Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag har sökt på dina inlägg i tråden, och du verkar insatt i vad som händer i området kring mordet, mer än andra. Kan inte du sammanfatta dina synpunkter?
Jag har tills du redogjorde för AJ och andra personer i Lisas krets, varit övertygad om att rätt gärningsmän blivit häktade, men nu vet jag faktiskt inte längre.
Kan Lisa har följt med sin baneman frivilligt, utan onda aningar?
Min tanke är att hon sitter på motorcykeln klar för att bege sig hemåt, och blir tilltalad av någon, lämnar nyckeln i låset för det är bara ett ögonblicks samtal eller hjälp någon ber henne om.
Jag läste någonstans att seriemördare och andra brottslingar brukar be sina offer om hjälp av något slag, som vägbeskrivning, fixa punktering, låna telefon, hitta en bortsprungen hundvalp osv. Jag har uppfattat att det inte finns några tecken på våld vid den lämnade moppen, och det gör mig fundersam.
Den typen av agerande brukas av organiserade gärningsmän, och de måste inte bo nära brottsplatsen.

En person som inte bor i omedelbar närhet till brottsplatsen men ändå har en anknytning till säteriet, kan det vara ett alternativt uppslag till bröderna? Notera också att gärningsmannen inte har efterlämnat några kända spår på försvinnandeplatsen.
Inga kända tecken på våld bakom caféet kan ju tyda på att gärningspersonen inte har behövt bruka våld för att få med sig Lisa, han har tagit kontrollen verbalt?
Kanske var det här du läste det.
Källa:
http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf s.22-23