Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 13:50
Medlem
krackelerars avatar
Det kommer med största sannolikhet att visa sig att flickan blivit bortförd och sannolikt utsatt för sexuella övergrepp,
kanske varit vid liv några timmar, ev. hållits fången något dygn innan hon dödats.
Sannolikt av ena brodern, kanske bägge samarbetat med detta.
De blev överrumplade och rädda av den snabba och massiva sökinsatsen därför vågade de inte transportera bort kroppen för dumpning i tex. någon sjö.
De hoppades att de skulle klara sig, väntade på att sökinsatsen skulle mattas av och då göra sig av med kroppen.
Kanske de hade planer på att få kroppen "att gå upp i rök" på platsen, det finns många sätt om man har tillgång till div. maskiner och kemikalier att få en kropp att försvinna.
Motivet är givetvis sexuellt, flickan var en skönhet öststatarna i halvfyllan inte kunde motstå, de har givetvis tittat på tjejerna som jobbat på kafét med lystna blickar, iaktagit dem på avstånd.
Den här flickan var för mycket för dem.
Den äldre broderns fru är inte vacker, Lisa var mycket vacker, den yngre brodern hade frun kvar i Litauen.
Mordet sker för att dölja våldtäkten eller försöket till våldtäkt, ett avskyvärt brott täcker man upp genom att begå det allra värsta i hopp om att kunna gå fri och fortsätta som om inget hänt.
Jag är rätt säker på att Litauerna är skyldiga, återstår att se hur grisigt detta har varit och vad de har utsatt flickan för.
Begåvningsreserven på FB kan mala vidare, ni kan återkomma då ni har facit som kommer att likna det jag skrivit.
My five cents.

Tillägg:
Har aldrig någonsin läst så mycket skit som i den här tråden, trodde i min enfald att det var åldersgräns på FB.
2015-06-21, 13:51
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Snälla kom inte med källkritik på et diskussionsforum. Vad är källan? Att ägarinnan och hennes kollegor som jobbat med henne i 6 veckor inte märker av hur hon ör i humöret? Kanske höll hon skenet uppe för dom? Uppgiften var ju att gäster hade upplevt att LH bettet sig avvikande inte att att kolloegorna lr ägarinnan märktmdet. Läser du ens vad som står? Min comeback mot ditt otrevliga inlägg blir om du ens har grundläggande läsförståelse? Sen är väl du själv en random flashbackanvändare? Eller?
I varenda intervju med medarbetarna och caféägarinnan så hävdar de att hon var lika glad som vanligt och ingen hade märkt av att något skulle vara fel. Väg sen detta mot de uppgifter en flashbackanvändare kommer med, att gäster(i plural) har upplevt henne konstig. Det är alltså inte endast en gäst som denna användare har förhört sig med utan denna tycks sitta på uppgifter att flera gäster har upplevt henne konstigt. Är det trovärdigt?

Utifrån dessa mycket tunna uppgifter fantiserar du ihop en historia om att Lisa skulle lagt ut 13-klippet på youtube för att förvarna om sitt självmord 13 dagar senare, sagt hej då till sina kollegor den aktuella dagen, lämnat sina tillhörigheter vid mopeden, gått längs vägen och slängt grejer till höger och vänster och sen slängt sig framför en bil.

Två bröder sitter häktade på sannolika skäl misstänkta för mord. Brottsrubriceringen är mord. Det finns ingenting av det du och jag känner till i nuläget som tyder på självmord och ändå sitter du och fantiserar ihop den mest makalösa historia och väljer ut endast den "fakta" som passar dig och frånser allt som talar emot.
2015-06-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Snälla kom inte med källkritik på et diskussionsforum. Vad är källan? Att ägarinnan och hennes kollegor som jobbat med henne i 6 veckor inte märker av hur hon ör i humöret? Kanske höll hon skenet uppe för dom? Uppgiften var ju att gäster hade upplevt att LH bettet sig avvikande inte att att kolloegorna lr ägarinnan märktmdet. Läser du ens vad som står? Min comeback mot ditt otrevliga inlägg blir om du ens har grundläggande läsförståelse? Sen är väl du själv en random flashbackanvändare? Eller?

Du verkade trovärdig ett tag, men nu har du skjutit över målet. Vad vill du?

Jag blir fundersam över dina inlägg än en gång, för det verkar som du är arg! Vem är du arg på och varför förklenar du brottsoffret?

Varifrån kommer dina förmedlade iakttagelser om hur LH betett sig?
2015-06-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du menar alltså att bröderna inte var anställda på Martorp vid tillfället för Lisas försvinnande, intressant i så fall. Då bör de inte heller ha nycklar till byggnaderna kan jag tycka.

EDIT; Med tanke på att grisar finns i byggnaden så kan jag ha en viss förståelse för att någon polis menar att det inte var en trevlig syn, eller hur han nu uttryckte sig, vågar knappt spekulera i vilket skick man hittade kvarlevorna.

Bröderna hjälpte till med ronovering på gården där man fann Lisa. Så här kan en foderautomat se ut:

http://www.dba.dk/gris-1-stk-foderautomat/id-1001875299/billeder/1/
2015-06-21, 13:54
Medlem
Var finns citatet där polismannen uttalar sig om hur det ska ha sett ut på fyndplatsen?
2015-06-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Finns det ett videoklipp där cafepersonalen kallar Lisa vid namn? Har hitintills inte hört någon nämna Lisa vid namn och tycker det är mer än underligt.

Anledningen är att när intervjun gjorde så var Lisas namn INTE offentligt, därför dom inte säger hennes namn.
2015-06-21, 13:55
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Att LH var normal efter att bråkstaken varit på caféet är egentligen inte det intressanta här, utan det är vad den störige mannen gjorde sen. Det här måste polisen kolla upp, av alla lösa boliner som farit omkring i medierna och här så är den här uppgiften det hetaste spåret tycker jag.
Jo mitt inlägg vänder sig mot de som argumenterar för självmordsteorin. Att flickan hade varit konstig den aktuella dagen för att hon ämnade att ta livet av sig efter arbetspasset. Den konstige kunden har polisen säkert kollat upp. Detta är dock tidiga artiklar och i senare artiklar påstås det att denna störige kund inte existerade. Vilket är märkligt.
2015-06-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Jag har inte hunnit med att läsa hela tråden.

Snacket som går här på Kinnekulle är att det är den yngre litauiske mannen som mördat henne.
Ladan hon hittades i, innehåller grisar och de har skötts om som vanligt hela veckan, och djuren har även fått mat och halm under tidsperioden avspärrningarna varit där. Den gården ägs inte av AJ.
Bröderna har hjälpt till med renovering även på den gården

Tråkigt att privatpersoner hängs ut som presumtiva mördare.

Vi får vänta på svaren på alla våra frågor, meningslöst att sitta och spåna.

När du skriver "har hjälpt till" menar du då "har" som i att de har hjälpt till innan de blev häktade eller menar du ännu längre tillbaka? Frågan är intressant för det kan betyda att de har haft tillgång till ladan vid mordet eller inte haft det. Om man nu överhuvudtaget låser lador på landsbygden men det bör man väl göra förmodar jag.

Vet du vem som är ansvarig för att ge grisarna mat?
2015-06-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Att bröderna är ostraffade betyder inte att dom inte begått brott innan. Brottsuppklarings statistiken i Litauen är nog inte speciellt hög.

Helt rätt.

Kan det ha varit så att Lisa hölls som sexslav i några timmar/dygn innan hon blev mördad/dog av skadorna?

Kan den ena brodern ha tagit henne själv först för att sedan låta sin andra bror också våldta henne och hjälpa till att städa undan osv? Frun kom på allt. Frun kanske placerade ut sakerna...?

Det är intressant att de båda bröderna överklagar men frun låter bli.................
2015-06-21, 13:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En sak som borde diskuteras mer i tråden är det besynnerliga med Lisas utspridda tillhörigheter.
För mig indikerar det att någon ville att Lisa skulle bli hittad, GM eller någon som anade oråd.

Mest troligt är väl ändå att det är GM som lagt ut prylarna.
Då vill jag hävda att det sannolikt inte är någon som har anknytning till gården, utan GM vill bara få oss att tro det.

Det kan röra sig om någon från trakten men inte det absoluta närområdet. GM kände till att kaféet stängde kl 18 och troligen också att Lisa åkte moped, annars är allt en ren slump och det förefaller så osannolikt.

Därför bör man söka efter GM bland de allra närmaste (kolleger, vänner) eller bland kafébesökarna samma dag, typ. Ju närmare stängningsdags desto mer misstänkt besökare o.s.v.

Man kan också misstänka att GM deltagit i sökandet och då rekognoserat var kroppen lämpligast kunde dumpas (om GM inte redan hade kännedom om faciliteterna kring gården), därefter läggs sakerna ut som leder till att hon hittas.

Om det är så att bröderna inte jobbade på Martorp så faller det mystiska med att de skulle ha lämnat ett pärlband av spår fram till sin egen ytterdörr. Jag har varit inne på det tidigare har jag för mig, att fynden leder förbi stenhuset, det gjordes ett fynd till mellan stenhuset och Martorp. Gärningspersonen har kanske inte alls försökt rikta fokus mot bröderna utan det slumpade sig som så att gärningspersonen dumpade Lisas tillhörigheter på väg mellan caféet och Martorp.

Det kan finnas ett fynd som gärningspersonen har lagt ut medvetet för att rikta fokus mot bröderna och övriga som jobbar i ladan vid caféet, nämligen handsken.

Rätt logiskt tycker jag, att begå ett brott vid caféet och därefter göra sig av med tillhörigheter längs med flyktvägen som råkar gå förbi brödernas bostad. Gärningspersonen var förmodligen stressad och misstaget som gjordes var att ta en av de kortaste och snabbaste vägarna till Martorp.

Om Martorp inte ägs av AJ och bröderna inte jobbar där så finns det faktiskt ingen direkt koppling mellan bröderna och Martorp, det gör att gärningspersonen kan fått för sig att kopplingen ladan vid caféet och Martorp inte kan göras, således säkert att dumpa kroppen i en stallbyggnad invid en väg som leder förbi Martorp.

Vad tror ni?
2015-06-21, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Bröderna hjälpte till med ronovering på gården där man fann Lisa. Så här kan en foderautomat se ut:
http://www.dba.dk/gris-1-stk-foderautomat/id-1001875299/billeder/1/

Citat:
Ladan hon hittades i, innehåller grisar och de har skötts om som vanligt hela veckan, och djuren har även fått mat och halm under tidsperioden avspärrningarna varit där. Den gården ägs inte av AJ.

Det har dementerats av en person i tråden att Martorp har grisar - det skulle enbart finnas nötkreatur där.
Så vad är det korrekta?

Vart kommer uppgiften från att hon hittades i en lada och vilken av byggnaderna ska det då vara på gården?
2015-06-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det ser verkligen inte ut som en gård med grisstall, snarare ett litet hus med garage.

Jag vill helst undvika att spekulera i alltför makabra scenarier med så lite på fötterna, men skulle det nu vara så att det är på värsta möjliga sätt och det finns grisar på den större gården, så är det väl inte så konstigt om en... låt oss säga förberedelseplats, skulle kunna vara ett stenkast därifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in