Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 16:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Har sagt det innan och säger det igen, finns noll logik i att gå och placera ut saker så som de gjorde jag tror STARKT på att de fått ngn slags summa pengar(stor summa för dem) för att göra detta. Godsägaren och sonen MÅSTE utredas och de gör förmodligen det också, vem vet kanske missvisar polisen bara oss alla för de har erkänt att de hade ngn inblandning i att dumpa saker/ta hand om kroppen för att sedan slå till mot godsägaren eller sonen + de måste kolla vad godsägaren gjorde -92 också...Tror inte man börjar mörda(om han nu har gjort det) vid den åldern...Kan också försökt skydda sin son som varit dömt för sex brott osv eller vad folk skrev här inne.

Skulle inte förvåna mig alls om polisen vet mkt mer än de säger om andra möjliga gärningsmän för normala personer agerar inte på det sättet och går och slänger ut saker osv och sen en annan sak jag tänkte på...Hittade inte godsägaren handsken typ 1 timme efter eller något sådant? Kanske är helt borta och det var mkt längre efter men så isåfall en helt random söndagskväll RÅKAR han gå in i en random lada som inte fanns mkt i och "råkar" hitta en handske? Vid den tiden ska en 79åring typ vara i sängen(om det nu var runt 20 tiden).
Han informeras av fadern eller av polisen att Lisa försvunnit, givetvis kliver han ut och börjar leta, rätt osmakligt kasta skit på lantbrukaren utan någon substans öht.
Sen har 79 åringar olika fysisk status, en del är halvdöda andra pigga som mörtar.
2015-06-15, 16:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Har sagt det innan och säger det igen, finns noll logik i att gå och placera ut saker så som de gjorde jag tror STARKT på att de fått ngn slags summa pengar(stor summa för dem) för att göra detta. Godsägaren och sonen MÅSTE utredas och de gör förmodligen det också, vem vet kanske missvisar polisen bara oss alla för de har erkänt att de hade ngn inblandning i att dumpa saker/ta hand om kroppen för att sedan slå till mot godsägaren eller sonen + de måste kolla vad godsägaren gjorde -92 också...

Skulle inte förvåna mig alls om polisen vet mkt mer än de säger om andra möjliga gärningsmän...
Nu finns det dock uppgifter om att åklagaren vill höja misstankegraden till "sannolik" på de/den anhållna. Tror du han hade gjort det om scenariot varit enligt dina spekulationer?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelotard
Det är ju bara att sätta sig ner och räkna på statistiken. Hur många blir överfallsvåldtagna och därefter mördade varje år? (Tips: du behöver inte båda händerna om du räknar på fingrarna. Jag har inte siffran framför mig men jag tror till och med att du klarar dig med tummen.) Hur många blir ihjälkörda? (Tips: hundratals.)

ca 110 kvinnor mördas varje år av män (var tredje vecka dödas en kvinna av sin parner).. sexmord är ju ganska svårt att bevisa eftersom dom flesta mord sker av kvinnans partner som hon bor med (pojkvän/make/sambo) och hur kan man bevisa att hon våldtagits precis innan mordet? Eller att hon haft sex av egen vilja tidigare på dagen. Jag tror det är svårt att bevisa.
Men sexmord som sker utanför hem av okänd GM är nog inte så vanligt nej.

Ungefär 7000st våldtäkter sker varje år. ca 40% sker på allmän plats ca 26% i hemmet. + ca 1000st män var misstänkta för våldtäkt 2008. Sen vad statistiken säger om sexmord vet jag inte ens om det finns.
Medlem
Det där att den riktiga mördaren skulle planterat ut spår som leder till litauerna är direkt en historia hämtad ut böcker eller filmer, det händer inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Rånmord av BO (mycket vanligt med guld ringar, örhängen, halsband på tonårstjejer)
Vad tror ni om det?

Jag tror på att 2 GM åker fram med bil och lyfter in henne i vanen därav inga spår av våld vid moppen då 2 stora byggjobbare lätt lyfter en 17 årig tjej. Handsken i ladan däremot?
2015-06-15, 16:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ifall som dessa brukar rättsväsendet se till att man får till en mord-dom trots att det inte riktigt finns utrymme för det i lagboken. Med "fall som dessa" menar jag de som får extremt mycket mediaintresse och där det finns ett ordentligt tryck från allmänheten att straffa förrövarna.

Kolla på Anna Lindh eller Malexandermorden som exempel.

Mijailo Mijailović dömdes till livstid för mord på Anna Lindh trots att han dels helt uppenbarligen led av en mycket allvarlig psykisk sjukdom vilket diskvalificerar honom från en fängelsedom. Sedan var det också ganska uppenbarligen dråp och inte mord han gjorde sig skyldig till eftersom han inte planerat dådet, inte hade något motiv samt beslutade sig för handlingen impulsivt samt i ett förvirrat tillstånd. Hade BO inte hetat Anna Lindh så hade Mijailović fått ett par år på psyk för dråp. Tänk dig om han huggit ner en rumänsk tiggare istället för Anna Lindh under exakt samma förutsättningar. Formellt ska det inte spela någon roll men vi vet alla att både straff och brottsrubricering hade varit något helt annat.

Vid Malexandermorden dömdes tre personer till livstid för mord trots att vi vet att endast en av dem dödade de två poliserna. De dömdes för att ha agerat "i samförstånd" men detta finns det egentligen inga bevis för. Dessutom är det även här enligt lagboken dråp man gör sig skyldig till när man i panik skjuter ner två poliser under en biljakt. Enligt lagboken är det i vilket fall helt uppenbart att alla tre borde ha friats helt och hållet eftersom det inte går att fastslå vilka som gjorde vad och med vilka avsikter.

Jag ser risken som extremt liten att förövarna i just detta fall skulle kunna komma undan med annat än mord även om man kanske skulle kunna argumentera för vållande eller dråp på de grunder du och andra användare tar upp här.

Du har fel. "Mord" kräver inte planering för att uppsåtsrekvisitet ska vara uppfyllt. När Mihalovic efter ett slumpartat sammanträffande med Lindh upprepade gånger stöter en kniv i brösthöjd så är det så att han bör inse att konsekvensen av detta är att det föreligger rätt stor sannolikhet att hon kan avlida. Även om han har mycket bristande kunskaper i anatomi.
2015-06-15, 16:30
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Pga hjälmen är det fullt rimligt att det inte finns blod från LH.

Bilen och bucklan, det är det vi behöver. Om det faktiskt är en buckla på bilens motorhuv kommer jag betrakta det här som flashackiärt uppklarat.

Japp, vi måste få se bilen. Någon som kan länka en bild på bilen?
2015-06-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men vill minnas att du får tag på FUP hos den tingsrätt som har hand om ärendet. Om det är Skövdes tingsrätt eller Lidköpings tingsrätt vet jag dock inte.

Tror det är den tingsrätt som ligger närmast det begågna brottet.

Tack för infon, men jag har en stark magkänsla att någon vänlig FB-själ kommer att vara behjälplig
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Han informeras av fadern eller av polisen att Lisa försvunnit, givetvis kliver han ut och börjar leta, rätt osmakligt kasta skit på lantbrukaren utan någon substans öht.
Sen har 79 åringar olika fysisk status, en del är halvdöda andra pigga som mörtar.

Inte bara att han råkade hitta handsen, sonen har ngn form av förflutet från sexbrott och sen när han blev intervjuad uppträdde han mycket konstigt också, var en som gjorde ett riktigt bra inlägg om det men kan inte hitta det nu.
Sen den delen att det bara skulle "råka" hända en bit därifrån Helena försvann är också mysko, ta allt detta + att man kan inte vara så DUM så man går och sprider ut sakerna såsom de gjort om man har 1 i IQ ens...Ifall de inte fått pengar dvs. Alla får tro vad dom vill men känns väldigt mysko att 3 normala personer skulle agera så(kom ihåg att där de kommer ifrån är väldigt fattiga länder...Bara såsom tex ett par hundra tusen skulle ge dem ett lyxliv hemma).
Medlem
VonPengstroms avatar
Ser att en del har frågat om FUP. För de som undrar så släpps förundersökningsprotokollet (FUP) när åtal har väckts, alltså innan det att dom har meddelats. Efter att åtalet har väckts blir handlingarna offentliga och kan begäras ut av vem som helst. Handlingarna kommer troligtvis komma upp på här på Flashback så snart de finns tillgängliga hos berörd tingsrätt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Japp, vi måste få se bilen. Någon som kan länka en bild på bilen?

Har det visats bilder på bilen öht?
2015-06-15, 16:34
Medlem
Handsken i ladan tyder på en konfrontation med dödlig utgång utanför caféet och att GM bar Lisa dit för att det är det enda stället som man kan gå in i, i direkt närhet. Tänk er själva att konfrontationen blev dödlig utanför caféet (rånförsök mot BO eller caféet) och att GM självklart får panik och ser att ladan är öppen/ öppnar ladan och bär Lisa dit för att inte bli upptäckta av förbipasserande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in