2015-06-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tycker ttsp resonemang är logisk.

För det första vet vi ju inte när domedagen ska komma. Organisationen JV har kanske fel i att "man kan se tecknena" och att domedagen är nära förestående, men NT säger ju att man ska hålla sig på alerten oavsett.

Den intressanta frågan tycker jag är vad de första kristna grupperna gjorde "efter bibeln".
Finns det nåt i NT som faktiskt råder oss att inte vara apokalyptiska?
De breven jag läst och såklart Upp. säger att vi snart kan vänta oss Jesus återkomst. Jag undrar när kyrkan officiellt övergav denna uppgivna mentalitet och började fundera på kristendomens expansion.

Tvärtom tycker jag ttsp har en hoppfull och positiv mentalitet. Dvs att även om rörelsen har fel (och det har den ju allt som oftast...) så håller han sig ändå till budskapet.

Egentligen konstigt att man kan tro på en rörelse som OFFICIELLT förklarar -- på fullaste allvar -- att "nu är det dags"!! (jag syftar på ffa 1975) Hur kan en rörelse komma på att göra något så idiotiskt?

Det är för att du som många andra som avfallit från Jv på grund av att Jv haft fel, inte förstår dom viktigare, andliga tingen i bibeln.

Dom som förstod dom viktigare andliga tingen var inte så upphetsade av 1975, utan tog det med jämnmod, och dom hade rätt, medan dom som hetsade upp sig och målade upp storslagna bilder blev besvikna, och senare började får ett agg och började motstå Jv helt och hållet.

Dom var inte helt enkelt andligt balanserade. Och dom fortsätter att vara obalanserade i sitt motstånd här på Flashback, där dom överdriver allt som Jehovas vittnen säger och gör.
Citera
2015-06-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är för att du som många andra som avfallit från Jv på grund av att Jv haft fel, inte förstår dom viktigare, andliga tingen i bibeln.

Detta kan kanske missförstås, det jag menar är alltså inte att du avfallit, utan du som dom som avfallit inte förstår dom viktigare, andliga tingen i bibeln.

Att det finns viktigare saker i livet än att förlita sig på vad andra säger och gör.
Citera
2015-06-16, 22:12
Medlem
qbits avatar
Citat:
Har du lust att svara på min fråga?

Citat:
... Om föräldrar till en missbrukare inte vill umgås med barnet, menar du att det är social utfrysning/mobbing? Är det inte tvärtom missbrukaren som mobbar föräldrarna?
...

Om föräldern väljer att inte umgås med, ha kontakt med eller hälsa på sitt barn är det per definition social utfrysning från föräldrarnas sida. Men som jag redan svarat i #1672, så kan jag ha förståelse om en förälder väljer att frysa ut sitt barn som misshandlar dem. Det är föräldrarnas beslut huruvida de vill frysa ut eller fortsätta att umgås med ett sådant barn, inte upp till en religiös sammanslutning ala JV att kräva av föräldrarna.

Men istället för att diskutera obskyra analogier, kan du förklara följande: På vilket sätt anser du att barn som t.ex. lämnar sitt JV-medlemskap ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Eller om ett barn som är medlem hos JV men väljer att byta religion, t.ex. bli katolik, på vilket sätt menar du på att barnet ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Om du inte kan förklara detta, är din ovanstående analogi irrelevant.

En annan sak som gör mig nyfiken: Låt oss anta att X skulle komma i kontakt med JV i tonåren och välja att bli medlem i JV, och att Y (som är förälder till X) anser att deras barns val är ett misstag i livet eller att barnet redan medlem i Y's kyrka och därför betraktar det ett svek mot deras religion.

Skulle du tycka att det vore oetiskt av Y att socialt frysa ut sitt barn genom att inte umgås med, ha kontakt med eller t.o.m. vägra hälsa på sitt barn, för att genom detta försöka utöva påtryckningar på sitt barn att lämna JV? Eller anser du att det vore oetiskt av hela släkten att frysa ut X? Eller ser du inga etiska problem med ett sådant beteende?
Senast redigerad av qbit 2015-06-16 kl. 22:32.
Citera
2015-06-16, 22:22
Medlem
Citat:
Jag tycker ttsp resonemang är logisk.

För det första vet vi ju inte när domedagen ska komma. Organisationen JV har kanske fel i att "man kan se tecknena" och att domedagen är nära förestående, men NT säger ju att man ska hålla sig på alerten oavsett.

Den intressanta frågan tycker jag är vad de första kristna grupperna gjorde "efter bibeln".
Finns det nåt i NT som faktiskt råder oss att inte vara apokalyptiska?
De breven jag läst och såklart Upp. säger att vi snart kan vänta oss Jesus återkomst. Jag undrar när kyrkan officiellt övergav denna uppgivna mentalitet och började fundera på kristendomens expansion.

Tvärtom tycker jag ttsp har en hoppfull och positiv mentalitet. Dvs att även om rörelsen har fel (och det har den ju allt som oftast...) så håller han sig ändå till budskapet.

Egentligen konstigt att man kan tro på en rörelse som OFFICIELLT förklarar -- på fullaste allvar -- att "nu är det dags"!! (jag syftar på ffa 1975) Hur kan en rörelse komma på att göra något så idiotiskt?

Efter 1975 var man noga med att säga att 1975 var en "möjlighet"....men adventister och sedermera JV har gillat att räkna biblisk kronologi. Man håller t e x fortfarande kvar vid 1914, även om utgångspunkten 607 f Kr har visat sig vara fel......även om JV förnekar denna felaktighet.

Men TTSP gör en miss ytterligare...JV har en lära om "generationen"...d v s att det generation som upplevde 1914 inte ska dö ut innan slutet kommer. Om TTSP öppnar för decennier och sekler måste generationsläran ändras eller strykas.

Mycket tyder på att man tog bort apokalyptiken runt mitten av andra århundradet....då hde man väntat på Jesus i mer än hundra år.....och inget hade hänt. Andra petrusbrevet som är skrivet vid den tiden öppnar för långa tider med talet om att tusen är är som en dag för Gud.
Citera
2015-06-16, 22:30
Medlem
Citat:
Detta kan kanske missförstås, det jag menar är alltså inte att du avfallit, utan du som dom som avfallit inte förstår dom viktigare, andliga tingen i bibeln.

Att det finns viktigare saker i livet än att förlita sig på vad andra säger och gör.

Haha, jag kanske har avfallit.
Du kan kalla mig avfälling, det är inget jag tar personligt när det kommer från ett JV.

Men det är kul att läsa dina kommentarer.
Citera
2015-06-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om föräldern väljer att inte umgås med, ha kontakt med eller hälsa på sitt barn är det per definition social utfrysning från föräldrarnas sida. Men som jag redan svarat i #1672, så kan jag ha förståelse om en förälder väljer att frysa ut sitt barn som misshandlar dem. Det är föräldrarnas beslut huruvida de vill frysa ut eller fortsätta att umgås med ett sådant barn, inte upp till en religiös sammanslutning ala JV att kräva av föräldrarna.

Ok, du tycker att det handlar om att "frysa ut", men du svarar inte om det handlar om mobbning, det har jag frågat dig flera gånger nu.

Kan du svara på denna fråga: Om ett barn misshandlar sina föräldrar på grund av att den håller på med droger, menar du att föräldrarna mobbar barnet om föräldrarna inte längre orkar eller vill ha social kontakt med barnet?

Som jag har sagt så uppfattar jag ordet "utfrysning" som mobbing, och jag är övertygad om att dom flesta drar den parallellen, men inte du tydligen? Du anser alltså att "social utfrysning" kan vara befogat i vissa lägen, och inte är något att förkasta?
Citera
2015-06-16, 22:39
Medlem
Citat:
Du kan kalla mig avfälling, det är inget jag tar personligt när det kommer från ett JV.

Fast du har ju inte per definition "avfallit", eftersom du aldrig varit ett döpt Jehovas vittne, eller har jag fel?
Citera
2015-06-16, 22:50
Medlem
Citat:

Vad roligt att du tycker det är kul, men du har inte svarat på flera av mina inlägg nu, är det för att du tar mina inlägg som ett skämt, eller är det för att du är svarslös?

Om du tar mina inlägg som ett skämt så kanske det är bättre för mig strunta att svara dig? Så som du har struntat svara mina inlägg?
Citera
2015-06-16, 22:53
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ok, du tycker att det handlar om att "frysa ut", men du svarar inte om det handlar om mobbning, det har jag frågat dig flera gånger nu.

Utfrysning är inte exakt samma sak som mobbing, även om utfrysning kan vara en metod som används för att mobba en person och därför ibland används synonymt. (1)

Citat:
Kan du svara på denna fråga: Om ett barn misshandlar sina föräldrar på grund av att den håller på med droger, menar du att föräldrarna mobbar barnet om föräldrarna inte längre orkar eller vill ha social kontakt med barnet?

Nej

Citat:
Som jag har sagt så uppfattar jag ordet "utfrysning" som mobbing, och jag är övertygad om att dom flesta drar den parallellen, men inte du tydligen?

Se (1)

Citat:
Du anser alltså att "social utfrysning" kan vara befogat i vissa lägen, och inte är något att förkasta?

Utfrysning är inte nödvändigtvis förkastligt. Däremot anser jag att det är förkastligt av en religiös sammanslutning att kräva av föräldrar att frysa ut ett barn som är medlem men som t.ex. väljer att byta religion, eller att lämna sitt medlemskap.

-----------------------------------------------------

Så, nu är det din tur att vara på mina frågor i #1698:

På vilket sätt anser du att barn som t.ex. lämnar sitt JV-medlemskap ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Eller om ett barn som är medlem hos JV men väljer att byta religion, t.ex. bli katolik, på vilket sätt menar du på att barnet ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Om du inte kan förklara detta, är jämförelsen med barn som misshandlar sina föräldrar irrelevant.

En annan sak som gör mig nyfiken: Låt oss anta att X skulle komma i kontakt med JV i tonåren och välja att bli medlem i JV, och att Y (som är förälder till X) anser att deras barns val är ett misstag i livet eller att barnet redan medlem i Y's kyrka och därför betraktar det ett svek mot deras religion.

Skulle du tycka att det vore oetiskt av Y att socialt frysa ut sitt barn genom att inte umgås med, ha kontakt med eller t.o.m. vägra hälsa på sitt barn, för att genom detta försöka utöva påtryckningar på sitt barn att lämna JV? Eller anser du att det vore oetiskt av hela släkten att frysa ut X? Eller ser du inga etiska problem med ett sådant beteende?
Citera
2015-06-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Utfrysning är inte nödvändigtvis förkastligt.

"Social utfrysning" kan alltså vara befogat och nyttigt i vissa sammanhang?

Ja eller nej?

"social utfrysning" är alltså inte ett negativt ord i vissa situationer, utan är positivt och bra i vissa sammanhang?
Citera
2015-06-16, 23:14
Medlem
Citat:
Vad roligt att du tycker det är kul, men du har inte svarat på flera av mina inlägg nu, är det för att du tar mina inlägg som ett skämt, eller är det för att du är svarslös?

Om du tar mina inlägg som ett skämt så kanske det är bättre för mig strunta att svara dig? Så som du har struntat svara mina inlägg?

Vad är det NU jag ska svara på?

Jag gissar att du vill ha läxförhör på mig som ni gör i era häften...
Gör som du vill. Jag svarar på det jag känner för att svara på. Vad du gör är upp till dig.
Citera
2015-06-16, 23:18
Medlem
Citat:
Fast du har ju inte per definition "avfallit", eftersom du aldrig varit ett döpt Jehovas vittne, eller har jag fel?

Er definition av att "avfalla" är nog bara intressanta för er själva....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in