Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 15:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Rubriceringen blev fel för att domaren råkade uttrycka sig lite konstigt:
http://sla.se/skovde/2015/06/17/fel-rubricering-vid-mordhaktning

Jo,, jag har läst det och kan bara citera mig själv i inlägget du citerade:

"Dagens uttalande av domaren låter som ett typiskt press-svar och beskriver inte egentligen vad som beslutades i Tingsrätten."

Alltså jag avser påstå att en rådman de facto använder ordet "delaktighet" (skuld) istället för den direkta benämningen (misstanke), vilket han korrigerar i media dagen efter. (även protokollfört)
Media-artiklar ändrar dock inte det faktum att det var den benämningen han använde direkt, efter alla förhandlingar var klara.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-17 kl. 15:15.
2015-06-17, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är lite märkligt att GW uttalar sig trots att han inte har en susning om vilka bevis som finns.
Men han är ju lite mediekåt och får väl en summa pengar av expressen för att snacka om vad statistiken brukar säga om mordfall.

Ja, han utgår endast från statistik. Han hänvisar inte något hur den statistiken ser ut. Vem trodde att Haga-mannen var en våldtäktsman? En barnförälder. Hade GW fått frågan om han trodde Haga-mannen var en våldtäktsman hade han till 99 % sagt nej. För det är definitivt inte urtypen för att begå den sorters brott.

Det är bevisligen så att de misstänkta är bevandrade i området och att de var i en verkstad 100 m från kroppen. Om det är så att polisen var tvungen att bryta upp för att komma in i boden (media säger att kroppen hittades där) så är det personer med nycklar som placerat kroppen där. Då är det begränsat med folk som kan ha gjort det.

Skulle kroppen hittats på någon annanstans på gården ( gödselbrunn ?) så säger det också att det är folk i närheten, som är bevandrad i området, som är involverade.

Dessa omständigheter gör att snaran dras åt för de misstänkta. DNA-analyserna från Lisas kropp är inte färdiga. Där kommer säkert den tekniska bevisningen att stärkas.

GW är rolig att lyssna på och hans program är sevärt men man skall ta hans teori med en nypa salt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut inte, men det finns fler omständigheter som talar för att de inte har med saken att göra sett till normalfallet.

Till exempel inte vanligt att en gärningsperson lägger ut ledtrådar som ett pärlband från platsen för försvinnandet via sin ytterdörr och vidare till det döda brottsoffret.

Är det inte troligare att man på grund av den stora uppståndelsen på platsen haft begränsad rörlighet men ändå försökt leda uppmärksamheten bort från den gård där BO återfanns? Man kan ha blivit överraskade av det stora pådraget och därför agerat på ett sådant sätt för att polisens och MPs sökande ska bedrivas åt ett annat håll.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte alls, menar bara att om det skett en miss i utredningen nu kommer den riktige mördaren kanske gå fri, men har det skett en miss ska givetvis inte under några omständigheter de som nu misstänks få sota för det. Men det förändrar inte omständigheten att den riktige mördaren kan komma att slippa sona för sitt brott.

Just det. Det mentala fönstret för att det kan finnas annan GM stängs lättare när det finns gripna som rättsväsendet gärna vill ska vara de rätta. Det är en stor fara. Med tanke på att bevisningen inte hade stärks och att misstankegraden ändå höjdes finns det anledning till oro. Lägg därtill detta märkliga yppandeförbud som bara hjälper polis/åklagare - inte sanningen.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Varför i helvete ljuger dom om dom skulle vara oskyldiga??
Vem ljuger om vad? Var konkret, berätta exakt vad som ljugits om.
2015-06-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Under en ev rättegång där man har massa indicier typ "MGM befann sig 100 meter från liket utan att kunna ge en god förklaring till det", samt upphittade cigarettpaket och skoavtryck men inget DNA som kan binda litauerna till LH - isåfall går det väl knappast att döma för mord?

Nu är det ju inte så att dessa tre är dömda. De häktas så att förundersökningen kan få pågå ifred. OCH att, ifall de är skyldiga, inte skall kunna avvika eller försvåra utredningen på annat sätt. Som det är nu så har indicier pekat på att dessa två bröder KAN vara skyldiga. Det finns ännu så länge ingen teknisk bevisning. Själv är jag tveksam om de häktat rätt människor. Jag skulle leta efter en kille mellan 17 och 21 år som känner Lisa och som bor i närheten av caféet eller i hennes eget bostadsområde/skola.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Varför i helvete ljuger dom om dom skulle vara oskyldiga??

Bra poäng, om jag inte hade haft något somhelst att göra med gärningen (kidnappning/mord)
skulle jag lagt fram ALLA kort på bordet, även de som eventuellt talade emot mig! Blixtsnabbt!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hur vet du att kvinnan ljugit för polisen? Kom ihåg att dessa MGM inte kan svenska och att det helt enkelt kan ha blivit språkförbistringar. Om bröderna gjort detta så tror jag knappast de går hem till den enes fruga och frågar om hon vill skydda dem och undanröja bevis.

Självklart fortsätter polisen sitt arbete och självklart blir det så att de antingen hittar bevis eller så gör de det inte. Med tanke på att de så fort bestämt sig för att rikta in sig på dessa MGM så är det stor risk att de är ute och cyklar och inte kommer hitta några bevis mot dessa MGM. I vart fall inte mot allihop. Men framtiden får utvisa.

Jag vet inte, men om man häktas för skyddande av brottsling så är en lögn snabbaste slutsatsen!
Ena brodern har jobbat i Sverige i två år, han måste iaf kunna snacka engelska, gissar att han även kan göra sig förstådd på svenska.
Den andra brodern har jobbat här i ett år, och lär också kunna engelska!
Hur har de kommunicerat när de fått sina uppgifter i sitt arbete?
Språkteorin går bort snabbare än kvickt!
Frun kanske är lite sämre på språken, men om en polis kommer och visar ett frågande ansikte samtidigt som han säger ett namn eller "husband" eller "only you?" varpå hon skakar på huvudet så är det rätt så övertygande.

Sen vet vi inte var männen greps, de kanske gömde sig under sängen? Då är det ytterligare ett bevis.
Medlem
Jag ifrågasätter starkt att 90% av häktningar skulle leda till dom. Finns det någon källa?

Citat:
Ca 180 000 brott ledde till beslut om åtal, vilket motsvarar knappt 13 % av de anmälda brotten. Ca 75 000 åtalsbeslut resulterade i fällande dom i tingsrätten, vilket motsvarar drygt 40 % av åtalen (Brå, 2011, 15).

Nu har ju inte häktning hänt i alla de fallen, men dessa tillhör kategorin allvarliga brott och då lär det vara vanligt med häktning.
Medlem
Jag kanske är helt fel ute men jag kan tänka mig att det genom tiderna har funnits flertalet fall där mycket bevis talar emot en GM, där det dessutom visat sig att GM befunnit sig i närheten av en fyndplats utan att kunna förklara varför, men ändå friats senare efter häktning.

Sedan har vi fallet OJ i USA. En person som uppenbarligen var skyldig men ändå friades.
Medlem
En teori finns det någon kille i Lisas ålder i byn som sticker ut och hävdar sig kanske bråkig Adhd brukar droger? Eventuellt som har en massa rasistiskt hat inom sig? Ingen som kollat upp misstänkta eventuella Gm i byn via Lexbase?
2015-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Vem ljuger om vad? Var konkret, berätta exakt vad som ljugits om.

Deras MAmma sa att dom satt och drack kaffe klockan 18.30.. hade detta STÄMT så hade dom varit fria nu, det är uppenbarligen SKITSNACK.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in