Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
En fråga:

Hur exakt kan rättsmedicin slå fast tidpunkten för då hon avled? På timmen, dagen, eller dygnet etc?

Dygnet oftast...i allla fall i det här läget. Man undersöker hur långt olika kända kemiska processer kommit, tar hänsyn till förvaringen, kollar larver etc.
2015-06-17, 15:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Men det är ett intressant inlägg att advokoaten menar att det är alldeles för lätt för åklagaren att häkta folk.

Jo det är många som har den åsikten och det finns visst belägg för det. Vi vet inte heller om rådmannen ifråga gjorde rätt som häktade de misstänkta igår. Det enda jag sagt är att en omständighet som talar för att utredningen var stark var att rådmannen fattade sitt beslut snabbt utan att behöva fundera under särskilt lång tid, att jämföra med kvinnans häktning där han satt och grubblade i 17 minuter. Nu tar jag det som positivt eftersom jag har förtroende för rådmän, det vore givetvis anmärkningsvärd om han gjorde en slentrianmässig bedömning och häktade av det skälet, men vågar inte tro på att han skulle våga det, inte i det här målet...

Av egen erfarenhet kan jag vidare säga att flertalet av de häktningar jag satt på ledde till fällande domar. Det kan emellertid ha varit en tillfällighet varför jag, likt du, är intresserad av lite statistik i frågan.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 15:30.
Medlem
angladotters avatar
Eftersom det har sagts att det var alldeles för kallt och blåsigt för att bröderna skulle ha kunnat sitta ute och dricka kaffe vid 18.15 (som deras mamma uppger) vill jag bara påpeka att det inte alls var så dåligt väder.

Vi har vår sommarstuga drygt sju mil från Blomberg och visst blåste det lite, nio m/sek för att vara exakt, men det var 15 grader varmt i skuggan och solen sken fram alltsomoftast (samma väder som i Blomberg - jag har kollat). Vi satt ute och drack eftermiddagskaffe i lä vid femtiden och det var hur skönt som helst.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Kriminellt belastade i regionen? Någon?
Finns i tråden om du söker.
2015-06-17, 15:29
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Åklagare är människor och inte maskiner. "Objektivitetsprincipen" är alltså mer eller mindre godtycklig som med alla mänskliga handlingar. Det är därför det finns granskning.
Åklagaren i detta fallet har själv sagt att det inte fanns mer bevis men att han ändå välde den högra misstankegraden. "Objektivt"?
Dessutom kräver ditt resonemang att rådmän ( dvs även han som klantat sig i detta fallet) ska ha stor integritet. Det har inte alla.

Även om det vore så illa att rådmannen gör misstag krävs som sagt inte prövningstillstånd i hovrätten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonix
Kan du länka en källa på din kaffegrej?

De har nog inte ett skit på dem det är därför de inte säger något och snart kommer det komma ut och de som har skött det kommer få skämmas ordentligt medans mördaren är ute på fri fot.

Snuten står nog med huvudet i sanden
.

Håller med dig i det du skriver. Om så är fallet har polisen också lyckats förstöra livet för tre individer.
Medlem
Kan hon haft en jobbig typ efter sig som hon avvisat gång på gång till slut slog det över för Gm. Kanske en diagnos eller liknande som gör att han inte kan lägga band på sig. Sedan tänker han att sprider jag ut allt runt utlänningarna som jobbar här så får de skulden. Som jag sagt innan kolla upp misstänkta i omgivningen på Lexbase är det en med Adhd så brukar de vara fixerade. Många är dessutom motor intresserade.
2015-06-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Eftersom det har sagts att det var alldeles för kallt och blåsigt för att bröderna skulle ha kunnat sitta ute och dricka kaffe vid 18.15 (som deras mamma uppger) vill jag bara påpeka att det inte alls var så dåligt väder.

Vi har vår sommarstuga drygt sju mil från Blomberg och visst blåste det lite, nio m/sek för att vara exakt, men det var 15 grader varmt i skuggan och solen sken fram alltsomoftast (samma väder som i Blomberg - jag har kollat). Vi satt ute och drack eftermiddagskaffe i lä vid femtiden och det var hur skönt som helst.

Finns dock vittnesmål om att det blåste rätt så hårt den dagen. 7 mil är en lång sträcka, kan blåsa kuling så pass långt bort och ändå vara vindstilla där man befinner sig!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jo det är många som har den åsikten och det finns visst belägg för det. Vi vet inte heller om rådmannen ifråga gjorde rätt som häktade de misstänkta igår. Det enda jag sagt är att en omständighet som talar för att utredningen var stark var att rådmannen fattade sitt beslut snabbt utan att behöva fundera under särskilt lång tid, att jämföra med kvinnans häktning där han satt och grubblade i 17 minuter. Nu tar jag det som positivt eftersom jag har förtroende för rådmän, det vore givetvis anmärkningsvärd om han gjorde en slentrianmässig bedömning och häktade av det skälet, men vågar inte tro på att han skulle våga det, inte i det här målet...

Av egen erfarenhet kan jag emellertid säga att flertalet av de häktningar jag satt på till fällande domar, det kan emellertid ha varit en tillfällighet varför jag, likt du, är intresserad av lite statistik i frågan.

Du verkar jobba vid en bra tingsrätt. Men tingsrätterna i Sverige har dessutom olika bra rykten och olika bra resultat.
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Funderar på de olika fynden som gjorts. Förutom handsken i ladan ser det ut som om de alla ligger intill småvägarna som ligger utmed åkrarna. Det har tidigare i tråden skrivits om ett släp som har undersökts, nu vet jag inte om det enbart är en trådsanning. Om inte, kan det vara så att efter det att Lisa slogs ner och att hon slogs ner kan bero på att hon utsattes för något hon satte sig emot, eller för att hon såg något hon inte borde ha sett och att hon därefter förde väsen, tilldrog sig uppmärksamhet, så att hon därför måste tystas.

Så en eller två gärningsmän tystar henne på något sätt så att hon blir medvetslös eller dör, i vilket fall om det här med släpet stämmer kan de då för att det var enklast med tanke på att hon var medvetslös/död bara slängt henne på släpet och sedan farit runt på dessa småvägar och letat och funderat på var de lämpligast kan förvara Lisa.

Det är inte känt vilka alla fynden är, men två av fynden är delar av iPhonen och de väger inte så mycket, om de andra fynden är något liknande, alltså vad gäller vikt kan de ha skakats av från släpet under dess färd mot gården där hon hittades?

Man kan väl tänka sig att GM inte ville bli påkommen med en medvetslös/död Lisa och därför hade en hög hastighet med släpet och att vägarna inte är så jämna. Så släpet for lite hit och dit.

Om man tittar på var fynden gjorts och var Lisa sen hittades kan det tyda på att de for runt och förmodligen i en stark stress inte visste var de skulle förvara henne, letande och diskuterande för att till slut komma på det.

Det skulle kunna förklara de lite märkliga placeringarna av fynden. Att någon medvetet skulle slänga ifrån sig vissa utvalda saker från Lisa är ju bara bortanför korkat.

Sen när de väl har hittat ett ställe och placerat Lisa där och säkert också diskuterat med varann om vad som är bäst att göra och den ena har kanske förbannat den andre. Kort sagt det tog sin tid. Men när allt är klart har de upptäckt att det fattas saker, eller att de redan under färden sett att det farit av saker från släpet och därför sökt leta efter dem. Det är svårt att minnas vad man gjort under stark stress så de kanske inte ens minns exakt färdväg och sökningen kom igång rätt snart efter Lisas försvinnande, så deras misstänkta beteende som uppmärksammades av MP kan ha varit att de sett dem leta efter saker. Kanske rentav hittat vissa av Lisas saker som därför påträffades på dem av MP. Därav att de blev häktade och att det var så bråttom med att få dem anhållna.
2015-06-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Visst är det så. MP:s största insats någonsin samt en av polisen i Skaraborgs största insatser någonsin. Inte fan hade någon väntat sig ett sådant enormt pådrag.

Detta glömmer folk bort när de kommer med sina teorier om att GM inte har varit smarta och därför kan det absolut inte vara en eller båda av bröderna.

Pappan dök ju upp bara 1.5-2 timmar efter dottern försvann och sen kommer en massa poliser och militärer. De har ju fan inte hunnit göra någonting för att undanröja bevis eller kropp innan sökandet dragit igång.

De hade mest troligtvis tagit henne till arbetsplatsen där hon hittades samma kväll. Inte fan törs de hålla på röra sig när det är så mycket folk och söker så hon har nog legat där sen hon dog(förhoppningsvis just efter hon försvann).

Mobildelar + skal var fynden vi fick veta om efter vägen. Sånt man förstör och slänger omgående. Var ju ganska jämna mellanrum så man kan nog anta att GM förstörde telefonen och kasta ut i farten. Det var ju en liten omväg och inte raka vägen till arbetsplats/boende och GM trodde det var nog.

Har ingen tvivel på att teknisk bevisning kommer att sätta dit bröderna.
2015-06-17, 15:31
Medlem
PierreochThomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Kriminellt belastade i regionen? Någon?

Jag undrar också om någon tagit reda på om det finns någon/några kriminellt belastade i området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in