Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 20:33
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
NEJ NEJ NEJ!
Återigen, det är helt fel!
Oavsett om det är en närstående eller om främmande personer typ litauerna som begått mordet så finns det mängder av mord av bestialisk typ som begås av folk som INTE tidigare har kriminell bakgrund.
Detta gäller även där pojkvän mördar flickvän etc.

Hur många gånger ska detta behöva sägas?
Det statistiskt otroliga ligger inte i det enskilda faktumet att de inte är kriminellt belastade, utan i att tre personer utan kriminell belastning tillsammans skulle vara inblandade i detta och var och en för sig lyckas hålla käft nu när de sitter i förhör. Någon av dem borde ju ha någon ånger/empati och bryta ihop, att tre psykopater hamnat på samma ställe på det här sättet - det är det som är statistiskt otroligt. Det har faktiskt knappt aldrig hänt förr.

Nej, jag tror mer och mer att det kanske faktiskt inte är dem.
2015-06-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Det här är faktist interessant, jag kommer ihåg att på presskonferansen efter så sa dom att dom var tvungna att BRYTA sig in i ladan. Om den var låst betyder ju det att någon med nyckel är GM, Bröderna hade väll nyckel antar jag.

Det var väl arbetsboden (den med galler för fönstren). Som ligger i närheten av ladugårdskomplexet i Mantorp?
2015-06-17, 20:34
Medlem
Hur många invånare är det i de här byarna?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ifall nu utlänningarna är oskyldiga så tror jag att polisen redan vet det och säkraste platsen är väl där de sitter just nu i sådana fall. Tror knappast att polisen vill bli delaktiga i att skicka dem rakt in i en mobb som redan utsett dem till syndabockar det hade inte alls sett bra ut nu när detta har fått så stor publicitet...

Du tror alltså att polisen tycker det är säkrare att häkta någon på sannolika skäl istället för att gå ut med att personerna i fråga är oskyldiga för att skydda de...?
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Men måste man kissa och arbetsplatsen är stängd då måste man krångla med att larma av och larma på om man ska in igen. Då är det kanske enklare att kissa i en buske.
Eller varför inte bakom en lada där ingen kan se en? (Där mopeden stod fanns ju ett bostadshus.)
Sen kommer GM av en slump och upptäcker en söt flicka med byxorna nere. Så GM såg därför aldrig mopeden och påsen, och tänkte därför aldrig på att bortforsla dem. (Innan det kryllade av folk i området.)
Efter brottet tog den sannolikt berusade GM en liten promenad längs vägarna där han slängde delarna av telefonen. "Vem skulle hitta dem på åkern?" Sen kom han hem till stenhuset och fick hjälp med att flytta kroppen.

Redan inom ca två timmar efter gripandet av bröderna lyckades polisen hitta kroppen, som de letat efter hela veckan. Bröderna eller någon av dem bör ju rimligen vara inblandade i brottet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-17 kl. 20:39.
2015-06-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Argumentation som utgår från GW-linjen bygger på statistiska resonemang där det självfallet är så att närstående i första hand är misstänkta, i andra hand att det är en jämnårig som hen på något sätt kan ha haft en relation med. Med LH är det annorlunda. Det finns inga närstående som rimligen kan ha begått detta brott. Det är också orimligt att anta en jämnårig är skyldig eftersom det finns för få sådana i denna miljö (det var ingen nattklubb). Därför ligger litauerna närmast, särskilt nu när polis och åklagare har funnit omständigheter som pekar mot dem. Allt annat tycks ytterligt spekulativt.

GW kör alltid med statistiska sannolikheter lite tråkigt att inte gå utanför boxen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Med tiden kommer det fram att dessa inte är skyldiga till det de anklagas för.

Med tiden kommer polisen ha riktigt starka bevis för att dessa är skyldiga! Men vi har olika uppfattning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Tvärtom tror jag många är tveksamma till denna häktning, själva överklagar de häktade.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20985117.ab

Tveksamma till häktningen är fel slutsats, man "måste" överklaga om man påstår att man är oskyldig, för vilken oskyldig vill visa att han accepterar att bli häktad för ett brott han inte begått? Det är så advokaterna jobbar. Man gör en markering om vems bevisbörda saken handlar om.

Många tveksamma till häktningen är också en överdrift från media, med de tveksamma får utrymme just för att det finns ett yppandeförbud. För att ha en story, en påhittad är bättre än ingen alls när lösnummer ska säljas.

Det är kvällsblaskorna som kokar soppa på en spik för att kompensera för att de inte vet något.

Jag tycker inte det är en tveksam häktning då de häktade var i närheten av var Lisa försvann och de hade tillgång till alla platser i omgivningen, även de uthus som var låsta. Teknisk bevisning finns, och utredarna inväntar svar från olika analyser.

Det har blivit på modet att ifrågasätta rättsväsendet, men det är alltid fel saker som folk hänger upp sig på. Men det är ju en annan diskussion.
2015-06-17, 20:36
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
iflg lexbase har han bare kjørt for fort
Nu verkar han ha en son till som inte diskuterats här. Den som diskuterats hittills är den som pysslade med vodka och drev restaurang i caféet tidigare.
Jag vet inte vad den andra sonen heter.
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ni kanske har tagit upp det här men jag kikade lite mer i PCs facebook. Han verkar studera maskinteknik. Känns inte helt omöjligt att han då har gjort en del jobb hos AJ i hans maskinhall. Om så är så borde PC och balterna känna till varandra rätt väl. Samt att PC kan ha tillgång till nycklar till AJs lador och skåp.

Skall vi lägga till PC på listan över folk som triggat fantasin. Listan är nog inte komplett men här får du dom som jag minns bäst:

- Glada somalier i liten bil
- Kafépersonal
- Kaféägaren
- En speedwayförare
- Byfåne från Götene
- IS
- Ryssar
- Polacker
- Arne
- Arnes kollega
- Arnes son
- Ungdom på fyrhjuling
- Pappan
- Litauer
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade det gjort något om MPS hittade ytterligare prylar som tillhör Lisa, det hade ju redan hittat flera andra föremål inom samma område?

Ärligt talat så förstår jag inte hur det hänger ihop:

Polisen tog dem några hundra meter ifrån fyndet, samtidigt som de uppehöll sig intill den gård där Lisa hittades. Trion greps i sin bostad, den ligger mycket längre ifrån den gård där Lisa hittades än ett hundra meter.

Förstår inte heller. Tänker på detta;
Är stället Lisa hittades i befattat med lås, alltså i något slags hus/bod - så måste GM har nyckel dit - om det nu inte var uppbrutet. Och hur många finns det då som har nycklar dit? För om hon hittades i en lada, så stängs och låses väl dem också, eller dem kanske inte har dörrar eftersom dem är så stora?
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det blir inte rubriceringen mord om man inte klart kan konstatera om skadorna pekar på mord.

Skador från en olycka behöver inte vara mer än att man slagit huvudet och svimmat till, om GM nu trott att hon varit död och försökt transportera bort henne i panik kan det ha lett från det ena till det andra. Jag menar, det är inte 100% säkert att det inte är en olycka inblandat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in