Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Svartsjuk pojkvän som hon dissat, brukar väl vara det främsta skälet till mord?
Tillvägagångssättet att sprida hennes grejer ger mig en förnimmelse om att det rör sig om en ung person.

Nej, allt tyder på att någon som har haft tillgång till AJ:s mark är GM.
Någon nära i AJ:s kretsar är skyldig och ingen ex pojkvän.
2015-06-20, 23:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Det kan bero på. En gärningsman kanske skickar till mamman. En gärningskvinna kanske skickar det till pappan. Faktum är att de som senast sett Lisa i livet är hennes arbetskamrater. Där brukar utredare starta.

Teorin som fördes fram tidigare var att hon börjat skriva ett SMS (till pappan) som GM sedan sände senare. Detta för att förklara de hypotetiska 13 minuterna.

Jag tycker att detta låter ganska osannolikt. GM kan inte gärna ha vetat vad det var för SMS som hon höll på att skicka, och om det låg i hans intresse att det blev skickat.
2015-06-20, 23:50
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Angående spekulationer om ett eventuellt inbrott som gått fel:
Nej, det är inte troligt. Om en inbrottstjuv har pejl på stället och vet att det stänger klockan 18.00 så har denna bra mycket mer säkerhetsmarginal än 20-30 minuter. Och varför inte vänta tills det blir natt?

Jag tycker det är alltför mycket som är alltför märkligt och motsägelsefullt i detta fallet. När (om?) det någonsin får sin lösning kan vi nog bli ganska förvånade.

Påminner mig lite om när man har problem med bilen:
Stora fel är enkla att hitta men små fel är svåra att hitta.Tillämpar man den principen i ett kriminalperspektiv och ser alla "stora" saker överallt men inte lyckas hitta rätt GM eller få bra ledtrådar trots ett riktigt smörgåsbord av detaljer så måste man anse att det stora egentligen är många små saker som det är svårt att få grepp om.

Jag är oerhört spänd på om de hittar några spår i brödernas bil eller några spår på fynden eller BO från någon av bröderna. Gör de inte det så blir det fan liv i luckan.

Bra tankar men nu är det väl snarare så att vi gissar massa fel på bilen eftersom den är inne på verkstaden och därmed har vi för tillfället inte tillgång till facit även om det vore så lätt som en punktering.

Är de skyldiga så har de nästan garanterat (försumbar risk att det lyckats hålla allt 100%rent från spår) lämnat flera spår efter sig.
2015-06-20, 23:51
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför köra till ladan för skydd fast hon smsat att hon skulle åka hem? Om det var för kallt att köra så skulle pappan med all säkerhet komma och hämta henne.
Enligt tidslinjen gick det 13 min (plus/minus någon felmarginal) från det att kollegerna lämnade platsen till att Lisa skickade SMS:et. Det var bland annat för att förklara det tidsintervallet (samt handsken) som scenariot att hon själv körde/gick till ladan verkade intressant.
Citat:
Om hon körde till ladan, varför stoppade hon då inte in kassen i förvaringsdelen på mopeden? Kassen stod ju vid mopeden när pappan hittade mopeden.
Bra fråga. Hon kanske inte var färdig med kassen, utan tog ut (alternativt planerade att ta ut) något mer innan hon lämnade ladan.
Citat:
Det vore riskabelt av GM att köra mopeden och lämna fingeravtryck, DNA och ev klädfibrer på den.
Om GM har anknytning till ladan så krävs det väl också nerver av stål att bara lämna den där.
2015-06-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kanske, kanske inte. När man letar efter en person som fortfarande kan vara vid liv, men kanske ligger metvetslös, är det viktigare att det går fort än att man letar efter andra bevis.

Det hänger ihop. Det är så man kan hitta försvunna dvs genom att söka spår.
Polisen hävde avspärrningen alldeles för snabbt. Det tror jag de har begripit så här i efterhand.
2015-06-20, 23:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har också funderat på hur man kunnat flytta kroppen utan att media uppmärksammat det. Det kan stämma att media av hänsyn inte visar bild på en bår som bärs ut eller ens på en liktransportbil (politivagn). Detta i synnerhet om det skulle vara så att det är uppenbart att det inte är en hel kropp som bärs ut. Men jag har sökt i media i Tyskland, England, Danmark och Norge och inte heller där finns någon sådan bild. Förmodligen är avspärrningarna så stora att det enda media kunde se var en skåpbil som kom körande, eller så gjordes transporten mycket diskret natten till söndagen, för det kan ha dröjt tills dess innan alla undersökningar var klara. En kropp kan bli liggande rätt länge medan polisen gör sin undersökning.
Transporten gjordes (förmodligen) snabbt!
Citat:
vid 22.40 lämnade en räddningsledningsbil det aktuella området i mycket hög hastighet.
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/
2015-06-20, 23:53
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Bor han i Hällekis då? Eller Skövde?

Hällekis
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravsvans
Om det var så att GM körde tillbaka mopeden kan det vara för att GM har anknytning till ladan och inte ville att något skulle hittas där, alternativt för att GM inte tänkte klart och rationellt.

Vad gäller påsen är det kanske jag som tänkt fel - har hela tiden föreställt mig en plastpåse. Ingen har väl nycklar i en plastpåse. Många tjejer har dessutom inte nycklar, telefon, etc. i fickorna, utan i en handväska. Dock kan det för allt jag vet ha varit någon rejälare sorts påse av tyg.

Nej, det känns väldigt långsökt. Mest troligt att hon blivit attackerad bakom caféet sedan förd till andra sidan vägen. Det som är lite jobbigt med den teorin är att det är helt öppet och stor risk att bli upptäckt, men jag har svårt att hitta någon rimlig alternativ förklaring. Dessutom, att någon skulle "placera" en handske där i efterhand verkar väldigt långsökt, speciellt om MGM ligger bakom det hela. Hon har med största sannolikhet varit där.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det hänger ihop. Det är så man kan hitta försvunna dvs genom att söka spår. Polisen hävde avspärrningen alldeles för snabbt. Det tror jag de har begripit så här i efterhand.

Det vet vi, i efterhand. Men fokus när de gjorde den första genomsökningen var att hitta LH själv, inte ledtrådar till hennes försvinnande.
2015-06-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han har än så länge ingen känd direkt koppling till caféet vad jag känner till. Bröderna har dock omvittnat stirrat på tjejerna ifrån ladan, det har jobbat på cafébyggnaden och frun i trion städar på caféet, det känns som ett hetare spår.

Har städat på cafét förra sommaren, dock inte denna -- vad jag vet.
2015-06-20, 23:55
Medlem
Detta måste vara planerat och utstuderat. Alltså ingen slump. Att de två misstänkta GM skulle suttit och planerat detta tillsammans och sen genomfört mordet kånns långsökt. GM måste ha någon form av psykisk störning och om ena brodern skulle börja prata om att mörda någon borde den andra dragit öronen åt sig och talat honom till rätta. MGM har jobbat och skött sig i ett par år utan några våldsdåd tidigare.

Misstänker det är någon som stått och smygit bakom ladan och hoppat fram precis när Lisa ska kicka igång mopeden. Just i det ögonblicket är hon försvarslös. Det har därefter tagit några minuter innan GM verkligen är säker på att hon är död. Nästa steg är att GM förstör telefonen att sända ut signaler.

Mycket möjligt att Lisa skrivit på sociala medier om att söndagen var jobbdag samt något om att resan skett med moped. Detta har gett GM möjlighet att planera.

Slutsatsen blir att det är någon i hennes vänlista på sociala medier med psykopatiska drag som ligger bakom detta.

Motivet är svårspekulerat men kanske en osmidig avvisning triggat igång något hos fel person.

Nu har vi omständigheterna att hon hittades i ladan på AJ:s ägor vilket riktar misstankar mot letterna. Att tre tidigare ostraffade personer klarar tiga om dessa vidriga gärningar i två veckor känns för otroligt. Polisen bör ha grillat dom rejält. Framför allt kvinnan.
2015-06-20, 23:56
Medlem
JaneDoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Han er ladugårdsförman, hos Blomberg Egendom

Tiden på ett av hans inlägg på en kompis fb gör honom ju antingen väldigt intressant, eller totalt ointressant, beroende på vart han var när han skickade det...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in