Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 12:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Jag kan egentligen inte förstå motivet överhuvudtaget. De dödar en tjej, enligt åklagaren har de haft möjlighet att värdera situationen och trots det tagit livet av henne. Men varför? I dagens jävla samhälle har alla män tillgång till nätet (och hur många alternativa sexfantasier som helst) om man vill dra en handtralla. Jag kan inte förstå denna vilja att fysiskt röra vid en tjej när straffet leder till ett väldigt långt fängelsestraff för våldtäkt eller till livstids fängelse, dessutom genomfört på hemmaplan i närheten av hus och hem och en uppenbar risk att bli uppmärksammad av vittnen och därmed hamna än djupare i skiten.

Inget stämmer för fan. Är de gripna bara inavlat korkade? Svar tack!
Även om det du skriver är sant, så förekommer våldtäkter, det är ett faktum. Det behöver inte bero på inavel, och de gripnas skuld är inte fastställd.
2015-06-21, 12:24
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
OK, mitt minne kan svika mig angående "senaste dygnet". Det kan vara ett par dygn sedan någon postare skrev något i den stilen. Som jag minns det var det en postare som skrev så. En enda postare. Tills vidare lägger åtminstone jag den infon till "obekräftade och inte särskilt sannolika uppgifter".

Jag vet inte...han kanske fikade ensam?
2015-06-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Menar att tre personer troligtvis inte planerar sådant tillsammans. I så fall är det nog en ensam gärningsman. Eller två. Inte kvinnan, som du hade med i teorin.

Du har rätt i det. Men samtidigt vet ingen hur sammansvetsade de är, om de har något som helst respekt för andra människor, eller hur långt de är villiga att gå för att få stanna och jobba, alternativt begå brott i Sverige som ger högre inkomster. Kvinnor har i många avseenden mindre makt än män och de kan ha övertygat henne.
Medlem
Personligen tror jag inte ett dugg på att detta är på något vis planerat, eller att första moppeturen har med saken att göra.
Tillfället gör tjuven, och detta är ett ögonblicksinfall.
Långa komplicerade konspirationsteorier tror jag inte på.
Någon, dock med mycket god lokalkännedom, och ev. träffat BO tidigare, fick en flipp där och då.
Denne någon har också full koll på vem man ska försöka utmåla som syndabock.
För allas skull hoppas jag att det är rätt personer som sitter. Men jag tror inte att så är fallet.

Fanns ingen pojkvän har kunnat konstateras runt 1000 ggr i tråden. Moppen fungerade och är testad av så väl far som polis, har väl också konstaterats runt 1000 ggr.
Nyckeln i ladan= trådsanning.

F ö tycker jag inte att det är konstigt att det är tyst i tråden om BO.
Hon var 17, hennes vänner borde vara i samma ålder. Förhoppningsvis har de föräldrar som håller koll att de inte fläks ut itidningarna, OM det är så att GM är på fri fot.
Dessutom är det väl 18-årsgräns på FB (även om många inte håller sig till den).

Sen har jag en fundering kring det här med att polisen var så säkra på att hon fanns inom 500 m. Har de hittat skor? För hur långt tar man sig barfota i terrängen? Eller vad gör att man inte är mer än 500 meter bort?
Senast redigerad av julusa 2015-06-21 kl. 12:41.
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Hmm känns som bitarna börjar falla på plats för min del. Den märkliga videon, prylarna man hittat, inläggen här om att LH hade försvunnit självmant enligt hennes vänner osv...

Det jag baserat scenariot på är att mobildelarna är hittade på samma avstånd som det tar att gå från kafét till mobildelarna.

Scenario:
Det tar slut mellan LH och hennes ex. LH blir djupt deprimerad av detta och försöker vinna tillbaka exet. Vi vet alla hur kärlek kan påverka oss i ung ålder. LH beatämmer aig för att livet inte är värt att leva. Hon lägger upp filmen 13 med nedräkningen för hon har bestämt sig för att ta sitt liv om 13 dagar. Nedräknaren hämtad från en släktings företagssida till LH?

Ingen uppmärksammar filmen. LH får tyvärr utföra sin handling. tjejerna slutar jobba och låser och åker iväg. Alla utom en. LH som sitter kvar och samlar mod några minuter. Sen skickar hon sms till sin pappa. Väljer sen att gå längs vägen för att hoppa framför nästa fordon som kommer. Efter ca 5 min kastar hon ringen som är kopplad till exet. Ytterligare ett par minuter går och ser ett fordon som kommer och bestämmer sig där och då för att nu är det dags.

GM som är den som råkar ut för självmordet får panik och försöker gömma undan kroppen i sitt chocktillstånd. Resten vet vi.

Din s.k. teori faller tycker jag iom. att MGM är häktade för mord.
Man häktar inte för mord om det inte är uppenbart mord och man ev. kan misstänka olycka.
2015-06-21, 12:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag vet inte...han kanske fikade ensam?
Självklart. Men min poäng är att det är en enda anonym postare som har kommit med denna info. Ingen av hennes kollegor har nämnt det till massmedia. Ingen annan gäst tycks ha läckt detta till massmedia.
2015-06-21, 12:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har sökt på dina inlägg i tråden, och du verkar insatt i vad som händer i området kring mordet, mer än andra. Kan inte du sammanfatta dina synpunkter?

Jag har tills du redogjorde för AJ och andra personer i Lisas krets, varit övertygad om att rätt gärningsmän blivit häktade, men nu vet jag faktiskt inte längre.

Kan Lisa har följt med sin baneman frivilligt, utan onda aningar?

Min tanke är att hon sitter på motorcykeln klar för att bege sig hemåt, och blir tilltalad av någon, lämnar nyckeln i låset för det är bara ett ögonblicks samtal eller hjälp någon ber henne om.

Jag läste någonstans att seriemördare och andra brottslingar brukar be sina offer om hjälp av något slag, som vägbeskrivning, fixa punktering, låna telefon, hitta en bortsprungen hundvalp osv. Jag har uppfattat att det inte finns några tecken på våld vid den lämnade moppen, och det gör mig fundersam.

Den typen av agerande brukas av organiserade gärningsmän, och de måste inte bo nära brottsplatsen. En person som inte bor i omedelbar närhet till brottsplatsen men ändå har en anknytning till säteriet, kan det vara ett alternativt uppslag till bröderna? Notera också att gärningsmannen inte har efterlämnat några kända spår på försvinnandeplatsen.

Inga kända tecken på våld bakom caféet kan ju tyda på att gärningspersonen inte har behövt bruka våld för att få med sig Lisa, han har tagit kontrollen verbalt?

Kanske var det här du läste det.

Källa:
http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf s.22-23
2015-06-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vad skulle målet med detta mord vara?

Agg mot Lisa?
Agg mot /Pappan/caféägaren/AJ/Litauerna?
Egen tillfredsställelse, våldtäkt, lustmord, psyksjuk?
Ekonomiskt motiv, lejd mördare, rån, utpressning?
Relationsdrama, avvisad, brädad, olyckligt kär?
Politiskt motiv, minska invandring?
Fel brottsoffer?
Tysta Lisa?
Olycka, vållande?

Relationsdrama som urartat lägger jag min röst på. Förövaren kan vara en svartsjuk kvinna. Flera inblandade som känner varandra väl, och absolut tillhörande runt omkring Blomberg rent geografiskt.
Jag kan ju inte skriva rakt ut vem jag misstänker. Men gillar inte caféet, deras hemsida och de som uttalat sig i media.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Eller kanske just därför...för att de inte hade fått fullt betalt. Vad vet jag? Kanske väntade AJ på EU:stödspengar för att kunna betala dem...
Om man inte får ut de pengar man kommit överens om är man lurad, klart att bröderna inte skulle fortsatt jobba om de inte fått betalt. Normalt att man får ut den månaden man jobbat, speciella fall om det är beting och allt inte är verifierat att det kan dröja något längre. Eller om det är överenskommet att ett visst arbete ska utföras och det blir tvist om det är utfört enl. överenskommelse. Att AJ skulle ha haft innestående för massor med arbete som är utfört är inte en möjlighet. HAde AJ inte betalt hade litauerna lämnat för länge sen.
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Det jag baserat scenariot på är att mobildelarna är hittade på samma avstånd som det tar att gå från kafét till mobildelarna.
Kan du förklara detta tydligare?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har sökt på dina inlägg i tråden, och du verkar insatt i vad som händer i området kring mordet, mer än andra. Kan inte du sammanfatta dina synpunkter?

Jag har tills du redogjorde för AJ och andra personer i Lisas krets, varit övertygad om att rätt gärningsmän blivit häktade, men nu vet jag faktiskt inte längre.

Kan Lisa har följt med sin baneman frivilligt, utan onda aningar?

Min tanke är att hon sitter på motorcykeln klar för att bege sig hemåt, och blir tilltalad av någon, lämnar nyckeln i låset för det är bara ett ögonblicks samtal eller hjälp någon ber henne om.

Jag läste någonstans att seriemördare och andra brottslingar brukar be sina offer om hjälp av något slag, som vägbeskrivning, fixa punktering, låna telefon, hitta en bortsprungen hundvalp osv. Jag har uppfattat att det inte finns några tecken på våld vid den lämnade moppen, och det gör mig fundersam.

De hade ju tagit hand om en kattunge (och Lisa hade själv en katt) och hon var djurvän. De skulle förklara varför hon gick över vägen och in i ladan möjligtvis, men varför mörda henne?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
menar du att PC for runt på 3 st ATV samtidigt ???
det fanns alltså 2 st ytterliga som for runt på 4 hjulingar i området

My bad, har inte hunnit dricka upp HELA koppen med morronkaffe och läste för fort.
Har läst i tråden att pappans vänner var ute på 4hjuling. Om det stämmer vet jag ej, men stämmer dte är det säkert dom

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in