Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 23:23
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant om det stämmer. Någon teori om varför hjälmen hittades så långt från caféet och kroppen? Har de först åkt till kyrkan och sedan tillbaka?
En hjälm är stor och man väntar till man har ett bra ställe att göra sig av med den. Oavsett man hittar något sådant eller ej så gör man sig till slut av med hjälmen.
2015-06-15, 23:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnumP.I.
Första posten.

Mkt info kring sista fyndet där MP larmade polis om mystiskt uppträdande av MGM och som gjorde att de en stund senare blev inplockade till förhör.

Det jag undrar är vad fyndet som beskrivs som "skrämmande" och "kusligt" som "upprörde" MP kan ha varit för något? detta var på Torsdagen - dagen innan MGM uppträdde konstigt vid annan fyndplats och togs in på förhör.

"På torsdagskvällen dök två unga kvinnor upp vid polisens mobila sambandscentral vid kaféet i Blomberg. De verkade upprivna enligt vår reporter på plats. Efter kontakt med polisens tipsmottagare fick de peka ut en fyndplats på en karta.

– Jag blev upprörd över det vi såg, och då åkte vi till polisen och berättade det. Men det var inte Lisa. säger en av kvinnorna"

http://www.expressen.se/gt/kusliga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm/

Lisa - du skall få upprättelse!

En hammare skrev någon på norsk i tråden. Det står lite annat i våra grannländers media.
Huruvida det är sant eller ej vet nog bara inblandade.
2015-06-15, 23:24
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFlashenstein
Vem är Arn*s samarbetspartner L*** Å***** ?

Bra tänkt! Var det förresten inte någon som skrev att en BMW X3 alt. X5 hade siktats i hög hastighet någonstans i närheten av Kinnekulle vid den aktuella tidpunkten? Någon som kommer ihåg platsen som nämndes och kan kolla om det ligger längs färdvägen Blomberg-företaget?[/quote]

Vad tidpunkten gäller vet jag inte, men det antogs att det var LH:s pappa som letade fram och åter i Blomberg. Han äger en mörkgrå BMW 330 herrgårdsvagn.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja godsägaren son finns på Lexbase för FORTKÖRNING och inget annat!
Namn:
XXXXXXXXXX (Edit: Maskat av mig)
6307xx-xxxx Adress:
Utlandet
1. DOM B7974-11

Datum domslut:
2012-06-05

Domstol:
Helsingborgs

DOMSLUT

Begångna brott
1. Hastighetsöverträdelse 3 kap 17 § 1 st och 14 kap 3 § 1 p b
trafikförordningen (1998:1276)
2. Hastighetsöverträdelse 3 kap 17 § 4 st och 14 kap 3 § 1 p b
trafikförordningen (1998:1276)

Påföljd m.m.
Penningböter 4000 kr

Åklagaren:
Kammaråklagare Cathrine Bengtsson
Åklagarmyndigheten

Yrkanden:
Åklagarens yrkande och av denne åberopad bevisning, se stämningsansökningar,
domsbilaga 1 och 2.
xx har erkänt gärningarna.
xx har beretts tillfälle att slutföra sin talan samt begära att tingsrätten
håller huvudförhandling i målet vid äventyr av att målet kan komma att avgöras
även i avsaknad av sådant yttrande. xx har uppgett att han inte har
någon erinran om att målet avgörs utan huvudförhandling.
Tingsrätten har med stöd av 45 kap. 10 a § första stycket 3 p rättegångsbalken
avgjort målet utan huvudförhandling.

Domskäl:
xx har erkänt gärningarna och hans erkännande stöds av den av
åklagaren åberopade bevisningen. Åtalet är därmed styrkt. Påföljden ska bestämmas
till penningböter.

Utmärkt gräv - tack!

Det finns absolut INGENTING som pekar mot att den nästan 80 år gamle "godsägaren" eller hans son skulle vara inblandad i detta. Det är bara en massa överhettade fantasier i huvudet på alldeles för många personer här inne som saknar förnuftsspärrar och tror att verkligheten i brottmål är något i stil med Morden i Midsumer.

Såvitt jag förstår saken så är det enda fakta vi egentligen har att förhålla oss till:

- Offrets sista kontakt med omvärlden var kl 18.23 söndag em. 18.30 dog mobilen.
- Fynd av såväl offret som offrets tillhörigheter har gjorts i relativ närhet till bostaden där två just nu anhållna litauiska gästarbetare bodde.
- Dessa två personer uppträdde märkligt när Missing People letade i närheten av deras bostad och gjorde även motstånd i någon form när polisen kom och ville prata med dem.
- De är just nu anhållna på skälig misstanke (den lägre graden). Häktningsförhandling imorgon. Åklagaren har troligen yrkat på häktning på sannolika skäl - vilket i så fall indikerar att man anser sig ha ett bättre bevisläge än vid anhållandet i lördags.

Det är faktiskt ALLT. Precis allting annat är spekulationer och gissningar av mer eller mindre vildsint grad. Oftast mer faktiskt. Vilket inte hindrar en mängd personer att "känna på sig" hur det ligger till.

Rätt lustigt det där förresten. När det dyker upp folk som babblar om medium i dessa trådar så brukar de med all rätt bli ordentligt attackerade och utmobbade för sina dumheter. Men att sitta och bara "känna på sig" att någon gammal godsägare, 18-årig kollega på caféet eller nån annan random person är en mer trolig GM, det är helt okej.

Men det är ju precis lika löjligt och patetiskt som att åberopa medium som trovärdiga källor till fakta. Det här "känna på sig" är inte ens värt dasspapperet som förundersökningsledaren använder nästa gång han eller hon behöver gå på muggen och göra nummer två.
Senast redigerad av MrFold 2015-06-16 kl. 00:03.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruHedning
Jag tror inte att journalister trollar, men gulligt att du gör det. Däremot så vet jag att både polis och media i Sverige undanhåller mycket för att inte störa utredningen. Och att det mycket möjligt kan vara så att något läckts till engelsk press som inte har samma förhållningssätt som våra egna medier har. Men om så vore fallet att hon har skändats så det jag inte förstår är hur media kan vara så grymma mot familjen och läcka ut detaljer i en mordutredning innan den är klar.
Det kommer inte från engelsk press, utan från en tramssida. Har kommenterats flera gånger.
Tror du på fullaste allvar att litauerna hade setat anhållna om det vari MENA-folk i farten och styckat dem? Att åklagaren vill skärpa misstankegraden på de anhållna fast de i så fall är oskyldiga?
Skärp dig!
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Det klart inte är helt omöjligt, men det är osannolikt i mina ögon.

Hur många gifta män som jobbar mer än heltid knarkar till en söndagskväll och går ut för att "leka" lite med en 17-åring bara så där? Precis där de bor och har byggt upp hela sitt liv?

När de sedan är klara med akten gömmer de liket, hur det nu blev ett lik av det hela, precis där de bor så att det verkligen blir slående uppenbart att de är skyldiga. Men för säkerhets skull sprider de ut lite ledtrådar så att de verkligen vet att polisen kommer att hitta kroppen.

Man vet ju inte deras bakgrund heller. Men nu att kläder hittas som kopplades till LH, det är ju oroväckande. Psykopater kan väl bygga upp sina liv som vilken normal person som helst, detta kanske inte var första gången det döda/våldtog någon. De kanske har kommit undan med det förut. Who knows, jag hoppas såklart att de inte var någon våldtäkt.
Medlem
Beatriceaurores avatar
Att mördarna inte förstått vikten av att plocka bort de kringspridda föremålen som var Lisas kan antingen betyda att

1. De är klent begåvade, eller
2. De berusade sig med alkohol eller narkotika efter brottet och förståndet försvann i en dimma, eller
3. Någon annan har planterat spåren för att få dem att peka åt ett visst håll.
2015-06-15, 23:25
Medlem
Mickeavensiss avatar
Det enda motivet jag egentligen kan komma på är våldtäkt som sen gick jävligt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Och det är även det mest troliga. Jag personligen tror till skillnad från många andra att polisen har en hel del att gå på. Att männen imorgon blir häktade och också senare fällda i tingsrätten för mord, alt dråp, och brott mot griftefriden.

Ja absolut men då skulle polisen vara säker på det i detta läget, det är dom inte, känns som dom famlar och letar, nej långt ifrån säker på att dom vet vem det är som är mördaren..
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
En del utländska medier skriver om att hon har blivit styckmördad och troligen våldtagen också.
Om detta är sant vet jag inte, kanske en teori men svenska medier har inte äns nämnt något liknande vilket kan anses vara märkligt.
Svenska medier kanske betalar poliser sämre för lite "läckage".
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det skulle vara ett jäkla professionellt misslyckande för åklagaren om h*n yrkar häktning på sannolika skäl och de går fria helt. En större risk är att domstolen bara går med på skälig misstanke.
Ja, det vore fullkomligt fascinerande, jag håller med dig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Precis, men att jobba 10 timmar per dag sex dagar i veckan i en byhåla är en dåligt täckmantel, det bli mycket lite tid för annat.
Förmodligen finns det en "bra" anledning varför just dessa 3 befinner sig här i Sverige..
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakletarn
när b.o sänt sitt sms hör hon mgm ropa på hjälp ifrån ladan, tror att dom flesta då hade gått in för att se vad som hänt, iaf vid sin arbetsplats och i dagsljus. kan det vara så enkelt?

Hahahaha, nej det tror jag faktiskt inte, inte fullt så enkelt.

Ungefär lika sannolikt som att de ropade att det finns gratis godis i ladan, jag tror inte att sådant händer i verkligheten, åtminstone inte där och då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in