:50
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekkka
http://cornucopia.cornubot.se/2015/06/mediakrisen-schibsted-sags-vilja-salja.html

Synnerligen underhållande:
"-Vad säger man till en journalist från Aftonbladet eller Expressen?
-En Big Mac & Co, tack!"
Citera
2015-06-21, 23:54
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekkka

På text tv finns samma info. Att Bonnier sitter och räknar på Aftonxxxx.
Uppger en källa på den norska tidningen , Dagens Naeringsliv.

Bonnier kommenterar ej och Schibstedt avfärdar det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in