Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag kommer inte på något fall på rak arm men det torde väl finnas något fall där GM vid en våldtäkt haft till syfte att hindra offret att ropa på hjälp men konsekvensen var att offret kvävdes. I så fall kan det vara vållande brott. Eller om man ska hindra någon från att fly och ropa på hjälp och knuffar till offret så offret faller och slår huvudet olyckligt och avlider.
Ifall som dessa brukar rättsväsendet se till att man får till en mord-dom trots att det inte riktigt finns utrymme för det i lagboken. Med "fall som dessa" menar jag de som får extremt mycket mediaintresse och där det finns ett ordentligt tryck från allmänheten att straffa förrövarna.
Kolla på Anna Lindh eller Malexandermorden som exempel.
Mijailo Mijailović dömdes till
livstid för
mord på Anna Lindh trots att han dels helt uppenbarligen led av en mycket allvarlig psykisk sjukdom vilket diskvalificerar honom från en fängelsedom. Sedan var det också ganska uppenbarligen dråp och inte mord han gjorde sig skyldig till eftersom han inte planerat dådet, inte hade något motiv samt beslutade sig för handlingen impulsivt samt i ett förvirrat tillstånd. Hade BO inte hetat Anna Lindh så hade Mijailović fått ett par år på psyk för dråp. Tänk dig om han huggit ner en rumänsk tiggare istället för Anna Lindh under exakt samma förutsättningar. Formellt ska det inte spela någon roll men vi vet alla att både straff och brottsrubricering hade varit något helt annat.
Vid Malexandermorden dömdes tre personer till
livstid för
mord trots att vi vet att endast en av dem dödade de två poliserna. De dömdes för att ha agerat "i samförstånd" men detta finns det egentligen inga bevis för. Dessutom är det även här enligt lagboken dråp man gör sig skyldig till när man i panik skjuter ner två poliser under en biljakt. Enligt lagboken är det i vilket fall helt uppenbart att alla tre borde ha friats helt och hållet eftersom det inte går att fastslå vilka som gjorde vad och med vilka avsikter.
Jag ser risken som extremt liten att förövarna i just detta fall skulle kunna komma undan med annat än mord även om man kanske skulle kunna argumentera för vållande eller dråp på de grunder du och andra användare tar upp här.