Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ja, han utgår endast från statistik. Han hänvisar inte något hur den statistiken ser ut. Vem trodde att Haga-mannen var en våldtäktsman? En barnförälder. Hade GW fått frågan om han trodde Haga-mannen var en våldtäktsman hade han till 99 % sagt nej. För det är definitivt inte urtypen för att begå den sorters brott.

Det är bevisligen så att de misstänkta är bevandrade i området och att de var i en verkstad 100 m från kroppen. Om det är så att polisen var tvungen att bryta upp för att komma in i boden (media säger att kroppen hittades där) så är det personer med nycklar som placerat kroppen där. Då är det begränsat med folk som kan ha gjort det.

Skulle kroppen hittats på någon annanstans på gården ( gödselbrunn ?) så säger det också att det är folk i närheten, som är bevandrad i området, som är involverade.

Dessa omständigheter gör att snaran dras åt för de misstänkta. DNA-analyserna från Lisas kropp är inte färdiga. Där kommer säkert den tekniska bevisningen att stärkas.

GW är rolig att lyssna på och hans program är sevärt men man skall ta hans teori med en nypa salt.

Spår i området och definitivt fyndplatsen minskar drastiskt antalet möjliga banemän, det hade varit betydligt knivigare om hon hittats mitt ute i ingenstans av någon bärplockare eller hundägare långt från platsen hon försvann. Jag har hela tiden varit inne på att det har utförts av någon som kan området som hand i handske och väcker ingen särskild uppmärksamhet då personen bor eller jobbar i området.

Tittar man på den klassiska triangeln, platsen för försvinnandet - fynd (mobil delar) - fyndplats av offret så finns t.o.m. bostaden inom den triangelytan. Denna yta och angränsade områden lär man söka av nogsamt om man fortfarande saknar tillhörigheter från offret eller söka efter MP om man inte tror sig ha den redan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Åklagare är människor och inte maskiner. "Objektivitetsprincipen" är alltså mer eller mindre godtyckligt som med alla mänskliga handlingar. Det är därför det finns granskning.
Åklagaren i detta fallet har själv sagt att det inte fanns mer bevis men att han ändå välde den högra misstankegraden. "Objektivt"?
Dessutom kräver ditt resonemang att rådmän ( dvs även han som klantat sig i detta fallet) ska ha stor integritet. Det har inte alla.

Ja, all rättsvetenskaplig forskning jag sett (en hyggligt betydande del) menar på att människor som jobbar inom rättsväsende är helt andra saker också: musikälskare, musikhatare, rasister, invandrare, filantroper, uttråkade med sitt jobb, och allt annat mänskligt, och det lämnas inte hemma när man går till jobbet alls så mycket som många inbillar sig. Att förlita sig "positivistiskt" på det här viset är ett misstag. Rätten är inget mekaniskt urverk, det är en mellanmänsklig process, fylld med alla problem som ingår däri.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 15:26.
Medlem
En fråga:

Hur exakt kan rättsmedicin slå fast tidpunkten för då hon avled? På timmen, dagen, eller dygnet etc?
Medlem
Även om tekniska bevisningen är tunn mot dessa personer men misstankarna i övrigt starka, så vore det tjänstefel att inte försöka få dom häktade.
När analysen av den tekniska bevisningen är färdig så kommer de häktade antingen åtalas eller frias.

Yppandeförbud tycker jag i sig inte är så märkligt, då de grunder de har för häktningen troligen är sådant som dom inte vill gå ut med. Detta utifall den tekniska bevisningen friar de häktade och ny(a) GM ska hittas.
2015-06-17, 15:25
Medlem
Utöver de häktade...Har polisen andra misstänkta eller kör de all in på dessa tre? Har de sagt något om det? Fy fan, vad pinsamt om man slösat bort flera dagar på oskyldiga medan den riktiga GM är där ute någonstans...
2015-06-17, 15:25
Medlem
Oavsett vem/vilka som är GM så skulle det naturligtvis vara stressande att se det stora pådraget.

Dock tycker jag ändå att det fanns gott om tid att dumpa tillhörigheterna på ett bättre sätt än det som det gjordes på, även om man är stressad.

Men när allt kommer omkring kan det också vara som någon skrev, att om så mycket pekar på att någon är skyldig, så kan det föreligga att så är fallet.
2015-06-17, 15:26
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Bara en liten teori tidsangivelser från mig
20:30 Nu finner man henne (och vet du vad jag tror att dom var så in I helvete dumma så dom har tagit bilder BO på vad dom presis gjort I verkstaden.
(och detta Finns I mobilen) den beslagtar man givetvis vid gripandet.
Ja, sån kan man ordlägga sig , om man inte är riktigt med vill säga.
Husrannsakan kan alltid ske vid gripande, ingen åklagare behöver kontaktas, han blev heller inte kotaktad före kl 01.30 på natt till lördag.

Mobiltelefoner är teknisk bevisning, och de har INGEN teknisk bevisning säger åklagaren. De har INTE rätt att hålla tillbaka bevisning som man har i en häktesförhandling.

Hitta något annat forum , ett demensforum kanske passar?
Medlem
Jag har (fortfarande) inte svaret, för mig, på varför.
Känns så främmande att två bröder, gifta med barn, utan brottsregister, skulle helt plötsligt på väldigt kort tid mörda en okänd 17 årig flicka.

Jag har personligen flertalet gånger arbetat på samma ställen som gästarbetande män från öst..
Om man får generalisera och ev vara lite fördomsfull, skulle jag säga att dessa män har alla varit trevliga, glada, respektfulla och lite reserverade i början.
Men de har även varit flirtiga med oss "tjejer" på ett väldigt barnsligt sätt... Som 12 åriga pojkar ungefär, tar mössan och kastar bort den, jagas lite på kul, vattenkrig, kittlas och liknande saker..

Ett scenario lika trovärdigt som något annat kan ju vara att de träffade Lisa bakom fiket och började prata, de hade träffats förr och de var trevliga och flirtiga som ovan och när Lisa ska åka ska de skoja lite och det går fel.
Nu är det väl kanske inte så vanligt att folk tex bryter nacken för att den blir lite skojsamt knuffad, men det kan ju varit så att det går fel någonstans, något som från början var oskyldigt..

Å andra sidan skulle väl en normal person ringa ambulans om det sker en olycka, men om man tänker på vad deras Mor sa om att de var oroliga för att bli anklagade just för de var litauer, kan ju kanske vara en orsak till att de får panik...
Fast varför skulle de då ta med henne och gömma henne, istället för att bara fly platsen och låte henne ligga kvar.. Panik då kanske?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det var ett exempel...
Man häktas inte på sannolika skäl misstänkt för grovt skyddande av brottsling utan belägg... så sluta nu! Något har hänt som gjort att kvinnan gripits, som sagt, jag gav ett exempel, jag vet inte hur de kom fram till misstanken mot henne!

Och om man inte kan dessa språk, hur fan funkar deras arbetsdagar då?!
Skitsnack att de inte kan göra sig förstådda på iaf Engelska!

Nej, de vet nog inte själva hur de kom fram till misstanke mot henne. Hon är häktad på lägre misstankegrad än de andra så åklagaren hade nog inte så mycket på fötter. Hon är säkert häktad för att man ska kunna förhöra henne under en längre tid och jämföra med brödernas förhör. Säkerligen kommer hon snart släppas.

Om de, mot förmodan, kan några få ord på svenska och engelska under lunga former för att klara jobbeskrivningen så är inte det samma sak som att förstå vad en hotfull polis säger, som kanske både skriker och pratar fort. Men lägg gärna fram källa på att dessa kan engelska och svenska!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonix
Kan du länka en källa på din kaffegrej?

De har nog inte ett skit på dem det är därför de inte säger något och snart kommer det komma ut och de som har skött det kommer få skämmas ordentligt medans mördaren är ute på fri fot.

Snuten står nog med huvudet i sanden.

"Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
En fråga:

Hur exakt kan rättsmedicin slå fast tidpunkten för då hon avled? På timmen, dagen, eller dygnet etc?

Antagligen inte ens på dygnet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
En fråga:

Är enkelt, de tittar på fluglarver, och hur stora de blivit.
Om det inte hittas fluglarver så är det väldigt kort tid sedan döden
http://polistidningen.se/2007/08/larver-avslojar-hur-lange-lik-varit-liggande/

Sen finns det likstelhet också, rätt så mycket som gör att man kan avgöra exakt när en person bragts om livet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in