Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
För det första så har vi låga straffsatser i Sverige och för det andra så är det ju betydligt mycket mer värre om du anses döda någon avsiktligen än om du ''råkar'' döda någon rent juridiskt...
Så är det, hade dock gärna sett att utrymmet vad gäller dråp som bedömning hade varit högre än mellan 6 och 10 år, känns som ett milt straff. Likaså att mord kan ge 10 år som lägst är också ett hån, bör vara upp emot 15 men det är bara min personliga åsikt vad gäller straffskalan i Sverige för mord/dråp.

Tack för förklaringen Tingsnotarien, blev klokare efter det svaret
2015-06-15, 16:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De juridiska spetsfundigheterna är för min frågeställning oväsentliga. Det kom ett inlägg baserat på Text-TV som sa att de var sannolikt misstänkta. Åklagaren lägger fram sin framställan (senast) imorron och därefter tar rätten ställning. De kan då anse att bevisningen är svag och inte räcker för det. Och då blir de ju inte sannolikt misstänkta.

Vad jag är ute efter är att åklagaren anser det men att det inte är fastställt. Detta för att stävja ett eventuellt trådrykte.

Och även om åklagaren får igenom det så är de inte (formellt) mördare förrän dom fallit. Eller vill du påstå att de är mördare bara för att åklagaren tror det?!?

Alltså det krävs inget "beslut" för att åklagaren ska välja att klassa den misstänkte som skäligen misstänkt eller på sannolika skäl misstänkt, detta "fastställs" således inte utan det är en bedömning som åklagaren gör och vi kommer veta imorgon när häktningsframställan lämnas in vad åklagaren anser om sin utredning.

Men jag förstår vad du menar, man kan väl säga som så att åklagaren tycker att det är sannolika skäl men om rätten tycker det får vi se imorgon.

Absolut inte, vi ska veta att skillnaden mellan att vara på sannolika skäl misstänkt för något är en lång väg ifrån att dömas för något där det ska anses ställt utom rimligt tvivel att du begått brottet.
Men om åklagaren anser att det finns sannolika skäl så bör det finnas visst belägg för det, eftersom det som sagt inte krävs mycket för att det ska anses utgöra sannolika skäl så rent juridiskt brukar åklagaren ha rätt när det gäller den biten. Sen är det en helt annan sak att även få det styrkt utom rimligt tvivel att den misstänkte begått gärningen....
2015-06-15, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
När FUP:en släpps, var tar man del utav den?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men vill minnas att du får tag på FUP hos den tingsrätt som har hand om ärendet. Om det är Skövdes tingsrätt eller Lidköpings tingsrätt vet jag dock inte.

Tror det är den tingsrätt som ligger närmast det begågna brottet.
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Teknikerna har inte gått ut med något. De brukar se den troligaste dödsorsaken rätt snabbt ändå.

Vad som eventuellt kan motbevisa teorin är en bild på bilen. Någon som sitter inne på en sådan? Vill minnas att någon tidigare i tråden tog upp att det stod LT på reg-skylten.

Förvisso men ändå jag tycker det på något sätt hade synts, bromsspår, bilen borde fått en buckla? blod från LH?
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Problemet är dock att deras DNA kan finnas på henne om de försökt göra sig av med den påträffade kroppen i efterhand. Reagerar mest på att spåren har hittats möjligen utplacerade i efterhand i riktning mot de häktade för att leda polisen rätt.
Finns sperma och/eller hudavskrap, ex rivmärken, bett mm så är de fast.

Att de blir ditsatta tror jag inte ett smack på, låter mest som förvirrade fantasier av småungar.
Medlem
Citat:
Ja om du ''råkar'' döda någon så är det vållande till annas död alltså dråp. Skjuter du med ett gevär och kulan studsar och dödar någon så var det ju inte meningen eller hur?

Vållande till annans död och dråp är två helt vitt skilda saker!
2015-06-15, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Så är det, hade dock gärna sett att utrymmet vad gäller dråp som bedömning hade varit högre än mellan 6 och 10 år, känns som ett milt straff. Likaså att mord kan ge 10 år som lägst är också ett hån, bör vara upp emot 15 men det är bara min personliga åsikt vad gäller straffskalan i Sverige för mord/dråp.

Tack för förklaringen Tingsnotarien, blev klokare efter det svaret

I USA har man ju 1a till 3e gradens mord så där finns det ju då en extra rubrisering istället för Sveriges Dråp alt. Mord. Kan ju kanske vara något att fundera över om man vill införa.
2015-06-15, 16:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ja om du ''råkar'' döda någon så är det vållande till annas död alltså dråp. Skjuter du med ett gevär och kulan studsar och dödar någon så var det ju inte meningen eller hur?

Nej vållande till annans död är ett annat brott.

3:7 Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Dråp faller under 3 kap. 1 § brottsbalken som jag angav tidigare.

Om vi tar ditt gevärexempel kan man anse att det är dråp om person ifråga varit likgiltig inför risken att kulen skulle kunna studsa och träffa någon annan, då har personen ifråga haft ett s.k. likgiltighetsuppsåt och då kan det bli tal om dråp. Om personen "endast" varit medvetet oaktsam men inte likgiltig inför följden är det inte ett uppsåtsbrott utan ett oaktsamhetsbrott och då är det vållande till annans död som gäller, inte dråp.
2015-06-15, 16:28
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Mjo, detta scenario är det enda sannolika. Tror dock att vi har att göra med en GM när det gäller själva bortförandet och sedermera dödandet. De två andra hjälpte förmodligen enbart till med bevisspridning med mera, detta av förståeliga skäl; Skulle någon åka dit för mord skulle ingen få jobba kvar på Jönssons ägor, familjen skulle chockas, gå sönder och ständigt vara nedfläckade av ett rykte som kvinnomördare. Tror att i slutändan kommer kvinnan och hennes man dömas för skyddande av brottsling medan den yngre brodern kommer dömas för mord.
de fynd som gjordes de första dagarna innan man hittade BO,,läste jag om att man trodde sig ha hittat delar av en mopedhjälm .men det framgår inte i de senaste uppdateringarna vi media!
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saulhodson
Vållande till annans död och dråp är två helt vitt skilda saker!

Det har du rätt i glömde helt bort ..
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percapita
Det där med nyckeln kvar i tändningslåset på mopeden - den kan väl ha satts tillbaka i låset av gärningsmannen/männen likaväl som lämnats där av Lisa själv?

Ja givetvis men varför? Personligen tror jag att konfrontationen bakom caféet blev relativt kortvarig...
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Förvisso men ändå jag tycker det på något sätt hade synts, bromsspår, bilen borde fått en buckla? blod från LH?
Pga hjälmen är det fullt rimligt att det inte finns blod från LH.

Bilen och bucklan, det är det vi behöver. Om det faktiskt är en buckla på bilens motorhuv kommer jag betrakta det här som flashackiärt uppklarat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in