Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 23:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravsvans
Detta undrar jag med. Några tankar:

* Det enklaste: om hon var så bra klädd att hon klarade att köra moped i blåsten så klarade hon nog ca. 10 minuter sittandes på en parkerad moped. Och när man kollar telefonen och skickar SMS blir lätt "bara 2 min" till 10.

* Hon kan ha gått till ladan för vindskydd? (Några i tråden säger att hon i så fall borde ha kört till ladan... Då leder väl denna tanke till slutsatsen att GM körde tillbaka mopeden.)

* Hade hon något mer än påsen med sig? En handväska eller ryggsäck? I så fall kan tänkas att hon ägnat någon minut åt att leta efter något (exv. mobilen, handskarna och/eller nycklarna till mopeden).

Varför köra till ladan för skydd fast hon smsat att hon skulle åka hem? Om det var för kallt att köra så skulle pappan med all säkerhet komma och hämta henne.

Om hon körde till ladan, varför stoppade hon då inte in kassen i förvaringsdelen på mopeden? Kassen stod ju vid mopeden när pappan hittade mopeden.

Det vore riskabelt av GM att köra mopeden och lämna fingeravtryck, DNA och ev klädfibrer på den.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-20 kl. 23:45.
2015-06-20, 23:44
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Kan vara så, dock tycker inte jag att det känns jättetroligt. Mer troligt om vädret var bättre kanske.
Men fortfarande konstigt att en eventuell GM skulle vänta 10 minuter.

Att GM skulle köra tillbaka mopeden och ställa hennes påse brevid ter sig extremt osannolik. Vad hade GM att tjäna på det? Risk för att bli upptäckt skulle dessutom vara för stor.

Det finns vad jag vet inget som säger att hon skulle ha något mer med sig. Och varför skulle hon ha en påse om hon hade en väska eller ryggsäck?
Om det var så att GM körde tillbaka mopeden kan det vara för att GM har anknytning till ladan och inte ville att något skulle hittas där, alternativt för att GM inte tänkte klart och rationellt.

Vad gäller påsen är det kanske jag som tänkt fel - har hela tiden föreställt mig en plastpåse. Ingen har väl nycklar i en plastpåse. Många tjejer har dessutom inte nycklar, telefon, etc. i fickorna, utan i en handväska. Dock kan det för allt jag vet ha varit någon rejälare sorts påse av tyg.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Nej, inte ordagrant i artikeln, det var journalistens egna ord. Men denne bör ju ha fått det mer eller mindre ordagrant från advokaten. Annars borde ju denne betonat att det inte finns någonsomhelst teknisk bevisning överhuvudtaget som pekar mot de misstänkta.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2753120-mordmisstankta-i-lisa-fallet-ska-forklara-sig?ref=yfp

Tack. Av artikeln verkar det som om det är den yngre broderns advokat som talar om svag teknisk bevisning:

Lillebroderns advokat har tidigare i veckan överklagat tingsrättens beslut att om att 31-åringen ska vara häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Detta mot bakgrund av polisens svaga tekniska bevisning.

Så möjligen finns det viss teknisk bevisning mot honom, men inte mot den äldre brodern, vars advokat påstod att det saknades grund för häktning på sannolika skäl.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Typ av BMW?

Ingen aning.
Ingen bilbilder på facebooksiden
Legger linken her igjen, uten stavefeil denne gangen
https://www.facebook.com/christo**er.ber**ren2/about
Les hva han arbeider med og hvor....
2015-06-20, 23:45
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Han er ladugårdsförman, hos Blomberg Egendom
Bor han i Hällekis då? Eller Skövde?
2015-06-20, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Tror du har kollat på polackens fb, han som var fb-mgm innan litauerna uppdagades.

Nej, jag har tittat på rätt namn enligt häktningsdokumentet på sidan ett i den här tråden. Om det är vederbörandes Youtubekonto kan jag dock inte avgöra vilket jag också säger att jag är osäker på, men det stämmer med namnet och jag hittar inte många med det namnet när jag googlar. Som sagt, jag hänger inte upp mig så mycket på detta, skrev ju också annat i inlägget.
2015-06-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej. Men smset gick till pappan. Tror de flesta GM som skickar ett fejkat sms skickar det till mamman.

Det kan bero på. En gärningsman kanske skickar till mamman. En gärningskvinna kanske skickar det till pappan. Faktum är att de som senast sett Lisa i livet är hennes arbetskamrater. Där brukar utredare starta.
2015-06-20, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I så fall betyder det att polisen gjort ett dåligt arbete och kan missat mycket. I vilket fall är det ett skumt "upphittande" som har skiftat lite i beskrivning. Det säger något.

Kanske, kanske inte. När man letar efter en person som fortfarande kan vara vid liv, men kanske ligger metvetslös, är det viktigare att det går fort än att man letar efter andra bevis.
2015-06-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Bor han i Hällekis då? Eller Skövde?

BC bor i Trolmen, 5 km från Blomberg
2015-06-20, 23:48
Medlem
SleepaZs avatar
Svartsjuk pojkvän som hon dissat, brukar väl vara det främsta skälet till mord?
Tillvägagångssättet att sprida hennes grejer ger mig en förnimmelse om att det rör sig om en ung person.
2015-06-20, 23:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Ingen aning.
Ingen bilbilder på facebooksiden
Legger linken her igjen, uten stavefeil denne gangen
https://www.facebook.com/christo**er.ber**ren2/about
Les hva han arbeider med og hvor....

Han har än så länge ingen känd direkt koppling till caféet vad jag känner till. Bröderna har dock omvittnat stirrat på tjejerna ifrån ladan, det har jobbat på cafébyggnaden och frun i trion städar på caféet, det känns som ett hetare spår.
2015-06-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Angående spekulationer om ett eventuellt inbrott som gått fel:
Nej, det är inte troligt. Om en inbrottstjuv har pejl på stället och vet att det stänger klockan 18.00 så har denna bra mycket mer säkerhetsmarginal än 20-30 minuter. Och varför inte vänta tills det blir natt?

Jag tycker det är alltför mycket som är alltför märkligt och motsägelsefullt i detta fallet. När (om?) det någonsin får sin lösning kan vi nog bli ganska förvånade.

Påminner mig lite om när man har problem med bilen:
Stora fel är enkla att hitta men små fel är svåra att hitta.Tillämpar man den principen i ett kriminalperspektiv och ser alla "stora" saker överallt men inte lyckas hitta rätt GM eller få bra ledtrådar trots ett riktigt smörgåsbord av detaljer så måste man anse att det stora egentligen är många små saker som det är svårt att få grepp om.

Jag är oerhört spänd på om de hittar några spår i brödernas bil eller några spår på fynden eller BO från någon av bröderna. Gör de inte det så blir det fan liv i luckan.

Kanske vet man att ägarinnan kommer och hämtas kassan kring 18:30?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in