Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Du har rätt jag hade fel jag syftade på annonsintäkterna men intäkter är ointressant det är resultat som är det mest intressanta där är det helt klart så att digitalt står för drygt hälften av aftonbladets resultat och i och med att det är en betydligt lägra kostnad jämfört med print så är lönsamhet betydligt högre.
Men hur menar du att med 4.5 miljoner unika i veckan så kommer aftonbladet att bli en liten tummetott jämfört med print. När hade aftonbladet fler läsare i print än man har nu på webben/mobil.
Jag vet inte riktig hur du ser på lövtunn men 623 miljoner i intäkt är ett hyfsat tjockt löv och med ständigt ökande siffror på såväl webb som mobil finns inget som tyder på sviktande kundlojalitet ( om det nu är läsarna du syftar på)
Internets utveckling har naturligtvis med massor av andra saker än mediahusens utveckling att göra. Men det är väl knappast topic eller någon som hävdat
Angående resultatet så är det noterbart hur du - likt de flesta icke-ekonomer - fascineras orimligt mycket av vinsten. Ja nätdelen är något mer lönsam, men det är printdelen som drar in de stora pengarna - det är inte hälften/hälften som du påstår. Intäkterna är sedan det som dras mot olika kostnader - att bekosta en stor redaktion till exempel, att bekosta lokaler, utrustning o.s.v. Det är alldeles uppenbart att det här finns mycket stora synnergieffekter - där man kan dela många kostnadsposter, återpublicera artiklar från det ena mediumet till det andra o.s.v.
Nätdelen lever alltså mycket på det som upprättats genom print och bär inte i närheten av sina egna kostnader fullt ut. När printdelen så dör så är det den huvudsakliga delen av tidningen som går under, och dessa fördelar försvinner. Och då har vi inte ens tagit upp värdet av den gratisreklam man får varje dag genom sina löpsedlar för papperstidningen - som rimligtvis också måste driva mycket trafik till sajten. Motsvarande annonsering över hela Sverige skulle kosta miljardbelopp.
Sedan är det komiskt att du hela tiden babblar om att Aftonbladet växer så hemskt. Du babblar om dina mobilsatsningar, men har det då kommit fler besökare? Istället att sitta här och gissa roade jag mig med att faktiskt kolla upp saken på KIA-index som sträcker sig tillbaka till 2007. Den första mätpunkten som finns är för vecka 22 år 2007. Då hade man 3,9 miljoner unika besökare. Den senaste mätpunkten vecka 16 år 2014 hade man 4,5 miljoner.
Fantastiskt säger du - tillväxt! Men då tittar vi på den totala mängden besökare. 2007 var det ungefär 18 miljoner besökare totalt. Nu var det ... 18 miljoner besökare totalt. Jag vågar nog påstå att din ökning av unika besökare nästan helt beror på att folk idag använder flera plattformar för sitt surfande. Äger man en mobiltelefon och en dator så är man plötsligt två unika besökare istället för en. Det har gått inflation i det, och marknaden kommer förstås anpassa sig. Det är helt enkelt inte särskilt mycket som har hänt online. Det var en stor sajt då, det är en stor sajt nu. Skillnaden är att printdelen håller på att gå under och då kommer Aftonbladet vara en spillra av vad det var förr.
Angående internets del av vinsten så är det också noterbart att printdelen sjunkit mycket kraftigt, där upplagan idag inte ens är hälften av vad den var för ett antal år sedan. Så även om internetinkomsterna skulle stå helt still så skulle de få kraftigt ökad betydelse relativt sett bara genom det enorma tappet i upplaga.
Det är alltså så att allt snack rörande Aftonbladet är väldigt mycket av en lek med siffror. Motgång kan bli framgång bara genom selektiv förmedling av fakta.