2015-06-15, 19:47
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde vitlökssås i lördags. Creme fraiche, vitlöksklyfta, örtsalt och buljongpulver. Hur länge kan den tänkas hålla? Är det hållbarheten som står på creme fraiche-burken som gäller?
Citera
2015-06-15, 20:31
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gjorde vitlökssås i lördags. Creme fraiche, vitlöksklyfta, örtsalt och buljongpulver. Hur länge kan den tänkas hålla? Är det hållbarheten som står på creme fraiche-burken som gäller?
Det borde det vara. Kan väl dock bli kortare om den fick stå framme länge vid en bjudning eller vad du nu gjorde. Jag skulle förvarat den i en burk med tät-slutande lock.
Citera
2015-06-16, 08:46
Medlem
Citat:

Förvara i kyl under plastfolie eller i burk med lock. Är säkerligen okej att käka så länge den inte luktar eller smakar konstigt.
Citera
2015-06-16, 21:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Skulle påstå att direkt du börjar tafsa på creme fraiche sjunker hållbarheten men hur mycket beror på vad du gjort med den, till exempel stoppa ned en sked du slickat på tillför mängder med bakterier.
Citera
2015-06-17, 00:17
Medlem
Marwolaeths avatar
Hej!
Köpte för ett tag sen ett kilo fläskfilé och av ett dumt missförstånd blev den lämnad på köksbänken över natten. Den har sedan legat i kylen i typ 2 dagar. Öppnade den nu, luktade på den och slängde in den i frysen.
Nu är det så att mitt luktsinne är helkonstigt (kan bl.a inte känna lukten av kattpiss) och jag har alltid tyckt att rå fläskfilé luktar illa. Går det att på nått sätt att beskriva hur skämt fläsk luktar? Alla säger "du märker om det är fel på det" men om jag tycker det luktar illa när det är färskt?
Bäst-före-datumet är den 26:e.
Citera
2015-06-17, 02:07
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Hej!
Köpte för ett tag sen ett kilo fläskfilé och av ett dumt missförstånd blev den lämnad på köksbänken över natten. Den har sedan legat i kylen i typ 2 dagar. Öppnade den nu, luktade på den och slängde in den i frysen.
Nu är det så att mitt luktsinne är helkonstigt (kan bl.a inte känna lukten av kattpiss) och jag har alltid tyckt att rå fläskfilé luktar illa. Går det att på nått sätt att beskriva hur skämt fläsk luktar? Alla säger "du märker om det är fel på det" men om jag tycker det luktar illa när det är färskt?
Bäst-före-datumet är den 26:e.
Har du varit på en marknad i ett utvecklingsland någon gång? Köttavdelningarna där brukar lukta som halvskämt kött. Det är väl det bästa jag kan komma på för att jämföra med något. Det går liksom inte att beskriva lukten men det stämmer väldigt bra med det vedertagna "du känner av det om det är dåligt". Enligt din beskrivning så är det bara att käka köttet utan problem. Men det beror lite på hur pass färskt det var när du hämtade det i butiken...
Citera
2015-06-17, 14:00
Medlem
Köpte mig en kebabrulle vid 18 igår kväll. Efter att ha ätit 2/3 av den så täckte jag den öppna delen med folie och fortsatte glo på film, somnade dessvärre innan den åkte in i kylen. När jag luktar på den luktar den kebabrulle, fast sval.

Äta eller inte äta? (Var rätt kyligt i rummet under natten förövrigt)
Citera
2015-06-17, 15:10
Medlem
Liveintheflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NudityMiles
Köpte mig en kebabrulle vid 18 igår kväll. Efter att ha ätit 2/3 av den så täckte jag den öppna delen med folie och fortsatte glo på film, somnade dessvärre innan den åkte in i kylen. När jag luktar på den luktar den kebabrulle, fast sval.

Äta eller inte äta? (Var rätt kyligt i rummet under natten förövrigt)

Ät!,ska inte vara någon fara
Citera
2015-06-17, 15:56
Medlem
GolfWangs avatar
Asså vafan köpte köttfärs igår men nu går den ut idag. förpacknigsdag 16/6 bäst före datum 17/6. skämtar dom med mig? ska det verkligen vara så? stod ingenting om kort hållbarhet hur länge brukar köttfärs hålla är det alltid bara en dag?
Citera
2015-06-17, 16:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
Asså vafan köpte köttfärs igår men nu går den ut idag. förpacknigsdag 16/6 bäst före datum 17/6. skämtar dom med mig? ska det verkligen vara så? stod ingenting om kort hållbarhet hur länge brukar köttfärs hålla är det alltid bara en dag?
Var det butiksmald färs, dvs. sådan som inte är packad i "skyddsgas", så brukar det bara vara en eller två dagars hållbarhet.
Citera
2015-06-17, 17:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang

Det är helt normalt för butiksmald färs. Den håller 1-2 dagar.
Citera
2015-06-17, 20:21
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är helt normalt för butiksmald färs. Den håller 1-2 dagar.

Som sagt, helt normalt. Ta med den till en icabutik så packar de gärna om med nytt datum.

http://www.svd.se/ica-fuskar-med-dat...ng-pa-kottfars
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18795833.ab
http://www.expressen.se/nyheter/nya-...i-ica-butiker/
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/om...ottfars-pa-ica
http://www.svd.se/ica-butiker-anmals...ar-gamla-varor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in