2015-06-18, 12:01
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Resume har ett inlägg där de ojjar sig över att facebooks algoritmer använder sig fritt av källor utan åsiktsfilter: oskyldiga stackare får se en ingress från avpixlat.
Gud, den artikeln var komediguld.

Ja, vad skulle hända om man läste nånting annat än den garanterat ovinklade, 100% fullständiga, moraliskt renläriga 24-karats-sanningen i Aftonbladet och Expressen?

Världen skulle gå under, elfenbenstornet rämna och bubblan implodera.

Fredrik Wass hade varit tvungen att gå på PK-seminarium i månader för att rensa ut de smutsiga, smutsiga tankarna och tvivlen.
Citera
2015-06-18, 15:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Och vi har dessutom blivit vana vid att journalister mycket ofta har något att sälja i sina artiklar/texter - en vara, en kommande film eller bok, attityder, åsikter om politik eller något annat, samt givetvis sitt eget personliga varumärke - och det görs (oftast) inte genom några verkliga argument utan i stort sett som hästhandlande och lätt förtäckt skryt. Både textreklam och puffande för journalistens eget JAG har normaliserats på ett sätt som hade fått chefredaktörer som t ex Buster von Platen eller Arne Ruth att rulla med ögonen och vända sig bort i förakt.
Det här stämmer bra! Modern svensk journalistik är i dag först och främst att med olika medel försöka "sälja in" ditten och datten; naturligtvis inte minst åsikter, men också det egna varumärket, en kommande bok, etc. Att diverse i grunden journalistiskt ointresserade strebertyper med idel "sälj-sälj-sälj" för ögonen tilldelas utrymme i den etablerade pressen är ett, som det heter, demokratiproblem av rang. Svensk journalistik med dess agendor, doktriner, klubbar och falska motiv är givetvis ö.h. ett hot mot demokratin, och inte de informella media för i de flesta fall oavlönade, inte sällan anonyma skribenter som finns.

Vem fan bryr sig om pressetik, sanningskärlek och objektivitetssträvan i dag?
Citera
2015-06-18, 16:04
Medlem
www.journalisten.se/nyheter/redaktionen-pa-extra-ostergotland-upplost

Kan bli 5 journalister som får gå.. Glad midsommar.
Citera
2015-06-18, 19:43
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
www.journalisten.se/nyheter/redaktionen-pa-extra-ostergotland-upplost

Kan bli 5 journalister som får gå.. Glad midsommar.
Citat:
Vad händer med er journalister?
– Vi har samma turordningslista som de andra tidningarna i Östgöta Media, så vi kommer att flyttas över till NT och Corren. En har förhandlat fram ett avgångsvederlag och ska sluta. Journalistklubben kommer att läggas ned, säger Eva Jensen.

När ska detta vara genomfört?
– Arbetsgivaren vill att allt ska vara klart den 10 augusti, men det känns inte helt bra. Vi går på semester nu och vi vet inte vad det är för tjänster vi kommer tillbaka till. Det måste ju förhandlas också.

Jävlar vad journalisterna blir illa behandlade på redaktionerna! Tänk er att ni går ska på semester om några dagar och så kommer er chef in på kontoret och säger:

- Hej! Här lyser flitens lampa ser jag. Bra att du jobbar på så här de sista dagarna innan semestern. Du åker i övermorgon va? Gud vad trevligt, vad ska du göra? Själv ska jag ut och kryssa med båten i Skärgården. Å by the way, du är sparkad. Hela avdelningen är sparkad. Vissa av er kanske kan få jobb på nån annan position inom företaget, jag vet inte riktigt än hur jag tänkt göra. Okej hejdå, ha så kul på semestern!

Inte för att jag klagar, de förtjänar all skit de får och mer därtill.
Citera
2015-06-18, 22:22
Medlem
Vossevangens avatar
Felles aksjon fra norske mediehus:
Utestenge alle lesere som bruker ad block:

http://www.nrk.no/kultur/lesere-som-blokkerer-reklame-kan-bli-utestengt-1.12415286
Citera
2015-06-18, 22:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen

http://www.nrk.no/kultur/lesere-som-blokkerer-reklame-kan-bli-utestengt-1.12415286
Det skall bli väldigt spännande att följa hur det går med denna utveckling.
Citera
2015-06-18, 22:43
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skall bli väldigt spännande att följa hur det går med denna utveckling.

Anta att detta genomförs.

Efter att man varit "utestängd" en tid kommer man att märka hur lite man saknar det som tidningarna har att erbjuda. Jag kommer inte in på dagbladet.no eller dn.se, okej, då går jag någon annanstans. Nyheter och debatt finns på många håll.

Här slår tidningarna ännu en spik i sin egen kista.
Citera
2015-06-18, 22:51
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Jävlar vad journalisterna blir illa behandlade på redaktionerna! Tänk er att ni går ska på semester om några dagar och så kommer er chef in på kontoret och säger:

- Hej! Här lyser flitens lampa ser jag. Bra att du jobbar på så här de sista dagarna innan semestern. Du åker i övermorgon va? Gud vad trevligt, vad ska du göra? Själv ska jag ut och kryssa med båten i Skärgården. Å by the way, du är sparkad. Hela avdelningen är sparkad. Vissa av er kanske kan få jobb på nån annan position inom företaget, jag vet inte riktigt än hur jag tänkt göra. Okej hejdå, ha så kul på semestern!

Inte för att jag klagar, de förtjänar all skit de får och mer därtill.
.
Härlig beskrivning av hur en dialog på redaktionen möjligtvis kan se ut. Det är verkligen kul att tidningshusen faller ihop som korthus nu runt om i landet.

Jag gillar inte att önska folk olycka och otur men ni journalister som nu ser era anställningar försvinna, ni om någon förtjänar verkligen att ha ont i magen under sommaren.

glad midsommar

hälsningar falsk_mekaniker
Citera
2015-06-19, 01:03
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Anta att detta genomförs.

Efter att man varit "utestängd" en tid kommer man att märka hur lite man saknar det som tidningarna har att erbjuda. Jag kommer inte in på dagbladet.no eller dn.se, okej, då går jag någon annanstans. Nyheter och debatt finns på många håll.

Här slår tidningarna ännu en spik i sin egen kista.

Precis, dock kan jag känna att jag saknar SVD:s kommentarsfält från gamla sajten - En av få platser som tillhandahöll någorlunda fri publik debatt... Men det verkade tydligen inte vara kommersiellt intressant
Citera
2015-06-19, 01:07
Medlem
Citat:

Hornalisterna går in i en enad front - mot folket.
Det är precis vad vi behöver och nu trappar vi upp kampen mot hornalisterna!
Citera
2015-06-19, 06:58
Medlem
zorzes avatar
Citat:

Det känns som om tidningarna går ut i krig mot sina läsare.

Blir nog kontraproduktivt.Läsarna kommer säkert att hitta fram till de mindre nyhetssajterna.

Blir intressant att se när de svenska anammar samma taktik.

Personligen har jag mer och mer börjat läsa just de mindre "nyheter" sidorna.

Nyheteridag, Nyheter24,Fria Tider etc.

Glad Midsommar
Senast redigerad av zorze 2015-06-19 kl. 07:05.
Citera
2015-06-19, 08:24
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Avisen du nå leser har omlag 110 millioner kroner i årlige kostnader. Vi får ikke fem øre i statsstøtte, og må følgelig ha inntekter som overstiger kostnadene for å kunne betale lønnen til nær 50 redaksjonelle medarbeidere.

Noen liker oss, andre liker oss ikke. Det er helt greit.

Men det er ikke like greit når endel lesere oppfører seg som gratispassasjerer, og bruker blokkeringsverktøy for å unngå annonser. Det er snylting, men i moderne form.
Är ju bara att sparka dödköttet bland de 50, alternativt införa ackordslön så journalisterna får betalt för vad de bidrar med.

Citat:
Mange har innført adblock som et svar på påtrengende reklame på utenlandske nettsteder. Problemet er at de samtidig risikerer å miste tilgangen til VG, Aftenposten - og Nettavisen.

Schibsted vil stenge gratispassasjerene ute.
Påträngande utländsk reklam, kan det vara Schibsted i Sverige?

http://m.nettavisen.no/mener/stenger-ute-nettsnikerne-som-snylter-pa-andre/8530011.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in